2019-01-30, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svårt men fullt möjligt och enligt mig en nödvändighet för att kunna få något grepp om den här tragedin.

Jag tror ju att det finns en komponent som verkligen kastade spelet över ända, H fick ett recidiv av den cancer hon hade haft, när det beskedet kom så blev det verkligen "Godnatt jord", då börjades de mörka planerna smidas på allvar.
Fullt möjligt om det rör sig om en viss personlighet. Ännu mer möjligt om det även rör sig om sk. Extended Self risk och mercy killing.
Mellan barn och mor går farhågorna som genom en osynlig navelsträng.
Säg att hon i grunden brottats med sin egen problematik kring cancer - rädd för att dö, rädd för recidiv som är mer en regel än ett undantag. Hon sägs lägga om kosten och ägna sig åt renlevnad. Som passus finns det risk för att dras till flumområden här.
spitvision om hennes fb:
Citat:
Tack för sammanställningen! Jag uppmärksammade just att hon har ett flertal vänner på sin facebook som arbetar med psykisk ohälsa. Dessa är inte vän med honom.. Mycket tragiskt detta.
Sen finns då depressionen som jag ideligen kommer till där Agnes (på garanterat god grund) är nedstämd för det hon gått igenom och fått göra avkall på. Det blir BUP och försök att hjälpa, helt naturligt.
Sen blir det ingen positiv respons. Det blir snarare bakslag. Det blir ännu mer oro och nedstämdhet.
Det handlar om djupt emotionellt engagemang som kan bli patologiskt.
Nu börjar porerna öppna sig, det dras in negativitet, farhågor och oro. Det kommer larmrapporter om hormonbehandling (tror mig att det här var diskuterat och oroligt ämne). Sen om recidiv.
Om det skett vet vi givetvis inte men jag har svårt att tro att en kvinna med cancer och hormonbehandling skulle ha missat det här.
Frågan är också vad som sögs in gällande ME:s larmrapporter i takt med att stämningen sjönk till farligare nivå och likaså om annat reaktiverades?
Citera
2019-01-30, 21:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej men de facto ses altruism som subtyp när två föräldrar jagar runt i flera år och själva epicentrum är barnens sjukdom.
Det menar man inte från polisiärt håll, ordvalet blir vanskligt. Man lägger ingen värdering, det är en saklig presentation av det som växt fram under en förundersökning - dels via 50-tal förhör (kanske mer, uppgiften i media är 19 januari 2018) och dels deras egen förklaring som rstärks via datorer och mobiler.
Däremot säger man " man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här" samt "Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar"

... så det säger sig självt att ME är det centrala epicentrum och sen finns det kanske andra komponenter som diskuteras här som givetvis påverkar det hela vid depression och utmattning.

Så både ja och nej på den - bilden framträder oavsett.
Det är just det som är kruxet med mercy killing - de TROR så till den milda grad att döden är enda valet, det enda som befriar lidande.
En överdriven curlingförälder (för att ta ett betydlgt mildare exempel, men kan vara skadligt) har ingen koll på sitt beteende. De brister i självinsikt och TROR att de agerar i godo och beskyddar barnet. De kan ställa till en jävla oreda på ren svenska. För barnet på sikt alltså.
Tänk neurotisk hönsmamma i sin värre form.
När det kommer till vissa kvinnor har de en överdriven bindning till sina barn (anknytningsteorin):

1. Helt normal och snarare problematisk om den inte finns (mamman knyter inte an till babyn).

2. Skev om det blir för mycket hönsgård och curling. Barn måste få slå sig på knäna (erfarenhet inom normal och icke farlig domän).

3. Rent skadlig när det kommer till possessive love, Extended Self - barnen ses som en förlängning av mamman och inte en egen unik individ. Hon tolkar barnet via sitt eget lidande. Hon överdriver eller så är faran reell (våldsam partner t.e.x).

Här inkommer då de maternal filicide där de tar med sig barn in i döden som enda lösningen:
Ingen kan ta hand om barnet om hon dör. Ingen är kompetent nog. Ingen förstår hennes barn - bara hon. Ingen förstår deras lidande överhuvudtaget - världen har inget att erbjuda.
Vid en viss cut off (tröskel, gräns) av nån anledning så fattar hon beslutet och en del tror sig fortsätta - forever united - i en annan dimension. För att skydda barnet in absurdum.

Det är vad det gör men det lär knappast vara annat än deskriptivt snarare än definitionsmässigt:
"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening".

Det är ett förklaringsbrev till anhöriga, det är emotionellt OCH det står inte på egna ben - för att övrigt som framkommit ska med i en helhetsbild gällande vad de sysslat med (jagat bot) och oroats för barnen (djup kris).
Det finns som sagt många förhör som ger betydligt mer info än det tråden besitter.
Polisens hemsida 19 januari 2018:

Samt följande:
Polisens hemsida:

De ser ingen livskvalité i nuet och ingen framtid heller för nån av dem ("oss").

De såg ingen framtid och som jag nyss skrivit så är dessa hönsmammor farhågornas mästare:
De överdriver tillstånd. De ser SINA depressioner hos barnet eller vad det än må vara, de ser ingen framtid. De sugs till det negativa som då bekräftar farhågorna de bär.
Det gäller även fäder men den ska jag titta på mer separat.

Nej, för det är inte bara vardagen man behöver titta in i bakom kulisserna - det är områden som tangerar försvarsmekanismer, copingstrategier, stresshantering, psykisk ohälsa, utvecklingspsykologi och barn när det kommer till djup kris och reaktionsmönster hos personer.
... och en sju helsicke massa annat.
Ja, Agnes sjukdom var startskottet - Moas diagnos var troligen spiken i kistan gällande Highway to hell.

Läst med stor behållning...

Det här har ngt för sig: ”...döden är enda valet, det enda som befriar lidande.”

De kan ha varit blinda för andra synsätt o möjligheter. Det är egentligen kanske på sätt och vis en förutsättning.
Citera
2019-01-30, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Räcker ju också med att man upprepar det utan bevis så kan det bli en trådsanning.
Hanna har haft cancer. Bröstcancer sägs det mer specat och det nämns hormonbehandling.
Hanna har uppenbart mått väldigt dåligt eftersom hon dödat sina barn och vad man än anser så kan hon ha begått självmord.
Självmord föregås oftast av depression och depression finns från olika källor i tråden.
Hon var vän med kvinnan bakom självmordslinjen som själv är fotosyntesterapeut (icke leg, icke beprövad erfarenhet).
Sen finns hennes fb med flera personer som knyts till psykiska besvär enligt uppgift. Även lite udda gillande som lutar åt det alternativa hållet samt Mundekullanskt.
Sen kan man då kolla om vissa källor - som tar upp samma ämne som andra i tråden (deprimerad, A deprimerad, cancer, djupt engagemang för barnen på orosnivå) - har dignitet.
Av dignitet är att berätta brevets innehåll långt innan pressträffen.
Uppgifter om oro för recidiv är intressant - lagt om kosten, hälsoperspektiv. Mor och dotter deprimerade likaså.

Gällande att upprepa och skapa en trådsanning:

När många olika källor börjar peka åt ett visst håll så börjar det forma ett mönster - det är nämligen markant skillnad mot när många med en viss agenda istället hänvisar till en eller två källor på sin höjd.

Vad är bevis för din del och hur mycket har du fördjupat dig i uppgifter?
Citera
2019-01-30, 21:41
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Fullt möjligt om det rör sig om en viss personlighet. Ännu mer möjligt om det även rör sig om sk. Extended Self risk och mercy killing.
Mellan barn och mor går farhågorna som genom en osynlig navelsträng.
Säg att hon i grunden brottats med sin egen problematik kring cancer - rädd för att dö, rädd för recidiv som är mer en regel än ett undantag. Hon sägs lägga om kosten och ägna sig åt renlevnad. Som passus finns det risk för att dras till flumområden här.
spitvision om hennes fb:

Sen finns då depressionen som jag ideligen kommer till där Agnes (på garanterat god grund) är nedstämd för det hon gått igenom och fått göra avkall på. Det blir BUP och försök att hjälpa, helt naturligt.
Sen blir det ingen positiv respons. Det blir snarare bakslag. Det blir ännu mer oro och nedstämdhet.
Det handlar om djupt emotionellt engagemang som kan bli patologiskt.
Nu börjar porerna öppna sig, det dras in negativitet, farhågor och oro. Det kommer larmrapporter om hormonbehandling (tror mig att det här var diskuterat och oroligt ämne). Sen om recidiv.
Om det skett vet vi givetvis inte men jag har svårt att tro att en kvinna med cancer och hormonbehandling skulle ha missat det här.
Frågan är också vad som sögs in gällande ME:s larmrapporter i takt med att stämningen sjönk till farligare nivå och likaså om annat reaktiverades?

Hmm, du är nog något på spåret här, en symbios mellan mor och barn där otillräckligheten hos modern börjar bli alarmerande för henne.

Och inte hjälper det att piska upp hennes man att fara som en iller för att få någon bot för barnets mående, allt verkar ju stadigt försämras.

Nedstämdhet och depression förenat med en oro för sin egen hälsa som lök på laxen, en sådan kombo kan bli dödlig.
Citera
2019-01-30, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Hmm, du är nog något på spåret här, en symbios mellan mor och barn där otillräckligheten hos modern börjar bli alarmerande för henne.

Och inte hjälper det att piska upp hennes man att fara som en iller för att få någon bot för barnets mående, allt verkar ju stadigt försämras.

Nedstämdhet och depression förenat med en oro för sin egen hälsa som lök på laxen, en sådan kombo kan bli dödlig.
Ja. När det når en viss bottennivå är det fara. När tankarna far runt utan lösning av oro. När man irrar runt i ett hus utan dörrar.
Ägnar man sig sen åt kompartmentalisering och grova försvarsmekanismer är det ingen annan som inviteras - än maken.
.. som i sig är utbränd, deprimerad och knappast torde kunna hantera det hela han heller.
Emergency. Alert.
...... men ingen ser nåt för de resonerar högst troligt kognitivt förvrängt. Med varandra och inget annan mer än små flash light som folk tolkar som normal krisreaktion.
För vem skulle ana familicide?
En återuppstånden Elfskifsen möjligen..
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 21:55.
Citera
2019-01-30, 22:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Självklart är status och klass en av anledningen till att oegentligheterna i familjen inte nådde soc eller skolans ögon och öron. Man var kanske rädda att bli anmälda?

Hade barnen kommit från en "lägre" samhälllsklass hade de blivit kollade redan i ett tidigt skede. Det är min övertygelse.
Vad skulle de ha blivit kollade för?
Citat:
Kanske för att någon anmält Rockkungen då dennas egna teorier eller kunskaper inte stämmer med det som andra vill framhärda är några av orsakerna till att barnamorden skedde?
Sen när åker nån ur en tråd pga av teorier?
Vad det gäller dennes kunskaper så undrar jag vad du mer konkret menar?

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-01-30, 22:11
Medlem
Citat:
Du menar som man har mässat sig hes om hur ond och djävulsk O var?

Där kan man ju snacka om trådsanning.

Eller var det något annat du for efter?
Ja säkert, han var nog en snäll och god människa.
Citera
2019-01-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men varför skulle föräldrarna vilja isolera barnen och ha dem hemma? Ingen verkade nöjd med situationen. Det hindrade ju bl.a föräldrarna att kunna sköta sina jobb.

Bra fråga. Varför gör föräldrar saker som skadar barn? Varför skulle inte dessa föräldrar, som dödade sina barn, kunna ha gjort något innan det, som var skadlig för barnen. Varför skulle detta vara så fjärnt. Det vore så om det plötslig kom från himmeln (eller bättre sakt från helvete) att plötslig hösten 17 får idén att döda sina barn. Och innan dess var allt normalt med föräldrarna. Vore egentligen mycket konstigare om det var så.

Tillbaka till din fråga. Vissa beteenden har man kanske inte kontroll över eller vill inte ha kontroll över. Säkert också ganska ångestladdad. Ingen rationalitet bakom. Man ser kanske inte skadan i början. Kanske man inte är medveten om skadan man gör - eller man bryr sig inte om den därför att man är fokuserad på sin egna behov. Om det fanns ett kontrollbehov gentemot flickorna och det var eskalerande så måste det någon gång krockar med jobben.

Från den tiden M var hemma så verkade det som om O inte lämnade mer så mycket för att gå till jobben. Och förklarade detta med att barnen var sjuka och frun inte villig att hjälpa till (det senaste kommer fram ofta). Nu verkar barnen inte vara så sjuka att man inte kunde lämna dessa över till någon annan eller så. Detta finns ingen förklaring för förutom att man vill inte fråga om hjälp. Varför???

Fogelram, några mycket märkliga inlägg, men hen påstod att ett barn var med på jobben. Innan jul. Någon som kan bekräfta eller avfärda? Som sagt om O hade efterhand svårt att lämna A eller A och M, så blev det efterhand svårt att jobba. (Edit: och hur skulle man göra då när terminsstart och konferens närmar sig - heldagar där man är borta).

Hade jobben varit det viktigaste i det hela, och hade det varit enbart problemet, så hade familjen skaffat hjälp eller man hade gått skilda vägar. Men det var inte det. Det var kombination av jobb och kontroll som efter flera år inte gick ihop mer, tror jag.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-30 kl. 22:23.
Citera
2019-01-30, 22:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Bra fråga. Varför gör föräldrar saker som skadar barn? Varför skulle inte dessa föräldrar, som dödade sina barn, kunna ha gjort något innan det, som var skadlig för barnen. Varför skulle detta vara så fjärnt. Det vore så om det plötslig kom från himmeln (eller bättre sakt från helvete) att plötslig hösten 17 får idén att döda sina barn. Och innan dess var allt normalt med föräldrarna. Vore egentligen mycket konstigare om det var så.
Ja, det är en väldigt bra fråga som MeggieCleary ställer - eftersom de inte ens ÄR isolerade.
Citera
2019-01-30, 22:52
Medlem
Jag postar detta här inte därför att jag tror det måste ha varit incest involverad i Bjärred historien. Jag tror kontrollbeteende kan finnas också utan incest.

Jag postar för att visar att omvärlden oftast inte fattar eller fattar mycket sent och att man också med facit i handen inte inser att man har gjort fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wq0bx/ida-12-tvingades-bli-pappas-lilla-fru

Kan rekommendera särskild att läsa sista stycket kring hur myndigheter reagerar i efterhand.
Citera
2019-01-30, 22:56
Medlem
Citat:
Hanna har haft cancer. Bröstcancer sägs det mer specat och det nämns hormonbehandling.
Hanna har uppenbart mått väldigt dåligt eftersom hon dödat sina barn och vad man än anser så kan hon ha begått självmord.
Självmord föregås oftast av depression och depression finns från olika källor i tråden.
Hon var vän med kvinnan bakom självmordslinjen som själv är fotosyntesterapeut (icke leg, icke beprövad erfarenhet).
Sen finns hennes fb med flera personer som knyts till psykiska besvär enligt uppgift. Även lite udda gillande som lutar åt det alternativa hållet samt Mundekullanskt.
Sen kan man då kolla om vissa källor - som tar upp samma ämne som andra i tråden (deprimerad, A deprimerad, cancer, djupt engagemang för barnen på orosnivå) - har dignitet.
Av dignitet är att berätta brevets innehåll långt innan pressträffen.
Uppgifter om oro för recidiv är intressant - lagt om kosten, hälsoperspektiv. Mor och dotter deprimerade likaså.

Gällande att upprepa och skapa en trådsanning:

När många olika källor börjar peka åt ett visst håll så börjar det forma ett mönster - det är nämligen markant skillnad mot när många med en viss agenda istället hänvisar till en eller två källor på sin höjd.

Vad är bevis för din del och hur mycket har du fördjupat dig i uppgifter?

Betvivlar inte alls att H har haft cancer, men var inte det ganska många år sen och att hon efter det blev "frikänd" från sjukdomen? Om det nu inte var recidiv, vilket vi inte vet ett dugg om, så kan hon ha fastnat i katastroftankar och aldrig kommit ur den chock hon fick då hon fick cancerbeskedet för så många år sen. Det kan ha startat en dysterhet som övergick i depression. Imte minst när först A och sen även M fick SINA diagnoser.

För H måste det ha varit kind of a hell. Sen O med sin strävan efter en professur han inte för tillfället klarade av att leva upp till - och (kan jag tänka mig) en ovilja att se och begripa att han kunde ha levt "här och nu" och tagit det viktigaste i livet först = barnen. Sen den jävla proffesuren.

Men att O och H inte var friska är ju uppenbart. Annars hade ju dessa djävulska aldrig ha hänt och heller inte ett självömkande brev till eftervärlden där man faktiskt skyller katastrofen på sina egna barn.
Citera
2019-01-30, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag postar detta här inte därför att jag tror det måste ha varit incest involverad i Bjärred historien. Jag tror kontrollbeteende kan finnas också utan incest.

Jag postar för att visar att omvärlden oftast inte fattar eller fattar mycket sent och att man också med facit i handen inte inser att man har gjort fel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wq0bx/ida-12-tvingades-bli-pappas-lilla-fru

Kan rekommendera särskild att läsa sista stycket kring hur myndigheter reagerar i efterhand.
Ja, där kom då din grundinställning som jag frågade om. Du har nämligen gått som katten runt het gröt en längre tid med insinuationer att du förfasas och inte kan köpa ME.
Citat:
Hur vet du att de hade det bra? Vitsen med en falsk diagnos kan vara sådant som du och jag inte vill föreställa oss. Och inte en rektor heller. Så som att man inte vill att ens barn går till skolan därför att man själv är sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in