Citat:
Ursprungligen postat av
powerwalk
Att obduktionsresultatet dröjer beror på pappersarbete, inväntan av labprover och att den som ansvarar för obduktionen ska sätta en dödsorsak. Om det går.
NFC (Nationellt Forensiskt Centrum) hanterar behov av avancerade undersökningar i samband med misstänkta brott över hela Sverige.
Eftersom deras handläggningstider skenat iväg (antagligen p.g.a. kraftigt ökad brottslighet i förening med oförändrade resurser) till i värsta fall över ett halvår, så måste kraftiga prioriteringar genomföras.
Sitter MGM häktade, kanske väldigt unga, omständigheter kring preskriptioner m.m. kan utlösa en ansenlig mängd andra olika förturer.
Att i det läget prioritera ärenden som
exempelvis något fall där en förälder begått ett utökat mord med sitt barn involverat, förstår nog alla att detta inte prioriteras högt i jämförelse med andra behov av snabba besked.
Den förra meningen betonar jag är
min egen spekulation och inga kända fakta.
Citat:
Sen när dödsorsaken är klar är ju inte det det samma som att allmänheten får reda på resultatet. Det ingår väl i förundersökningen😉
Som jag nämnt tidigare i tråden så blir FUP inte offentlig om åkl inte har tillräcklig bevisning för att inleda åtal emot en levande MGM.