2019-02-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hedersrelaterat våld har inte sitt ursprung i psykisk ohälsa. Då är det något annat förklätt i begreppet. Vad har din erfarenhet av hedersrelaterat våld för betydelse, hur tråkigt det än är att ha erfarenhet av våld så gör det en inte till expert i ämnet.

Hela diskussionen handlar om att Silverfisken vill utesluta det ena men inte det andra! Man får inte diskutera vad föräldrarna tyckte, tänkte eller kände. Man får bara fördöma! Det var det du försvarade. Nu har du ändrat dig och vill jobba på bred front. Det är gott så.

Jag har (lyckligtvis) inte någon erfarenhet av hedersvåld för egen del, dvs i min egen familj. Det har aldrig varit aktuellt i min svenska familj. Det är i andra sammanhang jag haft nära kontakt med detta fenomen.

Men det är väl klart att man ska försöka sätta sig in i vad Bjärredsföräldrarna tänkte, tyckte och kände! Ju mer vi kan förstå desto bättre. Men från samhällets sida måste fördömandet var glasklart, och jag håller med om att där har bland annat media ett ansvar, genom att inte använda omskrivningar som "ett familjedrama" eller "de tog barnen med sig in i döden" och liknande.
Citera
2019-02-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Precis!
Hedersrelaterat våld handlar om att någon (oftast en tjej) förskjuts av sin familj på grund av att hon haft kontakt med en pojke/ung man som hon inte varit förlovad och än mindre gift med. Det behöver inte vara en sexuell kontakt, det kan räcka med att de träffats och umgåtts.

Detta skadar familjens "heder" så kraftigt att flickans släkt inte står ut med att hon lever vidare. Man dödar henne eftersom hennes livsföring ansågs vara förkastligt. Någon annan bestämmer att hennes liv inte är värt att bevara. Föräldrarna i Bjärred ansåg att deras barns liv inte var värda att bevaras.
Exakt, men bara den ena företeelsen har sitt ursprung i hedersrelaterad kontext. Den andra beror på helt andra saker. Vill man minska förekomsten av företeelserna så måste man göra det på olika sätt. Att ensidigt fördöma handlingarna är kanske inte det effektivaste i något av fallen. Att försöka förstå mekanismerna och försöka få människor att söka hjälp är säkert bättre. Men du kanske är ense med Guldfisken att det i stället ökar risken....?
Citera
2019-02-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men förstår du verkligen inte att en hedersmördande förälder - far, mor, bror mm faktiskt också mår in i helvete dåligt över att känna att det har skett något som gör att de måste ta detta steg?För att det annars inte finns något ”framtida liv i egentlig mening” för någon i familjen.
Tror du verkligen att föräldrarkärleken inte existerat i hedersmördande kulturer? Dessa närstående offrar sig och måste bära ångesten över detta resten av sina liv. Det är inte synd om hedersmördade och de må lida helvetes kval för sina mord, men de gjorde det för de kände sig tvungna.

Det är ju just denna form av snedvridet tunnelseende, som gör att vissa föräldrar inte kan se det vansinniga i det de håller på att göra, som inte kan lyfta blicken och se upp. Det är dessa personer man måste få stopp på, få att söka hjälp eller i allra värsta fall i vart fall få att lämna barnen utanför sitt eget suicid. Just det kan man i många fall uppnå genom att så kraftfullt som möjligt fördöma alla former av filicid och familicid.

Vi lever inte längre i en tid när man hotar folk med att hamna i himmel eller helvete som förr i tiden, men vår attityd till icke psykiskt sjuka föräldrar som begår filicid måste helt enkelt vara fullkomligt oförstående och fördömande.
Dessa närstående får ofta uppskattning för att ha räddat familjens heder. De brukar i regel också leva vidare efter sitt dåd. Om alla förövare till hedersrelaterat våld förväntades ta livet av sig så skulle företeelsen förmodligen minska avsevärt.

Att tro att omgivningens fördömande är ett effektivt sätt att få någon som planerar att dö med sitt offer att tänka om är rätt så korkat faktiskt.
Citera
2019-02-03, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis!
Hedersrelaterat våld handlar om att någon (oftast en tjej) förskjuts av sin familj på grund av att hon haft kontakt med en pojke/ung man som hon inte varit förlovad och än mindre gift med. Det behöver inte vara en sexuell kontakt, det kan räcka med att de träffats och umgåtts.

Detta skadar familjens "heder" så kraftigt att flickans släkt inte står ut med att hon lever vidare. Man dödar henne eftersom hennes livsföring ansågs vara förkastligt. Någon annan bestämmer att hennes liv inte är värt att bevara. Föräldrarna i Bjärred ansåg att deras barns liv inte var värda att bevaras.
Det är hur enkelt som helst att hitta på motiv. Det finns ingenting så enkelt som att konspirera och det är samma sak med att hitta på lögner för att ta en jämförelse.

Kan du förankra detta påstående? Det vore tacknämligt om du även bakar in en trovärdig anledning eftersom sjukdom har funnits i familjen sen 2015 innan morden.

Det är med andra ord ett väldigt långt tidsperspektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har (lyckligtvis) inte någon erfarenhet av hedersvåld för egen del, dvs i min egen familj. Det har aldrig varit aktuellt i min svenska familj. Det är i andra sammanhang jag haft nära kontakt med detta fenomen.

Men det är väl klart att man ska försöka sätta sig in i vad Bjärredsföräldrarna tänkte, tyckte och kände! Ju mer vi kan förstå desto bättre. Men från samhällets sida måste fördömandet var glasklart, och jag håller med om att där har bland annat media ett ansvar, genom att inte använda omskrivningar som "ett familjedrama" eller "de tog barnen med sig in i döden" och liknande.

Det är väl ingen som ifrågasätter fördömandet eller önskan att förstå annat än Akvariefisken som bara vill se fördömandet utan att någon ska få andas om hur de inblandade mådde eller vad de tänkte. De måste demoniseras, inget annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är dessutom kulturellt och traditionellt betingat. Har väldigt lite med psykisk eller fysisk sjukdom att göra i grunden, även om utförandet naturligtvis kan få konsekvenser åt det hållet. Men då som verkan — inte orsak.

Ja, hedersvåld är kulturellt betingat, det är vanligare i somliga kulturer än i andra. Men hur vet du att det inte har med psykisk sjukdom att göra? Nu är ju gränserna för psykisk sjukdom flytande men de familjemedlemmar (eller släktingar) som utför hedersmord kan nog ganska ofta befinna sig i sinnestillstånd som inte kan anses som normala eller sunda. Det sammelsurium av känslor och upp-piskade stämningar som hör ihop med hedersmord kan inte alltid vara riktigt friska. Antagligen kan stabila och friska föräldrar bättre stå emot också.

Men nu hamnar vi en bra bit bort från Bjärred: men vi kan konstatera att det i båda fallen handlar om att någon bestämmer åt någon annan, vilket sorts liv som är värt att leva - eller att någon bestämmer över en annan person att hon inte ska tillåtas leva eftersom hennes försatta levnad då skulle inverka negativt på mitt eget liv.
Citera
2019-02-03, 19:47
Medlem
Citat:
Ja, hedersvåld är kulturellt betingat, det är vanligare i somliga kulturer än i andra. Men hur vet du att det inte har med psykisk sjukdom att göra? Nu är ju gränserna för psykisk sjukdom flytande men de familjemedlemmar (eller släktingar) som utför hedersmord kan nog ganska ofta befinna sig i sinnestillstånd som inte kan anses som normala eller sunda. Det sammelsurium av känslor och upp-piskade stämningar som hör ihop med hedersmord kan inte alltid vara riktigt friska. Antagligen kan stabila och friska föräldrar bättre stå emot också.

Men nu hamnar vi en bra bit bort från Bjärred: men vi kan konstatera att det i båda fallen handlar om att någon bestämmer åt någon annan, vilket sorts liv som är värt att leva - eller att någon bestämmer över en annan person att hon inte ska tillåtas leva eftersom hennes försatta levnad då skulle inverka negativt på mitt eget liv.

Jag tror inte att vi kan konstatera det du skriver. Att förenkla två komplicerade företeelser till den milda grad att båda går att sammanfatta i en enda mening låter sig inte göras i min värld. Så den analysen får du stå för själv.
Citera
2019-02-03, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Din fråga där. Det undrar jag också om någon tycker det är ok. För mig är det så självklart att det inte är ok att det inte behövs nämnas.
Det är i sig inte så märkligt. Man griper desperat tag i nåt och börjar projicera:

Nu vurmar vi plötsligt om föräldrarna när vi diskuterar motivet. Legaliserar mordet och tycker synd om dem.
Med all kraft ger man sig in i en vilt galloperande lögn. Som är väldigt lätt att genomskåda via en tillbakablick i tråden dvs att så inte är fallet. Det är alltså ett helt dödfött projekt.
Det spretar åt alla håll mellan hedersmord ända bort till Ted Bundy. Det är med andra ord som vanligt:
Det finns ingen fast grund att stå på och det finns ingen logisk röd tråd som gör det hela trovärdigt.

Grunden är att motivet inte passar Oskar Den Onde konspirationen överhuvudtaget.
Citera
2019-02-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är hur enkelt som helst att hitta på motiv. Det finns ingenting så enkelt som att konspirera och det är samma sak med att hitta på lögner för att ta en jämförelse.

Kan du förankra detta påstående? Det vore tacknämligt om du även bakar in en trovärdig anledning eftersom sjukdom har funnits i familjen sen 2015 innan morden.

Det är med andra ord ett väldigt långt tidsperspektiv.

Den här tråden handlar ju inte om hedersrelaterad våld. Men, ett sista inlägg:

1. Den flicka som anses ha dragit skam över familjen har inte rätt att leva - eftersom hennes släktingar inte står ut med att leva med skammen. Släktingarna skulle inte kunna leva "ett liv i egentlig mening" om den unga tjejen finns kvar. Hon måste dö. Här tas ingen hänsyn till tjejens rätt till sitt eget liv.

2. Barnen i Bjärred var sjuka och gjorde föräldrarnas liv utan mening. Föräldrarna skulle inte kunna leva ett liv "i egentlig mening" på grund av barnen. Därför måste barnen dö. Här tas ingen hänsyn till barnens rätt till sina egna liv. Att föräldrarna även tar sina egna liv (vilket inte hedersmördande släktingar gör) rättfärdigar ju inte morden på barnen.
Punkt.
Citera
2019-02-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det fetade skulle nog inte Agnes och Moa tycka idag.
Såvitt man vet angrep väl aldrig Madsen eller Eklund någon man och i Madsens fall finns väl inget noterat om pedofili heller. Vi straffar ju faktiskt inte folk med fängelse för de brott de kan tänkas begå, utan för vad de redan gjort.

Jag tänker ofta på SVEK när jag tänker på hur Agnes och Moa fick dö. Man kan ju bara bli sviken av den man litar på. Vilken mardröm sista minuterna måste ha varit när de förstod. Kanske bättre att bli dödar av en okänd inkräktare.
Citera
2019-02-03, 19:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men hur hamnar man från överdriven hälsoångest för barnen att döda dessa?
Som jag har förstått har du läst en del om familicid/filicide. Har du hittat fall med kvinnliga gm som var i arbete?

Develis exempel med den kvinnliga psykologen/terapeuten tickar väl båda rutorna där. Extremt uppskruvad oro och såvitt jag minns arbetade hon på som vanligt?

Steget från ångest (ganska vanligt ändå ju) till mord är förstås i normalfallet enormt.

Jag tror ju personligen inte att Hanna hade fullföljt några mordplaner utan Oskar. Om det verkligen var en idé som först slog rot i henne har jag otroligt svårt att se hur hon skulle ha fått med sig honom på skeppet. En normalfungerande människa skulle förstås kontakta psykakuten om frun började dilla om dubbelmord. En person som inte själv har ångest borde inte ha några problem att skilja mellan vad som är verklighet och vad som är överdriven oro. Den andra personen i hushållet borde ha kunnat göra en egen bedömning av flickornas tillstånd.
Citera
2019-02-03, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Din sista rad. Ska det behövas kokas ner på den nivån för att jämföra? Annars vore det inte möjligt eller hur tänker du?
Då blir nästa fråga om den kvinnliga GM hade blont hår och skostorlek 38.

Nu har jag specifikt frågat harperlee som har läst en del kring det här.

Jag försöker fortsatt att förstå hur två akademiker med bra jobb samt eget vinstbringande bolag fint hus med pool utan ekonomiska problem och utan skilsmässoplaner gemensamt ska ha fattat beslut att begå familicide, därför att de har två döttrar med en me diagnos där den ena diagnosen ligger knappt några månader tillbaka. Det är och förblir minst sagt ovanligt och obegriplig som ensam orsak. Paret bör har kommit fram till i de gemensama diskussioner att det kan finnas bättre lösningar och att prognosen för döttrarna inte är så dåliga.

Att ha som kvinna ett jobb som man går till och klarar av - kan kännas kanske oviktig i sammanhanget. Men det är inte det. Håller man att tappa greppet helt och hållet brukar man inte klara av ett krävande arbete. Dessutom är i de fall som jag känner till kvinnliga gm ofta inte i arbete (förutom några få fall där ekonomiska orsaker anses som utlösande faktor och där familiciden planeras gemensamt).

Jag vet att statistik inte är bevis. Men insyn i andra fall kan i bästa fall öka förståelsen, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in