Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Du riktade dig inte till mig, men jag svarar om det är okej, och jag har fetat i din text: det är väl ingen som drar en parallell mellan tragedin i Bjärred och hedersmord - annat än som exempel på hur en "tillåtande" eller nedtystande attityd kan öka sannolikheten för att sådana här händelser inträffar?? Det är väl ingen som anser att det i övrigt finns några likheter mellan hedersmord och barnamorden i Bjärred??
Alltså: om man i ett samhälle inte fördömer eller tystar ner hedersmord så är risken större för att hedersmord fortsättningsvis inträffar. Om man kraftigt fördömer hedersmord ökar chansen för att hedersmorden minskar i antal. Samma sak gäller alltså när det handlar om föräldrar som mördar sin barn.
Men herregud! Om man använder en samhällsföreteelse som exempel i förhållande till en annan så drar man en parallell. Du gör exakt samma sak och gör samma liknelse! Det är obegåvat att tro att man kan förebygga hedersrelaterade mord med samma metoder som man förebygger mord utförda av deprimerade och desperata människor. Om man inte förstår skillnaden så kan jag bara beklaga.
Fördöm alla människor som mår dåligt och utgör en fara för sig själv och andra, då ökar brotten och självmorden eftersom dessa människor inte kommer att söka hjälp. Försök förstå, utveckla behandlingar och skapa ett skyddsnät så ökar chansen för att tragedierna minskar i antal.
Gör som skolorna i Bjärred, inför en automatisk orosanmälan vid långvarig frånvaro. Det är ett beslut som bygger på att man har förstått vad som ökar risken för att något ska inträffa. Jämför den troliga effekten av det beslutet med om skolan i stället hade gått ut på alla sociala medier, radio och TV och kraftfullt fördömt O och H.
Tänk efter, vad tror du förebygger liknande händelser på bästa sätt?