2019-01-31, 23:07
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Det har som flera konstaterat blivit oroligt i tråden igen. Och det följer samma mönster som det i princip gjort ända sedan trådstart. Så fort vissa runt MGM granskas så utbryter ett helvete loss i tråd eller utanför via pm. Varför?

För att vi i tråden granskar något känsligt?

För att några vill skydda de granskade?

Borde inte sanningen fungera bättre då? Om man har rent mjöl i påsen varför då lägga möda på att trolla tråden i syfte av försvar? Ge tråden ett vattentätt alibi och vi kan lämna både HD och JG m fl och gå vidare. Det är mer effektivt än att turbulensen. Om denna spekulation nu skulle stämma.

Sedan. Det finns en annan sak som jag har noterat. Av och till i tråden har olika konton dykt upp som betett sig mycket aggressivt, som börjat manipulera och kontrollera tråden. Det har varit personligt smicker i direkt tilltal till de som köpt resonemangen och hätska utfall och syrliga elakheter till de som vågat överhuvudtaget ifrågasätta källa eller logik i den aktuelle användarens hävdande.

Det har varit ett beteende som jag funnit långt mer än att bara vara glad om någon håller med en och kritisk till meningsmotståndare. Det har liksom funnits en vass mer extrem udd där hela tråden i perioder förvandlats till en one man show och en enda persons utredning med oss andra som springpojkar för att hämta in bevis åt hen. Vem som hållit i taktpinnen och dirigerat har varierat, det har varit flera konton men resultatet har varit detsamma. Tråden har styrts på ett sätt som jag funnit ganska obehagligt då det följt dragen av att leva nära en narcissist. Jag har via ett tidigare arbete haft oturen att ha erfarenhet av denna personlighetstyp och har vittnat i en utredning kring en sådan personlighet. Utifrån denna erfarenhet så dristar jag mig ändå till att säga att det finns många likheter. Och det är obehagligt. Bilr vi styrda som får i tråden av någon eller några som finner nöje i detta?

Nu kanske jag låter paranoid men ifall polisens uttalande om att viss planering kan ha förelegat mordet, skulle en GM, vem det nu än är, kunna tänkas ha planerat att använda flashback som ett sätt att strö ut villospår? Jag vet invändningarna att den riktiga utredningen pågår oavsett vad vi gör här och att polisen nog inte ger denna tråd särskilt mycket uppmärksamhet... men samtidigt har ju en del gamla fall blivit lösta tack vare insatser från privatpersoner via fb om jag fattat det rätt från er mer erfarna här. Sedan så behöver en GM, ifall hen är psykiskt störd, inte nödvändigtvis använda sig av detta forum för att rentvå sig eller sprida villospår utan för att hen kanske finner tillfredsställelse i att det blir en katt- och råttalek som hen kan kontrollera. Om vissa spekulationer om en störd, grandios GM skulle stämma så skulle en sådan typ av GM kunna finna denna tråd som en ypperlig arena för att få kontrollera och stå i rampljuset. Jag hoppas att jag har fel men kan inte skaka av mig tanken.

Följdtanken, nu går jag väl kanske för långt, är att om mordet var planerat och GM ansett att tråden varit en arena för manipulation av oklar anledning (för att strö ut villospår eller för att stört leka med andra och få ut kontrollbehov) så kan GM, vem hen nu än är, då visats här i flera skepnader? Flera skepnader bakom samma konton och därtill flera konton? Är vi totaltrollade av en GM som härjar aktivt och styr tråden via multipla konton antingen via öppen tråd eller via hot i PM?

Jag spekulerar bara och kan ärligt idag inte säga att jag är alls säker på vem GM är men jag tycker att vi alla nog bör vara försiktiga med vilka vi delar information till och se upp med de som både beter sig märkligt och fiskar efter information som skulle kunna skada utredningen. Det är svår balansgång att både gräva som vissa gör briljant här och samtidigt inte lämna ut saker kring t ex fynd som bäst borde överlämnas direkt till polisens tipstelefon.

Det där du skriver om mot slutet och som du samtidigt kritiserar dig själv för att vara spekulativ, att GM är inne på tråden i flera skepnader och ställer till oreda. Det har jag tänkt länge, att det är så. Spekulationer även från min sida, så klart, ändå tror jag att det är så...
Citera
2019-01-31, 23:12
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Det där du skriver om mot slutet och som du samtidigt kritiserar dig själv för att vara spekulativ, att GM är inne på tråden i flera skepnader och ställer till oreda. Det har jag tänkt länge, att det är så. Spekulationer även från min sida, så klart, ändå tror jag att det är så...

Ja, jag har noterat att du varit inne på liknande tankebanor och kan bara instämma i det du skrivit i tråden också. Det är mycket skumt i tråden och även mer erfarna flashbackare verkar höja på ögonbrynen över en del konstigheter som denna tråd tyvärr drabbats av. Det bästa vore väl om vi hade fel i våra spekulationer och att mordet är simpelt (samt då snart blir löst) samt att tråden bara råkar dra till sig knäppgökar som gillar språkbyten och andra krumelurer. Och att det inte rör sig om något utstuderat trollande. Men hittills tycker jag att tråden bara blivit mer och mer skruvad.

Bra är iaf att en del sansade gamla användare verkar ha återvänt! Clouded och Ozzy! Ser fram emot reflektioner och bra gräv.
Citera
2019-01-31, 23:26
Medlem
Citat:
Jag blev tyvärr idiotiskt nog indragen i den där svängen med hot förra gången. Har ännu inte förstått alla detaljer och lär väl aldrig göra det men jag tar nu hela debaclet med en nypa salt. Jag försökte stötta den som blev hotad då jag tyckte synd om hen men det resulterade bara i att jag åkte ut på ofrivillig semester. Den som blev hotad började bete sig ytterst märkligt efteråt och lurade till avstängning via PM. Då som nu misstänker jag att vi kan ha göra med ett antal personer bakom flera konton och en massa underliga dimridåer och försök att flytta fokus på sådant tråden var inne på innan. Jag är ledsen att jag gick på det den gången och tänker inte göra om den tabben. Sedan har jag förstått av pålitliga, sansade skribenter att det kan ha tillkommit ytterligare svängar med hot utanför tråden även efter detta men då kring och mot andra användare. De hoten, särskilt om de skulle vara iRL, tar jag mer på allvar. Vi är en rad amatördeckare, ledsna anhöriga, vänner till BO, vänner till MGM och andra som på olika sätt dras till tråden men hot ska baske mig inte förekomma oavsett om vi tycker olika.
Ja det har varit en del troll i denna tråd.
Nej, hot är inte okej varken på internet eller i verkliga livet utanför dataskärmen/mobiltelefonen.
Citera
2019-01-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ja, jag har noterat att du varit inne på liknande tankebanor och kan bara instämma i det du skrivit i tråden också. Det är mycket skumt i tråden och även mer erfarna flashbackare verkar höja på ögonbrynen över en del konstigheter som denna tråd tyvärr drabbats av. Det bästa vore väl om vi hade fel i våra spekulationer och att mordet är simpelt (samt då snart blir löst) samt att tråden bara råkar dra till sig knäppgökar som gillar språkbyten och andra krumelurer. Och att det inte rör sig om något utstuderat trollande. Men hittills tycker jag att tråden bara blivit mer och mer skruvad.

Bra är iaf att en del sansade gamla användare verkar ha återvänt! Clouded och Ozzy! Ser fram emot reflektioner och bra gräv.
Ja, har haft liknande tankegångar som dig, Philomena och dig Blessedfruit att GM varit inne och spökat i denna tråd för att skrämma folk till tystnad.
Citera
2019-01-31, 23:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
De frågor du ställer har jag svarat på vid flera tillfällen, då du ställt samma frågor förut. Det går utmärkt att läsa mina tidigare inlägg och svar.
Jag ämnar inte att föra ännu ett cirkelresonemang.
Om jag har förstått dina tidigare inlägg rätt så kunde alltså dina källor inom rättsväsendet i Örebro (en åklagare och en polis?) inte ange några sakliga skäl överhuvudtaget att misstänka SD, och ändå ansåg de att just denne SD skulle anses vara gärningsmannen. Tycker du själv att dina källor ger ett trovärdigt intryck?
Citera
2019-01-31, 23:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Det har som flera konstaterat blivit oroligt i tråden igen. Och det följer samma mönster som det i princip gjort ända sedan trådstart. Så fort vissa runt MGM granskas så utbryter ett helvete loss i tråd eller utanför via pm. Varför?

För att vi i tråden granskar något känsligt?

För att några vill skydda de granskade?

Nu kanske jag låter paranoid men ifall polisens uttalande om att viss planering kan ha förelegat mordet, skulle en GM, vem det nu än är, kunna tänkas ha planerat att använda flashback som ett sätt att strö ut villospår?

På tal om planering... ... så har jag fått för mig att en hel del av de som uppfört sig extremt för att skydda SD, HD och JG är registrerade här i april...
Citera
2019-01-31, 23:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Nu kanske jag låter paranoid men ifall polisens uttalande om att viss planering kan ha förelegat mordet, skulle en GM, vem det nu än är, kunna tänkas ha planerat att använda flashback som ett sätt att strö ut villospår?
Mycket möjligt att det kan ha varit ett planerat mord, men jag har inte sett att polisen skulle ha uttalat sig i den frågan. Kan du länka?
Senast redigerad av Draifos 2019-01-31 kl. 23:53.
Citera
2019-01-31, 23:52
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
På tal om planering... ... så har jag fått för mig att en hel del av de som uppfört sig extremt för att skydda SD, HD och JG är registrerade här i april...

Precis!

Det är vad som får mig att tro att mordet
var planerat.

Det är så utstuderat ondskefullt så jag börjar
mer och mer tro att vi har med en psykopat att göra.
Citera
2019-01-31, 23:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Vilka har uppfört sig extremt för att skydda SD, HD och JG? Kan du länka?
Citera
2019-01-31, 23:57
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Mycket möjligt att det kan ha varit ett planerat mord, men jag har inte sett att polisen skulle ha uttalat sig i den frågan. Kan du länka?

Önskar att jag kunde men i denna långa tråd så har jag tappat vilket inlägg detta postades i. Det var med i ett uttalande där polisen hade gått ut med att det fanns vissa tecken på att någon slags planering hade förekommit. Polisen slog inte fast detta definitivt utan det var en rätt vag formulering som öppnade upp för planering. Så minns jag det iaf, men det kan möjligen ha varit MV som yttrade sig direkt.

Om någon annan som har kvar länken till artikeln har bättre detaljminne än mig så får ni gärna dela med er. Modesty kanske? Glorious?
Citera
2019-02-01, 00:03
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Precis!

Det är vad som får mig att tro att mordet
var planerat.

Det är så utstuderat ondskefullt så jag börjar
mer och mer tro att vi har med en psykopat att göra.

Ja, jag blir faktiskt alltmer rädd. Ett mord är nog så illa. LW var en verklig, levande människa som förtjänade att få leva ett tryggt liv. Tanken nu att hon kunnat ha en psykopat i sin bekantskapskrets känns mycket obehaglig. Hur påverkade det hennes liv när hon levde? Anade hon att något inte stod rätt till med någon som hon kände? Var hon rädd? Vad levde hon med för press innan hon dog isåfall?

Vem som än är GM så skulle en GMs närvaro i tråden i syfte att antingen leka eller utstuderat trolla oss andra, indikera en mycket störd personlighet utan förmåga till empati. Ingen empati för varken LW eller hennes anhöriga. Det gör mig djupt illa berörd. På något sätt hade mordet "känts bättre" ifall det hade rört sig om en mycket olycklig olycka där en nu skuldtyngd GM till slut överlämnat sig själv till rättsväsendet och erkänt alltihop. Kanske hade det då slutat i en dråpdom. En GM som däremot fortsätter att i ett år gäcka polis och allmänhet och därtill ev leka i tråden och strö ut villospår är sjukt obehagligt vem nu än GM är.
Citera
2019-02-01, 00:09
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja, jag blir faktiskt alltmer rädd. Ett mord är nog så illa. LW var en verklig, levande människa som förtjänade att få leva ett tryggt liv. Tanken nu att hon kunnat ha en psykopat i sin bekantskapskrets känns mycket obehaglig. Hur påverkade det hennes liv när hon levde? Anade hon att något inte stod rätt till med någon som hon kände? Var hon rädd? Vad levde hon med för press innan hon dog isåfall?

Vem som än är GM så skulle en GMs närvaro i tråden i syfte att antingen leka eller utstuderat trolla oss andra, indikera en mycket störd personlighet utan förmåga till empati. Ingen empati för varken LW eller hennes anhöriga. Det gör mig djupt illa berörd. På något sätt hade mordet "känts bättre" ifall det hade rört sig om en mycket olycklig olycka där en nu skuldtyngd GM till slut överlämnat sig själv till rättsväsendet och erkänt alltihop. Kanske hade det då slutat i en dråpdom. En GM som däremot fortsätter att i ett år gäcka polis och allmänhet och därtill ev leka i tråden och strö ut villospår är sjukt obehagligt vem nu än GM är.

Om GM hade kunnat hålla sig borta från den här
tråden så tror jag att allt hade runnit ut i sanden för
länge sedan.
Hans behov av ständig uppmärksamhet kan nog bli
det som fäller honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in