2019-01-31, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
det kanske var det hon gjorde?

förresten behöver väl "handgripligen tillrättavisa" inte betyda slå?
Spelar inte så stor roll. En god god Gud skulle inte uttrycka sig så. En god Gud skulle nog vara enot det öht. Att Gud inte kan vara tydlig och klar är ingen ursäkt. Tvärtom, det gör saken bara värre.
2019-01-31, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Spelar inte så stor roll. En god god Gud skulle inte uttrycka sig så. En god Gud skulle nog vara enot det öht. Att Gud inte kan vara tydlig och klar är ingen ursäkt. Tvärtom, det gör saken bara värre.

vi vet ju inte under vilka omständigheter denna vers kom till. vill man övertyga sig om Guds godhet finns det plenty med verser för detta i Koranen för den som vill.
2019-01-31, 13:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
här kan man lära sig lite om Kristendom i Iran:

https://youtu.be/V4IVbED4veM

Är det verkligen religionsfrihet om apostasi är straffbart med döden?
2019-01-31, 13:17
Medlem
Citat:
vi vet ju inte under vilka omständigheter denna vers kom till. vill man övertyga sig om Guds godhet finns det plenty med verser för detta i Koranen för den som vill.
Hur denna vers kom till är oväsentligt enligt mig.
Ja, det finns verser i Koranen som framställer Gud som god. Och det finns verser som framställer Gud som ond. Det är ganska vanligt i gamla ”heliga texter”. De hade annan moralisk uppfattning då, vilket speglar sig i texterna. Det är troligtvis ingen Gud inblandad i texterna öht, och det är absolut ingen god Gud inblandad.
2019-01-31, 13:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Du menar som du själv indoktrinerar dina (eventuella) barn att INTE tro på Gud?

Kommer du låta dina barn vara muslimer om dom vill eller kommer du leka förhörsledare med dom som du håller på här i tråden?

Du tar inte ifrågasättande väl och du undviker att ge raka svar, om några alls, på frågor.
Jag skulle inte uppmuntra något barn att följa en religion vars följare inte kan svara på ens det mest grundläggande.
2019-01-31, 13:20
Medlem
Vad får dig att tro att om det fanns en "gud" skulle de bry sig mer om människor än andra däggdjur på denna planet och skriva någon slags "manual" för hur vi ska leva?

Förstår du inte att religon är ett gammalt verktyg man använder för att styra stora gruppen korkade människor .... skapat av ... människor.

Lycka till men jag tror detta är ett troll.
2019-01-31, 13:21
Medlem
Citat:
så här står det i en svensk översättning av Koranen: "TVÅNG skall inte förekomma i trosfrågor." vet inte om det var svar på din fråga?
Lustigt nog står det i samma kapitel i koranen:
"fight with them (non-Muslims) until there is no more persecution and religion is only for Allah."

Citat:
Interestingly, even the same contemporary Muslims who quote 2:256 usually believe in Islamic teachings that sound very much like religious compulsion.
These would be the laws punishing apostasy by death (or imprisonment, for females),
and the institutionalized discrimination against religious minorities under Islamic rule that is sometimes referred to as “dhimmiitude.”

https://www.thereligionofpeace.com/pages/games/no-compulsion.aspx

Om det inte är tvång, vad är då tvång?
2019-01-31, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur denna vers kom till är oväsentligt enligt mig.
Ja, det finns verser i Koranen som framställer Gud som god. Och det finns verser som framställer Gud som ond. Det är ganska vanligt i gamla ”heliga texter”. De hade annan moralisk uppfattning då, vilket speglar sig i texterna. Det är troligtvis ingen Gud inblandad i texterna öht, och det är absolut ingen god Gud inblandad.

verser som framställer Gud som ond? har du några exempel?
2019-01-31, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Är det verkligen religionsfrihet om apostasi är straffbart med döden?

kan man ju diskutera. dock, vad jag förstår så implementeras detta ej i praktiken. annat än i vissa extremfall. men jag är inte direkt insatt.

dock har jag aldrig påstått att Iran skulle vara en perfekt representant för Islam (även om jag tycker det verkar vara ett förtjusande ställe på många sätt).
2019-01-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Lustigt nog står det i samma kapitel i koranen:
"fight with them (non-Muslims) until there is no more persecution and religion is only for Allah."

Om det inte är tvång, vad är då tvång?

kanske du kan ge en referens så man kan studera sammanhanget?

skräplänkar betackar vi oss för.
2019-01-31, 13:46
Medlem
Citat:
verser som framställer Gud som ond? har du några exempel?
Gav dig ju just en om att handgripligen tillrättavisa sin fru.
Finns flera verser som tar upp att Gud kommer straffa de som lämnar islam. (har dock inte kollat, bara sökt på wiki).
2019-01-31, 13:47
Medlem
Citat:
kanske du kan ge en referens så man kan studera sammanhanget?

skräplänkar betackar vi oss för.
Varför är sammanhanget viktigt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in