2019-02-01, 22:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur menar du. 90% för O sedan sluten av november och deltid för H?
Utöver att gå ner i tid så finns följade fakta som kan överensstämma med noteringar kring hans företag som Elli09 skriver om när Agnes blev sjuk:

"(..) han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

Utöver detta finns uppgift om att båda vabbade i tråden.
Citera
2019-02-01, 22:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ur Autism & Asperger förbundet: "En keps eller hatt som avgränsar synfält, eller solglasögon som minskar ljusinsläpp kan hjälpa. En elev med överkänslig hörsel kan behöva hjälp att stänga ute ljudintryck som inte går att ta bort, till exempel med en I-pod eller andra ljudkällor som eleven kan kontrollera själv."

Nej, fjärrdiagnoser kan givetvis inte ställas och i dessa ingår även "djup depression".
Diskutera och analysera går däremot bra.
Fjärrdiagnoser via EN SVART MÖSSA versus att samla flertal sammanfallande källor kring depression lär inte riktigt vara samma breddgrad.

Brukade Oskar 45 år ha mössa på sig på föreläsningar och annars när du kommer dragande med skolungdomars beteende?

Eller menar du att det var nån sorts galopperande Asperger drygt en timme vid påsk 2017?
Senast redigerad av develi 2019-02-01 kl. 22:54.
Citera
2019-02-01, 22:51
Medlem
Betyder omsättning att man måste har jobbat för det beloppet eller kan man också har flyttat pengar till bolaget? Har man flyttat pengar dit under 2017 - varför? Att pengarna skulle hamnar rätt efter döden? Har man jobbat in dessa pengar -hur hade man tid att göra det?
Citera
2019-02-01, 23:10
Medlem
Citat:
Betyder omsättning att man måste har jobbat för det beloppet eller kan man också har flyttat pengar till bolaget? Har man flyttat pengar dit under 2017 - varför? Att pengarna skulle hamnar rätt efter döden? Har man jobbat in dessa pengar -hur hade man tid att göra det?

Ja omsättningen är försäljning innan skatt.Och där kan ju även hans böcker vara inräknade.Nej man har inte flyttat pengar dit.Går du in på Verksamt kan du läsa årsredoviningen.Tror även du kan se den i PDF format på Solidinfo el någon liknande sida.Då ser du alla poster.Resultat och balans rörelsekostnader m.m.Ja han hade mkt utbildningar m.m.
Och det är ju precis det jag hävdat när några här innne har anklagat honom för att ha kontrollerat familjen m.m...Hur skulle han haft tid för det ? Så länge inte hans arbete blir lidande el konkurerar med vad han gör där så har han all rätt till sin bisyssla.
Senast redigerad av Elli09 2019-02-01 kl. 23:12.
Citera
2019-02-01, 23:16
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Hur menar du. 90% för O sedan sluten av november och deltid för H?

Jaha jag trodde du menade att Oskar arbetade som två heltider... Mitt missförstånd! 😊
Citera
2019-02-01, 23:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men då är det ganska många timmar för att kommer upp i 1.4 Mio omsättning. Du som är insatt. Hur mycket jobb är det under ett år som O har då lagt ned på bolaget? Fattar inte hur arbetsgivaren acceptera den omfattning av bisysslor. Verkar jo nästan som ett halvtidsjobb? Men kanske inte ovanligt i den branschen.

Hur kan man komma på tanke att döda sina barn därför att inget är meningsfullt och man har inte ens slutat med sina bisysslor. Jag begriper inte detta.

O kanske hoppades in i det sista att allt skulle bli bra. Det var ju faktiskt en till som var delaktig och kanske t.o.m drivande. Med allt detta arbetande så kan det inte ha funnits så mycket tid över att ”isolera och kontrollera flickorna”.
Citera
2019-02-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja omsättningen är försäljning innan skatt.Och där kan ju även hans böcker vara inräknade.Nej man har inte flyttat pengar dit.Går du in på Verksamt kan du läsa årsredoviningen.Tror även du kan se den i PDF format på Solidinfo el någon liknande sida.Då ser du alla poster.Resultat och balans rörelsekostnader m.m.Ja han hade mkt utbildningar m.m.
Och det är ju precis det jag hävdat när några här innne har anklagat honom för att ha kontrollerat familjen m.m...Hur skulle han haft tid för det ? Så länge inte hans arbete blir lidande el konkurerar med vad han gör där så har han all rätt till sin bisyssla.

Tack, då förstår jag i alla fall det. Men hur kan ens arbete inte bli lidande när inkomsten i bisysslor överstiger de av en bra betalt universitetsjobb? Varför slutade han inte med antingen det ena eller det andra om allt var så svårt? Förstår du varför man jobbade i den omfattningen när allt var så svårt med flickorna? Men det var det kanske inte? Kanske inte så tidskrävande att ha flickorna hemma. Säkert mycket mer tidskrävande att köra varje barn till 3 aktiviteter än att ha ett möte med skolan någon gång i månaden - om det var så mycket - och i bland till någon vårdcentral - om man överhuvudtaget uppsökte dessa efter att barnen fick diagnosen. Så man kunde jobba på? O har väl aldrig haft någon gång en större inkomst i sina bisysslor än 2017? Just det året allt var så nattsvart. Tycker du inte det är konstig?

Tror du inte hans arbetsgivare skulle reagera när han angav den omfattning som bisysslor när man samtid anger att man måste trappa ned därför att döttrarna är så sjuka. Jag hade gjort det.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-02-01 kl. 23:27.
Citera
2019-02-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Återigen. Läs på om stockholmssyndromet.
Citera
2019-02-02, 00:04
Medlem
Jag kan bara upprepa att det är säkert ganska högt i taket med bisysslor vid ekonomihögskolan (man behöver bara läser turerna kring EFL ifjol). Så vad som anses som arbetshindrande och konkurrerande är kanske begränsad och läser man på LUs hemsida verkar påföljdande inte vara så skrämmande. Man försöker att kommer överens med sin chef för det mesta. https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/att-vara-anstalld/bisyssla.

Men det jag verkligen undrar över är om man måste gång på gång inställer saker därför att man prioriterar sina döttrar, man går ned i arbetstid för att var med sin familj, men så har man samtidig bisysslor som generar en omsättning på 1.4 Mio (om det nu är så) - det verkar konstig för mig.

Inte?

Chefen verkade jo genuint positiv gentemot O. Undrar fortsatt varför han sökte via en utlysning en extra-lektor på deltid och korttid som hade precis samma kompetens som O i november /december 2017.

Edit: någon med moms som specialområde verkar jo inte har tillkommit.
Edit 2: alltså först jobbar man in jättemycket pengar till bolaget, medan 2 barn är sjuka och så blir allt nattsvart och så lämnar man över bolaget till systern efter döden. Så konstigt allt ihop.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-02-02 kl. 00:13.
Citera
2019-02-02, 00:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
O kanske hoppades in i det sista att allt skulle bli bra. Det var ju faktiskt en till som var delaktig och kanske t.o.m drivande. Med allt detta arbetande så kan det inte ha funnits så mycket tid över att ”isolera och kontrollera flickorna”.
Ja, det tål faktiskt att fundera över med tanke på flera olika källor i en sammantagen bild - med reservation kring ordval drivande för jag tror det är depression som snarare ger ett skevt tänk; att inte stå ut.

Det är ju inte en centraldator som tänker identiskt lika över tid oavsett om de är rörande överens när de väl beslutar sig defintivt och ordnar det praktiska.
Det är två personer som är i en uppenbart djup kris pga döttrarnas sjukdom. Utbrända och troligen deprimerade ju mer tiden går. De har härjat i två år med att jaga bot för ME och fattar ett vedervärdigt beslut för att eliminera lidande.

Dom är inte isolerade - finns ingenting som indikerar detta med tanke på ensamma hemma vissa dagar, snapchat, instagram, besök av olika lärare samt regelbunden insyn via Agnes väninna och tillika barnvakt åt Moa (vittnesbörd), högst troligt andra vänner i mån av ork (tråduppgift). Stort nätverk av olika personal via skolan.
Fortsättningsvis släkt och likaså uppgifter från vänner.
Det är som sagt ett 50-tal förhör redan den 19 januari i fjol ---> inget man ansåg nån kunnat flagga för, reagera på och förhindra enligt pressträffen.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 00:43.
Citera
2019-02-02, 01:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det tål faktiskt att fundera över med tanke på flera olika källor i en sammantagen bild - med reservation kring ordval drivande för jag tror det är depression som snarare ger ett skevt tänk; att inte stå ut.

Det är ju inte en centraldator som tänker identiskt lika över tid oavsett om de är rörande överens när de väl beslutar sig defintivt och ordnar det praktiska.
Det är två personer som är i en uppenbart djup kris pga döttrarnas sjukdom. Utbrända och troligen deprimerade ju mer tiden går. De har härjat i två år med att jaga bot för ME och fattar ett vedervärdigt beslut för att eliminera lidande.

Dom är inte isolerade - finns ingenting som indikerar detta med tanke på ensamma hemma vissa dagar, snapchat, instagram, besök av olika lärare samt regelbunden insyn via Agnes väninna och tillika barnvakt åt Moa (vittnesbörd), högst troligt andra vänner i mån av ork (tråduppgift). Stort nätverk av olika personal via skolan.
Fortsättningsvis släkt och likaså uppgifter från vänner.
Det är som sagt ett 50-tal förhör redan den 19 januari i fjol ---> inget man ansåg nån kunnat flagga för, reagera på och förhindra enligt pressträffen.

Påminner mig lite om hemmansägaren Sven Svensson med tio barn, som hade allt han kunde önska sig men (kanske) inte kunde säga nej och inte fick ihop allt och inte orkade föreställa sig den slirande fortsättningen...
Citera
2019-02-02, 05:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Påminner mig lite om hemmansägaren Sven Svensson med tio barn, som hade allt han kunde önska sig men (kanske) inte kunde säga nej och inte fick ihop allt och inte orkade föreställa sig den slirande fortsättningen...
Koom tillbaaka till 2019, Lonnrot!

Jag har nämligen funderat kring den extremt svarta synen på framtiden. Att de i nuet var i djup kris, och för mig trolig djup depression, har jag utgått från.

Jag nämnde ett par larmrapporter om bröstcancer gällande hormonbehandling samt betydligt längre recidivrisk de sett vid viss cancer. Det nämndes 15-20 år och lär kunna göra vem som helst bekymrad.
Är man deprimerad är man lättpåverkad om det så gäller scarlataner eller dystra prognoser.
Det är väldigt mycket om ME hela året men jag tittade på december.

5 december: ”Jag är levande död med ME” i Malou Efter tio (om CL):
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301

13 december i samma program:
"Pernilla Zethraeus har varit svårt sjuk i ME/CFS sedan 2002"
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3948313
(PZ är mer förklarande - bra program).

8, 9, 10, 11, 14, 17, 20, 27 december: stor artikelserie om ME i svd om allt mellan att FK kräver ideliga kompletteringar och avslår sjukskrivningar och kräver till annat.
Med bl.a rubricering:
"Ingen behandling kan göra 15-åriga Johan frisk"
”Min sambo är berövad 99 procent av sitt liv”

Bildrubrik till A*lvegrens artikel:
”Mitt liv som jag kände det har upphört”
Barn- och äldre landstingsråd:
"En fjärdedel av dem är helt sängbundna. Att gå ut i trädgården eller promenera med hunden kan vara något som de bara drömmer om. Ofta lever de i princip som levande begravda, i ett ljudlöst mörker."

Alltså inget fel att ME uppmärksammas med jag funderar kring föräldrarna.
Jagar man bot och behandling som föräldrarna gjort när det kommer till ME som är obotbar och snarare blir utmattande att flänga runt - så undrar jag vad man har för syn på resten.

De facto såg de ingen framtid alls värd att leva så de lär ha målat fan på väggen gällande barnen.
Det är 40 000 som har diagnosen. Många rapporter handlar om de som ligger i svarta, ljudisolerade rum. Det är ofta beskrivningar där vuxna lidit av ME i 15-20 år.
Applicerar man detta på barn så lär de bli väldigt galet. Hela ungdomsstiden är borta ända bort i vuxen ålder och sen kanske man tänker ännu längre, att de kommer inte ur rummet alls och det är bättre att dö.

Hanna var medlem i "Databas ME/CFS" sen mars 2016.
Det är säkert ett informativt forum där de kan backa upp varandra, skapat av maken till en ME-sjuk fru - nu i 10 år.
Jag råkade dock få ögonen på ett visst parti som kom upp då jag googlade via nåt tal i maj 2018:
Den där kunskapsbanken har jag läst innan och att hon led råder ingen tvekan om.
Men det är dystert. Jag orkar knappt med kapitlet, det är kvalmigt bittert, varav jag saxade några dystra partier.
Sen så beskriver hon att hon inte är deprimerad (avskedsbrevet) - för det hör inte till ME, det ska man inte tro. Det är inte annat än lidande via ME som gör att man tar livet av sig i Schwiez eller vad man nu väljer.
...Vilket är ett otroligt skevt resonemang eftersom ME med allt vad det innebär verkligen kan leda till depression likaväl som vid andra fysiska sjd; oavsett om det i grunden är fel på immunsystem eller vad det nu rör sig om.
Det säger säg självt om livet ordagrant försvinner, umgängeskretsen krymper till noll i värsta fall och man inte klarar ett dugg till slut att man blir nedstämd och i sin värre form deprimerad.

➤ Det finns således en risk i att överbetona att det endast rör sig om ME-lidande när man vill begå självmord. Risken ligger i att ME då skuggar en faktisk sekundärt utlöst depression som personen behöver hjälp med istället.
Frågan är om man till den milda grad inte vill riskera klassas som psykiskt sjuk såsom debatten ser ut (krigen biomarkör vs KBT) så det aktiverar försvarsmekanismer.
För att få ett sammanhang i det jag skriver har jag saxat vissa delar.
Jag har svårt för att hon skriver i "vi-form".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in