Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Jag är inte säker på vad du menar med deklaration nr 2. Den vanliga inkomstdeklarationen ska ju vara inlämnad senast det datum som står på blanketten man får sig tillsänd. Om man behöver extra tid av någon anledning kan man begära anstånd. Om man har något vettigt skäl beviljas det vanligtvis. Jag har begärt anstånd ett antal gånger, och fått det utan problem, bl.a. på grund av utlandsvistelser och anhörigas sjukdom.
Om det är företagsdeklarationen som du frågar om har det nog att göra med om man sköter den själv eller om man har hjälp av en revisionsbyrå. När det gäller mina egna företagsdeklarationer sköts detta av en revisionsbyrå som fixar med behövliga anstånd och sen ser till att allt blir korrekt gjort. Jag har därför inte datumen klara för mig. Jag kan kolla upp det med min revisor men det kommer att ta ett par dagar i så fall.
Det handlar inte bara om anstånd, det handlar om när aktiebolag som till exempel Henkow Utbildning AB ska deklarera inkomst. Det här gäller t.ex. under 2018:
Deklarationsdatum för fysiska personer
2 maj är sista dag för inlämning av deklaration för fysiska personer, det vill säga för privatpersoner och för företagare (företagsägare).
För aktiebolag och andra juridiska personer gäller andra datum, se nedan.
Deklarationsdatum för juridiska personer
Alla juridiska personer utom dödsbon har en deklarationsfrist på cirka sex månader i stället för det fasta datumet i maj.
Följande datum gäller för juridiska personer (utom dödsbon)
Bokslutsdatum: 30/9, 31/10, 30/11 eller 31/12 2017. Pappersdeklaration: 2/7 2018. Elektronisk deklaration: 2/8 2018.
Bokslutsdatum: 31/1, 28/2, 31/3 eller 30/4 2018. Pappersdeklaration: 1/11 2018. Elektronisk deklaration: 3/12 2018.
Bokslutsdatum: 31/5 eller 30/6 2018. Pappersdeklaration: 17/12 2018. Elektronisk deklaration: 15/1 2019.
Bokslutsdatum: 31/7 eller 31/8 2018 Pappersdeklaration: 1/3 2019. Elektronisk deklaration: 1/4 2019.
Anstånd
Individuellt anstånd med att lämna deklarationen kan du bara få i följande situationer:
vid längre vistelse utomlands
vid tjänsteresa
vid arbete på annan ort
om deklarationsombudet blivit sjuk.
Den som yrkesmässigt hjälper andra att upprätta inkomstdeklarationer kan ansöka om att få lämna deklarationer för sina klienter enligt en tidsplan, så kallat byråanståndfram till som längst 15 juni 2018.