2019-02-02, 22:34
Medlem
krabbpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Haha, ja krabbor bör vara i vatten.
Jag har faktiskt ingen aning, det är ingen som tidigare luskat fram detta. Var det den tidigare hemsidan som frukthandlarens nummer står på?

Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Alltså just det där behöver väl inte vara så konstig.
Den webbsidan var inte uppdaterad på många år.
Ha bara inte tagits bort. Så på dessa år har nog O bytt abonnemang och nummer och så kan någon annan fått numret senare.

Ja, det är på den tidigare hemsidan numret står. Bland kontaktuppgifterna till O. Men jag får nog finna mig i att det antagligen är som Vinbergssnäckisen säger, numret har fått en ny ägare över tid.
Citera
2019-02-02, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tänkte att du kanske hade någon statistik och inte bara en uppfattning, men ok.
Nej. Där är jag precis på samma ruta som du är. Jag utgår från min erfarenhet från min närmiljö.
Citera
2019-02-02, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag vet att det diskuterades att A skulle tillbaka till skolan för att hon själv ville komma in och få mer studieteknik inför gymnasiet.Nu minns jag inte om det var vårterminen 17 el 18.Har inte hört något om hon skulle blivit sämre.
Läser inte allt här i tråden men snappade upp något inlägg som du gjort om en mamma vars dotter hade anorexi.Man kan väl tycka att H målade fan på väggen.Män över lag är ju inte så oroliga och får katastroftankar så fort något händer.
Jag undrar också kring om hon uppförstorar även om det i grunden är i all välmening. Att barnen hade det tufft betvivlar jag dock inte, Agnes har ju levt i det länge och fått gjort avkall och att det är kopplat till aktivitetsutlöst ansträngning visar det på (drar ner på aktiviteter, orkar inte, behöver vilorum/ljud-ljus faktorn etc). Sen finns ju alla andra besvär ihop med ME.
Det finns som sagt oro som inte är i proportion om det så gäller nuet eller framtiden och det visar ju deras brev i all tydlighet.
Citat:
Trevlig som folk i allmänhet, men svårare en O att komma in på livet.Men pratade gärna om hur sjuka och dåliga töserna var.Men allt är ju relevant.Många såg inte vad hon såg.

För det första är de individer/personligheter. För det andra kan personligheter i relationer förstärka varandra på gott och ont. Ska även tittar mer kring O framledes, det är bara att området maternal filicide är så intressant med oändliga förgreningar så där tar intresset över för själva området. Just nu läser jag en stor genomgång av riskfaktorer kring homicide-filicide via filicide varav en forskare vid namn McDermaid är intressant då han diskuterar nåt som benämns;
Childcentered obsessional depression.

Det samma gäller frågan kring att börja planera eländet på hösten vilket inkluderar självmordsbenägen, det är som sagt inte ett slags centraliserat hjärnmatrix oavsett överens i sak.
Problemet är ju att det oavsett kokar ner i att de tyvärr är rörande överens; ingen greppar tag i den andre.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 22:54.
Citera
2019-02-02, 22:38
Medlem
Citat:
Nu frågade du väl om ”ondskan” i det här specifika fallet, inte i generella termer eller? För i det här specifika fallet är det inte säkert att föräldrarna handlade med ”ondska” som motiv, den tolkningen kommer från dig.

Förstår du? Ondskan kommer från dig.

Vad menar du? Skulle ondskan komma från mig? Nu är du väl ändå ute i tassemarkerna. Eller är du ute efter någon analogi till "skönheten i betraktarens öga"?
Citera
2019-02-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag är inte säker på vad du menar med deklaration nr 2. Den vanliga inkomstdeklarationen ska ju vara inlämnad senast det datum som står på blanketten man får sig tillsänd. Om man behöver extra tid av någon anledning kan man begära anstånd. Om man har något vettigt skäl beviljas det vanligtvis. Jag har begärt anstånd ett antal gånger, och fått det utan problem, bl.a. på grund av utlandsvistelser och anhörigas sjukdom.

Om det är företagsdeklarationen som du frågar om har det nog att göra med om man sköter den själv eller om man har hjälp av en revisionsbyrå. När det gäller mina egna företagsdeklarationer sköts detta av en revisionsbyrå som fixar med behövliga anstånd och sen ser till att allt blir korrekt gjort. Jag har därför inte datumen klara för mig. Jag kan kolla upp det med min revisor men det kommer att ta ett par dagar i så fall.

Det handlar inte bara om anstånd, det handlar om när aktiebolag som till exempel Henkow Utbildning AB ska deklarera inkomst. Det här gäller t.ex. under 2018:

Deklarationsdatum för fysiska personer
2 maj är sista dag för inlämning av deklaration för fysiska personer, det vill säga för privatpersoner och för företagare (företagsägare). För aktiebolag och andra juridiska personer gäller andra datum, se nedan.

Deklarationsdatum för juridiska personer
Alla juridiska personer utom dödsbon har en deklarationsfrist på cirka sex månader i stället för det fasta datumet i maj.

Följande datum gäller för juridiska personer (utom dödsbon)
Bokslutsdatum: 30/9, 31/10, 30/11 eller 31/12 2017. Pappersdeklaration: 2/7 2018. Elektronisk deklaration: 2/8 2018.
Bokslutsdatum: 31/1, 28/2, 31/3 eller 30/4 2018. Pappersdeklaration: 1/11 2018. Elektronisk deklaration: 3/12 2018.
Bokslutsdatum: 31/5 eller 30/6 2018. Pappersdeklaration: 17/12 2018. Elektronisk deklaration: 15/1 2019.
Bokslutsdatum: 31/7 eller 31/8 2018 Pappersdeklaration: 1/3 2019. Elektronisk deklaration: 1/4 2019.

Anstånd
Individuellt anstånd med att lämna deklarationen kan du bara få i följande situationer:
vid längre vistelse utomlands
vid tjänsteresa
vid arbete på annan ort
om deklarationsombudet blivit sjuk.
Den som yrkesmässigt hjälper andra att upprätta inkomstdeklarationer kan ansöka om att få lämna deklarationer för sina klienter enligt en tidsplan, så kallat byråanståndfram till som längst 15 juni 2018.
Citera
2019-02-02, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej. Där är jag precis på samma ruta som du är. Jag utgår från min erfarenhet från min närmiljö.
Min ruta är nog rätt så mycket större än din. Jag försöker låta bli att utgå från min närmiljö, eftesom jag rent statistiskt skulle riskera att hamna lika fel som du gjorde.
Citera
2019-02-02, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Brodern var inte enda kontakten på fb; även faderns hustru liksom makens syster fanns med - Övriga i släkten (bl.a. O:s mor), åtefanns på hennes linkedIn, många andra förmodligen i hennes maillista.

Ett gg skulle med vissa förbehåll fördelas lika. Föräldrarna var till åren komna och hade var sin ny partner. Att då låta arvet tillfalla syskonen direkt förefaller förnuftsmässigt försvarbart. - Allt skulle också ärvas som e.e. och testamentsmallens passus om att testamentstagarna skulle ha rätt att att genom äktenskapsförord förordna att egendomen i stället skulle vara gg hade tagits bort.
Det framkommer inte via tråden gällande fb, därav frågan. Att föräldrarna är till åldern är ingen nyhet - de lär reda sig.
Det förekommer uppgifter om sparsam kontakt som jag funderade kring. Om man bortser från mössanalyser och annat skräp så indikerar väl även missan det samma.
Citera
2019-02-02, 22:49
Medlem
Citat:
Jag vet att det diskuterades att A skulle tillbaka till skolan för att hon själv ville komma in och få mer studieteknik inför gymnasiet.Nu minns jag inte om det var vårterminen 17 el 18.Har inte hört något om hon skulle blivit sämre.
Läser inte allt här i tråden men snappade upp något inlägg som du gjort om en mamma vars dotter hade anorexi.Man kan väl tycka att H målade fan på väggen.Män över lag är ju inte så oroliga och får katastroftankar så fort något händer.

Citat:
Trevlig som folk i allmänhet, men svårare en O att komma in på livet.Men pratade gärna om hur sjuka och dåliga töserna var.Men allt är ju relevant.Många såg inte vad hon såg.Min teori är att O trodde det skulle lugna ner sig om töserna fick hemundervisning.Och de var väl inte hemma mer på grund av att töserna fixade att vara själva.Fixa lättare lunch m.m.Lärarna var där i snitt 3 - 4 timmar om dagen också.Om töserma blivit krafigt försämrade så undrar jag också varför de inte prövade att gå ner mer i tid innan man fattar ett så makabert beslut som de gjorde.

Det är intressant vad du skriver här. Det ger lite inblick. Så sjukdomstillstånd så som du känner till den var inte så allvarligt. Det att A ville gå i skolan stod också i tidningen. Varför blev det inte av? Att H var orolig för flickorna var det något O sa om henne eller var det något som du eller din vännina upplevde själv?
Citera
2019-02-02, 22:51
Bannlyst
Citat:
Min ruta är nog rätt så mycket större än din. Jag försöker låta bli att utgå från min närmiljö, eftesom jag rent statistiskt skulle riskera att hamna lika fel som du gjorde.
Och ändå presenterar du ingenting än fynd från din närmiljö angående detta område.

Själv tycker jag att statistik tillsammans med erfarenhet om hur det ser ut i Bjärred ger mig ett ganska bra underlag till en uppfattning.
Citera
2019-02-02, 22:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det framkommer inte via tråden gällande fb, därav frågan. Att föräldrarna är till åldern är ingen nyhet - de lär reda sig.
Det förekommer uppgifter om sparsam kontakt som jag funderade kring. Om man bortser från mössanalyser och annat skräp så indikerar väl även missan det samma.
Vet inte riktigt vad du åsyftar här. - Indikationer på att barnen skulle hållas på avstånd från mormodern och/eller H:s släktingar - eftersom M förvandlades till en mussla när mormodern kom på tal?
Citera
2019-02-02, 22:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vet inte riktigt vad du åsyftar här. - Indikationer på att barnen skulle hållas på avstånd från mormodern och/eller H:s släktingar - eftersom M förvandlades till en mussla när mormodern kom på tal?
Samma sak som innan funderar jag kring - via att försöka få en sammantagen bild gällande område relationer. Hållas på avstånd har jag inte skrivit ett ord om, jag avvaktar värderingar - frågorna är öppna. Testa nån gång.

Det missan skriver om är O:s familj på besök, att H aldrig nämnde sina föräldrar, att missan aldrig sett dem och att M inte verkade fortsätta dialogen.
Citera
2019-02-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Vad menar du? Skulle ondskan komma från mig? Nu är du väl ändå ute i tassemarkerna. Eller är du ute efter någon analogi till "skönheten i betraktarens öga"?
Det är nog så, för även om handlingen i sig kan förefalla ond så betyder det inte att människorna som genomförde den automatiskt kan klassas som i alla delar onda eftersom dom, enligt allt vi vet, tyckte att dom hade altruistiska motiv.

Så i slutändan är det din uppfattning som avgör om du väljer att tolka även människorna som genomförde en ond handling som onda. Så ja, onskan kommer från dig. Andra kanske kan separera handlingen från personen och säga att den onda handlingen var ett resultat av deras oförmåga att klara av en god gärning i stället.

Jag förstår om du inte hänger med i resonemanget. Det är inget krav för även där skiljer det sig mellan individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in