Citat:
Jag tänker likt dig, att föräldrarna kan ha dragits mot detta och deltagit i detta med olika ingångsvärden och olika triggers och olika känslor. Sen eftersom man anger att tanken/planeringen funnits under flera månader före dådet kan det ha skett förändringar också. Där måste dessutom ha funnits visst mått av tillfälligheternas spel, att fel saker, små eller stora, inträffade vid fel tidpunkt. Och som du skriver tror jag det också måste ha förekommit konflikter. Oro, trötthet, sjuka barn, stress och depression leder alltid till känslomässigt strul och att man är labil, lättkränkt, lättirriterad och har svårt att sortera tankar och trötthet minskar drastiskt!! en människas impulskontroll. En problematisk anknytning till barnen borde också ha kunnat innehålla konflikter och vi vet inte heller hur relationen mellan syskonen var. Barnen verkar ha varit väldigt välanpassade, men inom familjen kan det ju ha funnits vanliga preteen-bråk osv. Om föräldrarna inte var så flexibla hade de kanske svårt att hantera flickornas känslor, som kan ha varit mycket ilska också. Kanske M som inte varit sjuk länge var mer känslomässigt utåtagerande och inte bara anpassade sig. Yngre syskon brukar vara lite friare i sitt sätt mot föräldrar.
Jag vet att du och jag haft intressanta diskussioner om detta tidigare och jag håller helt med dig. Båda barnens insjuknande sammanfaller i tid med "tween"-åldern när flickor kan vara ganska prövande för föräldrarna. Även om det nu oturligt fallit sig så att ME råkar bryta ut hos två barn i samma familj så är det ändå en märklig slump att det sker just i den ålder då barnen slutar vara "små". Jag kan nästan inte föreställa mig något annat än att en fjortonåring som mer eller mindre tvingas till husarrest (av sin sjukdom är det bäst att tillägga för att slippa arga påhopp) kan agera ut mot sina föräldrar på olika sätt. Kanske även mot lillasyster som - innan sin egen diagnos - verkar frustrerad över att familjen begränsas av Agnes sjukdom.
I tillägg till barnens sjukdom har säkert situationen i hemmet även för övrigt varit hårt pressad. Jag har även svårt att föreställa mig två djupt deprimerade föräldrar ha särskilt mycket energi över till att vara kärleksfulla vare sig mot varandra eller barnen.
Om du inte har den i färskt minne så läs igen Oskars gestaltning av Agnes i momssagan.
Edit: jag inser att det är bäst att förtydliga att jag tror att båda barnen var fantastiska tjejer, men att jag har förståelse för att de var i en svår situation och att jag förmodar att de betedde sig som vilka normala barn eller ungdomar som helst i den situationen skulle ha gjort.
Senast redigerad av harperlee 2019-01-30 kl. 20:22.
Senast redigerad av harperlee 2019-01-30 kl. 20:22.