2019-02-03, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jaha, så just en sådan retorisk fråga är förbjuden att ställa i denna tråd? Det har du bestämt? Eller någon annan storebror eller storasyster?

Låt oss diskutera fritt utan censur. Du behöver inte hoppa på allt och alla. Lägg fram dina resonemang (som ofta är intressanta) och låt oss andra göra det också. Du har inte något facit.
Håll dig topic.

Citat:
Var det någon form av heder, skam eller religiös villfarelse som triggade igång den ene/a av föräldrarna och som fick med sig den andra/e.
Citera
2019-02-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Var alla 149 sjuka?

Nej, men de hann nog få en fruktansvärd dödsångest under tiden som som kaptenen försökte hamra sig in i cockpit för att förhindra katastofen.
Citera
2019-02-03, 20:51
Bannlyst
Citat:
Nej, men de hann nog få en fruktansvärd dödsångest under tiden som som kaptenen försökte hamra sig in i cockpit för att förhindra katastofen.
Tycker du själv att det är jämförbara händelser?
För mig känns det som vi vattnar ur begreppen om allt hemskt går att jämföra med varandra.
Citera
2019-02-03, 20:55
Medlem
Citat:
Tycker du själv att det är jämförbara händelser?
För mig känns det som vi vattnar ur begreppen om allt hemskt går att jämföra med varandra.

Du ställde frågan och jag svarade eftersom jag kom ihåg händelsen och vet en del om den. Nej jag tycker inte att det är jämförbara händelser.
Citera
2019-02-03, 20:59
Medlem
Vad letar ni efter?
Föräldrarna var narcissister. Narcissister kontrollerar sin avkomma. De förgör den. Barnen orkade inte leva. Oskars karriär sköts i sank helt plötsligt när han fick klagomål på frånvaro och krav på nedgång i arbetstid.

Ingen av föräldrarna hade förutsett detta, att deras kontrollbehov skulle rasera döttrarna så till den grad att det slog tillbaka på dem själva.

De blev ifrågasatta både av skolan och arbetsgivarna, det borde vara självklart. Sjukvården granskade dem och barnen, frågan är hur mycket. Någonstans där förstod de att loppet var kört. Utan kontroll var det slut.

De var helt sönderslagna mentalt, men inte av det som de flesta tror. För dem handlade allt om att kontrollera andra. Narcissister är synnerligen trevliga, tills man kommer med en synpunkt som inte passar dem. Då kan de gå över lik, bokstavligt talat. Om man vill frigöra sig från dem startar en svår kontrollprocess, och den inföll när flickorna försökte bli vuxna. Nästan vuxna, som O konstaterade.

Detta är ett skolboksexempel på allvarliga personlighetsstörningar och hur den skördar offer medan offren ännu är i livet. Barnen orkade inte leva. Så allvarligt var det.

Jag räknar med att barnen blev hånade hemma och bestraffade. Jag är övertygad om att flickorna fick kämpa för sina liv, långt innan föräldrarna, en eller två, angrep dem fysiskt och inte orkade med något mer. De var slut, barnen var slut. Familjen imploderade.

Narcissism går i arv. En del kan bli bra genom egna insikter och hårt arbete. Andra tar störningen med sig och då får omgivningen gå på äggskal. Finns många filmer på youtube om störningen. Läs och lär...

För en narcissist är allt ett spel. De spelar trevliga. De spelar att de uppskattar något. Därför kan de också mörda, om de är riktigt störda. De kände lite, tog en del lugnande tydligen, men farligare än så var det inte. Inget darrande på maschetten. Obevekliga och beslutsamma, precis som de varit ända sedan flickorna blev tonåringar, från hemskolning till död.

En narcissist kan inte heller skilja på sanning eller lögn, för dem är det inte viktigt vad som är sant eller ej. De tänjer på sanningen till sin fördel i alla lägen. De avskyr att andra lägger sig i. Andra är mindre värda, särskilt andras kunskaper räknas inte. Jag ser framför mig hur lärare, sjukvård och andra en efter en gett upp mot föräldrarna, en eller båda.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-03 kl. 21:08.
Citera
2019-02-03, 21:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Och just därför fick barnen följa med för föräldrarna hade inte hjärta att lämna dem. De trodde förmodligen inte att töserna skulle klara sig eller ha ett bra liv utan sina föräldrar.

Det tror nog ingen förälder om sina 11 och 14 åriga döttrar i Sverige idag.
Det är en fullkomligt orimlig slutsats att tro att man skulle vara helt oumbärlig för sitt barn så att det är bättre för barnet att dö.
Tänk vad oerhört många barn som förlorar föräldrar i sjukdomar, olyckor och suicid. Barn som växer upp hos morföräldrar, mostrar och fastrar till fina lyckliga vuxna. Tänk på krigets barn, ensamma barn efter tsunamin mm
Föräldrar i historien har oftast sett till att barn räddas på ny ort om de själva dör i krig. Det sitter djupt rotat i våra gener och psyke.

Det finns ingenting som skulle förhindrat att föräldrarna O och H som själva inte orkade, överlämnade vården tillfälligt till någon annan som avlastning. De hade själva haft fosterbarn, de viste mycket väl om den möjlighet.
Citera
2019-02-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det tror nog ingen förälder om sina 11 och 14 åriga döttrar i Sverige idag.
Det är en fullkomligt orimlig slutsats att tro att man skulle vara helt oumbärlig för sitt barn så att det är bättre för barnet att dö.
Tänk vad oerhört många barn som förlorar föräldrar i sjukdomar, olyckor och suicid. Barn som växer upp hos morföräldrar, mostrar och fastrar till fina lyckliga vuxna. Tänk på krigets barn, ensamma barn efter tsunamin mm
Föräldrar i historien har oftast sett till att barn räddas på ny ort om de själva dör i krig. Det sitter djupt rotat i våra gener och psyke.

Det finns ingenting som skulle förhindrat att föräldrarna O och H som själva inte orkade, överlämnade vården tillfälligt till någon annan som avlastning. De hade själva haft fosterbarn, de viste mycket väl om den möjlighet.

Nej, de hade inte haft fosterbarn. Var får du det ifrån? Under din bortovaro har jag konstaterat att fosterbarnen är ett påhitt av en riktigt risig googlare som hemsökt tråden med fatala skrivfel.
Citera
2019-02-03, 21:05
Bannlyst
Citat:
Du ställde frågan och jag svarade eftersom jag kom ihåg händelsen och vet en del om den. Nej jag tycker inte att det är jämförbara händelser.
OK. Då är vi av samma uppfattning. Jag tycker förresten också att tråden lägger för mycket kraft på personangrepp och för lite på att försöka förstå eller i alla fall respektera varandra. Inte för att jag tar illa vid mig men det blir tröttsamt och långtråkigt att sida upp och sida ner läsa om hur dumma man tycker att olika personer är. Om något så är väl det väldigt ointressant och utanför ämnet.
Citera
2019-02-03, 21:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, de hade inte haft fosterbarn. Var får du det ifrån? Under din bortovaro har jag konstaterat att fosterbarnen är ett påhitt av en riktigt risig googlare som hemsökt tråden med fatala skrivfel.

Oj då, det har jag inte sett. Försökt läsa ikapp dessa 60 sidor, men det tar tid. Är inte som vissa fantastiska nyreggade nick här som utan vidare läst ikapp hela tråden och minns vad vi alla postat utan att själv någonsin deltagit i diskussionen förut.

Så du menar att ”fosterbarnet” var ytterliggare ett troll? Men hen dök upp tidigt i tråden vill jag minnas. Varför skrev personen sådana inlägg? Helt obegripligt?!
Citera
2019-02-03, 21:15
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, det var just detta dessa två föräldrar inte gjorde.
De gav inte bara upp eller lät sig försvinna. Hade de gjort det hade denna tråd inte existerat.
De hade ett behov av att ta med sig även två andra individer som inte ville dö, som inte suiciderade utan som mördades. Trots att dessa hade hela livet framför sig.
Det är lika obegripligt som att Germanwings piloten inte kunde suicidera utan att ta 149 andra med sig. Möjligen mer obegripligt för Bjärredsföräldrarna borde rimligen älskat sina offer.

Föräldrarna kanske trodde att barnen inte hade någon framtid/livskvalité. Så tror jag inte att piloten tänkte om sina passagerare.
Citera
2019-02-03, 21:17
Medlem
develis avatar
Citat:
OK. Då är vi av samma uppfattning. Jag tycker förresten också att tråden lägger för mycket kraft på personangrepp och för lite på att försöka förstå eller i alla fall respektera varandra. Inte för att jag tar illa vid mig men det blir tröttsamt och långtråkigt att sida upp och sida ner läsa om hur dumma man tycker att olika personer är. Om något så är väl det väldigt ointressant och utanför ämnet.
Så då kör du ett helt inlägg som är helt off topic?
Det är så att den kritik som ges är specifikt riktad till ett visst påstående. Det är också konstant efterlysning efter grunden till påståenden.

Vart är te.x. en sammanhängande beskrivning kring Oskar som enskild förövare?
Det är ju den primära frågan för vissa dvs juridisk - andra intresserar sig mer för orsakssammanhang och utgår från pressträffen.

Det är som att läsa ett alfapet som tömts ur en påse utan nåt konkret sammanhang. Det finns ingenting som bildar en lång mening som ger bra med vinnande poäng.

Jag brukar tänka på hur det skulle sett ut i en rättegång om föräldrarna överlevt. Hannas försvarsadvokat hade åkt ut med huvudet före med så undermåligt uppbyggda argument.
Alltså - vart är trovärdigheten eftersom det sker en sannolikhetsbedömning?
Att rapa samma sak hjälper föga.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 21:20.
Citera
2019-02-03, 21:20
Medlem
Citat:
Oj då, det har jag inte sett. Försökt läsa ikapp dessa 60 sidor, men det tar tid. Är inte som vissa fantastiska nyreggade nick här som utan vidare läst ikapp hela tråden och minns vad vi alla postat utan att själv någonsin deltagit i diskussionen förut.

Så du menar att ”fosterbarnet” var ytterliggare ett troll? Men hen dök upp tidigt i tråden vill jag minnas. Varför skrev personen sådana inlägg? Helt obegripligt?!

Det var inte "fosterbarnet" som påstod detta från början, det nicket tog bara chansen sedan någon annan skapat trådsanningen. Det är nick du lyft fram som sanningssägare, men som blivit påkomna med lögner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in