2019-01-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
äh lägg av. som allra sista utväg om frun uppvisar illvilja. en liten handgriplig tillrättavisning. och sen väga detta mot alla de andra verserna. jag tycker inte det får Gud att framstå som ond.

Gud behandlar ingen orättvist, är det genomgående temat i Koranen.
Det säger mycket om din moral, som jag inte delar.
Varför lade du till ”liten” handgriplig tillrättavisning istället för ”stor/hård”?
Är det kanske för att du har bättre moral än Gud?
2019-01-31, 14:44
Medlem
Citat:
därför att om ett uttalande är ryckt ur sitt sammanhang så kan dess innebörd tolkas på ett tämligen missvisande sätt. folk brukar göra så när dom smutskastar saker.
Eller så är det bara ett ont uttryck från Gud.
Religiösa tror ofta att sammanhang kan göra onda saker gott, Oftast har de fel, även om det finns tillfällen då det stämmer.
2019-01-31, 14:46
Medlem
Citat:
här är sammanhanget till din "onda" vers:

"MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare]. 4:34
Ja, inget en god Gud borde säga.
2019-01-31, 14:48
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
nu är jag inte insatt i omständigheterna när just dessa verser kom. men det var uppenbarligen i någon form av krigssituation. de tidiga muslimerna blev ju tämligen förföljda.

följande vers kommer strax efter den du citerade:

"And if they incline to peace, then incline to it [also] and rely upon Allah ."

och det finns plenty av verser som gör det klart att det inte uppmuntras till någon krigshets i Koranen. tvärtom. fred är det som uppmanas till. samtidigt som dom naturligtvis hade rätt att försvara sig.
Aha!

Koranen är alltså en historiebok om arabiskt 600-tal.
2019-01-31, 14:54
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
men som sagt, jag undrar hur ofta dödsstraffet för apostasi implementeras.

jag vet inte vilket land som är en bra representant för Islam.
En ideologi som har dödsstraff för apostasi är ondskans ideologi oavsett implementation
2019-01-31, 14:56
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
det var ju ett lite annorlunda socialt system där och då, jämfört med vad vi lever i nu, så man borde väl med rätta kunna ifrågasätta hur mycket denna vers är applicerbar i dagens samhälle, tycker jag.
Koranen är alltså tidsanpassad till arabiskt 600-tal och inte avsedd för alla människor i alla tider i alla länder.
2019-01-31, 15:01
Medlem
o0Halal0os avatar
Ju mer ni Flashback-muslimer anstränger er för att rättfärdiga den primitiva tvångsideologin islam desto mer avslöjar ni dess otidsenliga karaktär
2019-01-31, 15:23
Avslutad
Citat:
det finns nånting som heter mänskligt förnuft. verkar dock inte vara alla förunnat.

Men låt oss då använda det mänskliga förnuftet, istället för att vända oss till en tusenårig gammal skrift som går att tolka lite hur man vill...
2019-01-31, 15:57
Medlem
Citat:
nu är jag inte insatt i omständigheterna när just dessa verser kom. men det var uppenbarligen i någon form av krigssituation. de tidiga muslimerna blev ju tämligen förföljda.

följande vers kommer strax efter den du citerade:

"And if they incline to peace, then incline to it [also] and rely upon Allah ."

och det finns plenty av verser som gör det klart att det inte uppmuntras till någon krigshets i Koranen. tvärtom. fred är det som uppmanas till. samtidigt som dom naturligtvis hade rätt att försvara sig.
Tramsprat.
De blev inte alls förföljda, muslimerna utövade våld emot ickemuslimer när muhammad kom till Mecka och de lurade människor för att sedan döda dem!
"Fred" inom islam betyder när islam råder överallt.
2019-01-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det säger mycket om din moral, som jag inte delar.
Varför lade du till ”liten” handgriplig tillrättavisning istället för ”stor/hård”?
Är det kanske för att du har bättre moral än Gud?

ok, ska erkänna att jag inte är helt bekväm med den versen. dock sökte jag nu lite och hittade följande artikel, som hävdar att det i själva verket är "skiljas" som åsyftas med verbet:

https://www.islamicity.org/11451/quran-strikes-out-wife-beating/

fint va.
2019-01-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Eller så är det bara ett ont uttryck från Gud.
Religiösa tror ofta att sammanhang kan göra onda saker gott, Oftast har de fel, även om det finns tillfällen då det stämmer.

det är nog snarare så att man är beredd att förbise vissa (mindre) saker när den större saken är värd att hålla fast i.
2019-01-31, 16:51
Medlem
Citat:
ok, ska erkänna att jag inte är helt bekväm med den versen. dock sökte jag nu lite och hittade följande artikel, som hävdar att det i själva verket är "skiljas" som åsyftas med verbet:

https://www.islamicity.org/11451/quran-strikes-out-wife-beating/

fint va.
Då är Gud endast inkompetent som inte kommer ut med sin manual på flera språk samtidigt över hela världen.
Senast redigerad av kiss74 2019-01-31 kl. 16:54.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in