2019-02-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du menar på att du ger pengar i handen till pensionärer som rotar i papperskorgar? Gör du inte det, sitt ner. Sluta lek godhetsknarkare. Det är bara ord från din sida du skiter fullständigt i fattiga som rotar i papperskorgar. Ingen som låter sig luras av dina krokodiltårar.

Har du asperger eller vad är ditt problem? Jag ska inte ha något förstahandskontrakt till hyres jag ska köpa min bostad borätt dvs. Du får gärna berätta för mig om det är Kötid till borätter? Det är sådana fall ett helt nytt fenomen för mig då jag inte sett en enda borätt med Kötid på hemnet.

Varför i helvete snackar du hela tiden om att jag ska ha subventionerat hyresboende när jag inte ens är intesserad av hyresrätt. Jag pratar inte i egen sak där. Jag pratar om dom som inte har råd att köpa borätt du din gnidne Reinfeldt runkare.

Varför tror du och många andra per automatik att man älskar Reinfeldt för att man ogillar hyresreglering? Du borde ju snarare kalla dina meningsmotståndare till Löfvenrunkare då hans nuvarande regering gör mer än Reinfeldt för att införa marknadshyror?
Citera
2019-02-01, 14:45
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ja, samma principresonemang är definitivt applicerbart på mycket av offentlig verksamhet, särskilt sådan där det inte handlar myndighetsutövning. Sen blir effekten förstås mer eller mindre hialös i olika fall. Sophämtning används av nästan alla och eventuell subvention är mycket måttlig medan till exempel Statlig inkomstgaranti för konstnärer är en extrem favorisering av ett mycket litet fåtal medborgare. Den sistnämnda avskaffades för övrigt för några år sedan så när den siste parasiten dör är i alla fall konstnärsocialbidragen borta.

Att utan behovsprövning ge värden på många tusen i månaden till människor som inte behöver det, samtidigt som samma kommuner ofta har svårt att få fram pengar till de som är verkligt fattiga är helt oförsvarbart. Att höja skatterna för alla för att kunna fortsätta ge detta defacto bidrag till bl a miljonärer är även det helt oförsvarbart.
Att inte debitera maximalt för olika tjänster är inte samma sak som subvention. Subvention innebär att någon annan betalar för denna service, och så är inte fallet med hyrorna i kommunala fastigheter. Kommunen "ger" alltså ingenting till de boende.
Däremot har kommunen gett bort avsevärda belopp genom de utförsäljningar av Allmännyttan som förekommit och fortfarande förekommer. Genom att sälja bostäderna till ett lägre belopp än man kunnat få ut har man gett bort skattebetalarnas egendom till några hyresgäster.
Samma sak gäller givetvis Alliansens utförsäljningar av vårdcentraler och skolor till underpriser.
Citera
2019-02-02, 04:52
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Att inte debitera maximalt för olika tjänster är inte samma sak som subvention. Subvention innebär att någon annan betalar för denna service, och så är inte fallet med hyrorna i kommunala fastigheter.
Jo, det är precis vad som sker. Alla medborgare (dvs kommunen) avstår en del av den hyra de kunde ha tagit ut. Det är de facto en subvention eller ett bidrag. Kalla det vad som gör dig glad men effekten är densamma. Kommunen och dess invånare har mindre pengar och ett fåtal har mer. Detta bidrag är helt utan prövning av behov eller prioritering av vilka som behöver det mest. Det är helt obegripligt att folk kan påstå sig vilja värna fattiga och vanligt folk samtidigt som detta pågår.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Däremot har kommunen gett bort avsevärda belopp genom de utförsäljningar av Allmännyttan som förekommit och fortfarande förekommer. Genom att sälja bostäderna till ett lägre belopp än man kunnat få ut har man gett bort skattebetalarnas egendom till några hyresgäster.
Samma sak gäller givetvis Alliansens utförsäljningar av vårdcentraler och skolor till underpriser.
Ja, att slumpa bort gemensam egendom, inklusive reahyreskontrakt nota bene, är förkastligt. Jag är helt emot.
Citera
2019-02-02, 05:12
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Tja har man asperger så får man tunnelseende har jag hört. Då är det svårt ta in vad människor verkligen menar. Lite roligt att du fortf hävdar att jag vill att rika ska få gräddfil in i hyresbeståndet. Nä, lika villkorl. Har jag hela tiden sagt.
Jag har aldrig skrivit att du vill ge rika gräddfil till hyresbeståndet. Du får försöka läsa innantill innan du svarar. Du vill ge reahyror till miljonärer, miljardärer och andra som inte behöver det. Jag vill behovspröva och ge till de som behöver. Svårare än så är det inte. Jag förstår dock att du inte vill erkänna (kanske inte ens för dig själv) vad det egentligen är du argumenterar för. Ingen vettig människa vill ju hellre använda det allmännas resurser till lajbanspengar åt miljonärer än till hjälp åt fattiga.
Citat:
Haha rolig du. Kallar mig obildad. Du röstar på SD och du vill införa marknadshyror. Väldigt fel parti. Du är ju nyliberal du den kretin! Du vet inte ens om att sd är emot marknadshyror. Håll dig till godhetsnarkarna centerpartiet så har du hittat rätt är mitt tips istället;
Jag är mycket medveten om SD:s politik när det gäller marknadshyror. Eftersom jag inte är tolv år gammal tror jag dock inte att jag kommer att hitta något parti som till 100% har samma uppfattning som jag. Asylinvandringspolitiken är en fråga som är oerhört mycket större än frågan om marknadshyror och därmed har jag inget problem att rösta SD.
Citat:
Jag vill att alla ska kunna köa och bosätta sig var man vill på lila villkorl.
Vilket innebär att kommunal egendom skall hyras ut med rea till miljardärer samtidigt som fattigpensionärerna får ställa sig i kö vid soppköken. Fullkomligt vidrig politik.
Citat:
Men men jag ska sätta upp mig på kötid till en borätt för du hävdar ju fortf i din vrickade fantasi att ja ska ha förtur till hyresrätt fast jag ska köpa en borätt. Hur mår du egentligen?
Tack utmärkt och jag har inte hävdat att du eller någon annan miljonär skall ha förtur till en hyresrätt.
Citat:
Allt handlar om att jag när det är dags kommer kunna köpa en borätt billigt för jag har en fin kontantinsats slänga in när priserna faller. Det mår du väldigt dåligt över.
Varför skulle jag må dåligt över att någon anonym signatur är glad att ha lite pengar? Det är snarast lite gulligt att någon är så glad över ett så relativt blygsamt kapital.
Citat:
1a, centralt på 30-40kvm, knappt några lån, låg avgift ca 2000-2500kr. Citynära, nybygge. Allt det där. Medans jag gör det bor du fortf kvar i tensta i betongkomplex, hatar och är än mer bitter på livet

Lovar att jag ska informera dig när dagen är kommen. In your face!
Den sortens drömmar hade man ju när man var ung student eller så. Idag trivs jag bättre med min tiorums stenvilla tio minuter från centrum. Den har för övrigt ingen avgift alls...
Citera
2019-02-02, 09:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Skönt att vi är överens! Marknadshyror, behovsprövning och inget utslumpande av gemensamt ägd egendom. Borde vara självklarheter.

Du kommer aldrig få se marknadshyror i det äldre beståndet i Sverige, inte ens Finland har avreglerat alla sina lägenheter eller stora städer i USA. Du slåss mot väderkvarnar. Du har både SD och hela Svenska folket emot dig också.
Senast redigerad av slemhog 2019-02-02 kl. 09:16.
Citera
2019-02-02, 10:07
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog

Vad händer med det nya "bidraget" ifall dom får ett bättre betalt jobb? Ska det fimpas och sen går deras ekonomi plus minus noll när dom ansträngt sig för att förbättra sitt liv? Hur rimmer detta med er annars nyliberala världsssyn att det ska löna sig att anstränga sig? Då lönar det inte sig att anstränga sig. Haha, vilket jävla skämt ni är.
Jag är iofs inte nyliberal men om någon som får bidrag får bättre omständigheter och inte längre behöver bidrag så är det förstås rimligt att bidraget upphör. Eller hur? Du tycker väl knappast att socialfall skall fortsätta få bidrag när de börjar jobba?
Citera
2019-02-02, 10:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag är iofs inte nyliberal men om någon som får bidrag får bättre omständigheter och inte längre behöver bidrag så är det förstås rimligt att bidraget upphör. Eller hur? Du tycker väl knappast att socialfall skall fortsätta få bidrag när de börjar jobba?

Du är väldigt höger och i mina ögon nyliberal (tatcher, lööf, ayn rand) då bara 22% vill ha marknadshyror på nyproduktion i Sverige och färre än så för hela beståndet. Inte ens USA har helt avreglerade hyror i hela beståndet.

Ok, då kommer alltså dessa ensamståendes knegares ansträngning, karriärbyte och en större löneförhöjning inte ge dom bättre ekonomi då erat bostadsbidrag eller vad det är ni vill införa försvinner i samma veva, ett system som skapar inga incitament för att anstränga sig ens för människor med vanlig lön. Hopplöshet. Lathet och en kommunistisk mentalitet som sprider sig och fick östblocket att rasa ihop.

Varför skulle någon på akassa med 11 netto och en hyra för en 1a på 11 000 och ert bostadsbidrag på 5000-6000, skaffa sig ett tungt knegarjobb med 17-20 netto och arbeta i en dålig arbetsmiljö, stress och slita ut si? Då går man plus minus noll ekonomiskt eller back men får gå upp tidigt på mornar och jobba med ett skitjobb som är hemskt, betala jobbluncher och reskostnad. Låter som en jävligt dålig deal och majoriteten hade stannat hemma resten av livet och kunna sova ut, göra vad dom vill och må bra. Dom flesta gör vad som för att bli ekonomiskt oberoende och rika för dom hatar att jobba varje dag, speciellt på ett skitjobb.
Vad hände med allians parollen " det ska löna sig att jobba"?

Bra där motvillig, vilket fint system du som högerkretin förespråkar, din idiot.
Senast redigerad av slemhog 2019-02-02 kl. 10:32.
Citera
2019-02-02, 10:44
Medlem
Citat:

Detta är dock ett stort problem med social housing som måste adresseras. Att inkomstpröva bostäder dödar ju till stor del incitamemt att förbättra sin ekonomi.

En lösning skulle kunna vara att man deltar och klarar av utbildningsåtgärder för att få tillgång till bostaden. Alternativt att det kräver någon form av insatsarbete en viss period varje månad som är svår att skolka från.
Senast redigerad av flanders 2019-02-02 kl. 10:51.
Citera
2019-02-02, 10:50
Medlem
Citat:
Du är väldigt höger och i mina ögon nyliberal (tatcher, lööf, ayn rand) då bara 22% vill ha marknadshyror på nyproduktion i Sverige och färre än så för hela beståndet. Inte ens USA har helt avreglerade hyror i hela beståndet.

Ok, då kommer alltså dessa ensamståendes knegares ansträngning, karriärbyte och en större löneförhöjning inte ge dom bättre ekonomi då erat bostadsbidrag eller vad det är ni vill införa försvinner i samma veva, ett system som skapar inga incitament för att anstränga sig ens för människor med vanlig lön. Hopplöshet. Lathet och en kommunistisk mentalitet som sprider sig och fick östblocket att rasa ihop.

Varför skulle någon på akassa med 11 netto och en hyra för en 1a på 11 000 och ert bostadsbidrag på 5000-6000, skaffa sig ett tungt knegarjobb med 17-20 netto och arbeta i en dålig arbetsmiljö, stress och slita ut si? Då går man plus minus noll ekonomiskt eller back men får gå upp tidigt på mornar och jobba med ett skitjobb som är hemskt, betala jobbluncher och reskostnad. Låter som en jävligt dålig deal och majoriteten hade stannat hemma resten av livet och kunna sova ut, göra vad dom vill och må bra. Dom flesta gör vad som för att bli ekonomiskt oberoende och rika för dom hatar att jobba varje dag, speciellt på ett skitjobb.
Vad hände med allians parollen " det ska löna sig att jobba"?

Bra där motvillig, vilket fint system du som högerkretin förespråkar, din idiot.

Fast detta problem finns ju redan idag för de som bor i HR. Att gå från arbetslös till ett lågavlönat ger kanske 500-1000 sek mer i månaden om man jobbar heltid. Jobbar man deltid fasas bidragen så att du går +-0. Så bor man i en prisreglerad HR idag har man lika lite incitament att gå från arbetslöshet till lågavlönat arbete.

Marknadshyror kommer knappast lösa frågan gällande människors vilja att arbeta. Däremot kommer det kraftigt förbättra allas möjlighet att göra en klassresa. Equality of opportunity.

Ta en vanlig ung person i ett arbetarhem idag. Med marknadshyror har han möjlighet att bo på Östermalm som 21 åring om han får heltid på en mack. Med marknadshyror får han vänta i 35 år och de som får förtur är de som fuskar eller köper svartkontrakt eller de staten anser ska få förtur (inte sällan invandrare). Alla som med någon logisk trovärdighet argumenterar för lika möjligheter och inte enbart i egen sak bör stödja marknadshyror.
Citera
2019-02-02, 10:58
Medlem
bristen på bostäder är främst billiga och enkla hyresrätter som nybyggarna har råd att bo i utan en massa bidrag som belastar stat och kommun

så lösningen blir nog att kommunerna bygger själva och utbildar nybyggarna till att bygga sina egna bostäder man kan kalla det utbildning eller nåt

"För att inte AK-arbetena skulle te sig alltför attraktiva, sattes olika lönegränser som varierade från socken till socken. Nödhjälpsarbeten skulle ses som en sista utväg, och lönerna sattes under "lägsta lön på orten" vilket ofta var grovarbetare eller statare. Att de senare även hade olika naturaförmåner togs inte med i beräkningarna, med följd att de som anvisades ett AK-arbete ofta tvingades långt från trakten och att arbetarna tvingades leva på i stort sett existensminimum."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_arbetsl%C3%B6shetskommission
Citera
2019-02-02, 11:48
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Fast detta problem finns ju redan idag för de som bor i HR. Att gå från arbetslös till ett lågavlönat ger kanske 500-1000 sek mer i månaden om man jobbar heltid. Jobbar man deltid fasas bidragen så att du går +-0. Så bor man i en prisreglerad HR idag har man lika lite incitament att gå från arbetslöshet till lågavlönat arbete.

Marknadshyror kommer knappast lösa frågan gällande människors vilja att arbeta. Däremot kommer det kraftigt förbättra allas möjlighet att göra en klassresa. Equality of opportunity.

Ta en vanlig ung person i ett arbetarhem idag. Med marknadshyror har han möjlighet att bo på Östermalm som 21 åring om han får heltid på en mack. Med marknadshyror får han vänta i 35 år och de som får förtur är de som fuskar eller köper svartkontrakt eller de staten anser ska få förtur (inte sällan invandrare). Alla som med någon logisk trovärdighet argumenterar för lika möjligheter och inte enbart i egen sak bör stödja marknadshyror.

Man får 17-22 netto som lågavlönad okvalificerade arbetare. Max akassa är 11-12 netto efter 4-5 mån arbetslöshet. Det är en stor skillnad så ingen förstår vad du pratar om. Jag hade även som student råd med att bo i en bruksvärdes 40 m2 1a, något som inte går med marknadshyror.
Mitt svar blir kort denna gång då inlägget var riktat mot motvillig och allt annat du skriver om är ovidkommande trams och du är överlag helt värdelös.
Senast redigerad av slemhog 2019-02-02 kl. 11:55.
Citera
2019-02-02, 12:01
Medlem
Citat:
Man får 18-22 netto som lågavlönad okvalificerade arbetare. Max akassa är 11-12 netto efter 4-5 mån arbetslöshet. Det är en stor skillnad så ingen förstår vad du pratar om. Jag hade även som student råd med att bo i en bruksvärdes 40 m2 1a, något som inte går med marknadshyror.
Mitt svar blir kort denna gång då det var riktigt mot motvillig och allt annat du skriver om är ovidkommande trams och du är överlag helt värdelös.

Innan du hoppar på folk och kallar de värdelös kanske du skulle ta reda på lite fakta? Lägg rill bostadsbidrag på upp till 5200kr. Har du dessutom barn flera barn och eller lever i ett förhållande blir det ett nollsummespel eller tom en förlust att börja jobba.

Börjar du jobba deltid fasas bidragen ut och du har +-0 kvar.

Du slipper dessutom kostnader för dagis, mat på jobbet, busskort osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in