Citat:
Ursprungligen postat av
justformybaby
krystat värre. och även om det vore så som du påstår (varför i hela friden det nu skulle vara det) så har det egentligen ingen betydelse i sammanhanget, då samariterna som folkslag uppenbarligen funnits med betydligt längre än du försöker påskina.
dina övriga försök att slå hål på Koranen var tämligen futtiga (försök att försvara treenigheten etc) så jag låter dom vara, om du inte specifikt vill lyfta fram något?
Krystat?
Det är du som krystat försöker få det till att "samarier" funnits innan Samaria grundades.
Läs på innan du skriver så slipper du göra bort dig. Den folkgrupp som senare kom att kallas för samarier var helt enkelt två av israels tolv stammar och de kallade sig alltså helt naturligt för israeler, vilket de för övrigt själva fortfarande kallar sig. Det är utomstående som kallar dem för "samarier".
Och när har jag försökt att försvara treenigheten?
Jag påpekade bara att koranen felaktigt påstår att kristna skulle ha inkluderat Maria i treenigheten (5:116) och att de påstår att de kristna ser treenigheten som tre olika gudar, vilket inte heller är sant (4:171, 5:73). De kristna påstår i själva verket att treenigheten är tre olika uppenbarelser av samma gud som tillsammans utgör
en enhet, därav namnet "treenighet". Hur svårt är det att förstå?
De enda som påstår att treenigheten egentligen är tre gudar i de kristnas ögon är dem som inte förstått vad de kristna faktiskt tror om DHA, gud och Jesus. De enda kristna som jag känner till som ifrågasätter treenighetsbegreppet är jehovas vittnen, och de ifrågasätter bara begreppet, inte att Jesus finns och är guds son och att DHA finns (men enligt dem är DHA bara är ett uttryck för guds verksamma kraft och inte en enskild person).