Citat:
Ursprungligen postat av
Schazz
Jag ville ta med flera tänkbara alternativ. Till exempel så som du tolkar min text.
Är det omöjligt att någon angett SD och utredningen fastnat i detta på grund av de tidigare anmälningarna? Är det vidare omöjligt att denne någon agerat på ett visst sätt för att skydda sig själv eller någon annan? Vissa oriktiga uppgifter borde vara lätta att syna men som du skriver är det svårt att kolla uppgifter som går på hörsägen. Att man har hört BO berätta saker till exempel.
Jag kan inte glömma älg-fallet, tyvärr. Där utredarna helt fastnade i den av dem utvalda GM.
Tack för ditt svar, då hänger jag med. Jo, det är just det jag tänker att allt som inte går att konkret spåra och fastslå kan bli lite ord mot ord varav den ena parten i detta fall inte länge har någon röst annat än genom anhöriga. Och då gäller det att väga om de fattat allt korrekt eller kanske missat något. Alternativt att de skulle ha någon egen agenda förstås.
Man kan ju misstänka att LWs familj kanske inte känner sig vidare vänligt inställd mot grannen SD ifall de hört om misshandelsanmälan och det stämmer att det finns en hel del mer om detta som LWs närmaste fått veta över åren. Det måste ju onekligen se illa ut för dem att samme man som betett sig på ett sätt som föranlett misshandelsanmälan, sedan har stämt träff med LW kvällen då hon mördas och saknar alibi (som jag fattat det). Då blir det väl ganska naturligt att de berättar vad de vet för polisen.
Jag undrar över vad som hände när de först upptäckte att hon försvann. Vad för spår de hade att gå efter innan de tog kontakt med polis osv? Något måste ju iaf ha gjort att de eller polis snabbt fattade att det var allvar och inte bara tänkte att hon höll sig undan frivilligt. Ej inslagna paket på köksbordet, om det stämmer, talar väl sitt tydliga språk iofs.
Men vad kom först? Familjen Ws vetskap om LWs såriga historia med SD eller att något tydligt direkt i hemmet signalerade för dem att SD kunde vara involverad i försvinnandet? Kan barnen ha hört SD eller hört mamma stämma träff med honom.
Jag vill
inte tro att någon av hennes anhöriga skulle medvetet ha lämnat in oriktiga uppgifter utan tänker att ifall SD är oskyldig och polisen hamnat fel initialt så måste det bero på något annat. Jag kan inte tänka mig att familjen med flit skulle fara med osanning då de också borde vara måna om att få fast LWs mördare. Även om de tyckt illa om SD borde det ju främst varit viktigt för dem att snabbt hitta LW och sedan få fast den som rövat bort henne. Men det kan så klart även varit andra som lett polisen in på SD-spåret om det nu inte skulle stämma. Dock litar jag på att MV säger att han kvarstår som MGM och att det finns mer. Vi får väl se.