2019-01-30, 19:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är väl där man får försöka diffa bortom det egna svallande känslosystemet.
Det är fort gjort att placera dom i Mad och Bad - men jag tror snarare det rör sig om Sad men den fakta som finns given.

De TRODDE är det bärande ordet i sin enklaste form.

Svårt men fullt möjligt och enligt mig en nödvändighet för att kunna få något grepp om den här tragedin.

Jag tror ju att det finns en komponent som verkligen kastade spelet över ända, H fick ett recidiv av den cancer hon hade haft, när det beskedet kom så blev det verkligen "Godnatt jord", då börjades de mörka planerna smidas på allvar.
Citera
2019-01-30, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Citerar in devli,s utmärkta sammanställning som motvikt mot dina konspirationer, läs vad polis verkligen sa när de hade presskonferens så kanske du kommer tillbaka till verkligheten igen, du var ju nästan där ett tag efter presskonferensen, nu har du tappat allt igen.

Den här tråden levererar varje dag. Tack Lonnrot och develi för genomgång av ett historiskt fall av familicide! Välkommen tillbaka rappytt! Jag undrar om du vet mer om Os deklaration?
Citera
2019-01-30, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns det en ”maskulin” rågång genom ett antal fall här så skulle det möjligen röra en strukturell individualism uppkommen genom betydande konkurrens. Den som ”tävlat” och förlorat känner sig inte benägen att lämna barnen till ”det allmänna”. Söker man vinna personlig framgång (på bekostnad av andra) så blir inte minst förlusten ”personlig”. Man är avskuren från samhället eller utlämnad åt någons godtycke. Liksom ens barn. Det finns en individualitetsfälla där som det ser ut.

Det är f.ö. lite som när egna barn plötsligt blir andras ungar....
När det kommer till personlighetsstörningar (te.x narc eller psykopati) alt. så prestigeinriktade fäder har de inte brytt sig för fem öre dess innan.
De flackar inte land och rike runt med barnen för bot och behandling, blir deprimerade, de arbetar inte hemifrån och går ner i tid och de pratar inte med sorg om döttrar och familj. De trivs sen väldigt väl med sig själva och flackt känsloliv fungerar som vaccin mot depression likaväl som grandiositet gör gällande självmord.
Det märks när nån har syndrom eller störning när det kommer till det sociala. Den här personen beskrivs inte som omtyckt oavsett om de är fenor på att manipulera och kan dupera vissa. Det uppstår nämligen konflikter på vägen när personlighetsdragen lyser igenom och de armbågar sig fram.
Vad jag konstant försöker lyfta in är att det finns kringomständigheter/uppgifter som bör tas med i beräkningen som ska passa bilden.
Citera
2019-01-30, 19:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
När det kommer till personlighetsstörningar (te.x narc eller psykopati) alt. så prestigeinriktade fäder har de inte brytt sig för fem öre dess innan.
De flackar inte land och rike runt med barnen för bot och behandling, blir deprimerade, de arbetar inte hemifrån och går ner i tid och de pratar inte med sorg om döttrar och familj. De trivs sen väldigt väl med sig själva och flackt känsloliv fungerar som vaccin mot depression likaväl som grandiositet gör gällande självmord.
Det märks när nån har syndrom eller störning när det kommer till det sociala. Den här personen beskrivs inte som omtyckt oavsett om de är fenor på att manipulera och kan dupera vissa. Det uppstår nämligen konflikter på vägen när personlighetsdragen lyser igenom och de armbågar sig fram.
Vad jag konstant försöker lyfta in är att det finns kringomständigheter/uppgifter som bör tas med i beräkningen som ska passa bilden.

Och det har du rätt i.
OH är knappast ngt typexempel, utan jag tänkte mig det nog mer som en facett i kompotten, vad gäller hans personliga utblick. Fast det kunde jag ju ha sagt.

Missriktade föreställningar om värdet av det man gör för ens egna barn (innan det går åt pipan, och efter) är nog en ganska vidsträckt palett också.

Men det är kanske ett sidospår här.
Citera
2019-01-30, 19:31
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missgolightly
Jag försöker fortfarande hitta mer digitala spår efter de två barnen på nätet, kan inte riktigt släppa det här fallet.
Jag googlade på Agnes användarnamn på insta, och långt ner på min träfflista såg jag att hon har gillat en annan insta-användares post. Det är från ett läger på Nyhem, ett vad jag förstår sommarläger som arrangeras av Pingstkyrkan. Vill inte ge ut namnet på insta-kontot men det är en person som har en öppen profil och verkar väldigt troende. Inlägget Agnes har gillat är från 2014, kan inte se att hon gillat så många andra av hans inlägg. Kanske var hon på detta läger? Kanske är det kyrkan föräldrarna besökt varje söndag?
Vet att det inte är mycket att gå på... Har även sett att det finns en youtube-kanal med namnet agneisbored, fullt med emo-musik (ganska läskiga titlar), men det uppdaterade senast den 18 feb 2018 så kan väl inte vara hennes (om inte en anhörig uppdaterat).

Intressant! Har själv inte sett bilden och vet inte hur du fick fram den, men kan tänka mig att familjen var med i Pingstkyrkan. Det är ju också en slags sekt hela Pingstförsamlingen. Gudstjänst varje söndag. Det kan ju stämma om föräldrarna hade andra aktiviteter på söndagar.
Citera
2019-01-30, 19:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svårt men fullt möjligt och enligt mig en nödvändighet för att kunna få något grepp om den här tragedin.

Jag tror ju att det finns en komponent som verkligen kastade spelet över ända, H fick ett recidiv av den cancer hon hade haft, när det beskedet kom så blev det verkligen "Godnatt jord", då börjades de mörka planerna smidas på allvar.
Eller så TRODDE hon det eller var förbannat orolig vilket kan förstärka hela bilden vid en depression.
I tråden framkommer som sagt uppgift om cancer, bröstcancer och hormonbehandling efter strålning för 10-12 år sen om jag inte minns fel.

Jag la nyss in om att enorma larmrapporter som kom tidig november 2017. Kvinnor blev enormt oroliga för rapporten som visade att hormonheh. efter bröstcancer hade så lång risk för reciviv (15-20 år).
Det finns en larmrapport till i sammanhanget - och ha nu i åtanke att en deprimerad suger åt sig sådan info som en svamp för det finns redan en ständigt närvarande oro.

2016 - 100.000 kvinnor äldre än 40 år, hormonbehandling:
Citat:
"Kvinnor som får hormonbehandling mot sina klimakteriebesvär kan löpa betydligt högre risk att drabbas av bröstcancer än man tidigare trott. Det visar den största studien hittills.
Värmevallningar, sömnstörningar, humörsvängningar och i värsta fall depression. Listan över så kallade övergångsbesvär, som drabbar många kvinnor i klimakteriet, kan göras lång."

"Men besvären kan också lindras väsentigt genom att tillföra kroppen extra hormoner. Denna HRT-behandling, på svenska ”hormonersättningsterapi”, ges oftast i form av receptbelagda tabletter bestående av östrogen, progestogen eller en kombination av båda hormonerna."

"Studien, som omfattar 100.000 kvinnor äldre än 40 år, visar att de som fått läkemedel som kombinerar östrogen och progestogen löper 2,7 gånger så hög risk att drabbas av bröstcancer än de som fått enbart östrogen eller ingen hormonbehandling alls. "

– Vår forskning visar att tidigare studier har underskattat risken för bröstcancer betydligt. Den gör det möjligt för kvinnor att på riktigt väga risker och fördelar mot varandra när de ska ta ställning till hormonbehanling, säger forskningsledaren, professor Anthony Swerdlow vid The Institute of Cancer Research, till The Telegraph.

Enligt studien är den förhöjda risken att drabbas av cancer på grund av hormonbehandlingen ungefär dubbelt så stor som man tidigare trott. Risken ökar också med den tid som behandlingen pågår."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-hormonbehandling-kan-ge-okad-risk-for-cancer
Sen finns följande uppgift i tråden. Person som säger sig vara kollega, ej förtoligt nära. Intressant med stöttning kollega i sammanhanget om man funderar kring att vara empatisk, altruistisk och ha stor inlevelseförmåga. Hjälpa andra psykologiskt men inte lyckas med sig själv?
Det ses även en rädsla för återfall och den ska elimineras.... fysiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år).
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 19:35.
Citera
2019-01-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
"Han som var så trevlig". "En ängel." Mördade sina barn och sin hustru. Hon bad om det.

Behövs det några längre utredningar kring detta? En mördare hade ihjäl hela sin familj! Frun bad om det påstås det, hon fick "hjälp" att dö.

En hängd och tydligt självmord. Tre mördade. Och så letar man ursäkter! Två flickor togs från skolan. En slaskdiagnos för båda.

Pågick i åratal. Ingen reagerar. För pappan, han var ju så trevlig. Till och med efter sin död vill man resonera sig fram till något försvar. Han var ond. Han var obeveklig när han satte sina händer runt sina barns halsar. Kanske tog han ett brottargrepp. Barnen sprattlade tills de inte orkade mer.

Varför tog han livet av sig? För att han hade något att dölja. För att han ville hämnas. För att han inte var nöjd. En egoistisk man. En obeveklig mördare.

Vad frun gjort eller inte gjort framkommer inte. Hon var en skugga i hemmet, där det bara fanns plats för en stjärna. Momsstjärnan, ängeln i Lund! Han mördade hela sin familj. Det är fakta. Det finns inga ursäkter för detta, eller förklaringar. Lev era lev nu, låt inte en mördare ta era liv.

Jag delar din ilska. Om det var O eller O + H, men faktum är att barnen isolerades. Isolering är något som kan förgå en familicide. För mig finns det indikationer att flickorna isolerades mer än som kan förklaras med deras sjukdomstillstånd. Föräldrarnas status gjorde skolan och andra blind. Det finns ingen chans att någon annan familj med en lägre status hade fått genom en me diagnos på två 11 åringar samt komplett hemundervisning som konsekvens (även om barnen hade haft me). Jag tror man förgäves letar efter liknande sjukdomsfall och där två barn hålls hemma i den omfattning det gjordes här. Det kan inte förklaras med deras sjukdomar. Om jag kan gissa på As betyg så hade hon nog bra betyg i det mesta. Jag tror ingenting i hennes prestation kommer att visa någon påverkan av en grav sjukdom. Så klart fick hon inte undervisning i alla ämnen.

Har någon polis kollat barnens frånvaro från skolan (innan hemundervisning och under den) och försökt att relatera till andra faktorer?

Sättet föräldrarna har hanterat barnens sjukdom är inte normal och var det inte från början. Min mistanka är att man medveten har isolerad flickorna. Ingen altruisms - bara sjuka föräldrar.

Och det är inte normalt att en tonårsflicka bara ses i sällskap av sin far. Med eller utan incestmistankar.

Det som gör mig mest ilskan att skolan och kommunen inte tar barnens parti. De har blivit dödad, man själv har inte sett var som pågick. Och så redar man inte ut det efteråt ordentlig heller. Man kommer undan att blir granskat därför att gm tog livet av sig. Tänk om någon hade överlevd, och man hade behövd att undersöka skolans agerande. Det hade inte blivit lika lätt tror jag att påstår att inga fel har begåtts.
Citera
2019-01-30, 19:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Eller så TRODDE hon det eller var förbannat orolig vilket kan förstärka hela bilden vid en depression.
I tråden framkommer som sagt uppgift om cancer, bröstcancer och hormonbehandling efter strålning för 10-12 år sen om jag inte minns fel.

Jag la nyss in om att enorma larmrapporter som kom tidig november 2017. Kvinnor blev enormt oroliga för rapporten som visade att hormonheh. efter bröstcancer hade så lång risk för reciviv (15-20 år).
Det finns en larmrapport till i sammanhanget - och ha nu i åtanke att en deprimerad suger åt sig sådan info som en svamp för det finns redan en ständigt närvarande oro.

2016 - 100.000 kvinnor äldre än 40 år, hormonbehandling:

Sen finns följande uppgift i tråden. Person som säger sig vara kollega, ej förtoligt nära. Intressant med stöttning kollega i sammanhanget om man funderar kring att vara empatisk, altruistisk och ha stor inlevelseförmåga. Hjälpa andra psykologiskt men inte lyckas med sig själv?
Det ses även en rädsla för återfall och den ska elimineras.... fysiskt.

Ja, det räcker ju med att H faktiskt trodde att hon fått ett recidiv, skräcken kan vara fullt tillräcklig speciellt om man vet att behandlingen är svår och krävande och med en oviss utgång.

Det tror jag blev den avgörande triggern i fallet, det som drog igång den destruktiva tangon som ledde till helvetet.
Citera
2019-01-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ja, det är väl där man får försöka diffa bortom det egna svallande känslosystemet.
Det är fort gjort att placera dom i Mad och Bad - men jag tror snarare det rör sig om Sad men den fakta som finns given.

De TRODDE är det bärande ordet i sin enklaste form.

Mad, Bad, Sad. Bra begreppsapparat! Jag tror på att båda initialt var Sad. Men nog blev båda både Mad OCH Bad till slut...

Kvällens snurr: Att man anger ME som anledning i brevet är inte lika med att man dödar flickorna av altruism. Jag tror istället att man menar att ME:n är roten till det onda. Familjen hade hamnat i hell pga allt som ME triggat i föräldrarna. När de ströp flickorna trodde de inte att de gjorde en välgärning. De kan väl inte ha trott att de räddade eller befriade flickorna? De mördade väl flickorna för att de hade gett upp om livet. De valde flight instead of fight. Hade de själva varit övertygade om att de begick barmhärtighetsmord hade det framgått i brevets stil tror jag. De var akademiker och hade säkert ordets gåva. Vi har ju alla läst olika texter, intervjuer och artiklar om ungdomar som är sjuka i ME, vissa barn är nästan mer döda än levande, men dessa föräldrar valde vad jag vet inte att beskriva sina sjuka flickors hemska lidanden och begränsningar. Jag tror att de led av sin ME, men inte så mycket att en beskrivning av deras vardag hade fått oss att "fatta" morden på rätt sätt. Föräldrarna hade kanske inte ord själva heller för kaoset som rådde inom dem, men båda visste att Agnes insjuknande varit startskottet på en nedbrytning som av någon anledning eskalerade hösten 17.
Senast redigerad av Tey44 2019-01-30 kl. 19:46.
Citera
2019-01-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lika säker som när du med bestämdhet påstod dig veta hur det stod till med HB´s släktförhållanden? Eller beträffande testamentet.

Jag är 100 % säker på att du har fel i ovanstående påstående, Elli09. Och jag har goda skäl att våga hävda att så är fallet.

Elli09:

Solglittret:

Ellie09s" uppgifter att Gunilla är Hannas mor är rena påhitt, Gunilla är gift med Hannas farbror Torgny. Gunilla har aldrig varit gift med Lage. Kerstin heter Hannas mamma.
Hannas mamma Kerstin har som andranamn Margareta, vilket också Hanna hette i andranamn efter sin mor."

Snälla Det var ju solglitter som blandade ihop allt.Var snäll och plocka fram de inlägg som jag öht taget nämnt att H har en bror som.heter Oscar och att Hs mor heter Gunilla.Jag bor själv i GBG och vet mkt väl att Hs mor är Ketstin och bor i Frölunda.
Sedan får du gärna svara på varför du tror at Rockungen är avstängd för tid och evighet.Vad kan han ha gjort sig skyldig till ?
Senast redigerad av Elli09 2019-01-30 kl. 19:54.
Citera
2019-01-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O var en dold knasboll. En ondskefull person. Incest? Spåret är inte dött, även om offren är det. Barnen var offer för sin far. Våldet var dödligt. Fanns det även psykiskt och fysiskt våld innan barnen mördades?

Spot on! Om inte han var ond så säg mig vem som är det. Jag utesluer inte heller incest-spåret
Citera
2019-01-30, 20:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Mad, Bad, Sad. Bra begreppsapparat! Jag tror på att båda initialt var Sad. Men nog blev båda både Mad OCH Bad till slut...

Kvällens snurr: Att man anger ME som anledning i brevet är inte lika med att man dödar flickorna av altruism. Jag tror istället att man menar att ME:n är roten till det onda. Familjen hade hamnat i hell pga allt som ME triggat i föräldrarna. När de ströp flickorna trodde de inte att de gjorde en välgärning. De kan väl inte ha trott att de räddade eller befriade flickorna? De mördade väl flickorna för att de hade gett upp om livet. De valde flight instead of fight. Hade de själva varit övertygade om att de begick barmhärtighetsmord hade det framgått i brevets stil tror jag. De var akademiker och hade säkert ordets gåva. Vi har ju alla läst olika texter, intervjuer och artiklar om ungdomar som är sjuka i ME, vissa barn är nästan mer döda än levande, men dessa föräldrar valde vad jag vet inte att beskriva sina sjuka flickors hemska lidanden och begränsningar. Jag tror att de led av sin ME, men inte så mycket att en beskrivning av deras vardag hade fått oss att "fatta" morden på rätt sätt. Föräldrarna hade kanske inte ord själva heller för kaoset som rådde inom dem, men båda visste att Agnes insjuknande varit startskottet på en nedbrytning som av någon anledning eskalerade hösten 17.

Ja, jag uppfattar inte heller det som att de ”motiverar” morden i barmhärtighetstermer. Det hade varit enkelt att skriva att de inte stod ut med att se flickornas lidande. (Vilket de kanske skrev, men som i så fall inte förmedlats.)

De skriver väl att de inte orkar för att de har förlorat hoppet (om ett meningsfullt liv). Tror jag.

OffT: devili is in the detail...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-30 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in