2019-01-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickinyfiken18
Han har kanske fått skyddad identitet och lämnat landet pga ev hotbild? Vild gissning av mig.

Eller sjukhus/psyk
Citera
2019-01-25, 09:07
Medlem
Anledningen att polisen fortfarande misstänker mord men ingen misstänkt finns kan ju bero på antingen,
1. Okänd GM som inte finns i hennes o barnets närhet.
2. Potentiell GM i hennes o barnets närhet men som har vattentäta alibin. Tex sambon, något ex, ny svartsjuk flickvän till sambon etc....

Att obduktionsresultatet dröjer beror på pappersarbete, inväntan av labprover och att den som ansvarar för obduktionen ska sätta en dödsorsak. Om det går. I fallet med LH har jag för mig att det tog tid och att det egentligen inte kunde konstateras 100% att hon dog av strypning från snaran...

Sen när dödsorsaken är klar är ju inte det det samma som att allmänheten får reda på resultatet. Det ingår väl i förundersökningen😉
Citera
2019-01-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Hur som helst så låter det för mig väldigt ologiskt att en kvinna hyr en skåpbil, kör den till en parkering efter nån väg. Tar livet av sitt barn och sen sig själv. Jag bara utgår ifrån vad jag har läst om tidigare fall där en förälder tagit livet av sitt barn och sig själv. Utan att ha någon statistik så skulle jag påstå att 8 av 10 fall sker i hemmet, övriga är hoppa från bro, krascha med bil, gå ut framför tåget.

En pappa tog sina båda barn med sig i ett hopp från det höga studenthus där de/mamman bodde. "Får inte jag vårdnaden om barnen ska inte hon heller..."
Citera
2019-01-25, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerwalk
Anledningen att polisen fortfarande misstänker mord men ingen misstänkt finns kan ju bero på antingen,
2. Potentiell GM i hennes o barnets närhet men som har vattentäta alibin. Tex sambon, något ex, ny svartsjuk flickvän till sambon etc....

Att obduktionsresultatet dröjer beror på pappersarbete, inväntan av labprover och att den som ansvarar för obduktionen ska sätta en dödsorsak. Om det går. I fallet med LH har jag för mig att det tog tid och att det egentligen inte kunde konstateras 100% att hon dog av strypning från snaran...

Sen när dödsorsaken är klar är ju inte det det samma som att allmänheten får reda på resultatet. Det ingår väl i förundersökningen😉

Jag hoppas att allmänheten får veta när de gjort klart sin utredning. Kommer spekulera i evigheter annars
Citera
2019-01-25, 11:52
Medlem
Fortfarande inga nya fakta?
Mkt sorgligt iaf.

Ganska troligt att mamman begått självmord men först drogat sitt barn. Sen har hon lagt henne där bak och sig själv och sen tagit piller.
Sen kanske gas.

Varför isf? Depression? Nån var obotligt sjuk?

Olycka är väl möjligt men hur skulle de hamnat i bilen? Bilolycka smitning, föraren gömmer kropparna i bilen? Osannolikt iaf.

Mord? Skulle vara pappan el nån annan relaterad man men det känns också osannolikt. Föräldrar som mördar sina barn brukar antingen vara påverkade el ta livet av sig samtidigt.

Vad det än är så väldigt sorgligt. 🙁🙁🙁
Citera
2019-01-25, 12:02
Medlem
Grandpas avatar
Citat:

Tidpunkten är nästan viktigare än orsaken för att kunna skriva ut dödsbevis.
Dog dom före eller efter midnatt?
Citera
2019-01-25, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsteria
Vet någon om skåpbilen står kvar på platsen?
eller om den är bortför?

Tycker det verkar märkligt att det är så pass lite information angående detta.
Åtminstone kan väl polisen gå ut med någon slags fakta så slipper folk spekulera "i onödan".
Här är det mycket "locket på".

Ja, bilen är borta och parkeringen hade plogats för två dagar sedan då sambon åkte förbi.

Håller med, vill få svar för jag kan inte sluta tänka på det.
Citera
2019-01-25, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradajz
Ja, bilen är borta och parkeringen hade plogats för två dagar sedan då sambon åkte förbi.

Håller med, vill få svar för jag kan inte sluta tänka på det.
Tack för svaret.
Hoppas det dyker upp något relevant snart
så man kan få lite klarhet i denna tragiska händelse.
Citera
2019-01-25, 12:18
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Att obduktionsresultatet dröjer beror på pappersarbete, inväntan av labprover och att den som ansvarar för obduktionen ska sätta en dödsorsak. Om det går.
NFC (Nationellt Forensiskt Centrum) hanterar behov av avancerade undersökningar i samband med misstänkta brott över hela Sverige.
Eftersom deras handläggningstider skenat iväg (antagligen p.g.a. kraftigt ökad brottslighet i förening med oförändrade resurser) till i värsta fall över ett halvår, så måste kraftiga prioriteringar genomföras.
Sitter MGM häktade, kanske väldigt unga, omständigheter kring preskriptioner m.m. kan utlösa en ansenlig mängd andra olika förturer.
Att i det läget prioritera ärenden som exempelvis något fall där en förälder begått ett utökat mord med sitt barn involverat, förstår nog alla att detta inte prioriteras högt i jämförelse med andra behov av snabba besked.
Den förra meningen betonar jag är min egen spekulation och inga kända fakta.
Citat:
Som jag nämnt tidigare i tråden så blir FUP inte offentlig om åkl inte har tillräcklig bevisning för att inleda åtal emot en levande MGM.
Citera
2019-01-25, 12:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Hur som helst så låter det för mig väldigt ologiskt att en kvinna hyr en skåpbil, kör den till en parkering efter nån väg. Tar livet av sitt barn och sen sig själv. Jag bara utgår ifrån vad jag har läst om tidigare fall där en förälder tagit livet av sitt barn och sig själv. Utan att ha någon statistik så skulle jag påstå att 8 av 10 fall sker i hemmet, övriga är hoppa från bro, krascha med bil, gå ut framför tåget.

Mord eller självmord är nästan aldrig logiskt.
Citera
2019-01-25, 12:31
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
NFC (Nationellt Forensiskt Centrum) hanterar behov av avancerade undersökningar i samband med misstänkta brott över hela Sverige.
Eftersom deras handläggningstider skenat iväg (antagligen p.g.a. kraftigt ökad brottslighet i förening med oförändrade resurser) till i värsta fall över ett halvår, så måste kraftiga prioriteringar genomföras.
Sitter MGM häktade, kanske väldigt unga, omständigheter kring preskriptioner m.m. kan utlösa en ansenlig mängd andra olika förturer.
Att i det läget prioritera ärenden som exempelvis något fall där en förälder begått ett utökat mord med sitt barn involverat, förstår nog alla att detta inte prioriteras högt i jämförelse med andra behov av snabba besked.
Den förra meningen betonar jag är min egen spekulation och inga kända fakta.

Som jag nämnt tidigare i tråden så blir FUP inte offentlig om åkl inte har tillräcklig bevisning för att inleda åtal emot en levande MGM.

Handläggningstiderna kan inte ha skenat iväg pga av ökning av brottslighet. Politiker och vissa kriminologer säger ju att det minskar så det måste då vara att de helt enkelt jobbar långsammare nu..
Citera
2019-01-25, 12:47
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Handläggningstiderna kan inte ha skenat iväg pga av ökning av brottslighet. Politiker och vissa kriminologer säger ju att det minskar så det måste då vara att de helt enkelt jobbar långsammare nu..
Jag skrev "antagligen" med tanke på tillgängliga uppgifter från BRÅ m.fl.
Förhållandet mellan det numerära antalet brott och deras resurser är ett mindre lyckat mätetal ifall förändringar av behov av det numerära antalet tester/undersökningar per brott ökat.

Lämnar den delen av diskussionen då jag inte har någon insyn i deras verksamhet, men den är en viktig ingrediens i mitt intresse för ABoK, och diskussionen vidareutvecklas nog med fördel på Politikforum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in