Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Svårt men fullt möjligt och enligt mig en nödvändighet för att kunna få något grepp om den här tragedin.
Jag tror ju att det finns en komponent som verkligen kastade spelet över ända, H fick ett recidiv av den cancer hon hade haft, när det beskedet kom så blev det verkligen "Godnatt jord", då börjades de mörka planerna smidas på allvar.
Eller så TRODDE hon det eller var förbannat orolig vilket kan förstärka hela bilden vid en depression.
I tråden framkommer som sagt uppgift om cancer, bröstcancer och hormonbehandling efter strålning för 10-12 år sen om jag inte minns fel.
Jag la nyss in om att enorma larmrapporter som kom tidig november 2017. Kvinnor blev enormt oroliga för rapporten som visade att hormonheh. efter bröstcancer hade så lång risk för reciviv (15-20 år).
Det finns en larmrapport till i sammanhanget - och ha nu i åtanke att en deprimerad suger åt sig sådan info som en svamp för det finns redan en ständigt närvarande oro.
2016 - 100.000 kvinnor äldre än 40 år, hormonbehandling:
Citat:
"Kvinnor som får hormonbehandling mot sina klimakteriebesvär kan löpa betydligt högre risk att drabbas av bröstcancer än man tidigare trott. Det visar den största studien hittills.
Värmevallningar, sömnstörningar, humörsvängningar och i värsta fall depression. Listan över så kallade övergångsbesvär, som drabbar många kvinnor i klimakteriet, kan göras lång."
"Men besvären kan också lindras väsentigt genom att tillföra kroppen extra hormoner. Denna HRT-behandling, på svenska ”hormonersättningsterapi”, ges oftast i form av receptbelagda tabletter bestående av östrogen, progestogen eller en kombination av båda hormonerna."
"Studien, som omfattar 100.000 kvinnor äldre än 40 år, visar att de som fått läkemedel som kombinerar östrogen och progestogen löper 2,7 gånger så hög risk att drabbas av bröstcancer än de som fått enbart östrogen eller ingen hormonbehandling alls. "
– Vår forskning visar att tidigare studier har underskattat risken för bröstcancer betydligt. Den gör det möjligt för kvinnor att på riktigt väga risker och fördelar mot varandra när de ska ta ställning till hormonbehanling, säger forskningsledaren, professor Anthony Swerdlow vid The Institute of Cancer Research, till The Telegraph.
Enligt studien är den förhöjda risken att drabbas av cancer på grund av hormonbehandlingen ungefär dubbelt så stor som man tidigare trott. Risken ökar också med den tid som behandlingen pågår."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-hormonbehandling-kan-ge-okad-risk-for-cancer
Sen finns följande uppgift i tråden. Person som säger sig vara kollega, ej förtoligt nära. Intressant med stöttning kollega i sammanhanget om man funderar kring att vara empatisk, altruistisk och ha stor inlevelseförmåga. Hjälpa andra psykologiskt men inte lyckas med sig själv?
Det ses även en rädsla för återfall och den ska elimineras.... fysiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disdat
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.
Citat:
Ursprungligen postat av
Disdat
För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år).