2018-12-10, 15:13
Moderator
Allaballawallas avatar
Bakning, matbröd och kakor --> Språk
/Moderator
Citera
2018-12-10, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Bakning, matbröd och kakor --> Språk
/Moderator

Bra idé!
Citera
2018-12-10, 15:35
Avslutad
Kan det ha varit konditorn som döpt bakelsen efter sig själv?

Verkar som namnet är ätt vanligt i sydvästra Sverige.

https://www.sydsvenskan.se/2009-02-07/neger-niggersson-figur-i-polisens-internutbildning
Citera
2018-12-10, 16:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kanske var det en viss Herr Neg Erboll, eller annat oskyldigt? Svårt att tänka mig att det finns bra förklaring..

Vad jag vet så finns det gamla recept där det heter just Negerbollar. Ögon kakao hade detta recept på sina paket då jag växte upp på 70-talet. Har också sett recept i Allers och hemmets veckotidning ha dessa recept. Det hette helt enkelt så innan PK maffian ville annat. Det var INGEN som brydde sig alls.

Lärare mins jag frågade om det var vår klass som hade en negerunge i klassen.. (det var grannklassen som hade en sådan).

Ordet neger förekom en hel del i böcker och serietidningar på den tiden. Hittar man ett gammalt ex av "Tintin i Kongo" så kan man få sig ett skratt (eller sätta morgonkaffet i halsen). (Tintin betyder förövrigt "liten snopp" på Cebuano. (onödigt vetande)
Citera
2018-12-10, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Kan det ha varit konditorn som döpt bakelsen efter sig själv?

Verkar som namnet är ätt vanligt i sydvästra Sverige.

https://www.sydsvenskan.se/2009-02-07/neger-niggersson-figur-i-polisens-internutbildning

Verkligen pisslågt av Polisen att ha dylika namn på fiktiva under internutbildning. Förtroendet och respekten för den myndigheten dalade en smula när en läste det där första gången för massa år sen.
Citera
2018-12-10, 17:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Vet inte var du var barn någonstans men en negerboll har aldrig varit en chokladboll eller cocosboll. Negerbollen rullades i pärlsocker och inte i cocosflingor. Sen använde man 2msk kallt kaffe och kakao för smak och färg. Chokladboll är för mig en skumboll av äggvita på en kexbotten som är överdragen med ett tunt skikt choklad, aka "Mums-mums"

Sen är negro spanska för svart och niger latin för svart. Tror att neger är den germanska varianten för svart. -Bara för att bidra till förvirringen om negerbollen.
Ja, det är ju precis det jag skriver.
Citera
2018-12-10, 19:49
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ja, det är ju precis det jag skriver.
Då missuppfittade jag ditt inlägg.
Citera
2018-12-12, 08:14
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, neger är en försvenskning av ordet från latin och användes ofta i början på 1900-talet, dvs innan den stora allmänheten kände till Afrikaner. Det fanns ingen tv eller radio på den tiden.
Det fanns dock tidningar och böcker. Många hade släktingar i Amerika som hade träffat svarta och skrev hem om det. Enstaka svarta har dessutom besökt/bott i Sverige från 1700-talet och framåt. Nog kände folk till att svarta fanns redan på 1900-talet, även om de flesta aldrig såg några själva.

Om vi jämför med choklad- och gräddrätten "neger i skjorta", som jag skulle tro skapades runt samma tid, så är det ju rätt uppenbart att det syftar på en svart människa och inte färgen svart i allmänhet.
Citera
2018-12-12, 08:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det fanns dock tidningar och böcker. Många hade släktingar i Amerika som hade träffat svarta och skrev hem om det. Enstaka svarta har dessutom besökt/bott i Sverige från 1700-talet och framåt. Nog kände folk till att svarta fanns redan på 1900-talet, även om de flesta aldrig såg några själva.

Om vi jämför med choklad- och gräddrätten "neger i skjorta", som jag skulle tro skapades runt samma tid, så är det ju rätt uppenbart att det syftar på en svart människa och inte färgen svart i allmänhet.

Egentligen ska den österrikiska rätten Mohr im Hemd direktöversättas till »morian i skjorta« och namnet är naturligtvis ursprungligen symboliskt.
Citera
2018-12-12, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen

Tidningar och böcker var ytterst begränsade. En majoritet av befolkningen bodde i landsbygd och små byar. Det enda läsbara var bibeln. En afrikan besökte knappast dessa ställen, utan besökte nog i så fall Stockholm eller Göteborg.

Precis som HerrGickan nämner så kommer uttrycket från Mohr im Hemd. Vita skjortor var extremt ovanliga pga att de så lätt blev skitiga. Det är under 1900-talet det blev vanligare, och det var vanligt bland jazzmusiker. Därför borde det logiskt sett ha kommit på -20 eller 30-talet.
Citera
2018-12-12, 16:34
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Tidningar och böcker var ytterst begränsade. En majoritet av befolkningen bodde i landsbygd och små byar. Det enda läsbara var bibeln. En afrikan besökte knappast dessa ställen, utan besökte nog i så fall Stockholm eller Göteborg.

Precis som HerrGickan nämner så kommer uttrycket från Mohr im Hemd. Vita skjortor var extremt ovanliga pga att de så lätt blev skitiga. Det är under 1900-talet det blev vanligare, och det var vanligt bland jazzmusiker. Därför borde det logiskt sett ha kommit på -20 eller 30-talet.
Pratar du om 1600-talet nu eller? Jag vet från min egen hembygd att folk i allmänhet ändå var hyfsat belästa kring förra sekelskiftet, och äldre än så lär väl knappast rubrikbakverket vara. Att "neger" dessförinnan inte nödvändigtvis betydde människa med ursprung i det subsahariska Afrika är nog en annan tråd. Jag är ganska säker på att den som gjorde den första "negerbollen" var bekant med svarta människors existens, om inte annat via amerikanska och franska källor.
Citera
2018-12-12, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Via följande sökning hos KB får man en bild över hur dagstidningarna hanterat rubrikordet. Min minnesbild är att bakverket var som mest populärt under 1960-70-talet, vilket dagstidningssökningen styrker. Det finns äldre träffar, men där framgår inte sammanhanget. De nyare träffarna handlar huvudsakligen om att namnet är besvärande.

http://tidningar.kb.se/?q=negerbollar

Att namnet kommit från en stereotyp liknelse är nog högst sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in