Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
VA? Varför ska du ha självkostnadspris i ägt boende men det ska tas ut maximalt/extra vinster från min hyra, när kommunala bolag redan gör fin fina vinster, som ska försörja massa fattigjon, missbrukare och svartingar?
Den som inte behöver bidrag skall förstås inte få några bidrag, varken explicita eller de facto. Den som har behov skall få efter prövning. Kommunerna skall inte ge bidragshyra till miljonärer, miljardärer och andra som kan betala för sig. Lika lite som den sortens människor skall få socialbidrag.
Att du vill att medborgarnas gemensamma egendom skall ges till dig för att du skall ha ett mer lajbans liv istället för att fattigpensionärer skall slippa rota i papperskorgar är förstås begripligt. Du argumenterar ju enbart och endast för ett system om det gynnar dig och alla andra struntar du i. Gott så, det är ju fint att veta var folk står.
Själv vill jag hellre se ett vettigt samhälle där de som verkligen behöver hjälp får hjälp och alla andra får klara sig själva på en rättvist ordnad marknad öppen för alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Hyresgäster har i genomsnitt 2/3 delar inkomst av dom i BR och Villa. Varför ska den i genomsnitt fattigare delar av befolkningen i hyresrätt(arbetarklassen med 25 brutto) försörja svartskallar och utslagna underklassvrak via hyran+ betala höga inkomstskatter som finansierar socialbidraget, boendetillägg för fattigpensionärer m m, hur får du ihop det?
Jag tycker man skall behovspröva. Den som verkligen inte har råd med mer hyra kan förstås få billigare hyra eller högre bostadsbidrag. Men allmännyttan tillhör och har betalats av alla (mest har förstås de med högre inkomster betalat) och skall inte användas till att ge bidrag till de som inte behöver.
Varför skulle vi inte behovspröva? Varför skall alla medborgare, inklusive låginkomsttagare, ge bidragshyra till vissa miljonärer?
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Du erkände nyss själv att hyran kommer bli dyrare vid marknadshyror också. Vi har några andra nyliberala kretiner i tråden som påstår motsatsen, tex beta101.
Det får du ta med dem. Det är uppenbart att det finns många som bor i boenden som skulle kosta mycket mer vid rättvis prissättning (dvs marknadshyror). Det finns också de som inte skulle få större skillnader varken upp eller ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
slemhog
Du svarar lite hur du vill på mitt inlägg också och utelämnar mer än hälften. Det funkar på nätet, i verkligheten hade du blivit tilltufsad.
Resten av ditt inlägg handlade om något investeringsbidrag jag inte känner närmare till eller någonsin har nämnt så det svarade jag inte på. Om det gör dig gladare är mitt svar på din fråga i den delen helt enkelt nej. Det hade nog en normalbegåvad person begripit av sig själv.