2019-02-02, 00:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Troligtvis, någon som är livrädd att det kommer framkomma information som kastar strålkastarna och fokus på hen istället. Det passar ju bra nu att polisen tror det är SD 🤔 i brist på annat som dyker upp.

Nåja, JokerMannen fick ju tre av sina mål uppfyllda iaf med denna gångens medverkan i tråden. Nu vet vi att någon/några är väldigt oroliga samt att flera skribenter med insyn återkom, bl.a. MV och LimeTime. 😀 Tråden stod ju som bekant och stampade och skrev om samma saker om och om igen innan.

Det tredje målet han uppfylde får vi inte yppa, eller hur Medimera?

Men om skribenter i tråden hade följt vad JokerMannen skrivit i sina inlägg noga innan de togs bort och tänkt igenom allt istället för att ihärdigt försöka hitta bevis för att JokerMannen inte har insyn, så hade de också förstått.

Förresten, JokerMannen visste att två nya vittnen hittats innan åklagaren gick ut med det publikt. Det var den informationen hen delade med sig natten innan privat.

Det blir ju väldigt underligt om två skribenter i tråden får veta tre mål som skulle uppfyllas. Varför inte delge oss andra dom?

Ja, det är synd att en del inlägg verkar vara borta. Jag kan inte säga att jag sett alla, det vet jag inte. Däremot är en öppen kommunikation alltid att föredra. Det skapar förtroende och en möjlighet för alla att delta på lika villkor.

Tvärtom skapar hemligheter mellan några få, misstänksamhet i den övriga gruppen..

Detta sätt att arbeta är skapat för problem.

T ex nu förstår vi att ni är "de utvalda" och vi står utanför.

Det är väl det som är meningen, styrmedlet. Precis det som händer på arbetsplatser där det är dålig arbetsmiljö.

Jag själv har inte försökt att hitta bevis för att JM inte hade insyn. Jag tror att personen har varit mycket noggrann och noterat många saker i fallet, precis som man själv hade önskat att hinna göra. Tidslinjer och detaljer, fundera och granska. ifrågasätta. Pussla.

Okidoki, ni som har läst alla inläggen, kläm fram gåtans lösning.
Citera
2019-02-02, 00:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Att lägga ut koden var inget som kunde avslöja något. Det JM ville veta var nog MV trovärdighet och visa för MV att hen var trovärdig. JM ville förmodligen att alla skulle få ta del av den infon.

MV har nog delvis insyn och JM sitter förmodligen med nya ögon och tittar på utredningen men de sitter nog på olika håll.

Helt IDIOTISKT att trycka på anmälningsknappen.
Vem gör så i detta läge?
NÅGON som tyckte att det börjar brännas?

Någon som var trött på hens BS kanske?

Påhittad "inside" information som hen hittat på Instagram.

Fiskande i tråden efter information.

Så genomskinligt att ett barn borde kunna se igenom det.

Hen hade blivit varnad men fortsatte ändå som om hen ville
bli avstängd. Det kanske inte var roligt längre när hen var
genomskådad?
Citera
2019-02-02, 00:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det första: Jag vet det!
Det andra: Jag vet det!

Skulle inte du, innan du postar, kunna läsa igenom mina inlägg, för då skulle [kanske] se att jag ursprungligen vände mig till MV och frågade denne varför h*n inte kan ta kod-diskussionen med JM i PM när de ju haft en brevväxling rr koden i PM.

Jag har under dagen fått reda på vad koden innebär.

Det var ju JM som skrev i tråden om koden
och krävde ett svar från MV.

Får hen inte svara här då för dig?
Citera
2019-02-02, 01:19
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det blir ju väldigt underligt om två skribenter i tråden får veta tre mål som skulle uppfyllas. Varför inte delge oss andra dom?

Ja, det är synd att en del inlägg verkar vara borta. Jag kan inte säga att jag sett alla, det vet jag inte. Däremot är en öppen kommunikation alltid att föredra. Det skapar förtroende och en möjlighet för alla att delta på lika villkor.

Tvärtom skapar hemligheter mellan några få, misstänksamhet i den övriga gruppen..

Detta sätt att arbeta är skapat för problem.

T ex nu förstår vi att ni är "de utvalda" och vi står utanför.

Det är väl det som är meningen, styrmedlet. Precis det som händer på arbetsplatser där det är dålig arbetsmiljö.

Jag själv har inte försökt att hitta bevis för att JM inte hade insyn. Jag tror att personen har varit mycket noggrann och noterat många saker i fallet, precis som man själv hade önskat att hinna göra. Tidslinjer och detaljer, fundera och granska. ifrågasätta. Pussla.

Okidoki, ni som har läst alla inläggen, kläm fram gåtans lösning.

Var just inne på samma tankegångar ikväll och reflekterade över hur det hela påminde om en mycket dålig arbetsmiljösituation jag bevittnat. Söndra och härska ungefär. Fungerade dessvärre effektivt för att skapa osäkerhet och tysta.

Jag hoppas att tråden kan fortsätta granska fallet nu i lite mer lugn trots det som hänt i tråden på sistone hur man nu än väljer att tolka det. Det förtjänar LW.
Citera
2019-02-02, 01:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Någon som var trött på hens BS kanske?

Påhittad "inside" information som hen hittat på Instagram.

Fiskande i tråden efter information.

Så genomskinligt att ett barn borde kunna se igenom det.

Hen hade blivit varnad men fortsatte ändå som om hen ville
bli avstängd. Det kanske inte var roligt längre när hen var
genomskådad?

Det var lite märkligt med "kollapsen".
Det var som du säger, nästan som att det var ett goodbye med avsikt.

Jag är inte säker på att h*n menade att allt var "inside information". Lite cred kan man ge personen för att ha lagt ner mycket möda på att granska fallet på ett sätt som ingen av oss andra skulle orka eller ta oss tid att göra.

Jag tror att det h*n gjorde är summan av det vi tillsammans har gjort.
Citera
2019-02-02, 02:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag fick det här PMet från JM:

"JokerMannen
Söndagen den 27/01 klockan 06:15

God morgon @gloriouslife

Obs ! Om du fortsättningsvis beter dig hövligt och med god ton mot mig , så kanske jag eventuellt är beredd att tilldela dig information om , och gällande denna nu fortsatt och pågående mordutredningen , som ingen inom tråden har tillgång till.

Med vänliga hälsningar från mig till dig "JokerMannen" "

Jag svarade aldrig för det kändes som om han försökte
"köpa" mig med hemlig info.
Som om han försökte manipulera mig.

Jag tror att han har skickat sådana PM till flera och att
det är det vi ser i tråden nu.
En liten klick som hävdar att de är utvalda och "vet" saker.

JokerMannens lärjungar.
Citera
2019-02-02, 04:52
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Du verkar veta en del om våld i nära relationer. Själv är jag tyvärr ganska okunnig. Vad menar du med att det är ganska vanligt med förberedelser i sådant våld? Vilken sorts förberedelser är det som är vanliga? Jag trodde i min enfald att det var tvärt om.

Mjo, eller jag har åtminstone ganska bra koll på forskningen om dödligt våld i nära relationer, och jag försöker gärna svara. Frågan är lite knepig att ta kortfattat men ska göra så gott jag kan 😊

Relationsmord har väldigt distinktiva mönster som skiljer sig från andra mord (och framförallt andra förövare). Den kunskapen blir allt mer detaljerad; de senaste två decennierna har antalet studier både ökat och skiftat fokus. Framförallt har man då fördjupat sig mer i omständigheterna kring morden, bla genom fallstudier och djupintervjuer med dömda gärningsmän (medan tidigare forskning var mer inriktad på sociodemografiska riskfaktorer).

Därför finns idag mätbar data även på sådant som planering, motiv, tillvägagångssätt, etc. Och här ser man att majoriteten av morden inte är impulsiva eller okontrollerade, utan involverar någon form av planering. I vissa mätningar har det tom rört sig om över 80% (varav ungefär hälften bedöms vara i "cold blood").

Däremot skulle jag inte säga att planeringen nödvändigtvis är utstuderad på ett sätt som man kanske ser inom organiserad brottslighet; att man har bunkrat upp med en vapenarsenal, falskt alibi och flyktbil. Utan det kan handla om att man tidigare har hotat med att döda kvinnan, eller att man har försäkrat sig om att hon är ensam hemma just då. Sen är det vanligt att kvinnan dödas mha någon typ av föremål, vilket i sig kan visa på planering.

Det finns ofta ett mönster där gm först går igenom en "mörk" period, som mynnar ut i mordiska tankar och en slags känslomässig vilja att döda. När det väl sker är gärningsmännen över lag väldigt medvetna om vad de gör.

Mycket av detta hör ihop med motivet, som också är väldigt tydligt vid dessa mord, men det är en annan fråga så jag ska sluta babbla (tycker detta är intressant så drar lätt iväg). Men hoppas det gav en lite bättre bild iaf! 😊
Senast redigerad av ModestyBlaiser 2019-02-02 kl. 05:10.
Citera
2019-02-02, 05:12
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Mjo, eller jag har åtminstone ganska bra koll på forskningen om dödligt våld i nära relationer, och jag försöker gärna svara. Frågan är lite knepig att ta kortfattat men ska göra så gott jag kan 😊

Relationsmord har väldigt distinktiva mönster som skiljer sig från andra mord (och framförallt andra förövare). Den kunskapen blir allt mer detaljerad; de senaste två decennierna har antalet studier både ökat och skiftat fokus. Framförallt har man då fördjupat sig mer i omständigheterna kring morden, bla genom fallstudier och djupintervjuer med dömda gärningsmän (medan tidigare forskning var mer inriktad på sociodemografiska riskfaktorer).

Därför finns idag mätbar data även på sådant som planering, motiv, tillvägagångssätt, etc. Och här ser man att majoriteten av morden inte är impulsiva eller okontrollerade, utan involverar någon form av planering. I vissa mätningar har det tom rört sig om över 80% (varav ungefär hälften bedöms vara i "cold blood").

Däremot skulle jag inte säga att planeringen nödvändigtvis är utstuderad på ett sätt som man kanske ser inom organiserad brottslighet; att man har bunkrat upp med en vapenarsenal, falskt alibi och flyktbil. Utan det kan handla om att man tidigare har hotat med att döda kvinnan, eller att man har försäkrat sig om att hon är ensam hemma just då. Sen är det vanligt att kvinnan dödas mha någon typ av föremål, vilket i sig kan visa på planering.

Det finns ofta ett mönster där gm först går igenom en "mörk" period, som mynnar ut i mordiska tankar och en slags känslomässig vilja att döda. När det väl sker är gärningsmännen över lag väldigt medvetna om vad de gör.

Mycket av detta hör ihop med motivet, som också är väldigt tydligt vid dessa mord, men det är en annan fråga så jag ska sluta babbla (tycker detta är intressant så drar lätt iväg). Men hoppas det gav en lite bättre bild iaf! 😊

Oj! Tack! Helt ny information för mig. Inte alls som jag trodde. Det verkar ju jätterelevant i det här fallet. Jag hade gärna velat höra mer. Du får gärna fortsätta.
Citera
2019-02-02, 06:26
Medlem
Honan6s avatar
Jag har en känsla av att jag har missat en hel del i tråden senaste dygnet och nu hittar jag inte det jag söker efter. Någon hade lagt ut länkar till ett annat forum där SD hade frågor och diskussioner om sin pelletsbrännare och lite annat - bl a det kommande giftermålet. I den diskussionen berättar SD att han är utan nerver.
Jag tänker att det stämmer väl överens med hans bekymmerlösa uppträdande i situationen som MGM.

SD citat:
"Nerverna är inget problem. Jag är inte byggd med sådana tror jag...**"
Citera
2019-02-02, 07:31
Medlem
Honan6s avatar
Den där koden JM skrev om, handlar det om DNA?
Citera
2019-02-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag fick det här PMet från JM:

"JokerMannen
Söndagen den 27/01 klockan 06:15

God morgon @gloriouslife

Obs ! Om du fortsättningsvis beter dig hövligt och med god ton mot mig , så kanske jag eventuellt är beredd att tilldela dig information om , och gällande denna nu fortsatt och pågående mordutredningen , som ingen inom tråden har tillgång till.

Med vänliga hälsningar från mig till dig "JokerMannen" "

Jag svarade aldrig för det kändes som om han försökte
"köpa" mig med hemlig info.
Som om han försökte manipulera mig.

Jag tror att han har skickat sådana PM till flera och att
det är det vi ser i tråden nu.
En liten klick som hävdar att de är utvalda och "vet" saker.

JokerMannens lärjungar.

Hade JM haft inside information så hade hen kunnat visa det på ett vuxet och trovärdigt sätt utan krångel och krusiduller. Nu tappade hen stort i förtroende.
Citera
2019-02-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Efter Adventsgudstjänsten kommer jag hem till det här brutala i Expressen:
Susanne, 45, gjorde slut – mördades av sitt ex
https://www.expressen.se/gt/susanne-45-gjorde-slut-skots-ihjal-av-sin-expojkvan/

Det där hände 2013, men vi är säkert många som minns mordet. Vad jag inte visste, det var att Susannes son hade dåliga relationer med sin mor. Där fann jag en koppling, om än långsökt, med LW:s situation visavi äldste sonen, allt enligt uppgifter i tråden.

Tråkig bild av LW som under senare postningar har lämnats här; en kvinna som [kanske] överutnyttjat en generös äldre man? Detta för att få skjuts för att kunna nojsa med SD i skogen. Medan den äldre lämnades åt sig själv och sin GPS. I skogen. Allt enligt uppgifter i tråden.
Något av inläggen för att se LW på ett negativt sätt... som "mellan raderna" även tar med hennes son.

"Allt enl uppgifter i tråden"... och där fann Du en koppling "om än långsökt" ... men Du valde att skriva det här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in