2019-02-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om nu polisen ägnat sig åt att knoggnugga granndörrar till Daalans så har Daalans kanske fått höra talas om det genom kontakt med sina grannar, har hört att det händer att grannar umgås , så den vägen kan de ju teoretiskt ha fått ta del av andras iakttagelser/hörselupplevelser.

Mvh
Stalkern (internt)

Nej jag har inte hört något om det, men det känns sannolikt att det finns någon/några fler som hört och att det isåfall framkommit efter alla förhör
Citera
2019-02-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Jag kan väl nämna som så att den informationen som släpps via media behöver inte vara den fullständiga.
Man kan välja att släppa uppgifter beroende på vart man är i utredningen för att se reaktioner på MGM eller vittnen, anhöriga eller personer som kretsar i utredningen. Det är en del av spelet.
Tror du att SD är den som mördade LW och att man kommer kunna väcka åtal mot honom?
Citera
2019-02-01, 15:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vi här i tråden har ju ingen insyn i den PM-trafik som kan förekomma mellan dig och 'JokerMannen'.

Så när du skriver -öppet i tråden!- till JM att det vore bra om en viss uppgift inte blev publik, så måste du väl förstå att den din uppmaning om att inte sprida uppgiften (= munkavle) ter sig märklig?
Varför i hela friden inte fortsätta med PM mellan varandra? Varför en öppen replik från dig om koden?

Nu vill åtminstone jag veta vad koden kommer ifrån och vad den innebär.

Om förklaringen till koden inte ska komma ut så får du acceptera det.

Citat:
Som t ex att glatt acceptera att det postas inlägg som tycks kunna emanera från en läckande polisutredning?
Är det sånt du tänker på då?

Edit: Ser att 'Potomac' var en minut snabbare. Minst lika kritisk också, thank you!

Hur ska du ha det?
Citera
2019-02-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det har som flera konstaterat blivit oroligt i tråden igen. Och det följer samma mönster som det i princip gjort ända sedan trådstart. Så fort vissa runt MGM granskas så utbryter ett helvete loss i tråd eller utanför via pm. Varför?

För att vi i tråden granskar något känsligt?
För att några vill skydda de granskade?

Borde inte sanningen fungera bättre då? Om man har rent mjöl i påsen varför då lägga möda på att trolla tråden i syfte av försvar? Ge tråden ett vattentätt alibi och vi kan lämna både HD och JG m fl och gå vidare. Det är mer effektivt än att turbulensen. Om denna spekulation nu skulle stämma.

Kapat din långa text.
Är det otänkbart att någon/några vill bibehålla fokus på just SD för att man vill rädda sitt eget anseende? Alltså att man utåt och till polisväsendet har lämnat (oriktiga?) uppgifter som alla pekar mot just MGM.
Citera
2019-02-01, 15:58
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Kapat din långa text.
Är det otänkbart att någon/några vill bibehålla fokus på just SD för att man vill rädda sitt eget anseende? Alltså att man utåt och till polisväsendet har lämnat (oriktiga?) uppgifter som alla pekar mot just MGM.

Hur tänker du nu? Förklara gärna mer så jag hänger med.

Menar du t ex att när tråden börjar handla om andra så vill några genast flytta fokus tillbaka på SD allena eftersom att de angett honom? Tolkar jag dig rätt?

Jag tycker nog att SD inte glömts bort trots turbulens. Det har snarare varit andra som hamnat i periferin. Men du tror att någon eller några kanske medvetet angett oriktiga uppgifter om SD som fått polisen att titta åt det hållet? Jag litar nog ändå på att polisen granskar alla inkomna tips och att oriktiga vittnesmål och tips sorteras ut allt eftersom. Har någon tipsat falskt om SD borde det väl gå att syna? Indicier om relationer ifråga om rykten är iofs svåra att granska då BO är död.
Citera
2019-02-01, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Hur tänker du nu? Förklara gärna mer så jag hänger med.

Menar du t ex att när tråden börjar handla om andra så vill några genast flytta fokus tillbaka på SD allena eftersom att de angett honom? Tolkar jag dig rätt?

Jag tycker nog att SD inte glömts bort trots turbulens. Det har snarare varit andra som hamnat i periferin. Men du tror att någon eller några kanske medvetet angett oriktiga uppgifter om SD som fått polisen att titta åt det hållet? Jag litar nog ändå på att polisen granskar alla inkomna tips och att oriktiga vittnesmål och tips sorteras ut allt eftersom. Har någon tipsat falskt om SD borde det väl gå att syna? Indicier om relationer ifråga om rykten är iofs svåra att granska då BO är död.

Jag ville ta med flera tänkbara alternativ. Till exempel så som du tolkar min text.
Är det omöjligt att någon angett SD och utredningen fastnat i detta på grund av de tidigare anmälningarna? Är det vidare omöjligt att denne någon agerat på ett visst sätt för att skydda sig själv eller någon annan? Vissa oriktiga uppgifter borde vara lätta att syna men som du skriver är det svårt att kolla uppgifter som går på hörsägen. Att man har hört BO berätta saker till exempel.

Jag kan inte glömma älg-fallet, tyvärr. Där utredarna helt fastnade i den av dem utvalda GM.
Citera
2019-02-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om förklaringen till koden inte ska komma ut så får du acceptera det.

Hur ska du ha det?
-Aah, ännu en av de i tråden med bristande läsförståelse som öppnar ugglenäbben.. (*suck*)

OnT: Jag har nu mer än gång frågat MV varför h*n öht postar öppet i tråden om det som h*n hållit på att diskutera med Jokermannen via PM. Bara det! Läs vad jag skriver!

Kan tillägga att jag nu vet vad koden handlar om och att det till sitt innehåll inte var nåt särskilt överraskande. Däremot indikerar det genom omständigheterna nåt väldigt viktigt och mer än så säger jag inte. Jag sabbar aldrig ett förtroende. Jag ljuger aldrig.
Kan du nöja dig med det?

Edit: Vill förtydliga att koden inte behöver ha "läckt" ur en polisutredning.
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-01 kl. 16:24.
Citera
2019-02-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Brukar inte polisen be vittnen att vara diskreta generellt sätt, och i synnerhet att inte prata med andra vittnen om vad de hört/sett?

Jo så tror jag säkert att det förhåller sig; polisen ber nog vittnen lite snällt att inte tala bredvid mun. Men har man inte delgivits något formellt yppandeförbud så kan man väl glappa utan straffansvar?

Och om inte annat så gäller väl den övergripande regeln att what says in tvättstugan stays in tvättstugan?

obs: menar inte nu att Daalan skulle ha spridit info mot polisens ev uppmaning.

Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Nej jag har inte hört något om det, men det känns sannolikt att det finns någon/några fler som hört och att det isåfall framkommit efter alla förhör

Ok, tack för svar. Ja som du beskrivit skriken så borde ju någon mer ha hört, det verkar ju högst sannolikt.
Tror att det framkommit en hel del som de inte har gått ut med; men att det främst då gäller omständigheter etc som är högst relevanta för fallet/vad som hände mordkvällen men att det är saker som inte kan kopplas mot någon bestämd person.
Och därför står det och stampar.
Citera
2019-02-01, 17:56
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vill inte drabbas av anklagelser om tjafs, men kan du för tråden förklara varför du öppet postade ditt inlägg om "den gömda koden" och påpekandet om att det vore olyckligt om just den infon kom ut publikt?
Du ser SD som skyldig.
JM ser SD som oskyldig.
Det räcker för att jag skall bli nyfiken.

Det var JM som lade ut koden:

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Obs ! ..... Detta är av yttersta vikt gällande den av gärningsmannen mördade kvinnan. Jag har läst dina inlägg i andra trådar, men nu till ämnet: För att vara fullständigt säker på att du verkligen har kännedom om detta fallet, så skall du vänligen få svara mig på följande fråga som lyder: Kan du bättra för mig vad nedan nummer och bokstavskombinationer har för betydelse gällande Lena Wesström.

GU/471bp /Lena Wesström.

Obs ! ... Jag själv har full kännedom om detta, men nu är frågan direkt ställd ifrån mig till dig.

MV har inte lagt ut koden över huvudtaget.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-02-01 kl. 18:02.
Citera
2019-02-01, 19:50
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag ville ta med flera tänkbara alternativ. Till exempel så som du tolkar min text.
Är det omöjligt att någon angett SD och utredningen fastnat i detta på grund av de tidigare anmälningarna? Är det vidare omöjligt att denne någon agerat på ett visst sätt för att skydda sig själv eller någon annan? Vissa oriktiga uppgifter borde vara lätta att syna men som du skriver är det svårt att kolla uppgifter som går på hörsägen. Att man har hört BO berätta saker till exempel.

Jag kan inte glömma älg-fallet, tyvärr. Där utredarna helt fastnade i den av dem utvalda GM.

Tack för ditt svar, då hänger jag med. Jo, det är just det jag tänker att allt som inte går att konkret spåra och fastslå kan bli lite ord mot ord varav den ena parten i detta fall inte länge har någon röst annat än genom anhöriga. Och då gäller det att väga om de fattat allt korrekt eller kanske missat något. Alternativt att de skulle ha någon egen agenda förstås.

Man kan ju misstänka att LWs familj kanske inte känner sig vidare vänligt inställd mot grannen SD ifall de hört om misshandelsanmälan och det stämmer att det finns en hel del mer om detta som LWs närmaste fått veta över åren. Det måste ju onekligen se illa ut för dem att samme man som betett sig på ett sätt som föranlett misshandelsanmälan, sedan har stämt träff med LW kvällen då hon mördas och saknar alibi (som jag fattat det). Då blir det väl ganska naturligt att de berättar vad de vet för polisen.

Jag undrar över vad som hände när de först upptäckte att hon försvann. Vad för spår de hade att gå efter innan de tog kontakt med polis osv? Något måste ju iaf ha gjort att de eller polis snabbt fattade att det var allvar och inte bara tänkte att hon höll sig undan frivilligt. Ej inslagna paket på köksbordet, om det stämmer, talar väl sitt tydliga språk iofs.

Men vad kom först? Familjen Ws vetskap om LWs såriga historia med SD eller att något tydligt direkt i hemmet signalerade för dem att SD kunde vara involverad i försvinnandet? Kan barnen ha hört SD eller hört mamma stämma träff med honom.

Jag vill inte tro att någon av hennes anhöriga skulle medvetet ha lämnat in oriktiga uppgifter utan tänker att ifall SD är oskyldig och polisen hamnat fel initialt så måste det bero på något annat. Jag kan inte tänka mig att familjen med flit skulle fara med osanning då de också borde vara måna om att få fast LWs mördare. Även om de tyckt illa om SD borde det ju främst varit viktigt för dem att snabbt hitta LW och sedan få fast den som rövat bort henne. Men det kan så klart även varit andra som lett polisen in på SD-spåret om det nu inte skulle stämma. Dock litar jag på att MV säger att han kvarstår som MGM och att det finns mer. Vi får väl se.
Senast redigerad av Philomena 2019-02-01 kl. 20:18.
Citera
2019-02-01, 20:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Att lägga ut koden var inget som kunde avslöja något. Det JM ville veta var nog MV trovärdighet och visa för MV att hen var trovärdig. JM ville förmodligen att alla skulle få ta del av den infon.

MV har nog delvis insyn och JM sitter förmodligen med nya ögon och tittar på utredningen men de sitter nog på olika håll.

Helt IDIOTISKT att trycka på anmälningsknappen.
Vem gör så i detta läge?
NÅGON som tyckte att det börjar brännas?

Troligtvis, någon som är livrädd att det kommer framkomma information som kastar strålkastarna och fokus på hen istället. Det passar ju bra nu att polisen tror det är SD 🤔 i brist på annat som dyker upp.

Nåja, JokerMannen fick ju tre av sina mål uppfyllda iaf med denna gångens medverkan i tråden. Nu vet vi att någon/några är väldigt oroliga samt att flera skribenter med insyn återkom, bl.a. MV och LimeTime. 😀 Tråden stod ju som bekant och stampade och skrev om samma saker om och om igen innan.

Det tredje målet han uppfylde får vi inte yppa, eller hur Medimera?

Men om skribenter i tråden hade följt vad JokerMannen skrivit i sina inlägg noga innan de togs bort och tänkt igenom allt istället för att ihärdigt försöka hitta bevis för att JokerMannen inte har insyn, så hade de också förstått.

Förresten, JokerMannen visste att två nya vittnen hittats innan åklagaren gick ut med det publikt. Det var den informationen hen delade med sig natten innan privat.
Senast redigerad av Rosamund 2019-02-01 kl. 21:00.
Citera
2019-02-01, 23:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Sista stycket: vet du varför JM föredrog att skicka pm till en person kontra att dela öppet i tråden?

En mycket adekvat fråga.

H*n hade fått ett helt annat bemötande i om denna uppgift hade kommit ut i tråden från h*n först. Det är ju en uppgift som med stor sannolikhet hade kommit ut i media förr eller senare. Det har ju varit en efterlysning hos polisen av de två cykeltjejerna så det är ingen hemlighet.

Personligen kan jag se anledningar till varför det skickades ut som pm först.
Senast redigerad av notknapparen 2019-02-01 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in