Citat:
Ursprungligen postat av
Laker
Ja, de har gjort många uttalanden innan på så väl forum som i media som senare inte visat sig vara fullt sanningsenliga. I den här artikeln påstod de t.ex. att de var från Stockholm vilket inte heller visade sig vara sant:
https://www.metro.se/artikel/de-säljer-fusk-på-högskoleprovet-vi-förverkligar-människors-drömmar-xr
VG och OG är ju från Norrköping och den tredje från Lund. AZ bor åtminstone i Norrköping , enligt domen. Var han är uppvuxen vet jag inte.
VG läste väl Civilingenjör på Linköping?
OG hade aldrig läst på högskola
alls någonsin, sa han själv i rättegången. Tror inte ens att han var högskolebehörig.
Den tredje mannen läste på Lund
(minns ej vilket program dock).
Ingenstans i domen framkommer att de skulle läst på varesig KTH eller HHS, inte heller att de skulle vara från Stockholm.
I följande gamla inlägg påstår HP Hjälpen också att hela ligan skulle ha fått 2.0 på högskoleprovet:
(FB) Tråden där fusk på högskoleprovet diskuteras #2
Men i rättegången sa VG att han fått ca 1.75 som absolut högst - om jag minns rätt. OG hade aldrig skrivit högskoleprovet
alls. Vad AZ fått på HP minns jag inte, men inte 2.0 i alla fall.
Jag håller på och plöjer igenom FUP och kan fylla ut med mer detaljer runt männens utbildningar. Lika bra att jag skriver ner det. Just nu hittar jag hyffsat i FUP, om en vecka har jag glömt allt.
VG - Civilingejör industriel ekonomi, Linköpings Universitet. Osäker om han gick där vid tillslaget, ev. hade han studieavbrott. Hittar ej resultat HP i FUP.
OG - Soffliggare. När Victor sågade ved, så irriterade han sig på att spänningen svajade till datorn.
LKG - Civilingejör maskinteknik och till hösten skulle han också börja på datateknik, Lunds Tekniska Högskola. Blev antagligen inget av med dessa dubbla kurser... HP 1.7 men 2.0 på mattedelen VT2016.
AZ - Psykologi och företagsekonomi, Linköpings Universitet. Dubbla examen på fyra år. HP 1.1 taget innan HT2015.
Intressant med artikeln i Metro från hösten 2016, där uttalar sig HP-Hjälpen följande:
Citat:
"Förmodligen kommer höstens prov att vara allra sista gången vi är aktiva", kommenterar HP-hjälpen i mejlet till Metro.
Som jag förstått av förhör så har Victor och Oscar stegvis tagit över HP-Hjälpen från någon annan aktör.
I förhör säger AZ att han hjälpte Victor och Oscar från HT2015 till HT2016 med att sitta i en telefon och lyssna på svaren dom köpt från en annan liga. Svaren skrev han på ett papper som Oscar sedan läste upp för sina kunder. Då hade dom bara 5-10 telefoner som ringde upp kunder. D.v.s "HP-Hjälpen" i Norrköping var inte fullt utvecklad då. AL som hjälpte Lucas i Lund tog sedan över AZ roll att agera kund och tjuvlyssna på svaren dom köpt från konkurrerande liga. Hon gjorde det första gången HT2016 eller VT2017 enligt förhör.
AZ hade uppehåll 2017 och när han kom tillbaka VT2018, så var det första gången alla 20 telefoner var riggade på en platta. Dom hade utvecklats på det året.
När jag läser artikeln att HP-Hjälpen skall lägga av efter HT2016, så är det inte helt osannolikt att det är från VT2017 som bröderna i Norrköping tar över helt och står på egna ben efter det.
I FUP finns dessutom följande uppgifter om domännamnet HP-Hjälpen:
Citat:
hp-hjalpen.com skapades 2017-04-15 av M. Yass.
M. Yass är som bekant ett alias Victor använde sig av vid registrering av bl.a postboxar. Så Victor registrerade domännamnet HP-Hjälpen VT2017, alltså efter det att dom skulle "lägga av".
Bara några tankar jag fick nu efter att ha läst stora delar av FUP och fick se den gamla Metro-artikeln att HT2016 skulle vara sista gången för HP-Hjälpen. Men det kan i.o.f.s var ljug det med, allt för att lägga ut rökridåer för myndigheterna.
Ursprungliga ligan bakom HP-Hjälpen kan säkert ha varit högpresterande elever från KTH, men killarna i Norrköping var det inte. Victor hade säljbrev sparat från ursprungliga ligan, inklusive HP-Guden, som han säkert återanvände.
Finns garanterat en massa fel i mina iakttagelser, men VG, OG eller LKG får gärna rätta mig!
EDIT: Kom på att Victor hade strul hemma och bråkade med sin flickvän, som ville att Victor skulle dra sig ur HP-Hjälpen. Det kan vara dom tankarna som speglar sig i artikeln från Metro. Men HP-Hjälpen har fortfarande sina rötter i Stockholm och "KTH-studenterna", samt tidpunkterna jag presenterade kommer från FUP.
EDIT2: Att Victor registrerar domännamnet i april 2017, beror med all säkerhet att fuskligorna blev utsparkade från Facebook tidigare på våren. Se artikel sydsvenskan 2 mars 2017. Jag rättar mig själv ganska duktigt nu...
https://www.sydsvenskan.se/2017-03-02/facebook-hjalper-uhr-stoppa-fusk
Citat:
Facebook användes för att sprida fusk på högskoleprovet. Då kontaktade myndigheten UHR sociala medierjätten. Nu har två fusksidor stängts ner.