2019-02-03, 20:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Develis exempel med den kvinnliga psykologen/terapeuten tickar väl båda rutorna där. Extremt uppskruvad oro och såvitt jag minns arbetade hon på som vanligt?

Steget från ångest (ganska vanligt ändå ju) till mord är förstås i normalfallet enormt.

Jag tror ju personligen inte att Hanna hade fullföljt några mordplaner utan Oskar. Om det verkligen var en idé som först slog rot i henne har jag otroligt svårt att se hur hon skulle ha fått med sig honom på skeppet. En normalfungerande människa skulle förstås kontakta psykakuten om frun började dilla om dubbelmord. En person som inte själv har ångest borde inte ha några problem att skilja mellan vad som är verklighet och vad som är överdriven oro. Den andra personen i hushållet borde ha kunnat göra en egen bedömning av flickornas tillstånd.
Japp. En normalfungerande skulle det - men vi diskuterar familicide där båda är formellt misstänkta för mord på sina döttrar.

Så då kan man utgå från att de inte hade en normal relation tillsammans; att de resonerar skevt båda två.
En person med djup depression kan precis som psykiatrikern - hispig men med diagnos major depression disorder - följa med ner i djupet om en part mår mycket dåligt, om banden är extremt starka dem emellan och om det finns det en redan svart syn på framtid.
Har man levt med bakslag i flera år, Agnes lär ha blivit sjuk innan diagnos 2015 så lär man vara rätt utmattad redan. Det är ljus och lykta, det sägs vara BUP och det är ett hopp som falnar om man inte har en realistisk syn på sjukdom från början och ser att dottern lider.
Sen kan man då resignera helt när ytterligare en dotter får samma diagnos och alla åren med Agnes passerar revy. Sen kan man fundera på om man klarar av att leva själv om frun överväger självmord.
Helt ensam och med döttrar som även skulle vara helt förtvivlade utan sin mamma. Djupt nedsjunken redan så vore det väl inte ett drömscenario.

Jag säger inte att det är så men för att ge ett exempel.
Citera
2019-02-03, 20:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Den här tråden börjar likna Orwells 1984 med storebröder och -systrar som bestämmer vad som får sägas och tänkas.

Jag har lika stor rätt som du har att spekulera. Och om du tycker det är kreativt eller inte - vad bryr jag mig. För mig är 1984 sedan länge passé.
Du et al har väldigt svårt att begripa förfrågan och har väldigt lätt till snyftnäsduken:

Vad är grunden till dina argument var frågan. --------> Det är en fortsatt dialog.
Citat:
Leverera argument, tack. Väl underbyggda spekulationer för motiv kan man hitta på hur många som helst som mantra dag ut och dag in.
Citera
2019-02-03, 20:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, hedersvåld är kulturellt betingat, det är vanligare i somliga kulturer än i andra. Men hur vet du att det inte har med psykisk sjukdom att göra? Nu är ju gränserna för psykisk sjukdom flytande men de familjemedlemmar (eller släktingar) som utför hedersmord kan nog ganska ofta befinna sig i sinnestillstånd som inte kan anses som normala eller sunda. Det sammelsurium av känslor och upp-piskade stämningar som hör ihop med hedersmord kan inte alltid vara riktigt friska. Antagligen kan stabila och friska föräldrar bättre stå emot också.

Men nu hamnar vi en bra bit bort från Bjärred: men vi kan konstatera att det i båda fallen handlar om att någon bestämmer åt någon annan, vilket sorts liv som är värt att leva - eller att någon bestämmer över en annan person att hon inte ska tillåtas leva eftersom hennes försatta levnad då skulle inverka negativt på mitt eget liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Den här tråden handlar ju inte om hedersrelaterad våld. Men, ett sista inlägg:

1. Den flicka som anses ha dragit skam över familjen har inte rätt att leva - eftersom hennes släktingar inte står ut med att leva med skammen. Släktingarna skulle inte kunna leva "ett liv i egentlig mening" om den unga tjejen finns kvar. Hon måste dö. Här tas ingen hänsyn till tjejens rätt till sitt eget liv.

2. Barnen i Bjärred var sjuka och gjorde föräldrarnas liv utan mening. Föräldrarna skulle inte kunna leva ett liv "i egentlig mening" på grund av barnen. Därför måste barnen dö. Här tas ingen hänsyn till barnens rätt till sina egna liv. Att föräldrarna även tar sina egna liv (vilket inte hedersmördande släktingar gör) rättfärdigar ju inte morden på barnen.
Punkt.

Sjutton vad bra du skriver om detta!
Det är ju exakt det här det handlar om - att man bestämmer över någon annans liv.
Att ens eget liv inte har någon mening om den anda personen fortsätter sitt liv - hon måste dö först.
Om mördaren sedan själv forsätter sitt liv eller suiciderar för att undgå straff spelar ingen roll - mordet - eller i Bjärred morden - har redan genomförts. Mission completed.
Citera
2019-02-03, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du et al har väldigt svårt att begripa förfrågan och har väldigt lätt till snyftnäsduken:

Vad är grunden till dina argument var frågan. --------> Det är en fortsatt dialog.

Tagit del - ej förstått!

Jag skriver för mig själv. Du tycks anta att jag är flera. Det är jag inte.

Vilket argument har du inte begripit grunden till?
Citera
2019-02-03, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Nu har jag specifikt frågat harperlee som har läst en del kring det här.

Jag försöker fortsatt att förstå hur två akademiker med bra jobb samt eget vinstbringande bolag fint hus med pool utan ekonomiska problem och utan skilsmässoplaner gemensamt ska ha fattat beslut att begå familicide, därför att de har två döttrar med en me diagnos där den ena diagnosen ligger knappt några månader tillbaka. Det är och förblir minst sagt ovanligt och obegriplig som ensam orsak. Paret bör har kommit fram till i de gemensama diskussioner att det kan finnas bättre lösningar och att prognosen för döttrarna inte är så dåliga.

Att ha som kvinna ett jobb som man går till och klarar av - kan kännas kanske oviktig i sammanhanget. Men det är inte det. Håller man att tappa greppet helt och hållet brukar man inte klara av ett krävande arbete. Dessutom är i de fall som jag känner till kvinnliga gm ofta inte i arbete (förutom några få fall där ekonomiska orsaker anses som utlösande faktor och där familiciden planeras gemensamt).

Jag vet att statistik inte är bevis. Men insyn i andra fall kan i bästa fall öka förståelsen, tror jag.
Du skriver på ett öppet forum och då kan vem som helst svara dig. Jag föreslår PM om du bara vill ha svar från en specifik skribent.
Kan tipsa dig om att läsa Develi's inlägg som är mycket intressanta. H'n har grävt fram mycket av olika fall.
Du har kanske missat dessa bara.
Citera
2019-02-03, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Tagit del - ej förstått!

Jag skriver för mig själv. Du tycks anta att jag är flera. Det är jag inte.

Vilket argument har du inte begripit grunden till?
Markerades från start via att lägga spoiler:
Citat:
Jag tycker att detta är ett mycket intressant sätt att resonera. Var det någon form av heder, skam eller religiös villfarelse som triggade igång den ene/a av föräldrarna och som fick med sig den andra/e.
Citera
2019-02-03, 20:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Två desperata människor gav upp och lät allt bara försvinna, på deras skruvade sätt ansåg de förmodligen att de fick frid från allt som plågade dem, hur fan kan man få till något hedersrelaterat i den svartsoppan?

Nej, det var just detta dessa två föräldrar inte gjorde.
De gav inte bara upp eller lät sig försvinna. Hade de gjort det hade denna tråd inte existerat.
De hade ett behov av att ta med sig även två andra individer som inte ville dö, som inte suiciderade utan som mördades. Trots att dessa hade hela livet framför sig.
Det är lika obegripligt som att Germanwings piloten inte kunde suicidera utan att ta 149 andra med sig. Möjligen mer obegripligt för Bjärredsföräldrarna borde rimligen älskat sina offer.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-03 kl. 20:47.
Citera
2019-02-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Markerades från start via att lägga spoiler:

Jaha, så just en sådan retorisk fråga är förbjuden att ställa i denna tråd? Det har du bestämt? Eller någon annan storebror eller storasyster?

Låt oss diskutera fritt utan censur. Du behöver inte hoppa på allt och alla. Lägg fram dina resonemang (som ofta är intressanta) och låt oss andra göra det också. Du har inte något facit.
Citera
2019-02-03, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, det var just de dessa två föräldrar inte gjorde.
De gav inte bara upp eller lät sig försvinna. Hade de gjort det hade denna tråd inte existerat.
De hade ett behov av att ta med sig även två andra individer som inte ville dö, som inte suiciderade utan som mördades. Trots att dessa hade hela livet framför sig.
Det är lika obegripligt som att Germanwings piloten inte kunde suicidera utan att ta 149 andra med sig. Möjligen mer obegripligt för Bjärredsföräldrarna borde rimligen älskat sina offer.

Var alla 149 sjuka?
Nej, men det är väl ändå inte jämförbart?
Citera
2019-02-03, 20:44
Medlem
Citat:
Jaha, så just en sådan retorisk fråga är förbjuden att ställa i denna tråd? Det har du bestämt? Eller någon annan storebror eller storasyster?

Låt oss diskutera fritt utan censur. Du behöver inte hoppa på allt och alla. Lägg fram dina resonemang (som ofta är intressanta) och låt oss andra göra det också. Du har inte något facit.
Att någon bjuder upp till dialog brukar sällan vara ett uttryck för censur. Tror jag.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Jo de gav upp, de hade förmodligen fått så mycket stryk de tålde från sjukvården, de kunde inte ge sina döttrar det liv som de ansåg att döttrarna förtjänade, ett normalt och friskt liv inget mer tror jag att de krävde för dem.

De försvann och förklarade för sina anhöriga vad som fick dem att välja det sämsta alternativet och jag tror att det var bemötande och brist på förståelse från sjukvården som till sist fick dem att ge upp.
Citera
Medlem
Citat:

Och just därför fick barnen följa med för föräldrarna hade inte hjärta att lämna dem. De trodde förmodligen inte att töserna skulle klara sig eller ha ett bra liv utan sina föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in