2019-02-02, 18:06
Medlem
Polisen har enligt uppgift själva ganska dålig koll.
Citera
2019-02-02, 18:22
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analysdetektor
hej go vänner...
Vilket datum/klockslag bokades bilen?
Hur bokades bilen?
Vem bokade bilen?
Vem hämtade bilen?
vem körde bilen?
Dag och tid när bilen hämtades.
Hur lång tid var hyrestiden?
Hur långt har bilen körts?
Hej och välkommen!
Kan tyvärr bara bekräfta att tråden inte har några fakta som ger svar på någon av dina frågor.
I FU finns sannolikt svar på alla dina frågor.
Mest komplext bland just dina frågor är antagligen teknikernas arbete med att fastställa om mamman var den som senast framförde bilen. Även om vi rent hypotetiskt antar att en utomstående skulle ha använt skyddshandskar, så finns det metoder att fastställa gynnsamma resultat (vilket jag av förklarliga skäl inte tänker utveckla).
Citat:
Och jag håller med om att det är märkligt att locket ligger så tätt på, men förmodligen av utredningstekniska skäl, och som polisen säger, nej, vi har ingen misstänkt, detta kan även tolkas som att, vi har ett dubbelmord men ingen misstänkt.
Du har rätt i att att FU under sekretess lägger locket på.
Polisen säger däremot inte att man inte har någon misstänkt.
Det man säger är att man inte har någon "skäligen misstänkt". Det är en lägre grad av misstanke än t.ex. "sannolikt misstänkt".
Om man funnit att modern har genomfört ett "utökat självmord" så skulle det betyda att man har en "sannolikt misstänkt" som vid liv skulle ha häktats men p.g.a. att en MGM i sådant fall inte är i livet så kan denne inte åtalas eller dömas. Utredningen fortsätter för att säkerställa bevis och viktiga fakta.
Om fadern skulle vara "sannolikt misstänkt" så skulle han ha gått ifrån gripen, anhållen, till att vara häktad, men så är inte fallet!
Tolkningar av de fåordiga uttalandena måste vägas på guldvåg för att man ska kunna göra några bedömningar av tillräckligt hög kvalitativ nivå på det balanserat extremt lite sagda.
Citat:
Utan att spekulera, min uppfattning är att platsen där bilen hittades är fyndplatsen, brottsplatsen finns att söka på annan plats.

ha det gott
Alla har rätt till att både ha uppfattningar och spekulera. Respekterar dina åsikter trots att jag inte på något vis delar dem, utan tror på att ett utökat självmord har begåtts.
Ha det gott själv!
Citera
2019-02-02, 18:24
Medlem
Big-Lees avatar
Drar till med en spekulativ teori i brist på information.
Kanske mamman ”råkade” (som resultat av barnmisshandel eller olycka) ha ihjäl barnet. Hon får totalpanik. Alltså ångest de luxe. Livet rämnar. Hon är en respektabel medelklasskvinna och dessutom lärare!
Mannen är borta med deras gemensamma bil och hon försöker komma på ett sätt att gömma kroppen och komma på en orsak till dotterns försvinnande som inte gör henne själv till misstänkt.
Hon skickar ett sms till sambon på onsdag och säger att hon och dottern ska hjälpa en kompis med flytt. Kanske kan hon stagea en olycka som skulle kunna förklara dotterns död i en flytt? Om barnet har utsatts för exempelvis våld mot huvudet tänker hon kanske att hon ska säga att något föll ner på och skadade dottern under flytten.
Hon hyr en flyttbuss och bär ut dottern, kanske i en möbel för att det inte ska verka så misstänkt.
När hon åkt ett tag kommer hon på att det inte kommer funka. Grannarna har sett henne bära ut en möbel/”sovande” barn, ingen kompis kommer ge henne alibi eftersom ingen håller på att flytta eller hon inser att barnets skador kommer vara tydliga vid obduktionen och rättsmedicinsk undersökning kommer avslöja tidspunkten för dödsfallet.

//Alternativt: mamman och pappan ska separera. Mamman är upprörd/ledsen/förbannad, ska backa in flyttbussen och kör på barnet. Barnet avlider. //

Mamman kan inte leva med skammen, alla kommer att få veta vad hon gjort, hon bestämmer sig istället för att ta livet av sig. Svänger in på första bästa parkering och hänger sig/kväver sig med plastpåse etc.
Inte vattentätt, men om någon har en annan bra förklaring till flyttbussen skulle det kunna vara så att barnet dött pga olycka eller misshandel i hemmet och att självmordet snarare är en konsekvens av skammen och rädslan över detta än en konsekvensen av depression eller psykos.

Jag hoppas att det inte stämmer. Det känns fruktansvärt att en mamma skulle döda sitt barn. Men vi vet ju att sånt händer.
Citera
2019-02-02, 18:28
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces
Du får gärna utveckla synpunkten om den avser fallet, Sverige generellt eller Gränspolisen.
Vad betyder "enligt uppgift" konkret?
Citera
2019-02-02, 19:26
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Lee
Drar till med en spekulativ teori i brist på information.
Kanske mamman ”råkade” (som resultat av barnmisshandel eller olycka) ha ihjäl barnet. Hon får totalpanik. Alltså ångest de luxe. Livet rämnar. Hon är en respektabel medelklasskvinna och dessutom lärare!
Mannen är borta med deras gemensamma bil och hon försöker komma på ett sätt att gömma kroppen och komma på en orsak till dotterns försvinnande som inte gör henne själv till misstänkt.
Hon skickar ett sms till sambon på onsdag och säger att hon och dottern ska hjälpa en kompis med flytt. Kanske kan hon stagea en olycka som skulle kunna förklara dotterns död i en flytt? Om barnet har utsatts för exempelvis våld mot huvudet tänker hon kanske att hon ska säga att något föll ner på och skadade dottern under flytten.
Hon hyr en flyttbuss och bär ut dottern, kanske i en möbel för att det inte ska verka så misstänkt.
När hon åkt ett tag kommer hon på att det inte kommer funka. Grannarna har sett henne bära ut en möbel/”sovande” barn, ingen kompis kommer ge henne alibi eftersom ingen håller på att flytta eller hon inser att barnets skador kommer vara tydliga vid obduktionen och rättsmedicinsk undersökning kommer avslöja tidspunkten för dödsfallet.

//Alternativt: mamman och pappan ska separera. Mamman är upprörd/ledsen/förbannad, ska backa in flyttbussen och kör på barnet. Barnet avlider. //

Mamman kan inte leva med skammen, alla kommer att få veta vad hon gjort, hon bestämmer sig istället för att ta livet av sig. Svänger in på första bästa parkering och hänger sig/kväver sig med plastpåse etc.
Inte vattentätt, men om någon har en annan bra förklaring till flyttbussen skulle det kunna vara så att barnet dött pga olycka eller misshandel i hemmet och att självmordet snarare är en konsekvens av skammen och rädslan över detta än en konsekvensen av depression eller psykos.

Jag hoppas att det inte stämmer. Det känns fruktansvärt att en mamma skulle döda sitt barn. Men vi vet ju att sånt händer.
Tänkte inte besvara ditt inlägg först men du visar upp en fantasi som får mig att tro på att du suttit dygnet runt och tittat på vissa filmer i ett decennium när alla andra spelade dataspel istället?

Dina spekulationer:
1) Misshandel?
2) Oroad över skadad heder inför sin (pompösa?) omgivning?
Svar: Mamman var utbildad lärare som engagerade sig i föreningen "Lärare mot Rasism". Mamman hade vänner på "Fejan" som supportade allas rätt till eget val av partner. Knappast orolig över vänners tyckande vid en ev. olyckshändelse.

3) Bär ut barnet inuti en möbel till en hyrd flyttbuss?
Svar: Vet du hur mycket ett barn i 6-7 årsåldern väger samt en lämplig möbels vikt i armarna på en medelålders lärarkvinna (inte gyminstruktör eller PT)?

4) Mamman ska backa in flyttbussen och kör på barnet som dör?
Svar: De bodde vid en vändplats där kanske 6 familjer i varje av 10-15 portar (60-90 familjer) kunde ha sett att en stor flyttbil körde över en gallskrikande flicka på ett avstånd av mellan 0-25 meter bort!

Behöver inte fortsätta för att gratulera dig till din plats på en föga eftertraktad prispall i den här tråden!
Citera
2019-02-02, 19:31
Medlem
Nej nej jag har aldrig sagt något om att sambon skulle uttalat sig offentligt! Det va en annan användare. Och skulle min man och mina barn försvinna utan förklaring, ehh ganska givet att man reagerar. Hade jag däremot trott att de var på en resa och skulle komma hem om ett par dagar hade jag inte blivit orolig direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Spekulation:
Vill man ha lite lugn och ro, kanske föra ett samtal som man vet/inte vet blir det sista, kanske lyssna på lite musik eller peta i sig lite "godis", så är platsen idealisk! Barnet kanske är lite sömnigt efter en annorlunda eller stressfylld dag?

Fakta:
Det har diskuterats i tråden om att mamman kanske inte var kompetent nog att genomföra den "svåra" parkeringen i hörnet, vilket är BS.
Vem som helst med körkort klass B ska kunna parkera vid en trottoarkant. Jag har granskat alla bilder och kommit fram till att inbackningen (syns genom snöspåren) har genomförts som en vanlig backning in i en tänkt ficka emellan två parkerade fordon vid en trottoarkant. Ratten har vridits om i fullt utslag och framdelen är ett par dm ifrån staketet medan bakdelen är en meter ut från staketet/tänkt trottoarkant. Bakom bilen (med tänkt stängd dörr) får bredden av nästan två teknikerfordon plats innan hörnet, vilket ger ett fritt rum på > 4 meter bakåt.

Jag tänker inte fastna i några djupgående meningslösa parkeringsanalyser, för inom fem minuter kan någon hävda att den nu plötsligt visade enkla parkeringen kan ha genomförts av någon illasinnad utomstående "varulv" som velat dumpa liken på en i mina ögon usel plats i nära anslutning till joggare, hundrastare, påfart till motorväg samt förbipasserande mellan Skarpnäck, Stensö, Älta m.fl. platser.

Du har själv berättat i tråden hur du skulle ("mina ögons tolkning") jaga runt nätet som en galen furie om din man och ett barn hade hamnat i samma rent hypotetiska situation.
Du förvånade dig tidigare över att den sörjande sambon inte hade lämnat något offentligt uttalande (i princip nästan en kommuniké) för "folket" eller närstående.

Jag "älskar" bl.a. ABoK på Flashback och gillar att analysera fakta och göra utvärderingar som leder till bekräftelser av ens tidigare spekulationer när man i ett senare skede läser FUP.
Om jag själv rent hypotetiskt skulle hamna i en sådan här situation, så skulle jag aldrig i livet "dansa naken på nätet" eller likt de värsta "influencers" skrika efter uppmärksamhet.

Jag förlitar mig på rättsväsendets utredningskompetens och har inga planer på att via Flashback påminna dessa utredare om vad jag hoppas att de inte ska/får glömma bort att kolla upp. Jag tror att polisen med all rätt ler ibland mitt i all tragik om/när de skulle läsa vissa inlägg i den här tråden.🙈🙉😊
Citera
2019-02-02, 19:43
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av necklaces
Citat:
Du får gärna utveckla synpunkten om den avser fallet, Sverige generellt eller Gränspolisen.
Vad betyder "enligt uppgift" konkret?

Citat:
Ursprungligen postat av Lappe8
har samma uppfattning läste att polisen löser bara 13% i personuppklaring.. Det är väl nära på laglöst i princip? Stor chans att inte åka fast ialf..
https://www.expressen.se/nyheter/ny-rapport-polisen-loser-farre-brott/
Anledningen att jag frågade var bl.a. om det rörde detta fallet, vilket det högst sannolikt inte gör.
Rent generellt är jag också missnöjd med deras utfall inom flera olika områden bl.a. gängrelaterade brott, men jag skiljer på äpplen och päron.
Citera
2019-02-02, 19:51
Medlem
Citat:
Anledningen att jag frågade var bl.a. om det rörde detta fallet, vilket det högst sannolikt inte gör.
Rent generellt är jag också missnöjd med deras utfall inom flera olika områden bl.a. gängrelaterade brott, men jag skiljer på äpplen och päron.
Ja statestiken är talande men hoppas verkligen att polisen vet mer än oss och de löser det här fallet! Bor själv i området och många undrar om de går säkra så det vore bra om vi fick veta vad som hände och får slut på spekulationerna..
Citera
2019-02-02, 20:04
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Nej nej jag har aldrig sagt något om att sambon skulle uttalat sig offentligt! Det va en annan användare. Och skulle min man och mina barn försvinna utan förklaring, ehh ganska givet att man reagerar. Hade jag däremot trott att de var på en resa och skulle komma hem om ett par dagar hade jag inte blivit orolig direkt.
Kan bara be dig tusenfalt om ursäkt 🌹 för att jag i det fetade ovan blandade ihop dig med vad en antagonist tidigare skrev i tråden.
Straffet när man inte letar ordentligt i trådens röra är att man får stå i skamvrån! 🔫 Sorry! 😉
Citera
2019-02-02, 20:14
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja statestiken är talande men hoppas verkligen att polisen vet mer än oss och de löser det här fallet! Bor själv i området och många undrar om de går säkra så det vore bra om vi fick veta vad som hände och får slut på spekulationerna..
"Mordutredning pågår, men någon fara för allmänhet att vistas i området föreligger inte. Det meddelar polisen som svar på att oroliga närboende hört av sig till Vi i Tyresö."
https://viityreso.se/artikel/aklagaren-fortfarande-inget-att-beraetta-foer-media
Citera
2019-02-02, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
"Mordutredning pågår, men någon fara för allmänhet att vistas i området föreligger inte. Det meddelar polisen som svar på att oroliga närboende hört av sig till Vi i Tyresö."
https://viityreso.se/artikel/aklagaren-fortfarande-inget-att-beraetta-foer-media
Tack för svar det kändes lugnande men då funderar jag bara på att om det vore tvärtom skulle de säga det? Har aldrig läst om att de skulle ha varnat om det nånsin? Har dock läst om oprovicerat våld men inte sett varningar..? Men den diskutionen kanske hör till nån annan tråd på fb hehe
Citera
2019-02-02, 20:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Tack för svar det kändes lugnande men då funderar jag bara på att om det vore tvärtom skulle de säga det? Har aldrig läst om att de skulle ha varnat om det nånsin? Har dock läst om oprovicerat våld men inte sett varningar..? Men den diskutionen kanske hör till nån annan tråd på fb hehe
Då går jag ännu mer OT: Aftonbladet: Han är farlig för allmänheten
Om Lars-Inge Svartenbrandt, alias Lars Ferm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in