2019-01-23, 22:25
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Men de som lider mest just nu är faktiskt de efterlevande av alla elaka spekulationer och påhopp.....

Kan du berätta mer om det?
Citera
2019-01-23, 22:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I den här artikeln tycker jag att man kan hitta några intressanta insikter.

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2002/jul/17/familyandrelationships.childprotection

För det första begår kvinnor i stort sett aldrig familicid men däremot ibland filicid även om det har blivit ovanligare med kvinnliga förövare i takt med att det blivit svårare att få tag i lämpliga läkemedel (barbiturater) och psykvården blivit bättre.

När kvinnor mördar sina barn är det nästan alltid på grund av att de upplever att barnens framtidsutsikter har blivit förstörda. De dödar nästan aldrig någon annan vuxen.

Angående manliga mördare fann jag särskilt detta intressant - han kan uppleva att han, genom att ta sitt eget liv, odödliggör sig själv och barnen.

Angående det som jag och flera andra har fört fram angående sambandet med samhällsklass så verkar de intervjuade experterna hålla med om att familicid i arbetarklass sker av andra orsaker.

Slutligen poängteras hur otroligt svårt det är att förutspå familicid eftersom specifika varningssignaler ofta saknas.

Jag tror att Hanna var förtvivlad kring barnens sjukdom och att hon hade tankar kring självmord och utökat självmord.

Men jag tror faktiskt inte att hon verkligen hade mördat barnen i slutändan om inte det hade varit för Oskar. Hon kan ha varit den som först uttalade tanken men jag tror aldrig hon hade kunnat genomföra det på egen hand.

Jag tycker att Oskar passar utmärkt in i bilden av mannen som har en slags revanschtanke - därför var det så viktigt att boken skulle testamenteras bort, därför var det så viktigt med hemsidan och momsskriften.

För att förtydliga så ser jag hur Hanna kan ha varit medskyldig i tanke och planering. När det kommer till själva morden är jag personligen helt övertygad om att Oskar genomförde dem. Jag tror att han, precis som det beskrivs i artikeln, höll allting inom sig tills det kokade över.

Därför tror jag också att en förälder tänkte på barnen - Hanna - och en person tänkte minst lika mycket på sig själv - Oskar.

Tack för länkarna, mycket intressanta!

Jag tror precis som du. En förtvivlad person som kanske pratat om att avsluta för att hon led med barnen. Och en person som ville avsluta för att det inte blev som han ville och därför själv led.

Med i slutändan var det bara den ene som verkligen ville göra det där och då - och han som också gjorde det.
Citera
2019-01-23, 22:55
Medlem
[quote=Elli09|66530402]
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Snarare är det du som är för dum för att sätta in det hela i en logisk kedja, du verkar inte förstå att morden visar på en riktigt sjuk människa som antagligen inte hade en enda sund relation med en annan människa över huvud taget. Mer än kanske trivsamma diskussioner kring väder och likande vid kaffeautomaten eller brevlådan.
Du väljer att misstolka.Jag som inte följer tråden frenetiskt förstod att Emma menade i stunden som svar på på Missans insinuationer.
O var både pedagog och Mentor så nog kunde han föra samtal förutom trivsamma samtal om väder och vind.Och med detta inte sagt att det inte är fruktansvärt det som hänt.Rent obegripligt horribelt och djupt tragiskt för alla inblandade att detta öht hänt.
Men de som lider mest just nu är faktiskt de efterlevande av alla elaka spekulationer och påhopp.....
Hej Elli, om jag minns rätt skrev du något i stil med "Det är inte som ni tror ". Finns det någon mer info du vill dela om det?
Vet du anledningen till varför H var så anonym?
Personligen tror jag H dödade båda barnen och det är H föräldrar som inte ville det skulle komma fram. Pappan hade sagt typ "Jag förstår varför de gjorde det " Är inte det ett konstigt uttalande tycker du?
Citera
2019-01-23, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Kan du berätta mer om det?
Hoppas inte privatpersoner ringer och trakasserar de sörjande. Det vore förfärligt om det är så.
Citera
2019-01-23, 23:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Jag kan inte låta bli att posta när mördarkramandet återigen har tilltagit i tråden. Samtidigt råder rena häxjakten på Missan, en av några få som besitter genuin information, vittnesiakttagelser. En som verkligen har något att komma med även om allt kanske inte stämmer i varje detalj.
Tråden är precis som den var i början, då informanter nergjordes och jagades bort.

Är alla (ni som känner er berörda) scientologer?
En sak kan man nog vara ganska säker på: om mördarföräldrarna hade samröre med scientologerna, är dessa också närvarande i tråden.

För mig är hur som helst den springande punkten, att jag inte litar ett smack på mördarföräldrarnas "förklaring".
Man är naiv om man utgår från deras efterlämnade uttalande, helt oavsett om en av dem eller båda låg bakom det.

Edit: Här tycker jag att FU är svag. Att SS säger hur föräldrarna var "hårt ansatta", vittnar om att polisen köpt deras "förklaring". Det är långt ifrån professionellt.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2019-01-23 kl. 23:17.
Citera
2019-01-23, 23:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Det lustiga i kråksången är ju att dödsorsaken för barnen utifrån forskningen, snarare pekar mot Hanna som barnamördare än mot Oskar. Nu skulle jag inte dra det så långt ändå eftersom polisen har uttryckt att detta handlar om medgärningsmannaskap, men det sätter de som försöker oskyldigförklara Hanna i en ännu mer konspiratorisk dager.

Lägg ner.
Statistiskt sett stryper och kväver inga mödrar sina sina så pass stora barn som flickorna var.
Det är inte heller vanligt att en mor överhuvudtaget dödar ett barn i 11-14 års åldern.
Vid filicid i denna ålder, 11-14 år, är fadern den absolut vanligaste gärningsmannen.
Mödrar dödar vanligen mindre barn på 0-5 år.

Definitionsmässigt är familcid när en förälder dödar barn och partner.
Filicid sker när barn, men ej en vuxen partner, mördas av en förälder.

Vid i stort sett alla familcidfall som sker är fadern den som mördat både barnen och hustrun.
I stort sett alltid är det fadern som är skyldig - överallt i världen.
Det går inte ens att hitta bra statistik över när en mor begått familicid. Det är nästan lika ovanliga som att båda föräldrarna utplånat familjen tillsammans. Det är ytterst ovanligt.

Om vi överhuvudtaget ska använda statistik kring vad som skett i Bjärred, måste man i vart fall använda korrekt statistik. Inte dumheter med osanna påståenden om att forskningen statistiskt sätt skulle peka ut Hanna. Det är totalt fel!

Statistiskt sett är Oskar som klippt och skuren gärningsman till familicid i Bjärred.
All statistik pekar mot honom.
Det var kanske det han också visste.
Citera
2019-01-23, 23:27
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag kan inte låta bli att posta när mördarkramandet återigen har tilltagit i tråden. Samtidigt råder rena häxjakten på Missan, en av några få som besitter genuin information, vittnesiakttagelser. En som verkligen har något att komma med även om allt kanske inte stämmer i varje detalj.
Tråden är precis som den var i början, då informanter nergjordes och jagades bort.

En sak kan man nog vara ganska säker på: om mördarföräldrarna hade samröre med scientologerna, är dessa också närvarande i tråden.

För mig är hur som helst den springande punkten, att jag inte litar ett smack på mördarföräldrarnas "förklaring".
Man är naiv om man utgår från deras efterlämnade uttalande, helt oavsett om en av dem eller båda låg bakom det.

Edit: Här tycker jag att FU är svag. Att SS säger hur föräldrarna var "hårt ansatta", vittnar om att polisen köpt deras "förklaring". Det är långt ifrån professionellt.

Jag delar din uppfattning om att vi har ett gäng som trots polisens utsaga om att Hanna är medgärningsman för mordet på sina döttrar, försöker rentvå henne. Sen skulle jag nog inte drista mig till att kalla dem mördarkramare, men det är en fråga om stil och smak.

Missan? Hon har haft fel på två vitala områden, barnens sjukdomar och medgärningsmannaskapet. Fel som hon fortsätter att hävda, trots att vi fått information om hur det ligger till från polis och sjukvård. Vad är det som hon har prickat in menar du?
Citera
2019-01-23, 23:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för länkarna, mycket intressanta!

Jag tror precis som du. En förtvivlad person som kanske pratat om att avsluta för att hon led med barnen. Och en person som ville avsluta för att det inte blev som han ville och därför själv led.

Med i slutändan var det bara den ene som verkligen ville göra det där och då - och han som också gjorde det.
Åter till verkligheten.

Polisens pressmeddelande:
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.
Citera
2019-01-23, 23:35
Medlem
Citat:

Ditt resonemang är rätt. Jag kan inte veta om
Hanna och Oskar var scientologer. Men Moas ord gör att jag funderar. ” vi tror inte på Jesus. Vi tror på annat”. Är allt detta prat om
me till för att dölja att scientologi är inblandad?
Även det du skriver att polisen köper föräldrarnas ord -enligt mig Oskars ord- tycker jag mycket anmärkningsvärt. Ingen pratar om barnen
Citera
2019-01-23, 23:39
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg ner.
Statistiskt sett stryper och kväver inga mödrar sina sina så pass stora barn som flickorna var.
Det är inte heller vanligt att en mor överhuvudtaget dödar ett barn i 11-14 års åldern.
Vid filicid i denna ålder, 11-14 år, är fadern den absolut vanligaste gärningsmannen.
Mödrar dödar vanligen mindre barn på 0-5 år.

Definitionsmässigt är familcid när en förälder dödar barn och partner.
Filicid sker när barn, men ej en vuxen partner, mördas av en förälder.

Vid i stort sett alla familcidfall som sker är fadern den som mördat både barnen och hustrun.
I stort sett alltid är det fadern som är skyldig - överallt i världen.
Det går inte ens att hitta bra statistik över när en mor begått familicid. Det är nästan lika ovanliga som att båda föräldrarna utplånat familjen tillsammans. Det är ytterst ovanligt.

Om vi överhuvudtaget ska använda statistik kring vad som skett i Bjärred, måste man i vart fall använda korrekt statistik. Inte dumheter med osanna påståenden om att forskningen statistiskt sätt skulle peka ut Hanna. Det är totalt fel!

Statistiskt sett är Oskar som klippt och skuren gärningsman till familicid i Bjärred.
All statistik pekar mot honom.
Det var kanske det han också visste.

Irrelevant inlägg eftersom det inte kopplas till den verklighet som föreligger, att två föräldrar planerat för morden och att polisen hävdar medgärningsmannaskap. Men om du hittar sådan forskning om vem som dödat vem under sådana förhållanden är jag så klart intresserad. Fram till dess är det tydligt att du fortsätter att tycka det som du tyckt genom hela tråden, grundlöst och godtyckligt.
Citera
2019-01-23, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:

Snacka om att bita sig själv i svansen, hahahha.

De som pekar ut Oskar som enskild mördare ska du rikta dig direkt till - konsekvensen av att ignorera förundersökningens resultat är att frånsäga henne ansvar i frågan.
Då kramar man ordagrant en barnamördare förstår du.

De som anser att förundersökningens resultat är korrekt - båda föräldrarna är formellt misstänkta för att gemensamt och i samförstånd mördat sina barn:

Kramar inte om nån förälder överhuvudtaget i den här frågan. De är lika stolliga båda två.
Ingen förmer än den andre, ingen mindre skyldig. Lika skeva i tänket.
Senast redigerad av develi 2019-01-23 kl. 23:43.
Citera
2019-01-23, 23:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Irrelevant inlägg eftersom det inte kopplas till den verklighet som föreligger, att två föräldrar planerat för morden och att polisen hävdar medgärningsmannaskap. Men om du hittar sådan forskning om vem som dödat vem under sådana förhållanden är jag så klart intresserad. Fram till dess är det tydligt att du fortsätter att tycka det som du tyckt genom hela tråden, grundlöst och godtyckligt.

Det var du som började rapa upp statistik.
Om man inte har mer att komma med kan man ju alltid klippa och klistra i statistiken, klippa bort vissa meningar osv. Då kanske smeten kan röras ihop så att någon kan luras att äta kakan.

Det finns ingen statistik att luta sig mot om man vill hävda att Hanna var drivande, ensam initial gärningsman eller ens medskyldig.
Det skulle kunna vara så i verkligheten - men då måste man bortse från statisktiska sannolikhetsresonemang. Inte försöka använda sig av tillklippt och fejkad statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in