2018-11-13, 11:51
Medlem
Någon som vet när dom var satt?
2018-11-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Elin skall ej heller vara blyg för att hon är tjej - vi har ju hennes idol Ulrike Meinhof -
https://en.wikipedia.org/wiki/Ulrike_Meinhof

Där är du jävla Elin fast i vad dina föräldrar har hjärntvättat dig med och det är DU som kommer att få lida.

Jag tycker det är ett felaktigt påstående. Jag tycker att rätt ska vara rätt. Ulrike Meinhof var dotter till en lärarfamilj, och tydligen väldigt intellektuell av sig. Men Ulrike och hennes syster Reinate blev fosterbarn 1949. Någon hjärntvätt av Ulrike lär inte ha förekommit. Hon förefaller att ha varit som de flesta andra unga tyska kvinnor på sin tid.

Elin Erssons familjesituation känner jag ingenting till om, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av vanlig2012
Någon som vet när dom var satt?

Det har ryktats om att rättegång kommer att hållas i februari, enligt tidigare artikel i DN
2018-11-23, 14:41
Medlem
DarhusGrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har hon brutit mot lagen? Källa i så fall på domslutet ditt jävla pulverhuvud.

I ett friskt rättssamhälle hade hennes lilla aktion varit brottslig, ditt jävla pulverhuvud
2018-11-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarhusGras
I ett friskt rättssamhälle hade hennes lilla aktion varit brottslig, ditt jävla pulverhuvud

Jo, precis, ja - Jag gissar på en Viktoria Kawesa liknande fortsättning på den här historien, skulle jag tro ?

300 dolda utvisningar har redan skett, så där fick Elin sitt facit på vad resultatet av hennes tilltag blev:

(FB) Avvisningar utan lång förvarning - SR och batikmedia får dåndimpen

Hon måste nu vara mäkta stolt skulle jag tro ?
Troligen fick Luftfartsverket en rejäl utskällning av Turkish Airlines
för förseningen med Elins flyg
2019-01-02, 14:43
Medlem
Huvudförhandling 4de februari enligt tingsrätten
2019-01-03, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

Jaha ja, då får man se. Undrar om de kommer att kalla in Turkish Airlines personal som vittnen också ?
Någon som vet om hur dessa afghanpojkar har det därhemma i Afghanistan, tro ?
Är de "psykiskt döda", eller ?
2019-01-31, 06:41
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Jaha ja, då får man se. Undrar om de kommer att kalla in Turkish Airlines personal som vittnen också ?
Någon som vet om hur dessa afghanpojkar har det därhemma i Afghanistan, tro ?
Är de "psykiskt döda", eller ?

Förhandlingstid är satt mellan 13:15 - 16:15 i sal 2 på Göteborgs Tingsrätt. Någon som ska dit?
2019-02-02, 19:26
Medlem
Ördögs avatar
Deutsche Welle har åstadkommit en lååång artikel.

Elin Ersson and Ismail K. — How an activist tried in vain to rescue an asylum-seeker
https://www.dw.com/en/elin-ersson-and-ismail-k-how-an-activist-tried-in-vain-to-rescue-an-asylum-seeker/a-47295356
2019-02-03, 00:03
Medlem
jay.simpsons avatar

https://nyheteridag.se/atalade-asylaktivisten-ersson-portratteras-pa-film/
2019-02-03, 22:03
Medlem
Scarecrows avatar
Försvaret ska tydligen bygga på två punkter:

1. Enligt försvaret måste uppmaningar och tillsägelser komma endast från planets befälhavare för att vara giltiga. Kabinpersonalen har inget att säga till om.

2. Straffansvaret gäller endast för personer som under flygning inte åtlyder planets befälhavare. Nu stod planet på marken, så då var det ju inte under flygning.

Vilket svammel. Blir hon frikänd är det en rättskandal.
2019-02-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow
Försvaret ska tydligen bygga på två punkter:

1. Enligt försvaret måste uppmaningar och tillsägelser komma endast från planets befälhavare för att vara giltiga. Kabinpersonalen har inget att säga till om.

2. Straffansvaret gäller endast för personer som under flygning inte åtlyder planets befälhavare. Nu stod planet på marken, så då var det ju inte under flygning.
Vilket svammel. Blir hon frikänd är det en rättskandal.

1. Befälhavare är väl i så fall underförstått, dvs "Kaptenen eller dennes företrädare"
"Befälhavare eller dess företrädare" är ju en likalydelse
2. Flygning anses påbörjad så snart dörrarna är stängda enligt flera länders praxis. Dvs då dörrarna är stängda så är Kaptenen ensam befälhavare över luftfartyget. Men befälhavaren har alltid rätten att delegera ansvaret till sina underordnade, dvs kabinpersonalen.
Innan dörrarna är stängda så ligger ansvaret om ordningen ombord egentligen hos flygplatspolisen, om jag nu kan det här.

Flera flygbolag har den policyn att Kaptenen inte ska ge sig in i diskussioner med passagerare om ditten och datten, helt enkelt därför att att Kaptenen måste kunna behålla sin koncentration på sitt uppdrag. Även om mycket är automatiserat idag så finns det många moment som måste kontrolleras manuellt innan start, dvs den sk checklistan måste kunna gås igenom prickfritt innan flygning. Att missa något i denna äventyrar flygplanet, och allas liv ombord. Det finns ingen ursäkt för detta, alls egentligen.

Vidare har Kaptenen rätt att tillkalla flygplatspolisen om att avhysa stökiga passagerare som inte lyder.
Och som här också skedde, så Kaptenen har med största säkerhet agerat helt enligt protokollet.

Vidare så kan man ju påstå om att Elin Erssons argument om att asylafghanen riskerade sitt liv med att flygas tillbaka till Kabul är i högsta grad bara ett spekulativt argument.

Elin Ersson skulle med den logiken kunna stoppa alla flyg till tex Indien med hänvisning till att trafikolyckor är extremt vanligt i Indien och att några ombord på ett Indien-flyg skulle riskera sitt liv om de lät sig flygas dit, eller hur ?

Så jag tycker att hennes argumentation är i högsta grad spekulativt. Det är något som flygkaptenen rimligtvis inte kan ta ansvar för, eller hur ? Flygkaptenens ansvar inskränker sig bara till att genomföra flygningen på ett säkert sätt ifrån punkt A till punkt B.

Så Elin Ersson kan inte kräva att flygkaptenen ska ta ställning till svensk migrationspolitik, vilket hon faktiskt kräver av Turkish Airlines och dess personal.

Härmed gör hon sig skyldig till flygplanskapning utav politiska motiv. Och kännetecknet för dessa typiska kapningar är att ställa sådana politiska krav som är helt omöjliga för flygpersonalen eller dess företrädare att efterleva. Och sätter dem i en mycket besvärlig situation. Ja, i limbo alltså

Typiskt för tex de palestinska flygplanskapningarna som har gjorts historiskt har oftast haft krav på frigivning av tex ickedömda eller dömda terrorister. Något som flygpersonalen knappast kan göra något åt, eller hur ?

Lagarna som angår flygplanskapning brukar innefatta att kaparen har intresse av luftfartygets/sjöfartygets last på ett annorlunda sätt än vad som var tänkt.
Och här är det helt klart att Elin ville något annorlunda än vad som flygbolaget avsåg att göra.
Eftersom hon krävde afghanens frigivning/avhysning ifrån flygplanet.

Jaja, det får väl gå hur det vill med detta....

Jag vet inte om någon har följt med i tråden, men befälsordningen kan typ bara ifrågasättas om det finns ett omedelbart hot mot liv och hälsa inom luftfartyget/sjöfartyget. Dvs typ att någon håller ett laddat vapen mot besättningen eller passagerarna. Nu fanns det ju inget sådant omedelbart hot emot någon.

Det hade i så fall varit en förmildrande omständighet för Elin. Eller om Elin varit tex minderårig, och ej myndig.

Får väl se om hela rättssalen kommer att bli belägrad av aktivister imorgon.
Blir det ett frikännande så kan man ju tänka sig att Turkish Airlines kommer att svara på något sätt.
De och alla andra internationella flygbolag vill nog absolut inte ha sådana här "störningar" i sin verksamhet, överhuvudtaget.
I bakgrunden så har man nog vidtagit en mängd åtgärder för att förhindra aktivisternas härjningar
Kommer det att bli frekvent så blir det så att ingen kan komma att få boka flyg straxt innan avgång,
tex att man inte kan boka dygnet innan, utan måste vänta 2 dygn tex.

Men jag vill inte använda den här tråden för att svärta ner Elin Ersson i onödan, jag vet inget om hennes person, och om hon gjort sig skyldig till fler överträdelser. Men troligen så har hon dragits med av aktivisternas eget hemsnickrade självrättfärdigande rättspatos i detta ärendet. Och sin egenpåhittade implementation av "civil olydnad"
Och inte förstått att det kunnat bita tillbaks rejält...

Att Anne Ramberg twittrar nu, kan jag ju bara säga: --Lycka Till !!!

Vi vill väl gärna se tex Anne Ramberg när hon vägrar sätta sig ner och står upp och twittrar och livestreamar på ett kinesisktägt flygplan på flygplatsen i Beijing, Kina, och kräver att Kina ska lämna Tibet ?
Kan ju bli en riktigt Facebookhit ?
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2019-02-04 kl. 00:42.
2019-02-04, 02:57
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Förhandlingstid är satt mellan 13:15 - 16:15 i sal 2 på Göteborgs Tingsrätt. Någon som ska dit?

Skall bli intressant att se vad utfallet blir idag.

För övrigt har jag problem med försvaret. Menar de på fullt allvar att kaptenen skall komma springande och ge order så fort en passagerare strular?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in