2019-01-31, 23:15
Medlem
Liknelse, Kanske...

1. David blir mobbad, utpressad och hotad i skolan och sociala medier. David lever med detta länge. Tills han en dag hoppar framför tåget.

Då heter det dumma lärare, elever, vänner bekanta som inte såg, som inte ingrep... Hela samhället är skyldig.

2. David blir mobbad, utpressad och hotad i skolan och sociala medier. David lever med detta länge. Tills han en dag tar pappas Glock17 som han tävlar i skytte med. David skjuter 3 personer på sin skola... Sedan sig själv.

Då heter det Stackars lärare, stackars elever, vänner och bekanta... Ingen är skyldig annat än David.

Det jag inte kan förstå är den oförmåga att se människan bakom fallet. Om man pressas, lever under svåra omständigheter och sedan får tex en Drogutlöst psykos. Kan vi inte disskutera detta och fallet istället för att söka likes på hur många man kan förolämpa som faktiskt söker och ser bortom gärningen?
Senast redigerad av Abdullakastrulla 2019-02-01 kl. 00:05.
Citera
2019-01-31, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, inte orimligt alls.

Nu när jag har blivit äldre, så har min övertygelse blivit en hel del förstärkt i att det egentligen är alldeles för lätt att separera/skilja sig när man har barn. Barnen får alltid ta smällen när de vuxna (eller en av dem) vill känna "frihet" och "självförverkelse", byta bostad (ibland flera gånger) eller varannan vecka.....så förälder kan vara "barnfri"......

Men det finns givetsvis mycket dåliga förhållanden, där separation är det enda som fungerar.

Tack för att du berättar och tillför lite sanning i denna röriga tråd. Flashback brukar vara bättre än så här.

Kan du inte ge en liten hint om vad för beteende eller liknande KA utövade mot SR så att några av de värsta trådsanningsspridare tystnar något.

Personligen tror jag på en stor del ekonomisk "utpressning".........men min spekulation.

Blev länkad en sida på ratsit för ett par dagar sedan, innan de han byta adressen där. Då stog det att Karin köpt en ny bil innan hon flyttade om jag inte missminner mig var det i mars/april och hon flyttade/stack i juni. Enligt alla trådsanningar så hade hon inget jobb OM det nu finns någon sanning i det, det vet jag inte. Kan det ha spelat in med pengar menar jag? Att SR fick den skulden också? Bara tankar, funderingar inga påståenden.
Citera
2019-01-31, 23:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det du inte vill ska ha hänt, dömer du ut väldigt lätt :O
Nu är jag läskunnig och jag har inte blivit senil heller och jag har väldigt bra minne.
Men eftersom du dömer det till att jag tror mig ha läst om sexköpen så får du några till som "tror" att dom har läst om dom. Så det är inte bara "någon"!

Dessutom när SR går till en kvinnlig prostituerad så går han inte till en hen, han går till en hon.
Lite kul felstavning med... han bukade gå till hen... Ja nog bukade han...

Pojkarna är födda januari 2012 och september 2013.

Postat 2019-01-25, kl 07:32

Postat 2019-01-26, kl 15:13

Postat 2019-01-29, kl 21:55

Källkritik, min vän, vet du vad det är??

Man kan inte använda en kommentar på instagram som fakta. Hur vet du (och de andra som citerat någon annan) att inte instagramkommentaren är ett troll??

Det du uppvisar här är ett rent skolboksexempel på hur en trådsanning uppstår och förs vidare....

Edit: Och jag använder ORDET "hen" om den s.k. prostituerade, för ni kan ju inte belägga om det är en kvinna, man, transa eller liknande. Om SR gick till prostituerade så kan det ju ha varit av andra anledningar är att vara otrogen mot KA......
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2019-01-31 kl. 23:25. Anledning: Förtydligande
Citera
2019-01-31, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Du har möjligen inte övervägt tanken att denna skrivna kommentar kan vara ett sätt för mamman att undskylla sig sin egen skuld som hon med facit i hand vet att hon bär?
Ett försök att rättfärdiga sig själv?
Hon skriver den kommentaren men nämner ingenting alls om huruvida hon saknar sina barn.....
Bara en kall tom kommentar som INTE ger henne några plus-poäng enligt mig!
Fördömer den hemska handling Samuel valde att utföra men myntet har två sidor 😔.

Jag postade det jag postade som ett alternativ till en tidigare spekulation, helt utan värdering. Så vad då "möjligen inte övervägt"? Du har bevisligen "tänkt" att jag "tänkt" saker du "tänkt" att jag tänkt. Suck.
Citera
2019-01-31, 23:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hjälper det egentligen att hata och vara arg på mannen ifråga? Jag gjorde det initialt, men just nu är min hållning att söka förståelse för hur tankegångarna gick och hur känslorna I honom kunde få detta att hända. Men för att förstå, måste man nog också förstå att sådana här galenskaper är inte rationella. Det finns inget enkelt orsakssamband som att Karin var dum och han ville hämnas och då sköt han barnen.
Jag tycker du ska läsa på. Det finns faktiskt studier om vilka som skjuter sina barn. Det enkla orsakssamband som du beskriver ovan är en vanlig anledning.

Han var helt rationell när han betalde räkningar och skrev brev. Han var rationell när han sköt barnen på ett sånt sätt så att han var säker på att de var döda. Han var rationell när han gick live på Facebook. Jag säger inte att han var oberörd, men han var välfungerande och målmedveten och fick allt gjort exakt som han tänkt sig. Så var är det för icke-rationellt beteende du ser?

För mig är det stötande mot de efterlevande och respektlöst mot mordoffren att tycka synd om mördaren. Försöker du förstå pedofiler också? Söker du förståelse för hur tankegångarna går hos våldtäktsmän?

Det finns inga ursäkter för att skada andra människor. Självklart behöver vi förstå brott, men inte för att tycka synd om GM utan för att kunna förhindra att det händer igen.
Citera
2019-01-31, 23:32
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mozarti
Blev länkad en sida på ratsit för ett par dagar sedan, innan de han byta adressen där. Då stog det att Karin köpt en ny bil innan hon flyttade om jag inte missminner mig var det i mars/april och hon flyttade/stack i juni. Enligt alla trådsanningar så hade hon inget jobb OM det nu finns någon sanning i det, det vet jag inte. Kan det ha spelat in med pengar menar jag? Att SR fick den skulden också? Bara tankar, funderingar inga påståenden.
Vi skiter i dina "tankar och funderingar". Du har gjort runt hundra gissningar i den här tråden. Till vilken nytta? Stämpla "jag är en hyena" i pannan och skaffa ett liv. Loser.
Citera
2019-01-31, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vi skiter i dina "tankar och funderingar". Du har gjort runt hundra gissningar i den här tråden. Till vilken nytta? Stämpla "jag är en hyena" i pannan och skaffa ett liv. Loser.
Tyck som mig annars är man en looser, allt fler som får dessa stämplar här. Otrevlig stämning. Gissningar som alla har, ingen bättre än någon annan och jag kan inte klandra mig själv i att fortsätta spinna på gissningar som blir trådsanningar sen och alla tror på. Var tydligen känslig gissning jag hade.
Citera
2019-01-31, 23:38
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdullakastrulla
Liknelse, Kanske...

1. David blir mobbad, utpressad och hotad i skolan och sociala medier. David lever med detta länge. Tills han en dag hoppar framför tåget.

Då heter det dumma lärare, elever, vänner bekanta som inte såg, som inte ingrep... Hela samhället är skyldig.

2. David blir mobbad, utpressad och hotad i skolan och sociala medier. David lever med detta länge. Tills han en dag tar pappas Glock17 som han tävlar i skytte med. David skjuter 3 personer på sin skola... Sedan sig själv.

Då heter det Stackars lärare, stackars elever, vänner och bekanta... Ingen är skyldig annat än Stefan.

Det jag inte kan förstå är den oförmåga att se människan bakom fallet. Om man pressas, lever under svåra omständigheter och sedan får tex en Drogutlöst psykos. Kan vi inte disskutera detta och fallet istället för att söka likes på hur många man kan förolämpa som faktiskt söker och ser bortom gärningen?
Och om det hade varit dina barn? Hade du sett bortom gärningen?
Citera
2019-01-31, 23:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Tyck som mig annars är man en looser, allt fler som får dessa stämplar här. Otrevlig stämning. Gissningar som alla har, ingen bättre än någon annan och jag kan inte klandra mig själv i att fortsätta spinna på gissningar som blir trådsanningar sen och alla tror på. Var tydligen känslig gissning jag hade.
Jag tycker ingenting i ämnet. Jag lämnar det åt sakkunskapen. Över 100 gissningar. Fixering? Du kan gott klandra dig själv. Alla ser det du inte ser.
Citera
2019-01-31, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag tycker ingenting i ämnet. Jag lämnar det åt sakkunskapen. Över 100 gissningar. Fixering? Du kan gott klandra dig själv. Alla ser det du inte ser.
Sakkunskap? då borde du ge dig på de flesta här ingen vet vad som gjorde han till det han gjorde, läs läs läs alla inläggen se vad som är sakkunskap eller trådsanningar. Klandrar mig inte själv för något jag inte gjort och gör inte hälften av inlägg än andra som spånar. Så lägg av att hoppa på folk här inne.
Citera
2019-02-01, 00:03
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Sakkunskap? då borde du ge dig på de flesta här ingen vet vad som gjorde han till det han gjorde, läs läs läs alla inläggen se vad som är sakkunskap eller trådsanningar. Klandrar mig inte själv för något jag inte gjort och gör inte hälften av inlägg än andra som spånar. Så lägg av att hoppa på folk här inne.
Nej, ingen vet. Så varför gissa sjukligt mycket? Det finns nog fler hyenor än du men nån måste vara värst.
Citera
2019-02-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och om det hade varit dina barn? Hade du sett bortom gärningen?
Nä? Just därför jobbar jag inte med fall som inkluderar mina anhöriga, eller någon annan bekant för den delen. Har man en personlig anknytning så gör man bäst i att hålla låg profil och borta från allt som har med det att göra. Tills man är redo.

Känner du många poliser, nämndemän, domare, advokater, åklagare som jobbar med fall där deras barn är offer? Nä... precis. Dom får inte ens om dom vill. Tänk innan du talar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in