2019-02-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Fakta är att ingen deklaration fanns inlämnad samt att det fanns en relativt stor post för just restskatt i bouppteckningen.

Det kan ha haft helt normala orsaker förstås eller så kan det helt enkelt vara ett tecken på att en helt slutkörd människa började få svårt att få ihop av alla bitar i livspusslet med ett krävande jobb, egen firma och på det två sjuka döttrar.

Vore det inte nästan mer konstigt om allt var precis som vanligt ända fram till morden?
Man kan tolka det som inte är ”vanligt” på olika sätt. Att tolka frånvaron av deklarationen som ett bevis på trötthet är rätt så fånigt om man samtidigt lyssnar på alla vittnesmål om en högpresterande person ända in i det sista.

Jag har själv lyft betydelsen av restskatten och frånvaron av allt ”långsiktigt sparande”. Det finns ingen aktieportfölj, inga fonder, inga konton eller annat som man borde förvänta sig av två höginkomsttagare som även ville ha en liten guldkant i livet efter pensionen. Det borde ha funnits.

Jag tror snarare att frånvaron av deklarationen och den höga restskatten tyder på att föräldrarna förberett ett arvsskifte genom att omvandla det man ägde till kontanter.

Den pusselbiten passar bättre in i helhetsbilden än att Oskar skulle ha jobbat och presterat normalt trots att han inte ”orkade” deklarera. För i så fall måste tröttheten ha varit jävligt selektiv.

Det är bra om man försöker se hela bilden i stället för att försöka hitta bevis för sin teori genom att analisera sönder små detaljer. För annars är vi snart på en så låg nivå att torra krukväxter kan vara ett bevis på att H var ensam gärningperson eftersom hon inte ens orkade lyfta vattenkannan, säkert beroende på cancern. Om det nu inte var Oskars tur att vattna den aktuella veckan......
Citera
2019-02-01, 12:47
Bannlyst
Citat:
Fakta är att ingen deklaration fanns inlämnad samt att det fanns en relativt stor post för just restskatt i bouppteckningen.

Det kan ha haft helt normala orsaker förstås eller så kan det helt enkelt vara ett tecken på att en helt slutkörd människa började få svårt att få ihop av alla bitar i livspusslet med ett krävande jobb, egen firma och på det två sjuka döttrar.

Vore det inte nästan mer konstigt om allt var precis som vanligt ända fram till morden?

Det verkar som att deklarationen och ekonomin var väldigt viktig för modern, trots allt annat som måste ha pockat på uppmärksamhet. Det är kanske inte så konstigt när man arbetar på Skatteverket.
Citera
2019-02-01, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det verkar som att deklarationen och ekonomin var väldigt viktig för modern, trots allt annat som måste ha pockat på uppmärksamhet. Det är kanske inte så konstigt när man arbetar på Skatteverket.

Om man tänkt arbeta kvar på Skatteverket. Om man tänker fortsätta arbeta är det inte konstigt att man deklarerar.

Oskar deklarerade inte. Dödsboet fick ta skatteskulden.
Citera
2019-02-01, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:

Vet du vart fil på deklaration är i tråden? Letar som vanligt men hittar inte, tänkte kolla detta deklarerande mi me.
Citera
2019-02-01, 13:14
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vet du vart fil på deklaration är i tråden? Letar som vanligt men hittar inte, tänkte kolla detta deklarerande mi me.

Det var rappytt som hade kollat upp deklarationerna och bouppteckningen delade Rockkungen.

Inlägg 34385 el dyl för deklarationer.
Citera
2019-02-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Om man tänkt arbeta kvar på Skatteverket. Om man tänker fortsätta arbeta är det inte konstigt att man deklarerar.

Om man inte tänker på döden el ta livet av sin familj så är det naturligt att sköta sig någorlunda som Hanna gjorde . Skötte sig
Citera
2019-02-01, 14:22
Medlem
Citat:
Det tar iofs en halv minut att godkänna sin deklaration om man har lön från en arbetsgivare som lämnar in korrekta inkomstuppgifter, vilket man får anta att Skatteverket oftast gör. Om man däremot vill deklarera inkomster från ett bolag så gör man det vid lite olika tider. Jag antar att det inte ingår i utbildningen för att bli Fallskarmsjagare eller en Skarvadhare.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/deklareraforettforetag.4.46ae6b26141980f1e2d1261.h tml
Citera
2019-02-01, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Ja inte vet jag. Min man är den som fixat deklarationerna i familjen i alla år eftersom han jobbar på just Skatteverket. Tror det är ganska vanligt när man har en sån i familjen.
Citera
2019-02-01, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tar iofs en halv minut att godkänna sin deklaration om man har lön från en arbetsgivare som lämnar in korrekta inkomstuppgifter, vilket man får anta att Skatteverket oftast gör. Om man däremot vill deklarera inkomster från ett bolag så gör man det vid lite olika tider. Jag antar att det inte ingår i utbildningen för att bli Fallskarmsjagare eller en Skarvadhare.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/deklareraforettforetag.4.46ae6b26141980f1e2d1261.h tml

Många trixar ju en del för att göra avdrag av olika slag men jobbar du på Skatteverket är det nog lite tabu. Så det där med krysset kan nog stämma bra för modern.
Citera
2019-02-01, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Du verkar inte vilja fatta att Oskar kort och gott sket i att deklarera.

Inse skillnaden mellan fysisk och juridisk person.
Citera
2019-02-01, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Om man inte tänker på döden el ta livet av sin familj så är det naturligt att sköta sig någorlunda som Hanna gjorde . Skötte sig

Vill tacka dig för de fina beskrivningar du haft om den yngre flickan i familjen. Det märks att du höll av henne och hon dig eftersom hon öppnade upp sig för dig. Det måste vara väldigt tråkigt att förlora en gammal elev. Särskilt på det sättet som det skedde. Jag beklagar verkligen!
En sak som jag varit nyfiken på när jag läst dina inlägg. Hur långa pianolektioner höll du med henne?
Citera
2019-02-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ja inte vet jag. Min man är den som fixat deklarationerna i familjen i alla år eftersom han jobbar på just Skatteverket. Tror det är ganska vanligt när man har en sån i familjen.

Haha! Näää..

Både Oskar och Hanna fixade säkert sånt med förbundna ögon. Första året Oskar struntade i det. Han hade säkert mycket annat i sin hjärna som glömde en sån enkel sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in