2019-01-30, 21:56
Medlem
KirkHammetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dalaröpappan som brände inne två barn var inte full när han planerade morden och det var hat och hämnd som drev honom.
Har man sett liven så är det hat och hämnd som driver SR också.

Jag tänker att han älskade KA. Hon var den sista personen som han hade känsloanknytningar till, efter att många i hans närhet gått bort. Jag tycker inte att SR utstrålar hat i liven. Även om hans handling var hatisk. Han är mer som ett ledset litet barn. "...Å jag ha skrive jättebra brev" .. Det märks att han är i regression (återgått till ett tidigare utvecklingsstadium)..

Dalaröpappan var inte på samma sätt. Han var helt i kontakt med sitt ego. Han pratade lugnt och sansat om vad som hade hänt i en ljuduppspelning. Han tyckte mer det skulle bli jobbigt att sitta inne.
Citera
2019-01-30, 21:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Två män som dödar sina barn av hämnd. Dalarömannen och Salamannen. Jag ser en viss skillnad dock.

Dalarömannen: Tog bort stegen från våningssängen, tände på huset, låste dörren. Barnen fick lida en masse. Han skickade ett sms "hämnden är ljuv, din idiot". Han vågade inte ta sitt liv utan stack till Öland (om jag minns orten rätt). I domstolen sa han att "jag fattar inte, jag känner mig inte ens ledsen" (el något liknande).

Salamannen: Skjuter barnen. Han säger i en livesändning att barnen sov och inte märkte något. Han gråter alldeles förtvivlat i en livevideo, och verkar helt knäckt. Han tvekar inte att ta livet av sig själv. Om något sms är skickat är det i så fall inte verifierat. Nån här i forumet påstår det, men vad innehållet är kan hen inte redovisa.

Same, same but different. Ganska stora skillnader kan jag tycka. Vet inte vad man kan dra för slutsats av det hela, men medan jag tror Dalarömannen var renodlat ond så känns Salamannen mentalt sjuk i någon slags djup depression samt alkoholpåverkan.

Det var väl ungefär som Salamannen. I videon nämnde han ingenting om att han var ledsen över att ha skjutit sina barn. Han tyckte synd om sig själv och ville inte sitta i fängelse. Det var hans sorg.
Citera
2019-01-30, 21:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Två män som dödar sina barn av hämnd. Dalarömannen och Salamannen. Jag ser en viss skillnad dock.

Dalarömannen: Tog bort stegen från våningssängen, tände på huset, låste dörren. Barnen fick lida en masse. Han skickade ett sms "hämnden är ljuv, din idiot". Han vågade inte ta sitt liv utan stack till Öland (om jag minns orten rätt). I domstolen sa han att "jag fattar inte, jag känner mig inte ens ledsen" (el något liknande).

Salamannen: Skjuter barnen. Han säger i en livesändning att barnen sov och inte märkte något. Han gråter alldeles förtvivlat i en livevideo, och verkar helt knäckt. Han tvekar inte att ta livet av sig själv. Om något sms är skickat är det i så fall inte verifierat. Nån här i forumet påstår det, men vad innehållet är kan hen inte redovisa.

Same, same but different. Ganska stora skillnader kan jag tycka. Vet inte vad man kan dra för slutsats av det hela, men medan jag tror Dalarömannen var renodlat ond så känns Salamannen mentalt sjuk i någon slags djup depression samt alkoholpåverkan.

Dalaröpappan är sannolikt psykopat. De har empatistörningar m.m. (ni vet alla andra symptom så räknar inte upp dem).
En psykopat tar heller inte sitt liv i första taget, hen försöker alltid komma undan.
I Dalaröpappans fall flydde han och hoppades väl på något sjukt sätt att ingen skulle kunna döma honom för mord på sina barn. Var det inte så att ett av barnen flydde eldsvådan och kunde berätta att det var pappans verk?

I Samuels fall är jag tveksam till att han är psykopat. Där finns djup depression, desperation, hat och hämndmotiv och kanske andra faktorer också.
Citera
2019-01-30, 22:00
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Det finns många män som tycker så synd om sig själva, så dom hamnar liggandes o gråtandes. Ständig självömkan är ofta den manipulativa, narcissistiska mannens facit. Är han dessutom bipolär, så läggs det extra krydda på hulkandet.
Alla andra har fel, utom mannen GM.
Har man läst fupen och domarna i Dalaröfallet där det fanns en inspelning med självömkan så det dröp ta mig fan om den så vet man att du har rätt.
Har var ju narcissist och bipolär och SR var troligen detsamma och han agerar precis likadant med undantaget att han rispade sig inte lite i handlederna... han sköt sig.
Citera
2019-01-30, 22:03
Medlem
Kexet65s avatar
Någon som vet hur det ser ut på gården nu?
Är hästarna kvar eller flyttade?
Vem tog/tar hand om hästarna?
Hunden - vad har hänt med den?
Hur många ”nära hus” fanns det till i direkt anslutning till Samuels hus?
Förmodar att närmsta grannen som hyrde av S och som enligt uppgift ska ha hört sista skottet när han sköt sig själv redan flyttat?
(Hen sökte ju nytt boende på olika FB-sidor bara dagarna efter händelsen vilket jag har full förståelse för då hens hus hon hyrde enligt uppgift bara ligger ett fåtal meter från brottsplatsen).
Så många som blir drabbade både direkt och indirekt av denna fruktansvärda händelse 😢.
Omtankar i massor till S’s släkt och nära vänner och även till hans hyresgäst-/hyresgäster (om det fanns fler).
Svårt att greppa och ta in hur psykiskt illamående kan drabba så hårt och sluta i sån obeskrivbar tragedi 😓.
Citera
2019-01-30, 22:39
Medlem
Gusselbys avatar
Blir besviken på somliga här som jag tidigare har ansett vettiga.

För att inte tala om alla som med grandios upphöjdhet tror sig vara "experter" på det mänskliga psyket och slänger diagnoser omkring sig med viktig uppsyn. Ingen som helst utbildning och legitimitet krävs tydligen. Detta på människor de aldrig ens har mött.

Dessutom blir den egna fantasin "sanningen". Fy fan. Inte konstigt att människor än i denna dag inte vill söka hjälp eller berätta hur de mår. Med sådana människor i sin omgivning är den med psykisk ohälsa dömd.
Citera
2019-01-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Att SR nog drev Anna till att ta sitt liv känns inte främmande numera, men att han skulle mördat henne känns väl som lite mindre troligt, eller..?

Verkar väl inte helt otroligt att han tagit livet även av henne mot bakgrund av det vi vet idag. Det sägs ju att om man en gång dödat så är spärren borta, och att mörda sina barn, då saknar man spärrar. Någon som sitter på information om Anna?
Citera
2019-01-30, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Jag tänker att han älskade KA. Hon var den sista personen som han hade känsloanknytningar till, efter att många i hans närhet gått bort. Jag tycker inte att SR utstrålar hat i liven. Även om hans handling var hatisk. Han är mer som ett ledset litet barn. "...Å jag ha skrive jättebra brev" .. Det märks att han är i regression (återgått till ett tidigare utvecklingsstadium)..

Dalaröpappan var inte på samma sätt. Han var helt i kontakt med sitt ego. Han pratade lugnt och sansat om vad som hade hänt i en ljuduppspelning. Han tyckte mer det skulle bli jobbigt att sitta inne.
"De här kommer va den värsta videon som har varit i hela världen"
Låter också som ett barn på 5 år!
Citera
2019-01-30, 22:48
Medlem
Sune450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjompa
Skulle nog säga att den började vid 21.20 tiden

Jag har för mig att det stod 21.26 eller 21.36... minns inte riktigt, men jag vet att jag såg filmen 23:17 enligt min historik i webbläsaren å då var polisen fortfarande inte framme enligt kommentarer, å jag kommenterade att jag hoppades att de skulle hinna fram i tid. Tyvärr har jag ingen dump på det, så man kunde kolla tidpunkten igen, var så skakig å chockad att jag inte tänkte på det. Däremot så filmade jag i händelse att polis skulle behöva filmen, å om fb skulle raderat inlägget, vilket hände.

Jag har även hört att polisen var tvungna invänta kraftigare förstärkning eftersom det handlade om skjutvapen/bössa. Sen vet jag inte om det kan ha varit någon förskjutning i tidslinjen på fejjan, för jag tänkte att herregud, hur kan det ta så lång tid för dem att komma fram? Men tiderna brukar stämma bra.

Min teori är att det måste ha varit KA som kom fram först, då filmen bara var 4 minuter lång, å larmet kom 21.24, så det är en teknisk omöjlighet att komma till hans hus på 4 minuter. Men SR trodde det var polisen för han hörde en bil, å man hör en bil komma i filmen å man hör bubbelpoolen, så han var på baksidan av huset å såg inte vilken bil som kom. Å det har ju andra källor med insyn såsom du själv, bekräftat oxå.
Citera
2019-01-30, 22:51
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Det finns många män som tycker så synd om sig själva, så dom hamnar liggandes o gråtandes. Ständig självömkan är ofta den manipulativa, narcissistiska mannens facit. Är han dessutom bipolär, så läggs det extra krydda på hulkandet.
Alla andra har fel, utom mannen GM.
Tro för fan inte på detta (av mig fetmarkerade). Det är inget som är typiskt för en person diagnostiserad (av någon som kan) bipolär.

Kan hända att det råkar stämma på någon just du känner. Eller inte.
Det är fult att generalisera vet du väl.
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
[...]
Så många som blir drabbade både direkt och indirekt av denna fruktansvärda händelse 😢.
Omtankar i massor till S’s släkt och nära vänner och även till hans hyresgäst-/hyresgäster (om det fanns fler).
Svårt att greppa och ta in hur psykiskt illamående kan drabba så hårt och sluta i sån obeskrivbar tragedi 😓.
Har också tänkt på och undrat över hur hans anhöriga (han har i alla fall en syster) har det nu och vad de tänker. Det måste vara fruktansvärt. De vet i alla fall mer än någon av oss här. Såg att någon som beskriver sig som "kusin" har skrivit på SR:s facebook.

Självklart går tankarna även till de till synes underbara små pojkarnas stackars mamma och hennes närmaste.
Senast redigerad av Gusselby 2019-01-30 kl. 22:54.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Visst är det en hel del märkligheter här i tråden. Jag hoppas verkligen att polisen går ut med svar på en presskonferens när FU är klar samt att vi får svar vad obduktion och toxikologprover visat.
Tyvärr får vi inte veta någonting om ingen anhörig till SR eller mamman läcker ut info.
Det är locket på när det gäller precis allt i och med att GM tog sitt liv efter att han mördat barnen, fupen blir inte offentlig och i den finns toxproverna också.
Otroligt synd att det är så för det här fallet upprör och folk vill ha svar på vad som hände.
Citera
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune450
Jag har för mig att det stod 21.26 eller 21.36... minns inte riktigt, men jag vet att jag såg filmen 23:17 enligt min historik i webbläsaren å då var polisen fortfarande inte framme enligt kommentarer, å jag kommenterade att jag hoppades att de skulle hinna fram i tid. Tyvärr har jag ingen dump på det, så man kunde kolla tidpunkten igen, var så skakig å chockad att jag inte tänkte på det. Däremot så filmade jag i händelse att polis skulle behöva filmen, å om fb skulle raderat inlägget, vilket hände.

Jag har även hört att polisen var tvungna invänta kraftigare förstärkning eftersom det handlade om skjutvapen/bössa. Sen vet jag inte om det kan ha varit någon förskjutning i tidslinjen på fejjan, för jag tänkte att herregud, hur kan det ta så lång tid för dem att komma fram? Men tiderna brukar stämma bra.

Min teori är att det måste ha varit KA som kom fram först, då filmen bara var 4 minuter lång, å larmet kom 21.24, så det är en teknisk omöjlighet att komma till hans hus på 4 minuter. Men SR trodde det var polisen för han hörde en bil, å man hör en bil komma i filmen å man hör bubbelpoolen, så han var på baksidan av huset å såg inte vilken bil som kom. Å det har ju andra källor med insyn såsom du?
själv, bekräftat oxå.
Jag fick för mig att du var blåljuspersonal och inte en FB-kompis? Förvirrande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in