2019-02-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Idiotiskt antagande.
Jag har visserligen inte läst koranen på arabiska, men jag har läst den på både svenska och engelska.
Först på engelska när jag studerade religionshistoria och översättning av bibliska och liknande texter.
Sedan läste jag den på svenska för att se hur den svenska översättningen verkade.

Jag pratar om att förkasta den därför att den påstår att den är rena rama sanningen när den ju, som jag påpekade, innehåller tydliga faktafel, och jag nämnde bara några av dem, dem som jag kom ihåg utan att läsa om hela koranen igen.

Något som jag verkligen rekommenderar, men som du troligen aldrig har gjort, är att göra en textanalys av varje sura och börja tänka efter hur varje satsdel hör ihop och exakt vad varje uttryck syftar på, om det är avsett att vara bildligt eller ordagrant. Då måste man tänka efter, vilket verkligen är att rekommendera, snarare än bara lära sig innantill och rapa upp något som man egentligen inte har förstått vad det faktiskt betyder.

eller så är det du som inte vet vad den säger. du säger ju själv att du bara har läst översättningar.

något som jag rekommenderar dig att göra är att studera den på arabiska. det är först då man verkligen kan uppskatta vilken tämligen häpnadsväckande och förförisk vacker samling texter det är. då kan du även på allvar börja undersöka hur den hänger ihop rent lingvistiskt.
2019-02-01, 20:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
eller så är det du som inte vet vad den säger. du säger ju själv att du bara har läst översättningar.

något som jag rekommenderar dig att göra är att studera den på arabiska. det är först då man verkligen kan uppskatta vilken tämligen häpnadsväckande och förförisk vacker samling texter det är. då kan du även på allvar börja undersöka hur den hänger ihop rent lingvistiskt.

Bra, då kanske du kan hjälpa mig genom att förklara vad den arabiska texten faktiskt säger i de ställen som jag hänvisade till ifall det som jag skrev inte stämmer.

Det skulle jag verkligen uppskatta.
2019-02-01, 21:16
Medlem
Det är ju som jag redan sagt, fel utgångspunkt att använda vetenskapliga fynd som "bevis" mot Gud eller det Gud säger.

Tankefelen man begår när man resonerar så är bland annat

1) Man utgår från att människan kan veta mer än Gud, som vet allt. Människan vet väldigt lite och att människan jämför sig eller jämställer sig med Gud är orimligt.

2) Vetenskapen kommer hela tiden fram till nya saker och har förkastat många saker den innan hade bevisat som "sant". Tidigare var jorden platt, nu är den rund. Längre fram kanske man "kommer fram till" något annat.

3) Vetenskapen är ett instrument. Går man med metalldetektor på stranden kommer den ge utslag för metall men man kan ju inte säga att det inte finns någon sand bara för att instrumentet inte klarar av att hitta sanden.

Det är klokt att vara ödmjuk när det kommer till "fakta". Och man bör ha i åtanke den mänskliga faktorn.
2019-02-01, 22:49
Medlem
Smesos avatar
Citat:
jag skulle uppskatta om du kunde uppvisa ödmjukheten och mognaden att inte döma ut en text, baserat på petitesser, när du inte ens har läst boken, utan bara översättningar av den.

Den som påstår att en översättning "bara" är en översättning har inte fattat att det finns två typer av översättningar: bra och dåliga. En bra översättning ska vara en så exakt kopia av originalet som går att göra. Det är andemeningen och den konceptuella tanken i originalet som ska överföras till hur man naturligt uttrycker samma andemening och konceptuella tanke i målspråket.

Om översättningar av koranen var så dåliga att de gav fel uppfattning av textavsnittens verkliga betydelse på arabiska så skulle det sannerligen krylla av texter från lärda män som kritiserade dessa översättningar. Kan du visa mig var jag kan få tag på en sådan text? (länk eller boktitel i bokhandel)

Just därför bad jag dig, som jag har förstått kan läsa arabiska, att visa mig var den översättning som jag har läst inte ger en korrekt bild av originaltextens andemening och konceptuella tanke.

Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde göra det.

Att döma ut en text därför att den "bara" är en översättning är enligt min erfarenhet som yrkesöversättare av religiösa texter ett verkligt omoget och ovärdigt sätt att argumentera. Menar du att jag skulle ha läst en hemmasnickrad Google-översättning?
2019-02-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att döma ut en text därför att den "bara" är en översättning är enligt min erfarenhet som yrkesöversättare av religiösa texter ett verkligt omoget och ovärdigt sätt att argumentera. Menar du att jag skulle ha läst en hemmasnickrad Google-översättning?
Verkligen inte.
Översättningarna är just BARA översättningar. Det är något man ska ta hänsyn till när man läser en översatt text.
Vill man verkligen veta så lär man sig arabiska och läser Koranen själv.

Jag förstår att du i egenskap av yrkesöversättare försvarar översättningar men det är ju väldigt oproffessionellt och okritiskt att du utgår från att översättningar generellt är bra eller ens i närheten av originalspråken, eller hur?
Som du resonerar är du ju ett levande bevis för att man inte alls kan lita på översättningar och översättare.
Jag föreslår att du slutar leta svar och bevis hos muslimer och börjar med att lära dig arabiska så du kan läsa Koranen själv. Du, som yrkesöversättare av religiösa texter kommer sedan ha nytta av det i din yrkesutövning. Visst?
2019-02-01, 23:21
Medlem
Hvordan ser dine muslimske dage ud?
2019-02-01, 23:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Verkligen inte.
Översättningarna är just BARA översättningar. Det är något man ska ta hänsyn till när man läser en översatt text.

Jag förstår att du i egenskap av yrkesöversättare försvarar översättningar men det är ju väldigt oproffessionellt och okritiskt att du utgår från att översättningar generellt är bra eller ens i närheten av originalspråken, eller hur?
Som du resonerar är du ju ett levande bevis för att man inte alls kan lita på översättningar och översättare.
Jag föreslår att du slutar leta svar och bevis hos muslimer och börjar med att lära dig arabiska så du kan läsa Koranen själv. Du, som yrkesöversättare av religiösa texter kommer sedan ha nytta av det i din yrkesutövning. Visst?

Nej. Jag har inte påstått att "översättningar generellt är bra". Jag skrev tydligt vad som kännetecknar en bra översättning och frågade specifikt efter exempel på att de platser som jag hade citerat var dåliga översättningar. Är det omöjligt att göra för en person som kan både arabiska och svenska så kan man lugnt utgå ifrån att översättningen är så korrekt som den kan vara.

Och, bara så att du vet det, så är "översättningar som är i närheten av originalspråken" oftast rena skräpöversättningar om det med det menas att de försöker att vara så ordagranna som möjligt. Den typen av översättningar leder oftast till helt obegripliga texter som t.ex. bibeltexterna om att Jesus tvättar fötterna på lärljungarna före den sista måltiden. Ja, det är en korrekt översättning ordagrant, men den verkliga konceptuella betydelsen av att fottvagning enligt den tidens traditioner var ett kulturellt betingat uttryck för gästfrihet, men att Jesus uppmanade dem att göra detsamma som ett tecken på ömsesidigt tjänande (vilket däremot uttrycks ordagrant i texten).

Samma gäller palmbladen vid inträdet till Jerusalem. Varför just palmblad? På svenska finns det ju ingen speciell betydelse med palmblad. Normalt kan man lösa det problemet med hjälp av fotnötter, men det kräver att personen läser fotnätterna.
2019-02-01, 23:45
Medlem
Smeso där är vi ganska överens då.
Muslimer vet att Koranen ska läsas på arabiska. Även du håller säkert med om att det är absolut bäst för religiösa att göra så. Och att budskapet bevaras bäst så.
Den svenska översättningen innehåller ganska många fel faktiskt. Engelska översättningen är bättre om man inte kan arabiska och ändå vill läsa.
2019-02-02, 00:39
Medlem
Citat:
så, vem vet bäst vad Islam är?
Ingen aning. Det spelar mig inte så stor roll vad islam är, det som spelar roll är att islam tar hänsyn.
2019-02-02, 01:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Smeso där är vi ganska överens då.
Muslimer vet att Koranen ska läsas på arabiska. Även du håller säkert med om att det är absolut bäst för religiösa att göra så. Och att budskapet bevaras bäst så.
Den svenska översättningen innehåller ganska många fel faktiskt. Engelska översättningen är bättre om man inte kan arabiska och ändå vill läsa.

Det var nog första gången.
Kan man läsa på originalspråket så är det naturligtvis bäst, men även då så behöver man när det gäller koranen även ha studerat en hel del av den kulturella bakgrunden och de historiska sederna från den tiden för att verkligen förstå även om man har arabiska som modersmål.
2019-02-02, 09:36
Medlem
o0Halal0os avatar
Slutsatsen av det du skriver här, är att islams gud vill att alla människor i alla länder i alla tider ska lära sig arabiska för att kunna ta del av hans sista budskap till hela mänskligheten.

Jag förstår att din medvetandeprogrammering gör det svårt för dig att göra en saklig konsekvensanalys.

Jag förstår att din medvetandeprogrammering hindrar dig från att göra en källkritisk granskning.

Jag förstår att din medvetandeprogrammering gör att du accepterar cirkelargumentet; muhammed är guds sista sändebud till människorna och beviset för det är att muhammed skrev detta i koranen och hävdade att det var guds ord.

Jag förstår att din medvetandeprogrammering gör det omöjligt för dig att förstå det idiotiska i att tro på dylika stolligheter.

Citat:
Verkligen inte.

Senast redigerad av o0Halal0o 2019-02-02 kl. 09:40.
2019-02-02, 09:43
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Vet du inte våra förpliktelser och ändå kommer in i tråden och argumenterar mot Islam?

Vågar du inte svara ? Det var ju du som sa att vi skulle ställa frågor, du är bra sjuk.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in