2019-01-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det är nog snarare så att man är beredd att förbise vissa (mindre) saker när den större saken är värd att hålla fast i.
Skönt när muslimer (och andra troende) erkänner att koranen, eller Gud, inte är perfekt.
Det är detta som måste hända inom islam, att de helt enkelt börjar strunta i vissa verser. Många kristna gör så, t.ex.
2019-01-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Men låt oss då använda det mänskliga förnuftet, istället för att vända oss till en tusenårig gammal skrift som går att tolka lite hur man vill...

ja det är det som är utmaningen. men det borde ju även ingå att studera gamla skrifter.
2019-01-31, 16:58
Medlem
Citat:
ja det är det som är utmaningen. men det borde ju även ingå att studera gamla skrifter.
Ja, det finns folk som jobbar med detta dagligen. Både ”på riktigt” och på amatörnivå.
Problem uppstår när en bok ska särbehandlas till den grad att inte får kritiseras, eller att folk anser den vara perfekt, fastän mycket i texten säger precis tvärtom.
2019-01-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Tramsprat.
De blev inte alls förföljda, muslimerna utövade våld emot ickemuslimer när muhammad kom till Mecka och de lurade människor för att sedan döda dem!
"Fred" inom islam betyder när islam råder överallt.

nonsens. läs på lite om Islams tidiga historia. anledningen till att muslimerna var tvungna att utvandra från Mecka till Medina var att dom var just förföljda. I Medina levde dom i fred med judar och kristna (och även buddister har jag fått höra, men jag har inget att backa upp det med för tillfället).
2019-01-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Då är Gud endast inkompetent som inte kommer ut med sin manual på flera språk samtidigt över hela världen.

eller så är du inkompetent, alternativt har orimliga krav. eller både och.
2019-01-31, 17:01
Medlem
Citat:
Ja, det finns folk som jobbar med detta dagligen. Både ”på riktigt” och på amatörnivå.
Problem uppstår när en bok ska särbehandlas till den grad att inte får kritiseras, eller att folk anser den vara perfekt, fastän mycket i texten säger precis tvärtom.

säger du som av allt att döma inte ens har läst den.

förklara gärna vad du menar med "på riktigt" och på amatörniva?
2019-01-31, 17:06
Medlem
Citat:
eller så är du inkompetent, alternativt har orimliga krav. eller både och.
Så kan det vara. Dock har jag märkt att troende ofta inte har några krav på Gud alls, de ser allt som gott (som kommer från Gud).
Jag tycker även inte mina krav på en Gud är orimliga, speciellt med tanke på vilka saker dom påstås om Gud (allvetande, skapare, alltgenom god, maximalt stark, rättvis, o.s.v.). En sådan varelse borde man kunna ställa lite krav på.
2019-01-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonardoitrakten
Assalamu alaikum och god kväll på er.

Jag är en man i trettioårsåldern, född i en mellansvensk stad, inflyttad till huvudstaden sedan ett antal år tillbaka. Jag har en eftertraktad universitetsexamen i ryggen, en årslön på närmare en halv miljon och bor i ett attraktivt innerstadsområde med min fru sedan två år tillbaka. Jag har blå ögon, ljus hy och skandinavisk bakgrund. Och jag är muslim. Alhamdulilah!

Jag antar att ni har massa frågor, och jag tänkte därför kort redogöra för min väg till denna underbara religion. Jag har alltid varit ateist, och aldrig riktigt tänkt på döden. Detta förändrades sedan en nära anhörig till mig gick bort. Jag började tänka på livet efter detta, våra gärningar och vårt eftermäle. Samtal kring dessa ämnen fördes även med mina kollegor, och en kollega, praktiserande muslim, vid min arbetsplats kom alltid med tillfredställande svar på de frågor jag grubblade över: Vad är meningen med livet? Vad händer när vi död? Varför finns vi?

Till slut erbjöd kollegan mig att följa med till moskén, och alhamdulilah, det var mitt livs bästa beslut. För när jag gick in genom dörrarna kände jag att jag rent själsligt hittat hem.

Jag har alltid haft svårt för treenighetstanken, och monoteismen inom islam tilltalade mig redan från början. När jag deltog vid bönen var det som att imamen talade till mig, bara mig, och islams levnadsregler var som skapta utifrån mina värderingar. Men det som övertalade mig på riktigt var Koranen. Mashallah! När jag läste de första sidorna, även i den svenska översättningen förstod jag att det inte var en bok skriven av en människa, utan av Gud.

Jag antar att ni har flera frågor, så ställ på! Och må även ni hitta till islam och bli en del av vår ummah. Amin!

Tror du även på platt jord, chemtrails, att jultomten finns på riktigt? Finns det någon vetenskaplig källa på att det finns någon gud överhuvudtaget som du har tillgång till och kan länka till?
2019-01-31, 17:07
Medlem
Citat:
säger du som av allt att döma inte ens har läst den.

förklara gärna vad du menar med "på riktigt" och på amatörniva?
Det finns de som jobbar med att studera texter och det finns de som studerar texter mer av intresse (hobby).
2019-01-31, 17:09
Medlem
Citat:
Skönt när muslimer (och andra troende) erkänner att koranen, eller Gud, inte är perfekt.
Det är detta som måste hända inom islam, att de helt enkelt börjar strunta i vissa verser. Många kristna gör så, t.ex.

det har jag väl inte erkänt. däremot att delar av den kan vara feltolkade/felöversatta.
2019-01-31, 17:11
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Dock har jag märkt att troende ofta inte har några krav på Gud alls, de ser allt som gott (som kommer från Gud).
Jag tycker även inte mina krav på en Gud är orimliga, speciellt med tanke på vilka saker dom påstås om Gud (allvetande, skapare, alltgenom god, maximalt stark, rättvis, o.s.v.). En sådan varelse borde man kunna ställa lite krav på.

hah, nej en sådan varelse kan du inte ställa några krav på överhuvudtaget. däremot kan denne ställa krav på dig..
2019-01-31, 17:12
Medlem
Citat:
det har jag väl inte erkänt. däremot att delar av den kan vara feltolkade/felöversatta.
Vem bär ansvaret för Koranen, anser du? Spridning, vad som står, hur lätt/svårt det är att översätta, o.s.v.? Jag anser att det är Guds ansvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in