2019-02-02, 15:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Ambitionen var nog, rätt länge, att göra rätt men man gjorde fel.

Efter det här
Citat:
... så när de huvudmisstänkta 13-åringarna till sist föll ifrån, vilket i praktiken skedde den 29/9, rullade Sandberg helt enkelt igång förhören med Robin och Christian igen och gjorde dem till utredningens nya huvudmisstänkta.
fanns det bara en ambition, nämligen att sätta dit bröderna. Det fanns ju inga andra misstänkta kvar och desperationsnivån var hög inom utredningen, i synnerhet hos spaningsledaren.

Det största moraliska övertrampet kom sedan på presskonferensen där RS läser ur SÅC-manus, "... en pinne trycktes mot Kevins hals ..." .

Frågan är om han verkligen trodde själv på det han läste upp?

EDIT: Han visste förstås att den där berättelsen inte fanns, frågan är om han möjligen trodde det kunde gått till så som det stod i det manus, som SÅC gett honom. Om det var det senare, så är det på nåt sätt en förmildrande omständighet.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-02-02 kl. 16:28. Anledning: Komplettering
Citera
2019-02-02, 16:34
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Initialt hade jag problem med att just utsgorna stod i kontrast med varandra och hade svårt att följa med i det mediadrev som efter D.Js dokumentärserie.

Jag blir osäker på vilka utsagor du nu avser. Om det är mina utsagor (a,b,c) eller dina nya. Men om du nu vill diskutera 10-åringens vittnesmål och annat så kanske jag kan tolka det som att vi var klara med diskussionen om hur väl de 3 utsagorna jag lyfte fram passade ihop.
Citera
2019-02-02, 16:38
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ambitionen var nog, rätt länge, att göra rätt men man gjorde fel.

Efter det här fanns det bara en ambition, nämligen att sätta dit bröderna. Det fanns ju inga andra misstänkta kvar och desperationsnivån var hög inom utredningen, i synnerhet hos spaningsledaren.

Och givet detta du skriver, skulle du då klassificera den ambitionen som "hög ambition att göra rätt", likt Wargren gör?
Citera
2019-02-02, 16:43
Medlem
SigersonHolmess avatar
Rättelse på min egen citering av Wargren. Rättstavningen arbetade emot mig.

Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Wargren Ca 25:03 in https://www.youtube.com/watch?v=gOwqv6KFsXE

Citat:
Men jag vill ändå framhålla att jag efter vårt arbete inte har anledning att anse något annat än att man har bedrivit den tidigare utredningen på ett mycket ambitiöst sätt och med en hög ambition att göra rätt.

Hade felaktigt skrivit "utdelningar" och det skall förstås stå "utredningen".
Citera
2019-02-02, 16:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Och givet detta du skriver, skulle du då klassificera den ambitionen som "hög ambition att göra rätt", likt Wargren gör?
Ja ambitionen var nog att göra rätt.

Att det sedan i verkligheten blev tokfel är en annan femma.
Citera
2019-02-02, 17:02
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Jag blir osäker på vilka utsagor du nu avser. Om det är mina utsagor (a,b,c) eller dina nya. Men om du nu vill diskutera 10-åringens vittnesmål och annat så kanske jag kan tolka det som att vi var klara med diskussionen om hur väl de 3 utsagorna jag lyfte fram passade ihop.
Utsagor menar jag såklart utredarnas, dvs. att RS menar att bröderna erkänt i ett förhör som inte videoinspelades, att SÅC påstår fått uppgifter om blöta kläder i ett skede då det inte finns med i FUP, samt ett händelseförlopp som står i direkt kontrast med vad man själva vet och säger. Om du menar utsagor kring begreppet ambition och Wargrens uttalande så känns det som vi är inne på semantik och medveten vilseledning. Fridolin hade som ambition att fixa svensk skola på hundra dagar och startade arbetet med en ungdoms iver. Att han misslyckades totalt var ett faktum, trots de goda ambitioner som fanns. Diskussionen är irrelevant!

För det är nämligen fantasiscenario RS målar upp och ju större hans ego blir efter bränslet från gratulationer och den massmediala hyllningen, desto mer höftar han. Alibit finns inte med, för oavsett om det ljuger eller inte går inte händelseförloppet ihop.
Citera
2019-02-02, 17:17
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Utsagor menar jag såklart utredarnas, dvs. att RS menar att bröderna erkänt i ett förhör som inte videoinspelades, att SÅC påstår fått uppgifter om blöta kläder i ett skede då det inte finns med i FUP, samt ett händelseförlopp som står i direkt kontrast med vad man själva vet och säger. Om du menar utsagor kring begreppet ambition och Wargrens uttalande så känns det som vi är inne på semantik och medveten vilseledning. Fridolin hade som ambition att fixa svensk skola på hundra dagar och startade arbetet med en ungdoms iver. Att han misslyckades totalt var ett faktum, trots de goda ambitioner som fanns. Diskussionen är irrelevant!

För det är nämligen fantasiscenario RS målar upp och ju större hans ego blir efter bränslet från gratulationer och den massmediala hyllningen, desto mer höftar han. Alibit finns inte med, för oavsett om det ljuger eller inte går inte händelseförloppet ihop.
Kan du utveckla det där en aning. Jag kan inte riktigt tolka det.
Citera
2019-02-02, 17:56
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Kan du utveckla det där en aning. Jag kan inte riktigt tolka det.
Gärna.

Som jag skrev i ett par inlägg tillbaka så är den gästande familjens alibi centralt. Om de talar sanning fanns inte tiden att utföra dådet, även om de inte hade 100% koll på de tre barnen. RS påstår att de tidigt slog hål på alibit (vilket i sig är en motsägelse då de höll 14 förhör med dem) då det fanns en stund då Christian var borta. Dock så talar man INTE om att Robin var borta, och det är intressant. För Robins delaktighet i det planerade mordet (enligt RS egna utsagor i programmet ondska) är centralt. Här faller händelseförloppet direkt. Om alibifamiljen ljugit och mörkat så pratar vi om den mest hårdnackade 10- åring jag någonsin hört talas om. Gång på gång tvingas man försvara en "lögn", och dessutom tvingas de återigen in i fallet då Weine med familj väljer att ställa upp i en dokumentär. Don´t make sense!

Jag kan köpa att man sitter inne med personligt agg mot bröderna, de kan vara riktiga grisar. Jag har ingen aning, jag känner dem inte. Kan även förstå om man griper det sista halmstrået om man har direkt koppling till de som idag hålls ansvariga för rättsskandalen. För det är just vad det är. Jag kan förstå att RS hållt tyst om alibit.
Citera
2019-02-02, 18:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det fanns ju inga andra misstänkta kvar och desperationsnivån var hög inom utredningen, i synnerhet hos spaningsledaren.

Citat:
För det är nämligen fantasiscenario RS målar upp och ju större hans ego blir efter bränslet från gratulationer och den massmediala hyllningen, desto mer höftar han.

https://www.expressen.se/debatt/sven-ake-christiansson-ar-psykologins-svar-pa-paolo-macchiarini/

Citat:
Ett diaboliskt samarbete mellan en hårt pressad polis med hjälteambitioner, en karriärsugen professor i psykologi med alldeles för stort ego och en sensationslysten journalistkår som villigt och okritiskt svalde en osannolik historia fick katastrofala följder för två små pojkar i Arvika hösten 1998.

Citat:
Hur är det möjligt? Flera faktorer samverkade, polisens desperation, samhällets krav på ett gripande och medias förväntan på svar – men utan Sven-Åke Christiansons medverkan i utredningen hade inte brödernas fragmentariska och frampressade berättelse tolkats som ett erkännande.

Ja vad ska man säga ... som inte redan är sagt. Jo möjligen att jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle citera Ann Heberlein men det där var så bra skrivet, så jag kunde bara inte låta bil.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-02-02 kl. 18:59.
Citera
2019-02-02, 19:55
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
https://www.expressen.se/debatt/sven-ake-christiansson-ar-psykologins-svar-pa-paolo-macchiarini/

Ja vad ska man säga ... som inte redan är sagt. Jo möjligen att jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle citera Ann Heberlein men det där var så bra skrivet, så jag kunde bara inte låta bil.
Precis. En som anser sig ha en begränsad roll i utredningen, och andra som förlitade sig på honom fullt ut. Ingen bra kombo. Deras tystnad idag säger allt!
Citera
2019-02-02, 22:32
Medlem
MMA-mannens avatar
Citat:
Initialt hade jag problem med att just utsgorna stod i kontrast med varandra och hade svårt att följa med i det mediadrev som efter D.Js dokumentärserie. Men när t.ex. SÅC i TV säger att bröderna kom hem med blöta kläder och att han den förkunskapen då han kom in i utredning och det visar sig att detta inte stämmer. Det kom först en månad senare! Varken han eller R.S. har visat på att uppgifterna fanns då, vilket tyder på att DJ faktiskt har rätt. Det enda som åberopas är det förhör som olyckligtvis inte finns inspelat, att det där skulle ha skett ett erkännande, vilket ter sig orimligt då vi idag sett hur de andra förhören fortskred.

För mig är alibit mycket viktigt. För antingen...:
a) ... ljuger de. De har inte haft uppsikt alls över var bröderna och deras egen son gjorde tiden mellan 17.15- 17.50. Barnen har i så fall kommit hem efter att ha orsakat Kevins död, panik har uppstått och man har snabbt gett sig av för att få ett alibi i form av ett kvitto från en bensinmack.

b) ... talar de sanning. De har haft uppsikt över sina barn, kanske inte till hundra procent - men att de i alla fall sett till dem några gånger genom fönstret från Weine och Evas radhus. Barnen kommer hem, det byter om och åker iväg - allt enligt utsago.

Problemet med a) är att det vet om att de är skyldiga när DJ tar kontakten med dem, och de vet att den gästande familjen vet om detta - en familj de idag inte har kontakt med. De kunde bara sagt att de inte är intresserade av att vara med, och vi hade inte haft en diskussion idag. Vidare måste situationen varit ett extremt trauma denna dag, ett trauma som 10- åringen i 14 förhör lyckas hålla hemligt utan minsta tendens till att bryta ihop. Dessutom är det som så att om de gjort försök att skaffa alibi, varför åberopar man inte dessa i förhören? Eller varför åker man ens in till station gång på gång om man vet att barnen är skyldiga?

Om de talar sanning finns inte tiden att genomföra brottet. Först och främst har något skett bakom boden där kläder och skor finns. Kevin har även sand innanför kalsongerna som kommer från den platsen. Vidare tyder hans skador på någon form av övergrepp. Vidare har han på något sätt kvävts. Att allt detta ska ha skett under en kort tid under tiden den gästande familjen skulle ha uppsikt är helt orimligt.

Personligen är jag övertygad om att ett övergrepp skett bakom boden som Kevin slet sig loss från (samtidigt som skriken hördes). Gärningsmannen sprang efter och tystade honom.

Är också fullständigt övertygad om att det var ett övergrepp. Ett sexuellt övergrepp som gick fullständigt galet då Kevin gjorde kraftigt motstånd. Den som var vållande till hans död la sig då på honom och Kevin kvävdes under hans kroppstyng, för det var en större person. Ett stort och tungt barn. Under detta tumult där han omöjligen kunde komma loss fick Kevin också ett tryck mot halsen, kanske mot en kant på boden när han låg under denne person. Gärningsmannen blev sedan förskräckt när han upptäckte att Kevin var livlös och försökte gömma undan honom men kom inte så långt. Ett misslyckat våldtäktsförsök som slutade i katastrof och viljan var aldrig att skada Kevin, han förstod inte vad han gjorde och hade själv blivit utsatt för sexuella övergrepp. En tid senare fullbordades en våldtäkt på ett annat barn och pojken som gjorde det blev turligt nog påkommen och fick därmed den vård och stöd han skulle ha haft sedan länge....

Är också fullständigt övertygad om att detta vet de flesta som jobbade med den nya utredningen och därmed kan man säga till 100 % att bröderna aldrig var på platsen den tid det inträffade. Det säger sig självt att man på något sätt aldrig kan gå ut med denna vetskap då brottet är preskriberat sefan länge. Den som utförde gärningen var minderårig mm. Det vore ett värre straff än något om detta kommit fram. Dessutom 20 år senare...
Citera
2019-02-03, 06:43
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:

Väl så. Men låt mig då förstå detta. Jag skriver om 3 utsagor (a,b,c) som jag anser inte går ihop, du svarar med nya utsagor.

Vi har tre dokumentärer och 2 utredningar. Och för den som på något sätt vill bedöma eller jämföra mellan dessa olika källor till information (eller desinformation om man så vill klassificera det) är motivet och ambitionen av intresse. Det kanske inte alla tycker, men en del kan tycka så.

I tråden och i media, även från DJ förekommer uppgifter om att "komma åt" pojkarna eller tom "pojkarna sätts ju dit" om gamla utredningen. Detta tyder på ett dåligt motiv och något som rimmar illa med god ambition. Därför kan det vara av intresse att se om det finns stöd för den tesen. Sen behöver man också vara konsekvent och bedöma möjliga motiv till nya dokumentären av DJ. För hela upplägget och närmandet gentemot begreppet bortträngda minnen ger vissa signaler att det är SÅC som DJ vill komma åt. Hela tredje avsnittet heter ju "Minnen".

Du anser, och det är din fulla rätt att så göra, att det är en irrelevant diskussion som också eventuellt enligt dig lite känns som en semantisk diskussion.

Men det var intressant att veta att när du svarar med nya utsagor, så kan det bero på att du ansåg att diskussionen var irrelevant.
Senast redigerad av SigersonHolmes 2019-02-03 kl. 06:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in