2019-01-30, 20:42
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Klopek i en annan tråd:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Så efter att du gnällt och gnytt om hur svårt och hemskt det är med marknadshyror och att vanligt folk inte kan ha råd så visar det sig att du sitter på en miljon i reda pengar. Det är alltså i vanlig ordning helt och hållet i egen sak du talar. Du vill att andra skall vara med och ge dig billigare boende. Du vill ha subventioner till miljonärer (som dig själv) och bryr dig förstås inte ett skit om vanligt folk.

Allmännyttan rear ut hyresbostäder till miljonärer och miljdardärer samtidigt som kommunerna låter fattigpensionärer rota i papperskorgar och äta på soppkök. Denna modell försvaras med näbbar och klor av vidriga själviska svin under förevändning att det handlar om att hjälpa fattiga.

Behovspröva hyressubventionerna! Inga bidrag till de som inte behöver.

Allmännyttan går med fin vinst även vid bruksvärdeshyresnivåer. Vad är ditt PROBLEM med allmänyttan och skäliga hyrestak?! Det drabbar ingen och inte dina skattepengar så du kan somna om din snåljåp.
Eller kritiserar du det löjliga investeringsbidraget på 2-3 miljarder per år till nya hyresrätter för du förlorar en tjugolapp i skatt per månad?
Den tjugolappen sänker hyran med 2000 spänn för en arbetare som kan konsumera mycket mer och får snurr på ekonomin, istället för du lägger den på sparkontot som är lika värdefullt för samhällsekonomin som en pensionerad corporate raider som varje dag putsar på sin musköt från 1735 i vitrinskåpet.
Senast redigerad av slemhog 2019-01-30 kl. 20:50.
Citera
2019-01-30, 23:32
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Allmännyttan går med fin vinst även vid bruksvärdeshyresnivåer. Vad är ditt PROBLEM med allmänyttan och skäliga hyrestak?! Det drabbar ingen och inte dina skattepengar så du kan somna om din snåljåp.
Varje gång som allmännyttan inte tar ut fullt marknadspris så lämnar man pengar på bordet, så att säga. Det är pengar som kommunen hade kunnat använda till verkligt fattiga men som nu ges bort helt utan behovsprövning till miljonärer och till och med miljardärer. Detta samtidigt som fattigpensionärer äter vid soppkök och rotar i papperskorgar.

Reapris på hyran skall förstås bara ges till de som behöver det, inte till rika eller folk som bara vill ha mer pengar att ha lajbans för. Behovsprövning nu!
Citera
2019-01-30, 23:46
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jisses du har hängt upp dig på miljonen.
Ja, att det sitter en miljonär och gnyr om det hemska med marknadshyror under lajvad omtanke med fattiga när det bara är tal i egen sak har jag faktiskt hängt upp mig lite på.

Du vill ha ett billigt förstahandshyreskontrakt, subventionerat av andra. Du vill att miljonärer och miljardärer skall få rea på hyran av kommunala bostadsbolag. Även om det står fattigpensionärer och rotar i papperskorgar. Eller hur?
Citat:
Jag vill inte köpa för 2.5 mille och bl skuldsatt resten av livet. Vad fan är konstigt med det? Är väl snarare ett eget val och smartare.
Det är ingen som misstror dig när du säger att du har egoistiska skäl för din uppfattning. Du vill ha ett billigt subventionerat boende, trots att du kan betala för dig, så att du kan spara ihop till ett ägt boende och sen skiter du helt i fattiga, bostadsbrist och allt annat jävelskap som politiken leder till. Du är inte unik eller konstig, bara ett helt vanligt egoistiskt svin som vill parasitera på andra.
Citat:
När vi alls vet att priser är påväg ner pga att räntan är påväg upp. Ska jag köpa när det är som dyrast för att göra dig glad eller hur tänkte du?
Vad föranleder din fråga? Har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida eller när du skall göra några bostadsaffärer.
Citera
2019-01-30, 23:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Varje gång som allmännyttan inte tar ut fullt marknadspris så lämnar man pengar på bordet, så att säga. Det är pengar som kommunen hade kunnat använda till verkligt fattiga men som nu ges bort helt utan behovsprövning till miljonärer och till och med miljardärer. Detta samtidigt som fattigpensionärer äter vid soppkök och rotar i papperskorgar.

Reapris på hyran skall förstås bara ges till de som behöver det, inte till rika eller folk som bara vill ha mer pengar att ha lajbans för. Behovsprövning nu!

VA? Varför ska du ha självkostnadspris i ägt boende men det ska tas ut maximalt/extra vinster från min hyra, när kommunala bolag redan gör fin fina vinster, som ska försörja massa fattigjon, missbrukare och svartingar? Hyresgäster har i genomsnitt 2/3 delar inkomst av dom i BR och Villa. Varför ska den i genomsnitt fattigare delar av befolkningen i hyresrätt(arbetarklassen med 25 brutto) försörja svartskallar och utslagna underklassvrak via hyran+ betala höga inkomstskatter som finansierar socialbidraget, boendetillägg för fattigpensionärer m m, hur får du ihop det?

Du erkände nyss själv att hyran kommer bli dyrare vid marknadshyror också. Vi har några andra nyliberala kretiner i tråden som påstår motsatsen, tex beta101.

Du svarar lite hur du vill på mitt inlägg också och utelämnar mer än hälften. Det funkar på nätet, i verkligheten hade du blivit tilltufsad.
Senast redigerad av slemhog 2019-01-31 kl. 00:17.
Citera
2019-01-31, 01:49
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
VA? Varför ska du ha självkostnadspris i ägt boende men det ska tas ut maximalt/extra vinster från min hyra, när kommunala bolag redan gör fin fina vinster, som ska försörja massa fattigjon, missbrukare och svartingar?
Den som inte behöver bidrag skall förstås inte få några bidrag, varken explicita eller de facto. Den som har behov skall få efter prövning. Kommunerna skall inte ge bidragshyra till miljonärer, miljardärer och andra som kan betala för sig. Lika lite som den sortens människor skall få socialbidrag.

Att du vill att medborgarnas gemensamma egendom skall ges till dig för att du skall ha ett mer lajbans liv istället för att fattigpensionärer skall slippa rota i papperskorgar är förstås begripligt. Du argumenterar ju enbart och endast för ett system om det gynnar dig och alla andra struntar du i. Gott så, det är ju fint att veta var folk står.

Själv vill jag hellre se ett vettigt samhälle där de som verkligen behöver hjälp får hjälp och alla andra får klara sig själva på en rättvist ordnad marknad öppen för alla.

Citat:
Hyresgäster har i genomsnitt 2/3 delar inkomst av dom i BR och Villa. Varför ska den i genomsnitt fattigare delar av befolkningen i hyresrätt(arbetarklassen med 25 brutto) försörja svartskallar och utslagna underklassvrak via hyran+ betala höga inkomstskatter som finansierar socialbidraget, boendetillägg för fattigpensionärer m m, hur får du ihop det?
Jag tycker man skall behovspröva. Den som verkligen inte har råd med mer hyra kan förstås få billigare hyra eller högre bostadsbidrag. Men allmännyttan tillhör och har betalats av alla (mest har förstås de med högre inkomster betalat) och skall inte användas till att ge bidrag till de som inte behöver.

Varför skulle vi inte behovspröva? Varför skall alla medborgare, inklusive låginkomsttagare, ge bidragshyra till vissa miljonärer?
Citat:
Du erkände nyss själv att hyran kommer bli dyrare vid marknadshyror också. Vi har några andra nyliberala kretiner i tråden som påstår motsatsen, tex beta101.
Det får du ta med dem. Det är uppenbart att det finns många som bor i boenden som skulle kosta mycket mer vid rättvis prissättning (dvs marknadshyror). Det finns också de som inte skulle få större skillnader varken upp eller ner.

Citat:
Du svarar lite hur du vill på mitt inlägg också och utelämnar mer än hälften. Det funkar på nätet, i verkligheten hade du blivit tilltufsad.
Resten av ditt inlägg handlade om något investeringsbidrag jag inte känner närmare till eller någonsin har nämnt så det svarade jag inte på. Om det gör dig gladare är mitt svar på din fråga i den delen helt enkelt nej. Det hade nog en normalbegåvad person begripit av sig själv.
Citera
2019-01-31, 13:46
Medlem
Citat:

Precis ! Utförsäljningarna av allmännyttan och bortskänkandet av förskolor, läkarmottagningar
m m var rena rama stölden från skattebetalarna. Bra att du förstår det !

Sedan behöver man väl inte vara fattig för att "rota i papperskorgar". Lite demens räcker bra.
Citera
2019-01-31, 14:36
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu håller du på och snurrar och krånglar med detaljer för att slippa stå och erkänna du har fel.
Lägenheten såldes för ca 35-40% av marknadspriset i mitt fall. Allmänyttan sålde. Alla kan byta till sig precis som jag gjorde.
Nu ljuger du.

ALLA kan inte byta till sig en bra bostad. Man behöver nämligen ha något likvärdigt att byta med. För att få en bra bostad så behöver man åratal av kötid.

Eller kan du förklara varför du inte gör denna manöver ett par ggr per år?

Citat:
Besittningsrätten har inget med att göra att den såldes långt under marknadspris som var ca 1.5 miljon vid tillfället på marknaden (hemnet) och den såldes för 0.5
Allmänyttan såldes till rea pris i mitt fall och mångas andras, långt under marknadspris, precis som bilhandlaren skulle sälja en volvo v90 till deras kunder med i volvoklubben för 130 000 kr och som denna kan sälja för 400 000 på blocket.
Det skulle inte förekomma en ombildning om lägenheter såldes till marknadspriset! Då hade folk bott kvar i sin hyresrätt och kanske 10% hade velat köpa, förutom i dom riktigt attraktiva husen i a-läge sekelskifte. Där hade det kunnat bli ombildning i ett fåtal fall även för marknadspris.
Besittningsrätten är helt avgörande för priset.

Hade jag kunna köpa lägenheten du bodde I och kastat ut dig?

Skulle inte tro det. Jag skulle inte köpa en lägenhet ens till priset du betalade om jag inte samtidigt hade kunnat bli av med dig. Eftersom bostaden är belastad med en besittningsrätt så minskar värdet dramatiskt.
Citera
2019-01-31, 16:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Då gäller väl samma resonemang all kommunal verksamhet? Så fort kommunen inte tar ut maximal avgift för parkering, dagis, resor som buss och tunnelbana, sophämtning och annat så "lämnar man pengar på bordet".
Citera
2019-01-31, 20:14
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ja, att det sitter en miljonär och gnyr om det hemska med marknadshyror under lajvad omtanke med fattiga när det bara är tal i egen sak har jag faktiskt hängt upp mig lite på.

Du vill ha ett billigt förstahandshyreskontrakt, subventionerat av andra. Du vill att miljonärer och miljardärer skall få rea på hyran av kommunala bostadsbolag. Även om det står fattigpensionärer och rotar i papperskorgar. Eller hur?

Det är ingen som misstror dig när du säger att du har egoistiska skäl för din uppfattning. Du vill ha ett billigt subventionerat boende, trots att du kan betala för dig, så att du kan spara ihop till ett ägt boende och sen skiter du helt i fattiga, bostadsbrist och allt annat jävelskap som politiken leder till. Du är inte unik eller konstig, bara ett helt vanligt egoistiskt svin som vill parasitera på andra.

Vad föranleder din fråga? Har överhuvudtaget inte uttalat mig om huruvida eller när du skall göra några bostadsaffärer.

Du menar på att du ger pengar i handen till pensionärer som rotar i papperskorgar? Gör du inte det, sitt ner. Sluta lek godhetsknarkare. Det är bara ord från din sida du skiter fullständigt i fattiga som rotar i papperskorgar. Ingen som låter sig luras av dina krokodiltårar.

Har du asperger eller vad är ditt problem? Jag ska inte ha något förstahandskontrakt till hyres jag ska köpa min bostad borätt dvs. Du får gärna berätta för mig om det är Kötid till borätter? Det är sådana fall ett helt nytt fenomen för mig då jag inte sett en enda borätt med Kötid på hemnet.

Varför i helvete snackar du hela tiden om att jag ska ha subventionerat hyresboende när jag inte ens är intesserad av hyresrätt. Jag pratar inte i egen sak där. Jag pratar om dom som inte har råd att köpa borätt du din gnidne Reinfeldt runkare.
Citera
2019-02-01, 01:33
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då gäller väl samma resonemang all kommunal verksamhet? Så fort kommunen inte tar ut maximal avgift för parkering, dagis, resor som buss och tunnelbana, sophämtning och annat så "lämnar man pengar på bordet".
Ja, samma principresonemang är definitivt applicerbart på mycket av offentlig verksamhet, särskilt sådan där det inte handlar myndighetsutövning. Sen blir effekten förstås mer eller mindre hialös i olika fall. Sophämtning används av nästan alla och eventuell subvention är mycket måttlig medan till exempel Statlig inkomstgaranti för konstnärer är en extrem favorisering av ett mycket litet fåtal medborgare. Den sistnämnda avskaffades för övrigt för några år sedan så när den siste parasiten dör är i alla fall konstnärsocialbidragen borta.

Att utan behovsprövning ge värden på många tusen i månaden till människor som inte behöver det, samtidigt som samma kommuner ofta har svårt att få fram pengar till de som är verkligt fattiga är helt oförsvarbart. Att höja skatterna för alla för att kunna fortsätta ge detta defacto bidrag till bl a miljonärer är även det helt oförsvarbart.
Citera
2019-02-01, 01:46
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Du menar på att du ger pengar i handen till pensionärer som rotar i papperskorgar? Gör du inte det, sitt ner. Sluta lek godhetsknarkare. Det är bara ord från din sida du skiter fullständigt i fattiga som rotar i papperskorgar. Ingen som låter sig luras av dina krokodiltårar.
Haha, det tog tydligen hårt att få sitt hyckleri belyst. Du pratar vitt och brett om vanligt folk och svaga människor men i verkligheten är du uppenbarligen inte ett dugg intresserad av dem. Kommunerna skall fortsätta ge bort värden till folk som inte behöver trots att de sen inte har råd att ta hand om de verkligt fattiga. Det är din politik, det är det du argumenterar för.

Jag argumenterar för att vi skall behovspröva innan vi ger bort. Så att resurserna går till de som behöver hjälp. Sen kan var och en bestämma vem de tycker har bäst politik för de fattiga och svaga.
Citat:
Jag pratar om dom som inte har råd att köpa borätt du din gnidne Reinfeldt runkare.
Jag röstade SD innan Jimmie Åkesson ens hade gått med i SD så det där med "Reindfeldt runkare"* känns ju inte som om det träffar precis mitt i prick, om vi säger så.

Du pratar för övrigt inte alls bara om de som inte har råd att köpa bostadsrätt eller annat ägt boende. Du vill ju att miljonärer, miljardärer och alla andra som har råd att lösa sitt boende utan de facto subvention också skall få sådana subventioner.

*"Reinfeldt runkare" skall förstås inte särskrivas och är inglalunda ett enstaka exempel på undermåligt språk å din sida. Ett tips i viss välmening är att du försöker lyfta nivån på ditt skriftspråk lite så att du inte framstår som fullt så korkad och obildad.
Citera
2019-02-01, 01:47
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Precis ! Utförsäljningarna av allmännyttan och bortskänkandet av förskolor, läkarmottagningar
m m var rena rama stölden från skattebetalarna. Bra att du förstår det !
Skönt att vi är överens! Marknadshyror, behovsprövning och inget utslumpande av gemensamt ägd egendom. Borde vara självklarheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in