2019-01-30, 20:19
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tänker likt dig, att föräldrarna kan ha dragits mot detta och deltagit i detta med olika ingångsvärden och olika triggers och olika känslor. Sen eftersom man anger att tanken/planeringen funnits under flera månader före dådet kan det ha skett förändringar också. Där måste dessutom ha funnits visst mått av tillfälligheternas spel, att fel saker, små eller stora, inträffade vid fel tidpunkt. Och som du skriver tror jag det också måste ha förekommit konflikter. Oro, trötthet, sjuka barn, stress och depression leder alltid till känslomässigt strul och att man är labil, lättkränkt, lättirriterad och har svårt att sortera tankar och trötthet minskar drastiskt!! en människas impulskontroll. En problematisk anknytning till barnen borde också ha kunnat innehålla konflikter och vi vet inte heller hur relationen mellan syskonen var. Barnen verkar ha varit väldigt välanpassade, men inom familjen kan det ju ha funnits vanliga preteen-bråk osv. Om föräldrarna inte var så flexibla hade de kanske svårt att hantera flickornas känslor, som kan ha varit mycket ilska också. Kanske M som inte varit sjuk länge var mer känslomässigt utåtagerande och inte bara anpassade sig. Yngre syskon brukar vara lite friare i sitt sätt mot föräldrar.

Jag vet att du och jag haft intressanta diskussioner om detta tidigare och jag håller helt med dig. Båda barnens insjuknande sammanfaller i tid med "tween"-åldern när flickor kan vara ganska prövande för föräldrarna. Även om det nu oturligt fallit sig så att ME råkar bryta ut hos två barn i samma familj så är det ändå en märklig slump att det sker just i den ålder då barnen slutar vara "små". Jag kan nästan inte föreställa mig något annat än att en fjortonåring som mer eller mindre tvingas till husarrest (av sin sjukdom är det bäst att tillägga för att slippa arga påhopp) kan agera ut mot sina föräldrar på olika sätt. Kanske även mot lillasyster som - innan sin egen diagnos - verkar frustrerad över att familjen begränsas av Agnes sjukdom.

I tillägg till barnens sjukdom har säkert situationen i hemmet även för övrigt varit hårt pressad. Jag har även svårt att föreställa mig två djupt deprimerade föräldrar ha särskilt mycket energi över till att vara kärleksfulla vare sig mot varandra eller barnen.

Om du inte har den i färskt minne så läs igen Oskars gestaltning av Agnes i momssagan.

Edit: jag inser att det är bäst att förtydliga att jag tror att båda barnen var fantastiska tjejer, men att jag har förståelse för att de var i en svår situation och att jag förmodar att de betedde sig som vilka normala barn eller ungdomar som helst i den situationen skulle ha gjort.
Senast redigerad av harperlee 2019-01-30 kl. 20:22.
Citera
2019-01-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svårt men fullt möjligt och enligt mig en nödvändighet för att kunna få något grepp om den här tragedin.

Jag tror ju att det finns en komponent som verkligen kastade spelet över ända, H fick ett recidiv av den cancer hon hade haft, när det beskedet kom så blev det verkligen "Godnatt jord", då börjades de mörka planerna smidas på allvar.

Vad vet du om nåt recidiv? Berätta gärna det.
Citera
2019-01-30, 20:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad vet du om nåt recidiv? Berätta gärna det.

De uppgifterna kom ju tidigt i tråden av från flera skribenter, scheele, avd9 sthelitz var ju några som tog upp H,s eventuella recidiv och faktum är ju som develi skriver, det räcker ju med att H tror sig ha fått ett recidiv för att sätta igång en nedåtgående spiral.

Det behöver alltså inte ha varit ett recidiv, det kan ha varit H som trott sig få ett recediv i cancer.
Citera
2019-01-30, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Mad, Bad, Sad. Bra begreppsapparat! Jag tror på att båda initialt var Sad. Men nog blev båda både Mad OCH Bad till slut...

Kvällens snurr: Att man anger ME som anledning i brevet är inte lika med att man dödar flickorna av altruism.
Nej men de facto ses altruism som subtyp när två föräldrar jagar runt i flera år och själva epicentrum är barnens sjukdom.
Citat:
Jag tror istället att man menar att ME:n är roten till det onda.
Det menar man inte från polisiärt håll, ordvalet blir vanskligt. Man lägger ingen värdering, det är en saklig presentation av det som växt fram under en förundersökning - dels via 50-tal förhör (kanske mer, uppgiften i media är 19 januari 2018) och dels deras egen förklaring som rstärks via datorer och mobiler.
Däremot säger man " man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här" samt "Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar"

... så det säger sig självt att ME är det centrala epicentrum och sen finns det kanske andra komponenter som diskuteras här som givetvis påverkar det hela vid depression och utmattning.

Så både ja och nej på den - bilden framträder oavsett.
Citat:
Familjen hade hamnat i hell pga allt som ME triggat i föräldrarna. När de ströp flickorna trodde de inte att de gjorde en välgärning. De kan väl inte ha trott att de räddade eller befriade flickorna? De mördade väl flickorna för att de hade gett upp om livet. De valde flight instead of fight.
Det är just det som är kruxet med mercy killing - de TROR så till den milda grad att döden är enda valet, det enda som befriar lidande.
En överdriven curlingförälder (för att ta ett betydlgt mildare exempel, men kan vara skadligt) har ingen koll på sitt beteende. De brister i självinsikt och TROR att de agerar i godo och beskyddar barnet. De kan ställa till en jävla oreda på ren svenska. För barnet på sikt alltså.
Tänk neurotisk hönsmamma i sin värre form.
När det kommer till vissa kvinnor har de en överdriven bindning till sina barn (anknytningsteorin):

1. Helt normal och snarare problematisk om den inte finns (mamman knyter inte an till babyn).

2. Skev om det blir för mycket hönsgård och curling. Barn måste få slå sig på knäna (erfarenhet inom normal och icke farlig domän).

3. Rent skadlig när det kommer till possessive love, Extended Self - barnen ses som en förlängning av mamman och inte en egen unik individ. Hon tolkar barnet via sitt eget lidande. Hon överdriver eller så är faran reell (våldsam partner t.e.x).

Här inkommer då de maternal filicide där de tar med sig barn in i döden som enda lösningen:
Ingen kan ta hand om barnet om hon dör. Ingen är kompetent nog. Ingen förstår hennes barn - bara hon. Ingen förstår deras lidande överhuvudtaget - världen har inget att erbjuda.
Vid en viss cut off (tröskel, gräns) av nån anledning så fattar hon beslutet och en del tror sig fortsätta - forever united - i en annan dimension. För att skydda barnet in absurdum.
Citat:
Hade de själva varit övertygade om att de begick barmhärtighetsmord hade det framgått i brevets stil tror jag. De var akademiker och hade säkert ordets gåva.

Det är vad det gör men det lär knappast vara annat än deskriptivt snarare än definitionsmässigt:
"Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening".

Det är ett förklaringsbrev till anhöriga, det är emotionellt OCH det står inte på egna ben - för att övrigt som framkommit ska med i en helhetsbild gällande vad de sysslat med (jagat bot) och oroats för barnen (djup kris).
Det finns som sagt många förhör som ger betydligt mer info än det tråden besitter.
Polisens hemsida 19 januari 2018:
Citat:
Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen.
Samt följande:
Polisens hemsida:
Citat:
Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation.
De ser ingen livskvalité i nuet och ingen framtid heller för nån av dem ("oss").
Citat:
Vi har ju alla läst olika texter, intervjuer och artiklar om ungdomar som är sjuka i ME, vissa barn är nästan mer döda än levande, men dessa föräldrar valde vad jag vet inte att beskriva sina sjuka flickors hemska lidanden och begränsningar.
De såg ingen framtid och som jag nyss skrivit så är dessa hönsmammor farhågornas mästare:
De överdriver tillstånd. De ser SINA depressioner hos barnet eller vad det än må vara, de ser ingen framtid. De sugs till det negativa som då bekräftar farhågorna de bär.
Det gäller även fäder men den ska jag titta på mer separat.
Citat:
Jag tror att de led av sin ME, men inte så mycket att en beskrivning av deras vardag hade fått oss att "fatta" morden på rätt sätt. Föräldrarna hade kanske inte ord själva heller för kaoset som rådde inom dem, men båda visste att Agnes insjuknande varit startskottet på en nedbrytning som av någon anledning eskalerade hösten 17.
Nej, för det är inte bara vardagen man behöver titta in i bakom kulisserna - det är områden som tangerar försvarsmekanismer, copingstrategier, stresshantering, psykisk ohälsa, utvecklingspsykologi och barn när det kommer till djup kris och reaktionsmönster hos personer.
... och en sju helsicke massa annat.
Ja, Agnes sjukdom var startskottet - Moas diagnos var troligen spiken i kistan gällande Highway to hell.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 20:40.
Citera
2019-01-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag delar din ilska. Om det var O eller O + H, men faktum är att barnen isolerades. Isolering är något som kan förgå en familicide. För mig finns det indikationer att flickorna isolerades mer än som kan förklaras med deras sjukdomstillstånd. Föräldrarnas status gjorde skolan och andra blind. Det finns ingen chans att någon annan familj med en lägre status hade fått genom en me diagnos på två 11 åringar samt komplett hemundervisning som konsekvens (även om barnen hade haft me). Jag tror man förgäves letar efter liknande sjukdomsfall och där två barn hålls hemma i den omfattning det gjordes här. Det kan inte förklaras med deras sjukdomar. Om jag kan gissa på As betyg så hade hon nog bra betyg i det mesta. Jag tror ingenting i hennes prestation kommer att visa någon påverkan av en grav sjukdom. Så klart fick hon inte undervisning i alla ämnen.

Har någon polis kollat barnens frånvaro från skolan (innan hemundervisning och under den) och försökt att relatera till andra faktorer?

Sättet föräldrarna har hanterat barnens sjukdom är inte normal och var det inte från början. Min mistanka är att man medveten har isolerad flickorna. Ingen altruisms - bara sjuka föräldrar.

Och det är inte normalt att en tonårsflicka bara ses i sällskap av sin far. Med eller utan incestmistankar.

Det som gör mig mest ilskan att skolan och kommunen inte tar barnens parti. De har blivit dödad, man själv har inte sett var som pågick. Och så redar man inte ut det efteråt ordentlig heller. Man kommer undan att blir granskat därför att gm tog livet av sig. Tänk om någon hade överlevd, och man hade behövd att undersöka skolans agerande. Det hade inte blivit lika lätt tror jag att påstår att inga fel har begåtts.

Självklart är status och klass en av anledningen till att oegentligheterna i familjen inte nådde soc eller skolans ögon och öron. Man var kanske rädda att bli anmälda?

Hade barnen kommit från en "lägre" samhälllsklass hade de blivit kollade redan i ett tidigt skede. Det är min övertygelse.
Citera
2019-01-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet att du och jag haft intressanta diskussioner om detta tidigare och jag håller helt med dig. Båda barnens insjuknande sammanfaller i tid med "tween"-åldern när flickor kan vara ganska prövande för föräldrarna. Även om det nu oturligt fallit sig så att ME råkar bryta ut hos två barn i samma familj så är det ändå en märklig slump att det sker just i den ålder då barnen slutar vara "små". Jag kan nästan inte föreställa mig något annat än att en fjortonåring som mer eller mindre tvingas till husarrest (av sin sjukdom är det bäst att tillägga för att slippa arga påhopp) kan agera ut mot sina föräldrar på olika sätt. Kanske även mot lillasyster som - innan sin egen diagnos - verkar frustrerad över att familjen begränsas av Agnes sjukdom.

I tillägg till barnens sjukdom har säkert situationen i hemmet även för övrigt varit hårt pressad. Jag har även svårt att föreställa mig två djupt deprimerade föräldrar ha särskilt mycket energi över till att vara kärleksfulla vare sig mot varandra eller barnen.

Om du inte har den i färskt minne så läs igen Oskars gestaltning av Agnes i momssagan.

Edit: jag inser att det är bäst att förtydliga att jag tror att båda barnen var fantastiska tjejer, men att jag har förståelse för att de var i en svår situation och att jag förmodar att de betedde sig som vilka normala barn eller ungdomar som helst i den situationen skulle ha gjort.

Barn i disfunktionella familjer eller familjer där föräldrarna är sjuka kan - men måste inte - bete sig som barn i ”normala familjer”. All dessa berättelser där det finns alkohol eller andra svåra problem - jag är alltid fascinerad att läsa hur mycket vissa barn är beredda att ge eller också att hålla ut med - utan den ”vanliga” motstånd. Jag tror A böjde sig, kanske det var svårare med M.

Men flickorna behöver absolut inte ha gjort någon motstånd. Beror mycket på barnens karaktär och hur det hanterades. För vissa barn räcker det med att påpeka att föräldern är sjuk och ett visst beteende är oacceptabelt. Vissa föräldrar kan ha mycket auktoritet över sina barn. Men det blir svårare när barn blir äldre, det stämmer.

Tänk bara om föräldrarna höll barnen hemma på falska grundlag. Tänk bara tanken. Vilken panik man måste ha haft att barnen någon gång kommer att berätta för någon, att de faktiskt kunde anförtror sig för någon. Vad gör man för att förhindrar det? Minska omgänge med andra och situationer där man inte har kontroll. Ur skolan, inte ensam med pianoläraren, inte ensam med barnflickan?, var de till slut ensama med lärarna?

En viss kontroll har säkert funnits länge, men jag tror det har eskalerad mot sluten.
Citera
2019-01-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De uppgifterna kom ju tidigt i tråden av från flera skribenter, scheele, avd9 sthelitz var ju några som tog upp H,s eventuella recidiv och faktum är ju som develi skriver, det räcker ju med att H tror sig ha fått ett recidiv för att sätta igång en nedåtgående spiral.

Det behöver alltså inte ha varit ett recidiv, det kan ha varit H som trott sig få ett recediv i cancer.

Räcker ju också med att man upprepar det utan bevis så kan det bli en trådsanning.
Citera
2019-01-30, 20:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Räcker ju också med att man upprepar det utan bevis så kan det bli en trådsanning.

Du menar som man har mässat sig hes om hur ond och djävulsk O var?

Där kan man ju snacka om trådsanning.

Eller var det något annat du for efter?
Citera
2019-01-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Ellie09s" uppgifter att Gunilla är Hannas mor är rena påhitt, Gunilla är gift med Hannas farbror Torgny. Gunilla har aldrig varit gift med Lage. Kerstin heter Hannas mamma.
Hannas mamma Kerstin har som andranamn Margareta, vilket också Hanna hette i andranamn efter sin mor."

Snälla Det var ju solglitter som blandade ihop allt.Var snäll och plocka fram de inlägg som jag öht taget nämnt att H har en bror som.heter Oscar och att Hs mor heter Gunilla.Jag bor själv i GBG och vet mkt väl att Hs mor är Ketstin och bor i Frölunda.
Sedan får du gärna svara på varför du tror at Rockungen är avstängd för tid och evighet.Vad kan han ha gjort sig skyldig till ?

Kanske för att någon anmält Rockkungen då dennas egna teorier eller kunskaper inte stämmer med det som andra vill framhärda är några av orsakerna till att barnamorden skedde?
Citera
2019-01-30, 21:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Barn i disfunktionella familjer eller familjer där föräldrarna är sjuka kan - men måste inte - bete sig som barn i ”normala familjer”. All dessa berättelser där det finns alkohol eller andra svåra problem - jag är alltid fascinerad att läsa hur mycket vissa barn är beredda att ge eller också att hålla ut med - utan den ”vanliga” motstånd. Jag tror A böjde sig, kanske det var svårare med M.

Men flickorna behöver absolut inte ha gjort någon motstånd. Beror mycket på barnens karaktär och hur det hanterades. För vissa barn räcker det med att påpeka att föräldern är sjuk och ett visst beteende är oacceptabelt. Vissa föräldrar kan ha mycket auktoritet över sina barn. Men det blir svårare när barn blir äldre, det stämmer.

Tänk bara om föräldrarna höll barnen hemma på falska grundlag. Tänk bara tanken. Vilken panik man måste ha haft att barnen någon gång kommer att berätta för någon, att de faktiskt kunde anförtror sig för någon. Vad gör man för att förhindrar det? Minska omgänge med andra och situationer där man inte har kontroll. Ur skolan, inte ensam med pianoläraren, inte ensam med barnflickan?, var de till slut ensama med lärarna?

En viss kontroll har säkert funnits länge, men jag tror det har eskalerad mot sluten.

Men varför skulle föräldrarna vilja isolera barnen och ha dem hemma? Ingen verkade nöjd med situationen. Det hindrade ju bl.a föräldrarna att kunna sköta sina jobb.
Citera
2019-01-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men varför skulle föräldrarna vilja isolera barnen och ha dem hemma? Ingen verkade nöjd med situationen. Det hindrade ju bl.a föräldrarna att kunna sköta sina jobb.

De hade pengar och kunde ha sökt hjälp utifrån. Någon som kom till hemmet och tog hand om flickorna? Då kunde föräldrarna ha jobbat vidare på sina karriärer - om nu det var barnens som hindrade dem från att acceptera situationen som den var. Tror inte alls att morden/självmorden bara handlade om barnen.

Men det gjorde de alltså inte, skaffade hjälp. Allt verkade vara så hemligt och de skulle till varje pris klara allting själv, men sen gick det käpprätt åt helvete. Det kostade 2 barn livet.

Det har kanske med O:s uteblivna professur att göra, att han inte nådde sitt mål. Han kunde inte ta att det fanns annat som var viktigare i livet. Han var inte ens 45 år och kunde ha jobbat på sin professur senare i livet.

Men för föräldrarna var det uppenbarligen lika med döden och en stor skam, kanske.
Senast redigerad av zilvereko 2019-01-30 kl. 21:21.
Citera
2019-01-30, 21:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Kanske för att någon anmält Rockkungen då dennas egna teorier eller kunskaper inte stämmer med det som andra vill framhärda är några av orsakerna till att barnamorden skedde?

Kan man bli avstängd pga olika åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in