2019-02-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Oj här ljuger vi friskt.
Jo visst muhammeds slavar älskade garanterat honom!

Jag förstår varför wikishia startades...

tja, du kan läsa på lite om Zayd ibn Harithah, t.ex.
2019-02-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
ja men citaten haglar från folk som vill få Koranen att framstå som hemsk och hatisk, när den i själva verket är raka motsatsen.
Jag har sett både bra och dåliga citat från koranen.
Men om den vore motsatsen (att den är god) så skulle ingen debatt om islam behövas, och det behövs verkligen.
2019-02-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag har sett både bra och dåliga citat från koranen.
Men om den vore motsatsen (att den är god) så skulle ingen debatt om islam behövas, och det behövs verkligen.

en debatt baserad på citat?
2019-02-01, 16:39
Medlem
Citat:
en debatt baserad på citat?
Nej, en debatt som rör hela världen och om islam verkligen är ”the religion of peace”.
2019-02-01, 16:49
Medlem
SektenAnderssons avatar
Ni som tror på islam har mycket att lära ifrån Guds son, Jesus Kristus, som kom för att förlåta oss från våra synder av nåd.

Nå, har ni några förpliktelser inom islam ?
2019-02-01, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Ni som tror på islam har mycket att lära ifrån Guds son, Jesus Kristus, som kom för att förlåta oss från våra synder av nåd.

Nå, har ni några förpliktelser inom islam ?
Vet du inte våra förpliktelser och ändå kommer in i tråden och argumenterar mot Islam?
2019-02-01, 17:23
Medlem
Citat:
zakah är till för de behövande, de fattiga, för friköpande av slavar, och friköpande av skulder. såna grejer.

ja men det som sägs om Jesus i Koranen är ju vackrare än det som sägs i Nya Testamentet vill jag hävda. i övrigt är det väl mer likheter än skillnader dem emellan tycker jag.
Sakah är välgörenhet till muslimer.
Inte till ickemuslimer...

Nej det kan jag verkligen inte hålla med dig om.
Du verkar inte ha förstått Yeshuas roll och syfte i NT.
2019-02-01, 17:30
Medlem
Citat:
du tror väl inte på det där med ställföreträdande offret. makabert och vansinnigt tycker jag.
Haha. Jo det är helt logiskt faktiskt för mig.
I Tanach är det ett offersystem för synder.

Tycker inte att någon som gillar islam ska tala om att annan tro "är makaber och vansinnig...."
2019-02-01, 17:40
Medlem
Pusts avatar
Citat:
zakah är till för de behövande, de fattiga, för friköpande av slavar, och friköpande av skulder. såna grejer.

ja men det som sägs om Jesus i Koranen är ju vackrare än det som sägs i Nya Testamentet vill jag hävda. i övrigt är det väl mer likheter än skillnader dem emellan tycker jag.

Alla muslimer förnekar ju inte att Jesus blev korsfäst, även om det står så i Koranen. Louis Farrakhan vidhåller ju att judarna dödade honom och alla apostlarna:

https://youtu.be/ncFCwoFvw_k

Han är ju dock, som jag förstått det, inte en "vanlig" muslim direkt.
2019-02-01, 17:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
du har ju inte ens läst den, så varför börja prata om att förkasta den?

Idiotiskt antagande.
Jag har visserligen inte läst koranen på arabiska, men jag har läst den på både svenska och engelska.
Först på engelska när jag studerade religionshistoria och översättning av bibliska och liknande texter.
Sedan läste jag den på svenska för att se hur den svenska översättningen verkade.

Jag pratar om att förkasta den därför att den påstår att den är rena rama sanningen när den ju, som jag påpekade, innehåller tydliga faktafel, och jag nämnde bara några av dem, dem som jag kom ihåg utan att läsa om hela koranen igen.

Något som jag verkligen rekommenderar, men som du troligen aldrig har gjort, är att göra en textanalys av varje sura och börja tänka efter hur varje satsdel hör ihop och exakt vad varje uttryck syftar på, om det är avsett att vara bildligt eller ordagrant. Då måste man tänka efter, vilket verkligen är att rekommendera, snarare än bara lära sig innantill och rapa upp något som man egentligen inte har förstått vad det faktiskt betyder.
2019-02-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Haha. Jo det är helt logiskt faktiskt för mig.
I Tanach är det ett offersystem för synder.

Tycker inte att någon som gillar islam ska tala om att annan tro "är makaber och vansinnig...."

enligt Koranen är varje människa ansvarig för sina egna synder inför Gud, och ingen kan ta på sig någon annans synder. tycker jag låter betydligt förnuftigare.

ni får Jesus att framstå som ett offer. tycker jag är tragiskt.
2019-02-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Alla muslimer förnekar ju inte att Jesus blev korsfäst, även om det står så i Koranen. Louis Farrakhan vidhåller ju att judarna dödade honom och alla apostlarna:

https://youtu.be/ncFCwoFvw_k

Han är ju dock, som jag förstått det, inte en "vanlig" muslim direkt.

då har han läst Koranen dåligt. så här säger en svensk översättning:

"[...]Men de dödade honom inte och inte heller korsfäste de honom, fastän det för dem tedde sig så. De som är av annan mening är inte säkra på sin sak; de har ingen [verklig] kunskap om detta utan stöder sig på antaganden. Det är med visshet så att de inte dödade honom." 4:157

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in