2018-05-05, 11:48
Medlem
Jag bodde i Högdalen till ganska nyligen och tänkte skriva om ett par ställen där.

Hanks Heaven har många attribut som förknippas med ett sunkhak: träsoffor, Jack Vegas-maskiner, fönstergaller och julbelysning som aldrig tas bort (det blir jul varje år, så why bother?). Däremot är personalen rätt skön (jag och tjejen fick alltid nötterna gratis) och de är ganska bra på att slänga ut det värsta packet. Dessutom är klientelet ganska blandat. Visst finns det en del alkisar, men det är även uppblandat med yngre människor som tar några öl innan de åker vidare och förbipasserande som tar en spontanöl. Jag har faktiskt svårt att se att ett riktigt dräggställe skulle kunna ligga på ett så framträdande ställe i Högdalen med tanke på utvecklingen som har skett de senaste åren med gentrifiering, ökade satsningar på säkerhet och så vidare. Att stället inte har öppet längre än till 22 är nog bidragande också. Vill man besöka ett klassiskt sunkhak som är relativt städat så är det perfekt dock.

Mittemellan konditoriet och apoteket finns det ett trapphus med en bar respektive en klubb. Baren heter En trappa upp (tidigare Engelbrekten, Johannes bar) och klubben heter En trappa ned (om de inte bytt namn igen). Nattklubben har öppet till 03, de få gånger jag varit där har det varit 9/10 män och företrädelsevis afrikanska besökare och musiksmak.

En trappa upp/Engelbrekten var ett klassiskt sunkhak med inredning i trä när jag flyttade till Högdalen. Dock hade de ett ess i rockärmen: ett kultförklarad karaoke på helgerna som drog folk från hela Söderort. Inte minst en HBTQ-kollektiv (från typ Hökarängen eller liknande) som brukade komma dit varje helg för att sjunga karaoke. Den kvinnliga karaokevärden gillade även hon tjejer, och det ryktades om att en del drama kunde uppstå då hon var någon av en kvinnoslukerska... Naturligtvis drog det här även andra yngre människor vilket gav en väldigt spännande blandning av alltifrån gamla alkisar till yngre hipsters. På så sätt kunde det vara hit-or-miss: Ena kvällen fylldes stället av en efterfesten av ett 25-årskalas och andra kvällen var det bara stammisar där. Hit brukade jag alltid försöka ta med kompisar då det var något av Högdalen i miniatyr. Karaoken var magisk och HBTQ-gruppen drog alltid igång spontandans någon timme innan stängning. Lustigt nog hade polisen en vana att göra en styrkeuppvisning någon kvart innan stängning, på grund av tidigare stökigheter antar jag - någon gång höll en queerkille på att bli omhändertagen då han skulle bjuda upp en kvinnlig polis till dans.

För några år sedan bytte stället ägare (igen) och renoverades samtidigt, från 70-talet rakt in i 90-talet kan man säga. I samband med att stället putsade lite på sin yta så förlorades en del av charmen och balansen i klienteler förändrades. Oklart om det är pga renoveringen eller om Rågsved tagit över rollen som kultkaraoke. Numera är det mestadels arbetsklädda hantverkare och alkisar som befolkar stället och dett tidigare flaggskeppet karaoken har blivit sjukt sorglig. Om någon går upp så är det inte sällan med finsk brytning och i total otakt med musiken. Kommer du dit som hyfsat normal/städad person så kan du räkna med att någon kommer vilja inleda ett samtal om sin lärdomar från Livets hårda skola. De sista två åren var jag inte där mer än en handfull gånger och då var det mer regel än undantag att jag vände innan jag hunnit beställa första ölen.

Gillar man klassiska sunkstilen är alltså Hanks Heaven en bra representant, annars prickar En trappa upp in fler poäng.
Citera
2018-05-08, 05:14
Medlem
johnthedickholmess avatar
Najs ställe. Någon här som sett filmen Barfly med Mickey Rourke? Baserat på Bukowskis bok. Där snackar vi sunkhak. Gäster som regelbundet slåss med bartendern på bakgården. Liknande ställe i Stockholm? Tips? :-)
Citera
2018-05-29, 21:38
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Najs ställe. Någon här som sett filmen Barfly med Mickey Rourke? Baserat på Bukowskis bok. Där snackar vi sunkhak. Gäster som regelbundet slåss med bartendern på bakgården. Liknande ställe i Stockholm? Tips? :-)

Nja. Nu är ju film en film. Men i jakan så har jag sett pizzabagaren slåss med en kvinnlig ägare på bakgatan. Så pass att bagaren började gråta och var helt tröstlös..
Citera
2018-06-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nja. Nu är ju film en film. Men i jakan så har jag sett pizzabagaren slåss med en kvinnlig ägare på bakgatan. Så pass att bagaren började gråta och var helt tröstlös..

Hehehe, vilken pizzeria då? Emils Fastfood? Där vet jag att en ung kille råkade ha sönder en spegel på toaletten, sedan blev han indragen i köket av ägarna och fick spö.
Citera
2018-06-23, 17:11
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Hehehe, vilken pizzeria då? Emils Fastfood? Där vet jag att en ung kille råkade ha sönder en spegel på toaletten, sedan blev han indragen i köket av ägarna och fick spö.

Nä inte Emils. Det handlar om pizzeria Juventus som avhandlats tidigare i tråden.
Citera
2018-10-06, 22:39
Medlem
Live fr Bredäng, Tarantella igenbommat, jag å polaren spanar in Bredäng Kök å Bar som platsar in bra i trådens kategori.
Hög volym med tyvärr för bra kvalité.
Men klientel, jösses... Underbart.
//R
Citera
2018-12-07, 04:26
Medlem
regndroppens avatar
Nu har jag inte varit där men såg att stället nämndes i tråden , Falconer Pub i Sumpan verkar inte vara ett ställe där bankdirektörer hänger precis Ofta när jag ska ner till tunnelbanan så brukar det sitta ett mindre gäng halvalkisar och leva rövare på deras ''uteservering'' känns spontant som de flesta krogarna med vegas maskiner är något man egentligen kanske vill undvika
Citera
2019-01-26, 20:13
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silllen
Gillar man klassiska sunkstilen är alltså Hanks Heaven en bra representant, annars prickar En trappa upp in fler poäng.

Hank's Heaven är bland det absolut värsta jag varit på, hahaha. Fan, bartendrarna fick ju köra hem alkisarna som somnat inne på stället, alltså i alkisarnas egna bilar(tror inte att någon av alkisarna faktiskt hade körkort, iofs), och sedan ta tunnelbanan tillbaka för att blanda fler vidriga drinkar. Inte nog med det, nej lodarna hade ju för fan en egen telefon där inne, hahaha! Det är fanimej bra service Kul att alla alkisar alltid hade arbetskläder, trots att dem inte jobbat en dag i sina liv. Moralisk täckmantel

Annars så är Hovsjö Krog riktig jävla vidrigt också. Jag har varit mycket ute i Hovsjö och hamnat på det där stället ett antal gånger. Smockorna hänger konstant i luften och det är en riktigt ruggig - men härlig! - stämning där. Jag hoppas att stället inte ryckt upp sig för jag tänker gå dit nästa gång jag får tillfälle till det. Slår vad om att stället skulle kunna vinna pris i äckelhet.

Kommer ni ihåg Fyren, även kallat Führern, i Skarpnäck? Det var ju också ett jävla ställe, haha.

Och vad fan hette nu det stället och var låg det? Det hette Sams, jag tror det låg på gröna linjen? I folkmun kommer det alltid att kommas ihåg som Osams eftersom att det alltid, utan något som helst undantag, blev slagsmål där. Perfekt ställe att gå till om man var på lite dåligt humör, haha

Sedan så finns/fanns ju haket i Tumba, Lilla Tuna eller vad det nu hette? Jag har för mig att det var en pizzeria med rättigheter. Pizzan var vidrig och stammisarna likaså! Man riktigt kände hur bacillerna trängde in i en bara man fick förbi stället, haha

Ah, jag saknar den gamla goda tiden! Får nog bli ett sunkhakssafari med grabbarna snart!
Senast redigerad av Frimurare 2019-01-26 kl. 20:19.
Citera
2019-01-30, 23:24
Medlem
jomennogardetsas avatar
Fler tips. Jag vill känna mig som Bukowski, om så bara för en natt.
Citera
2019-01-30, 23:28
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Piloten i Skarpnäck
Citera
2019-01-31, 15:11
Medlem
jomennogardetsas avatar
Är det någon som är sugen att haka på en krogrunda och svina runt en kväll?
Jag är en trevlig prick.
Citera
2019-01-31, 17:13
Medlem
Frimurares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomennogardetsa
Är det någon som är sugen att haka på en krogrunda och svina runt en kväll?
Jag är en trevlig prick.

Lätt. Hör av mig när jag är i Sverige. Ska vi börja på Hovsjö krog och sedan ta alla sunkhak vi kan finna längst med den linjen, så kan vi avsluta på Fridhemsplan sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in