2019-02-01, 11:30
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.hankey
Utan att lägga större vikt på varken kön eller hudfärg så är det ganska uppenbart att personen vid en biljettkontroll inte kunnat uppvisa ett giltigt färdbevis och fick således en kontrollavgift utskriven till sig.

Det var när hon fick denna kontrollavgift som hon enligt uppgift börjat uppföra sig dåligt, att hon dessutom har sitt barn med sig gör inte saker lättare.

Ordningsvakterna som är på plats tar då beslutet att förverka hennes rätt att åka vidare, hon beter sig illa på fordonet och då oavsett om det är buss, tåg, flyg eller i detta fallet tunnelbana så blir man först ombedd att stiga av och gör man inte detta blir man avvisad.

Ordningsvakterna påpekar för kvinnan att hon har sin dotter med sig och att hon bör följa med dem lungt och sansat då situationen verkar ha eskalerat på grund av kvinnans humör.

Att nu börja streta emot och gallskrika hjälper inte, det är lite som "macke ring åklagarn"
Att hon var gravid borde hon ha upplyst vakterna om redan i början. Varför inte detta gjordes vet jag inte.

Det förklaras gång på gång angående vakternas tillvägagångssätt att det är till för att skydda både den person som ska avvisas och dem själva.
Vi ser en person som blir nedtryckt av två ordningsvakter men vi ser inte hela bilden.
Kan det vara så att den person som vakterna trycker ner har hotat med att hoppa framför tåget om den släpps?

Tyvärr var det nu ett barn med i bilden och barn ska inte behöva se sin mamma bli nertryckt på en tunnelbanestation, därför borde kvinnan följt med vakterna lungt och sansat. Skitsamma om det fanns en biljett eller inte, ens dotters välmående är hundra gånger viktigare än kostnaden för kontrollavgiften.

Kvinnan bör därför ses över från den sociala förvaltningen och det bör göras en handlingsplan som ska motverka att hon sätter sin dotter i jobbiga situationer.
Den kriminella Dindu bör med andra ord repatrieras till Afrika när hon inte ens klarar av att åka tunnelbana utan att gå ape. Negrer tycks tro att de inte behöver betala för sig. Det var inte länge sedan en annan berömd negress försökte planka på tuben och gick bananas.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Hon vägrade legitimera sig och därefter gör väktarna sitt jobb med att använda polislagen med att avhysa plats som tumultet startar.
Ordningsvakt är en förgrening till polismakten vad många inte vet.

På vilket sätt hjälpte avhysningen, pga att hon inte identifierade sig, oss skattebetalare dr Häradsbetäckare, bortsett från den mediala genomlysningen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Jag blir provocerad när jag läser sånt. Båda parterna gjorde fel, men! Hade människan följt med ut frivilligt och inte börjat skrika som en idiot framför sin dotter, så hade inte detta hänt. Hade hon lugnt förklarat att hon har en biljett, men ej hittar den och är på väg till BB, så hade inte heller hänt.
Hon är nu hemma och vilar, alltså höll hon inte på att födda på t-banan.

Graviditet ger ingen fribiljett. Punkt. Att hon väljer att hitta på en mystisk biljett som inte går att hitta är bara bs.
Jag har varit gravid. Jag har åkt t-bana i Sthlm och Oslo. Jag har vid flera tillfällen glömt att köpa biljett och erkänt detta direkt. Har fått tillsägelse och inte ens blivit avvisad. Hade jag däremot börjat gallskrika och provocera, så hade det helt säkert slutat likadant.

Sedan så hatar jag att allt ska vinklas mot OV. De gör faktiskt sitt jobb och jag ser ingenstans att de använder övervåld. Visst, man trycker inte en gravid kvinna ner med magen före, men det är inte alltid det vi gör är så genomtänkt.
Hon borde ha tänkt på sin 5 åriga dotter innan hon började garva.

Fel. Ordningsvakt är polisens underled genom att man har samma lag som man arbetar efter.
Som privat person måste man vara välmedveten när man har med polismakten så att det inte blir fara för honom/henne.
Senast redigerad av Anonymaalko 2019-02-01 kl. 11:33.
Citera
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Blir så trött när man alltid ska ge sig på svagare människor. En gravid kvinna med barn tar man det lugnt med tycker jag..
Detta väcker minne då jag i min ungdom försökte ta en cykel på t-banan (jag visste ej regler) o det blev ett j-a liv. Vakter o utrop i högtalare!
Polis kom som var betydligt trevligare än vakterna eskorterade mig ut - gav ett tips att det på Östermalms station gick bra att ta med cykeln..på så sätt kom jag hem. Men vilket j-a maktmissbruk av vakterna.
Jag var 16-17 år..

Polis? Varför gick du du inte ut från T-banan när du fick reda på att man inte får ha med cyklar? Gäller reglerna bara andra och inte dig?

Samma med den tjuvåkande kvinnan, hade hon följt de regler som gäller när man ertappas utan biljett så hade allt gått lugnt till!
Citera
2019-02-01, 11:33
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaalko
Fel. Ordningsvakt är polisens underled genom att msn har samma lag man arbetar efter.
Som privat person måste man vara välmedveten när man har med polismakten så att det inte blir fara för honom/henne.
Med fel syftar jag på deras agerande när dom tryckte ner henne i bänken. I övrigt anser jag att de gjorde helt rätt och var till och gulliga som gick runt och bar på hennes dotter.
Citera
2019-02-01, 11:34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Hur kan man som vakt vara så begåvningsbefriad att man inte ger sig hellre än att brotta någon som gravid?

Det är väl snarare kvinnan som är begåvningsbefriad? Man råkar inte ut för detta bara för att man saknar biljett!

Arga katter får rivet skinn!

Jag har aldrig blivit utsatt för våld av vakter eller polis, man måste ju vara lite gatsmart!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Polis? Varför gick du du inte ut från T-banan när du fick reda på att man inte får ha med cyklar? Gäller reglerna bara andra och inte dig?

Samma med den tjuvåkande kvinnan, hade hon följt de regler som gäller när man ertappas utan biljett så hade allt gått lugnt till!

Jag gick med dem frivilligt, men de tillkallade ändå polis som rutinåtgärd. Jag var 16 år o gjorde inget motstånd..Ganska omskakad över detta pådrag.
Antar att de trodde att poisen skulle ge mig böter. Men de gjorde de ej - för de såg situationen för vad den var. En stackars tonåring som gjort fel. Jag hade nog lärt läxan.
Till skillnad från vakterna som i sin testosteroniver bara ville visa makt. Vad var jag för motstånd? Nej, bra vakter finns det få av!
Citera
Medlem
Hur jävla svårt ska det vara? Har du ingen biljett och blir avvisad, eller beter dig som en idiot eller någon annan anledning till att du blir avvisad, gå av!

Det här borde bara vara en nyhet eftersom personen i klippet är dum nog att streta emot.
Citera
2019-02-01, 11:35
Medlem
Nintendokids avatar
Finns filmen någonstans?
Citera
2019-02-01, 11:35
Bannlyst
Hela händelseförloppet hade kunnat avstyras väldigt smidigt om herr kling och klang hade satt på handfängsel som de har på midjebältet.
Citera
2019-02-01, 11:36
Bannlyst
Att sätta handfängsel har ett psykologisk övertag.
Citera
2019-02-01, 11:37
Medlem
Brukar inte alltid vara på vakternas sida men vafan...Hon är öviktigt och har stora kläder på sig så det är ju rätt svårt att se att hon är gravid.

Personligen då hon vet vad som kommer att hända så är hennes agerande brottsligt:
1. Våldsamt motstånd
2. Framkallande av fara för annan (barnet). Hennes idiotiska agerande framkallar direkt fara för fostret.

Hur som helst, problemet med dessa videos är att folk alltid börjar filma efter det som föranledde ingripandet är över. Därav så är det alltid omöjligt att få en bild av vad som har hänt.

Men jag har svårt att se att något våld hade använts övht om hon bara hade gått av tåget med sitt barn, legitimerat sig och sedan betalt bötern.

Vad hade du gjort? Hade du strävat emot och försökt hävda din rätt att åka gratis? Eller hade du accepterat att du inte har en chans här och om du eskalerar situationen så gör du just det och får ta konsekvensen.
Senast redigerad av Macatho 2019-02-01 kl. 11:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in