2019-02-02, 23:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är nog så, för även om handlingen i sig kan förefalla ond så betyder det inte att människorna som genomförde den automatiskt kan klassas som i alla delar onda eftersom dom, enligt allt vi vet, tyckte att dom hade altruistiska motiv.

Så i slutändan är det din uppfattning som avgör om du väljer att tolka även människorna som genomförde en ond handling som onda. Så ja, onskan kommer från dig. Andra kanske kan separera handlingen från personen och säga att den onda handlingen var ett resultat av deras oförmåga att klara av en god gärning i stället.

Jag förstår om du inte hänger med i resonemanget. Det är inget krav för även där skiljer det sig mellan individer.
Skulle väl lägga mig nånstans mitt emellan - goda innan, onda via gärning från start planering. Samt inbillad altruism.
Citera
2019-02-02, 23:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Samma sak som innan funderar jag kring - via att försöka få en sammantagen bild gällande område relationer. Hållas på avstånd har jag inte skrivit ett ord om, jag avvaktar värderingar - frågorna är öppna. Testa nån gång.
"Sparsam kontakt" är tolkningsbart. - Testa gärna olika tolkningar för att om möjligt "få en sammantagen bild".
Citera
2019-02-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Vad menar du? Skulle ondskan komma från mig? Nu är du väl ändå ute i tassemarkerna. Eller är du ute efter någon analogi till "skönheten i betraktarens öga"?

Skiljer inte du på onda handlingar och ondska?
Citera
2019-02-02, 23:04
Bannlyst
Citat:
Skulle väl lägga mig nånstans mitt emellan - goda innan, onda via gärning från start planering. Samt inbillad altruism.

Utgår onda handlingar alltid från ondska?
Citera
2019-02-02, 23:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Sparsam kontakt" är tolkningsbart. - Testa gärna olika tolkningar för att om möjligt "få en sammantagen bild".
Du känns väl inte som den främste rådgivaren i frågan och du kan sluta ordbajsa nu och ägna dig åt ämnet.
Men jag kollar som vanligt brett - urkällan missan har sina goda stunder kring vad som kan betraktas att tala i sak bortom sin vedervärdigt snäva bedömningsförmåga.
Citera
2019-02-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tänkte att du kanske hade någon statistik och inte bara en uppfattning, men ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej. Där är jag precis på samma ruta som du är. Jag utgår från min erfarenhet från min närmiljö.

Citat:
Och ändå presenterar du ingenting än fynd från din närmiljö angående detta område.

Själv tycker jag att statistik tillsammans med erfarenhet om hur det ser ut i Bjärred ger mig ett ganska bra underlag till en uppfattning.

Först har du ingen statistik utan utgår från dina erfarenheter i din närmiljö, sen tycker du att statistik och erfarenheter från Bjärred ger dig ett bra underlag.

Jag antar att du då menar att du har någon statistik över hur många av dina grannar som har gått ner i arbetstid för att vara hemma med sina barn som närmar sig tonåren. Det är helt i sin ordning. Det kan ju vara ett kluster av barn i din omgivning som behöver det.

Men rent generellt så är det faktiskt vanligare att båda föräldrarna jobbar när barnen börjar närma sig tonåren, till och med några år före det.
Citera
2019-02-02, 23:14
Medlem
Citat:
Bra fråga! Vi är visst inte oense i allt. Det är klart att onda handlingar kan utgå ifrån annat än ondska.
Citera
2019-02-02, 23:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Får väl säga herre gud till frågan då den här diskussionen lägger sig på en filosofisk eller väldigt spekulativ nivå i nåt som mänskligheten brottats med genom tiderna.

Det jag betraktar som ondska i sin yttersta utpost är grundat i egoism. När tankesfären, drift eller emotion skenar iväg och skadar andra.
Bakom handlingen finns vitt skilda orsaker från allt till personlighetsstördas äckliga drivkrafter, sadismens perversiteter och människor som inte är vid sina sinnens fulla bruk.
Alternativt bortom begreppet APS finns det de som är påverkade av nåt slag så att slutsatserna blir väldigt skeva och handling som efterföljer tanke likaså.

Då är vi inne på det som tangerar att inbilla sig, farhågornas dimension som i sin tur kan övergå i paranoida tendenser - rent av konspirationer.
Tanken är inte klar för den färgas av emotioner, minnen (ofta bortförträngda), drifter, tidigare erfarenhet och annat. Utan emotioner så blir dock tolkningen kall och utan empati.
Objektiviteten dimmar ner och subjektiviteten tar över. Tunnelseende är passande att nämna i sammanhanget; att inte se skogen för alla träd.
Balans är ett bra ord.

Ja, det var en kort rapport från allt mellan huvud och röv.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 23:25.
Citera
2019-02-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du får tro vad du vill men du måste ta till dig att vi inte tror på motivet i avskedsbrevet. Det brast i huvudet för åtminstone en av dem. Jag ser verkligen inga helhjärtade försök alls från föräldrarnas sida att göra något adekvat för sina döttrar. Det var viktigare att göra karriär medan skolan fick ta hand om dem.

Ju mer det vänds och vrids på just möjligheter ekonomiskt, så känns det som att inget satsades på praktisk avlastning. Det finns heller inte fakta på att paret sökt mental avlastning. Det är så märkligt och obegripligt. Föräldern var ju inte obegåvade.
Citera
2019-02-02, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vad som gjorde allt nattsvart för föräldrarna menar du?

Att de trots sina försök inte kunde få någon bot för A och sedan när M också insjuknade i samma sjukdom då brast det, lägg till vad jag tror är sant att H fått ett recidiv så är vägen mot mörkrets hjärta komplett.

Någon sköt den andre framför sig till avgrunden och det var enligt mig inte O som knuffade.

Ja, vad gjorde det så svart? Recidiv som döende i cancer? Kanske, men det är ju ändå något som drabbat många familjer, utan att utvägen blivit utplåning.
Citera
2019-02-02, 23:28
Medlem
Citat:
Får väl säga herre gud till frågan då den här diskussionen lägger sig på en filosofisk eller väldigt spekulativ nivå i nåt som mänskligheten brottats med genom tiderna.

Det jag betraktar som ondska i sin yttersta utpost är egoism. När tankesfären, drift eller emotion skenar iväg och skadar andra.
Bakom handlingen finns vitt skilda orsaker från allt till en personlighetsstördas äckliga drivkafter, sadismens perversiteter och människor som inte är vid sina sinnens fulla bruk.
Alternativt bortom begreppet APS finns det de som är påverkade av nåt slag så att slutsatserna blir väldigt skeva och handling som efterföljer tanke likaså.

Då är vi inne på det som tangerar att inbilla sig, farhågornas dimension som i sin tur kan övergå i paranoida tendenser - rent av konspirationer.
Tanken är inte klar för den färgas av emotioner, minnen (ofta bortförträngda), drifter, tidigare erfarenhet och annat. Utan emotioner så blir dock tolkningen kall och utan empati.
Objektiviteten dimmar ner och subjektiviteten tar över. Tunnelseende är passande att nämna i sammanhanget; att inte se skogen för alla träd.
Balans är ett bra ord.

Ja, det var en kort rapport från allt mellan huvud och röv.

Frågan är egentligen ganska relevant i tråden men har aldrig riktigt diskuterats. Var börjar och slutar altruism och när övergår den till ondska.

Om någon spelar fotboll med en igelkott så tycker dom flesta att det är ren ondska, men när någon drar ut tänderna på en labrador för att studera nedbrytningen av käkbenet för att bättre kunna behandla tandlossning hos människor så är inte enigheten längre lika stor.

Föräldrarna har angett altruism som ett motiv, är då deras handling ond och gör det då per automatik föräldrarna till onda?
Citera
2019-02-02, 23:30
Medlem
Citat:
Trams och under din värdighet. Jag tror att du förstår vad jag skriver utan att lägga en feministisk agenda i ditt resonemang. Jag har dessutom inte skrivit vem av makarna som skulle dra ner på karriären.

Jag vidhåller att familjen hade mått bra av, att i likhet med andra föräldrar vars barn blir sjuka och har ekonomiska möjligheter till det, anpassa sig till en svår livssituation. Att dessutom leva i ett sammanhang där detta är vanligt även utan sjuka barn, borde göra det lättare att fatta detta beslut. Att ingen av dem gjorde det, säger nåt viktigt om BÅDA makarna.
De fortsatte oförändrat, in i kaklet.
Du har rätt att arbeta deltid till viss tid tills barnen är 8 år eller gått ut sitt första skolår. Inom Skattemybdigheten hade man åtminstone tidigare den möjlighetentills barnen fyllde 12 år.
Senast redigerad av Anel11 2019-02-02 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in