2019-02-15, 11:58
Medlem
GoldenKiwks avatar
Dock är väl det där just med dödsannons väldigt individuellt.

Där jag själv varit delaktig i och planerat begravningar samt då annonsen skiljer de sig alltid. Beroende på.

Läste tex häromdagen en i tidningen gällande ett 3dagar gammalt barn. I den annonsen stod endast mamman pappan och syskonet.

En nära vän gick bort i cancer för några år sedan. Där hade hans fru kombinerat med deras döttrar en egen annons, som sig bör.
Men frun och barnen stod oxå med i tex hans föräldrars annons, fruns föräldrars annons samt i vissa av deras vänner annons. Medans vissa vänner hade egna.

Som jag fått "lära" mig så skulle min partner och barnen gå bort så sätter jag in en egen annons där man av ettik skrivet just "lämnat oss, övrig familj, vänner etc"
Dom orden är mer formalitet som egentligen begravningsbyrån skriver dit om man inte påpekar annat.

Närmaste anhörig är den som alltid ska sätta in sin annons först. Som att offentliggöra att personen gått bort. Därefter är det fritt fram för allmänheten att skicka in.

Det som isånafall skiljer sig är just det om ingen, absolut ingen satt in en annons efter sambon/pappan här?

Det kan ju dröja någon vecka vet jag, samt så brukar tidningen själva lägga in sådant lite extra på helgerna.
Citera
2019-02-15, 16:24
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKiwk
Dock är väl det där just med dödsannons väldigt individuellt.
100% mitt i prick där!👍
Citat:
En nära vän gick bort i cancer för några år sedan. Där hade hans fru kombinerat med deras döttrar en egen annons, som sig bör.
Men frun och barnen stod oxå med i tex hans föräldrars annons, fruns föräldrars annons samt i vissa av deras vänner annons. Medans vissa vänner hade egna.

Som jag fått "lära" mig så skulle min partner och barnen gå bort så sätter jag in en egen annons där man av ettik skrivet just "lämnat oss, övrig familj, vänner etc"
Dom orden är mer formalitet som egentligen begravningsbyrån skriver dit om man inte påpekar annat.
Har all respekt för vad du kan och har fått lära dig, men konventioner och annat förändras ju som bekant ofta över tid.
Förr var papperstidningar enda kommunikationsvägen, och därför så införde släktingar i olika landsändar annonser i lokaltidningar även om en annons var införd i en rikstidning.

I dag (siffror fr 2017) avstår 20% av befolkningen i de tre storstäderna begravning, och totalt över Sverige så är siffran 6%.
Citat:
Närmaste anhörig är den som alltid ska sätta in sin annons först. Som att offentliggöra att personen gått bort. Därefter är det fritt fram för allmänheten att skicka in.

Det som isånafall skiljer sig är just det om ingen, absolut ingen satt in en annons efter sambon/pappan här?

Det kan ju dröja någon vecka vet jag, samt så brukar tidningen själva lägga in sådant lite extra på helgerna.
Det viktigaste för mig i detta inlägg, och som inte riktar sig till dig personligen "GoldenKiwk", är följande slutsats:
Om jag hypotetiskt sätter mig in att vara sambon, och folk runt mig pratar med varandra om: Har du sett bla bla på Flashback?
Om jag ens hade ork till att ordna med praktikaliteter inför begravningen i min sorg, så skulle jag iaf säkerställa att (i mitt fall nu) inte mina mor- och farföräldrars, syskons, syskonbarns m.fl. namn inte onödigtvis skulle stå i en annons som vissa hungriga vargar skulle ha till utgångspunkt för att forska om min mamma som har samma efternamn som mig, sonen.
I mitt fall så skulle hon få fika med "tantkompisarna" i lugn och ro utan att Berta som gått kursen "Nybörjare på datorer" skulle ha funderingar över om det är sant det där som skrivs om henne på "det däringa nätet där ute".

Älskar att lägga pussel med fakta, men kan inte se något nyttigt syfte i att gräva i formuleringar i dödsannonsen när vi inte ens vet om det är "Sven Svensson" på begravningsbyrån "Farväl" som skrivit ett förslag som kompletterats, refuserats helt eller godkänts.

Det blir som att plocka sandkorn på ett flera hektar stort grustag.
"Mission Impossible!"
Senast redigerad av LeBronThurman 2019-02-15 kl. 16:27.
Citera
2019-02-15, 16:52
Medlem
GoldenKiwks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
100% mitt i prick där!👍

Har all respekt för vad du kan och har fått lära dig, men konventioner och annat förändras ju som bekant ofta över tid.
Förr var papperstidningar enda kommunikationsvägen, och därför så införde släktingar i olika landsändar annonser i lokaltidningar även om en annons var införd i en rikstidning.

I dag (siffror fr 2017) avstår 20% av befolkningen i de tre storstäderna begravning, och totalt över Sverige så är siffran 6%.

Det viktigaste för mig i detta inlägg, och som inte riktar sig till dig personligen "GoldenKiwk", är följande slutsats:
Om jag hypotetiskt sätter mig in att vara sambon, och folk runt mig pratar med varandra om: Har du sett bla bla på Flashback?
Om jag ens hade ork till att ordna med praktikaliteter inför begravningen i min sorg, så skulle jag iaf säkerställa att (i mitt fall nu) inte mina mor- och farföräldrars, syskons, syskonbarns m.fl. namn inte onödigtvis skulle stå i en annons som vissa hungriga vargar skulle ha till utgångspunkt för att forska om min mamma som har samma efternamn som mig, sonen.
I mitt fall så skulle hon få fika med "tantkompisarna" i lugn och ro utan att Berta som gått kursen "Nybörjare på datorer" skulle ha funderingar över om det är sant det där som skrivs om henne på "det däringa nätet där ute".

Älskar att lägga pussel med fakta, men kan inte se något nyttigt syfte i att gräva i formuleringar i dödsannonsen när vi inte ens vet om det är "Sven Svensson" på begravningsbyrån "Farväl" som skrivit ett förslag som kompletterats, refuserats helt eller godkänts.

"Mission Impossible!"

Jamen precis det syftet var med inlägget. Det finns en mängd olika varianter och precis som du säger är det inte alla som använder tidningen likt förr, då man gick till kyrkan och lyssnade på vem som gått bort.

Men iallafall. Det är individuellt och bara för det inte står eller ens som jag skrev att andra lagt in annons behöver inte det betyda att ingen annan anhörig finns. Däremot brukar det väl vara så att när den närmaste offentliggjort det ja då trillar resterande in.

Dessutom som du säger, man kanske inte kan, vill eller orkar planera, har hon föräldrar i livet är det likaväl dom som planerar, eller "ska" göra om de inte var gifta.
Man kan överlåta det mesta till begravningsbyrån förutom att du måste godkänna allt, men dom skriver enbart formell annons utan släktingar inblandat
Citera
2019-02-15, 18:56
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
100% mitt i prick där!👍

"Mission Impossible!"
Det går utmärkt att bara skriva ex Farmor i annonsen så kommer man runt det bekymret😉
Citera
2019-02-15, 20:47
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Det går utmärkt att bara skriva ex Farmor i annonsen så kommer man runt det bekymret😉
Förstår inte hur du tänker när du överhuvudtaget talar om det här i termer av ett bekymmer?
Bekymmer är bl.a när man försöker hitta utvägar för skilda former av problemlösning!
Här föreligger inget bekymmer, och erfordras ingen problemlösning över hur man ska utforma en dödsannons för att den ska tillfredsställa kriterier ifrån 10 milj personer i Sverige, utan enbart för de som betyder mest för en själv i en sorgeprocess.😉
Citera
2019-02-15, 21:36
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Förstår inte hur du tänker när du överhuvudtaget talar om det här i termer av ett bekymmer?
Bekymmer är bl.a när man försöker hitta utvägar för skilda former av problemlösning!
Här föreligger inget bekymmer, och erfordras ingen problemlösning över hur man ska utforma en dödsannons för att den ska tillfredsställa kriterier ifrån 10 milj personer i Sverige, utan enbart för de som betyder mest för en själv i en sorgeprocess.😉
Ursäkta, ville bara lämna ett litet tips om hur man enkelt kan lösa ditt hypotetiska ”problem”.... nämligen hur man kan skriva i en begravningsannons om man inte vill outa någons namn😂
Citera
2019-02-15, 22:59
Medlem
Cameleonts avatar
Det finns ingen ”hotbild” för personal på BUP vad jag vet om. Det är mkt sällan personal inom öppen vård utsätts för hot över huvud taget!
BUP är frivilligt!
(Pappan har inte jobbat med sk omhändertaganden inom socialtjänst.)
Ser ingen anledning till att gömma sig!!!!
Citera
2019-02-16, 11:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen ”hotbild” för personal på BUP vad jag vet om. Det är mkt sällan personal inom öppen vård utsätts för hot över huvud taget!
BUP är frivilligt!

Då vet vi det. Du har haft kontakt med MH personligen, ser det ut som.
Tror inte heller att BUP skulle få hot ofta eller överhuvudtaget.

"BUP är frivilligt!" hur/vad tänker du med detta skulle innebära?

"(Pappan har inte jobbat med sk omh...)" Någon visste berätta om att han bytt jobb nyligen. Vad jobbade han förut med?
"Hotbilden" som jag tänkt på skulle inte vara aktuella klienter eller ens från närtid. Både MH och JN är/var över 40, tänkte då barnklienter som blivit vuxna som ev. fått/inte fått, enligt sig själv, rätt/rättvis vård/diagnos? Vad vet jag, ingenting, spekulerar!

"Ser ingen anledning till att gömma sig!!!" - Här är jag helt vilse. Vad menar du här? Har tänkt själv att "hot/hat" behöver inte vara kända, brev, etc. konkreta. Som sagt, vad vet jag?
Citera
2019-02-16, 13:18
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
Då vet vi det. Du har haft kontakt med MH personligen, ser det ut som.
Tror inte heller att BUP skulle få hot ofta eller överhuvudtaget.

"BUP är frivilligt!" hur/vad tänker du med detta skulle innebära?
Tanken bakom det fetade förstår inte jag heller!
Citat:
"Ser ingen anledning till att gömma sig!!!" - Här är jag helt vilse. Vad menar du här? Har tänkt själv att "hot/hat" behöver inte vara kända, brev, etc. konkreta. Som sagt, vad vet jag?
Jag hänger inte med det fetade här heller!
Med mitt hästminnes insats så kanske Cameleont har missat att citera ett inlägg mer än dussinet steg bakåt. Om det inte är det här inlägget så får väl Cameleont ge dig svar på dina (våra) relevanta funderingar.
Citera
2019-02-16, 17:24
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
BUP är frivilligt!
Gömmer sig pappan? Han kanske har läst här i tråden och blivit rädd? Vissa skribenter här är ju uppenbarligen psykiskt sjuka, alternativt bara rejält blåsta i huvudet. Polisen har kanske varit inne här och läst och varnat honom? Några här inne "vet" ju att han är en kallblodig mördare och dom kan ta lagen i egna händer...
Citera
2019-02-16, 18:04
Medlem
Hur gammal är pappan
Citera
2019-02-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Gömmer sig pappan? Han kanske har läst här i tråden och blivit rädd? Vissa skribenter här är ju uppenbarligen psykiskt sjuka, alternativt bara rejält blåsta i huvudet. Polisen har kanske varit inne här och läst och varnat honom? Några här inne "vet" ju att han är en kallblodig mördare och dom kan ta lagen i egna händer...

Läsförståelsehjälp du behöver, eller? Påstår Cameleont att pappan känner sig så rädd att han behöver gömma sig? Sen fortsätter du "..rejält blåsta i huvudet."
Det finns även kloka skribenter på tråden som säkert kan hjälpa dig!

MH har både lärda och empiriska yrkeskunskaper att hantera "dårarna" på Fb.
Tänke jag först, men samtidigt om vi tittar på fallet i fråga, så blir jag fundersam....
Senast redigerad av cactaceae 2019-02-16 kl. 18:51. Anledning: tillägga text
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in