2018-07-05, 18:01
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, man får försöka tänka som gärningsmannen.

Antagligen är han ganska stressad.
Det kan komma någon när som helst, någon som kan bli ett vittne.
Kanske har han precis dragit in henne bakom planket så hon inte syns.
Men kanske ser han själv "tilltufsad" ut, kanske till och med blod på sig?
Eller har han bilen parkerad där som ModestyBlaiser spekulerar om?
I bägge fallen, vill han snabbt därifrån.

Mobilen i handen, den vet han inte vad han ska göra med.
I den finns viktig information.

På vägen hem gömmer/kastar han den i skogen nära sin bostad. Bästa stället han kan komma på nu. Efter att ha raderat den senaste konversationen. Stänger av den. Torkar av den hjälplig med sin tröja. Vill inte bli sedd av någon hundägare på promenad. Eller att barnen vaknat och undrar var mamma är. Tänker att han får ta i tu med problemet i morgon, senare.

Han borde ha förstört mobilen. Simkortet lyckades han inte få ut i stressen. Nu är det för sent.

Först måste han hem och göra sig av med bevisen. Tvätta kläderna. Tänka igenom vad som måste göras. Vad han ska ha för förklaring var han har varit och när hon hittas (det blir väl snart), måste alla bevis vara borta. Han har några skrapsår på armarna. Hur ska han förklara dom? Mycket att tänka igenom. Måste verka lugn och verka helt oförstående och ha bra svar när det gäller...

Hinner han tillbaka för att hämta mobilen, förstöra den och göra sig av med den för gott?
Vad sökte man i SDs trädgård?
Vilket intressant fynd gjordes i Vivalla-skogen? (Inte mobilen enligt LImeTime).
När var sista pingningen?

"– Vi har anträffat ett föremål i skogen som vi är intresserade av. Vi tror eventuellt att det har med försvinnandet att göra, säger Johan Wallenius, vakthavande befäl.

Vad får er att tro det?

Fyndets dignitet. Men jag vill inte gå in på vad det är vad vi har anträffat.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/

Mordvapnet?
Om det nu inte är en del av en mobil? Mobilskal som åkt av?

Att försöka tänka som GM är sannerligen tröttsamt. Det av polisen ”dignitetskrönta” fyndet har vi tyvärr inte fått veta mer om ännu. Andra uppgifter till media, som de om misstänkt människorov p.g.a eventuell svartsjuka och att LW:s mobil pingats i närområdet, verkar (vad jag förstår) inte ha levererats av utredarna själva?
Citera
2018-07-05, 18:12
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Tror att det inte finns en chans att man kan bestämma tidpunkt för döden på timmen när genom obduktionen. Kroppen har legat allt för många dagar i den gassande solen och värmen.

Det blir uteslutningsmetoden som gäller här, tror jag.

Hon hade samtal/chatt med någon vid 23- tiden. Då levde hon.
Vittnen?
- skrikvittnet (och ev flera?) är i det här fallet mycket viktiga
- andra vittnesmål, som vi i nuläget inte vet något om det finns men kan finnas som kan ha betydelse. Det skulle kunna vara en underligt avbruten konversation med uteblivet svar
- mobilen skulle kunna ge några pusselbitar till, dels pingningar, uppkopplingar men också ev samtalslistor med andra kan ge ledtrådar.

Kanske (vet inte, gissar som sjutton) kan man hitta någon spor, frö från någon växt som börjat blomma precis vid den tidpunkten. Nu är jag ute och simmar på djupt vatten, bäst att sluta här ).

Man kan ju också förstås avgöra att personen inte varit död enbart en kort stund innan den hittades, utan måste ju ha legat minst ett antal dagar.
Kan man då misstänka att polisen sätter skriken i samband med morden och antar att FP=MP?
Citera
2018-07-05, 18:50
Medlem
Snor-Johans avatar
Vad gäller ÅK Åsa Hildings fadäs i att övertyga TS om SD skuld så är jag tämligen övertygad om att uppgifter framkommit som talar MOT SD som gärningsman. (Exemplifierar med obekräftad plingad mobil) att det är anledningen till att han inte kan anses på sannolika skäl vara gärningsman.
Något talar för honom och det är lite FÖR mycket som åtminstone inte övertygar mig SD som GM.

Kan inte bortse från att han fortfarande är misstänkt av det enkla anledningen att dom står frågade inför vem det då kan vara. Hur skulle det se ut om dom avfört honom från utredningen och offentligt får löpa gatlopp utan uppslag med utredningen havererad. Minns väl polisen Örebros interna problem som Lars Berhman till nöds lyckades lägga locket på med en smäll, pang.

Det skaver att SD skulle vara i ett sånt moraliskt och mentalt förfall som han av några med gender agendor, män-är-så, framställts I tråden. Mao, en människa med utvecklade psykopatiska drag som är så övertygad om sig egen förträfflighet att han förmått övertyga HD och några vänner därtill, sin oförvitlighet . Tvekar han är förmögen dom egenskaperna utan att det visat sig, som Rosamund sa, under SD s 44 års tidigare liv.

Vidare om vi förutsätter SD som GM är HDs ev, okunskap, kunskap eller tom, inblandning i mordet något som verkligen isf, förbryllar
Har tidigare berört HDs tillsynes spöklikt osynliga roll i fallet och tanken har även snuddat mig (även berörts av andra ) vid HD som möjlig GM med SD som hög beskyddare, hjälpt henne städa och med sin expertis i geocaching och det tidsfönster dom gavs både lagt till och förvillat spår som oundvikligen lämnats. Även haft svårt lösgöra mig från tanken att geocaching inte har en icke oviktig roll i fallet. Allra minst i kunskap att lägga ut spår så finurligt som tänka kan .

Resonemanget med båda som GM i samförstånd faller dock på att även jag i förhör med endast 15 frågor till var och en skulle se igenom om dom pratat ihop sig.

Med den vissheten ska jag äta upp min balkong om inte Hiding+ Springare och & då ägnat HD långt mer intresse än dom visat hitills. Anhållen 72 tim, under pressande förhör tror jag med visshet inte HD mäktar med. Hon syns osynligt ointressant i utredningen bortsett från vad jag förstått något enstaka förhör. Det skaver.

Dessutom ser jag det som uteslutet att det inte skulle framgått (Utifall dom inte kommuniserat med teckenspråk ett antal dagar) av regelmässig span, buggning av bil mobiler etc, vilket Åk är tjänsten skyldig att ålägga mordmisstänkt GM. Förutsätter dom var under span också i London (var det väl?) Hemska tanke att span ingick i det som Springare lade på is genom att "pausa utredningen " inför och under sin semester . Kan bli avsatt för mindre.

Förresten kan man fråga sig var Åsa Hiding höll hus emedan Springare silade sand mellan tårna, måhända ryckte hon till dig sin bikini och slank med till beachen. Tycks isf konstigt overksam tidigt i fallet. kanske inte ens inkopplad på fallet ännu.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-07-05 kl. 19:28.
Citera
2018-07-05, 18:50
Medlem
Legenda77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Apropå JG: kan även hans bil/-ar ha tagits i beslag av polisen, månntro?

Refererar till artikeln i SVT angående att anhöriga till SD lämnat klagan gällande beslag som polisen gjort (dator, saker från sommarstuga etc). (FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Utifrån följande logg i geocacheforumet kör nämligen JG på geocacheturer i hyrbil:

Är väl inte helt omöjligt att han granskas eftersom han tydligen varit ”behjälplig” med saker när SD och HD kom hem från icke USA-resan känner jag spontant och då vill man säkert kontrollera en del saker extra noga.
Citera
2018-07-05, 18:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Kan man då misstänka att polisen sätter skriken i samband med morden och antar att FP=MP?

Min tanke också. Förmodligen har hon bjudit på motstånd med försvarsskador på kroppen, då sätter man nästan via automatik till skriken i kampen.
Citera
2018-07-05, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Så frågan om hon hade kläder och skor på?

Det är verkligen en intressant fråga.
Kläder skulle jag gissa på, typ natt tröja/morgonrock eller vanliga kläder.
Men var de i oordning, avslitna?
Skorna känns väldigt intressant för att förstå förloppet.

Tofflor eller barfota känns flykt.
Sandaler, vet man inte riktigt. Torrt ute, kan man gå en bit ut med dom utan problem både ute och inne.
Skor. Då promenad, med sin gärningsman....

Men nu hänger jag inte med om du tänker på tidpunkt för att bestämma döden eller bara som en viktig detalj i utredningen?
Citera
2018-07-05, 19:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Att försöka tänka som GM är sannerligen tröttsamt. Det av polisen ”dignitetskrönta” fyndet har vi tyvärr inte fått veta mer om ännu. Andra uppgifter till media, som de om misstänkt människorov p.g.a eventuell svartsjuka och att LW:s mobil pingats i närområdet, verkar (vad jag förstår) inte ha levererats av utredarna själva?

Sant

Känns alltid osäkert när pressen skriver "enligt uppgift" "enligt källa" eller liknande.
Men pressen har sina press-kontakter hos polisen och ibland kan det vara någon som har insyn i utredningen, men som inte är så officiell, utan mer "hemlig", anonym.
De försöker väl pressa anhöriga och boende i närområdet också på uppgifter om det går. Dessa kan väl bli ganska osäkra när det blir ryktesgång. Som uppgifterna med de blodiga kläderna, vilket vi inte vet om det stämmer alls.

Men av det som grävts fram av flera duktiga grävare i tråden pekar ändå på att det är något slags "triangeldrama" med gärningsman som känner LW.
Citera
2018-07-05, 19:28
Medlem
sommarljums avatar
http://forumbilder.se/H7EVN/0fc68e7b-078a-4288-a1a9-9532bd636499

http://forumbilder.se/H7EVN/43e74bc8-142c-4abb-96ad-9795b9e442d3

http://forumbilder.se/H7EVN/90c3089a-13a0-40a6-a8d5-08bb6e78dfff

Tre bilder från FP, tagna idag.

De två första bakom planket, i vardera riktningen. Busken ni ser på vä resp hö sida av fotona är samma buske, åt olika håll. Man behöver alltså INTE lyfta en kropp över gunnebostängslet för att gömma den, det räcker att följa stigen och runda planket från andra hållet. Kan för övrigt tänka mig att detta mycket väl kan utgöra en plats att prata ostört på. Inget otrevligt, skräpigt, urinstinkande ställe som antagits här i tråden.

Den tredje bilden är tagen med planket i ryggen, mot LWs radhus. En tjugotal meter framför den svarta volvon syns lite vitt, om man tittar noga. Det är LWs hus.
Hoppas att ni får en bättre bild av hur nära det faktiskt är mellan LW och FP.

Man kan alltså gå relativt "osynlig" mellan LWs radhus och FP, då det är få fönster att passera.

Nu har det ju förstås gått ett antal veckor sedan den tragiska natten men inga som helst spår av syra, kalk osv syns i gräset på FP nu i alla fall.
Citera
2018-07-05, 19:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Sant

Känns alltid osäkert när pressen skriver "enligt uppgift" "enligt källa" eller liknande.
Men pressen har sina press-kontakter hos polisen och ibland kan det vara någon som har insyn i utredningen, men som inte är så officiell, utan mer "hemlig", anonym.
De försöker väl pressa anhöriga och boende i närområdet också på uppgifter om det går. Dessa kan väl bli ganska osäkra när det blir ryktesgång. Som uppgifterna med de blodiga kläderna, vilket vi inte vet om det stämmer alls.

Men av det som grävts fram av flera duktiga grävare i tråden pekar ändå på att det är något slags "triangeldrama" med gärningsman som känner LW.
Sen många år av polisen erkänt extraknäck att sälja uppgifter till media.
Något som inte ses med blida ögon av ledningen men källskyddat i lagen
.
Citera
2018-07-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum

De två första bakom planket, i vardera riktningen. Busken ni ser på vä resp hö sida av fotona är samma buske, åt olika håll. Man behöver alltså INTE lyfta en kropp över gunnebostängslet för att gömma den, det räcker att följa stigen och runda planket från andra hållet. Kan för övrigt tänka mig att detta mycket väl kan utgöra en plats att prata ostört på. Inget otrevligt, skräpigt, urinstinkande ställe som antagits här i tråden.

Den tredje bilden är tagen med planket i ryggen, mot LWs radhus. En tjugotal meter framför den svarta volvon syns lite vitt, om man tittar noga. Det är LWs hus.

Man kan alltså gå relativt "osynlig" mellan LWs radhus och FP, då det är få fönster att passera.

Nu har det ju förstås gått ett antal veckor sedan den tragiska natten men inga som helst spår av syra, kalk osv syns i gräset på FP nu i alla fall.

Ja jag har sett tidigare att det är ganska ”obebott” mellan LW och fyndplats och nu med dina bra bilder tror jag mordplatsen kan vara hos LW Ingen reagerar på att någon går på gatan så sent och man ser folk med kärror skottkärror barnvagnar mopeder mopedbilar överallt i Örebro ingen bryr sej
Citera
2018-07-05, 19:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo

Det är kanske svårt för oss att veta säkert, med den lilla information vi har.
Ja, vi har ju dalaan förstås, det är ju inte så lite.

Men vi vet ju inte om det finns fler skrikvittnen?
Om inte, hur värderar man det då?
Kan det trots allt (jätteunderligt förstås om det skulle sammanfalla i tid) vara en annan orsak till skriken, något som inte har med mordet att göra
Har det framkommit något annat som talar för något annat förlopp?
Har någon sett något?

Kanske allt faller på plats som det ska med skrikvittnets uppgifter och larmsamtal.
Men det får strula med andra vittnesuppgifter, eller annan information som gör uppgifterna osäkrare.

Men som jag ser det nu, tror jag att dalaans uppgifter är ett viktigt stöd för fastställande av dödstidpunkten.

Är ingen expert på något vis, gissar bara.
Kanske någon annan som följt andra mordfall har mer att komma med?
Citera
2018-07-05, 19:46
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum

Tack för bilderna! Det går alltså att komma in bakom planket även från andra hållet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in