2019-01-30, 17:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
När en människa blir sjuk, när en människa använder fel strategier är det inte arrogans.
Det kan vara hjärntvätt. Det kan vara dåligt inflytande. Det kan vara dålig påverkan. Det är i spektrat som berör fanatismens mörka utposter likaväl:
Att TRO man gör gott ända bort i guds namn.

Det kan vara på mer personlig nivå eller familjär.
I ett skede kreativt och positivt men personen drunknar i sin omsorg över tid via påverkan av olika slag.
Därför nämnde jag curlingföräldrar i sin negativa aspekt - som omhuldar sina barn som om de vore av glas. Ska skydda in absurdum.

Sen finns det då faktorer som påverkar och gör att det skenar iväg - av mer personlig anledning (psykiska och emotionella konstutioner, tidigare trauma, sjuka kvarstående bindningar osv). Ju mer stress, ju mer depression, ju sämre stöd gentemot varandra - ju mer drivs de åt fel håll.

Det kan vara helt omedvetet (utan medveten arrogans, utan urskuldande) beroende på nivån av copingstrategier.
Det brister i självinsikt och självkännedom.

Okej, du har definitivt en poäng. Mer arrogansens modus än av arrogans.

Man kastar sig ut på ”plankan”. Beroende på läggning etc men också beroende på en rad mikrofaktorer som kan vara hopplösa att återskapa.
Citera
2019-01-30, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det var värst. Tack.
Det återstår möjligen att klarlägga om det är en folkbildande spaltfyllande skröna eller ett verkligt fall. Namnet är lite eget också. (Edit: Eller kanske inte, ”älvskifsen” kan väl anspela på skogsfinnar eller sjön skifsen)

Det står vrouw så konan strök med. Det står också att han var 54 år och zwartgallig sedan (?) han förlorat sin fortuin på handels-speculation.

Härnösand. Möjligen fel tid för många barn med tanke på den myckna utvandringen...

Hårda tag. Och sedelärande...
Jag fick bege mig till 1800-talet för att hitta familicide. Tänkte jag skulle betona hur ovanligt det är om man nu tänkt sig hitta varningstecken.

Skämt åsido Le Macabre. Intressant att det fick så stora rubriker i vida världen för att vara den tiden, men inte uppmärksammat mer sen dess i Sverige.
Tack för mer info, min nederländska är inte ... flammande.
Citat:
En hammare verkar ha kommit till användning, efter midnatt i sängarna i sömnen. Som komplement (?) använde han en rakkniv för att skära halsen av dem (”scheermes de keel afgesneden”). Han var far till nio barn men en undkom genom att låsa in sig och den oudste som var zeeman var inte på plats. Han överlämnade sig själv till rättvisan nästa dag, praktiskt nog.

Byn ”Boeren” nära Härnösand.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 18:07.
Citera
2019-01-30, 17:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror ju att det som gör fallet i botten så svårhanterligt mentalt är att de inte gjorde vad de gjorde av ondska utan av missriktad och skev kärlek till sina barn, de trodde inte sig kunna ge sina barn det liv som flickorna skulle ha så då valde de av någon skruvad "barmhärtighetsgärning" att avsluta deras och sina liv.

Ondska kan man på något sätt förstå och hantera mentalt, man kan avsky och fördöma en ond handling men en handling som i grund och botten är av missriktad kärlek blir för mig i alla fall mer svårhanterlig.

Föräldrarna gick helt vilse i sina tankar och agerade därefter.
Ja, det är väl där man får försöka diffa bortom det egna svallande känslosystemet.
Det är fort gjort att placera dom i Mad och Bad - men jag tror snarare det rör sig om Sad men den fakta som finns given.

De TRODDE är det bärande ordet i sin enklaste form.
Citera
2019-01-30, 18:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej, du har definitivt en poäng. Mer arrogansens modus än av arrogans.

Man kastar sig ut på ”plankan”. Beroende på läggning etc men också beroende på en rad mikrofaktorer som kan vara hopplösa att återskapa.
Ja, eller ättestupan per se som lösning om vi ska bortom 1800-talet och Elfskifsen som förlorade sin sin fortuin. Det är upplevt katastroftänk i deras bubbla.

Det är en skev bild - overklig, inbillad, illusorisk, uppförstorad - men för dom reell år 2018.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 18:16.
Citera
2019-01-30, 18:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag fick bege mig till 1800-talet för att hitta familicide. Tänkte jag skulle betona hur ovanligt det är om man nu tänkt sig hitta varningstecken.

Skämt åsido Le Macabre. Intressant att det fick så stora rubriker i vida världen för att vara den tiden, men inte uppmärksammat mer sen dess i Sverige.

Jag fyllde just på lite detaljer....

Tidningen anger ”Stockholm”, antydande att de (eller en annan tidning, som de lånar ifrån) använder en uppgiftslämnare/ korrespondent/ nyhetstjänst i Stockholm. Så om det skett på riktgit borde ju rimligen även Stockholmstidningar berättat om saken.

Det kanske flyter upp...

Att sånt sen kanske glöms bort är kanske inte så konstigt.
Citera
2019-01-30, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag fyllde just på lite detaljer....

Tidningen anger ”Stockholm”, antydande att de (eller en annan tidning, som de lånar ifrån) använder en uppgiftslämnare/ korrespondent/ nyhetstjänst i Stockholm. Så om det skett på riktgit borde ju rimligen även Stockholmstidningar berättat om saken.

Det kanske flyter upp...

Att sånt sen kanske glöms bort är kanske inte så konstigt.
Jo, absolut. Sen vill man kanske att en sån katastrof ska glömmas bort - den är för svår att hantera för efterlevande när barn dödas av förälder/rar (Häpp! Tack Elfskifsen - nu fick jag det sagt också. ).

Det var mer ur ett forskningsperspektiv jag tänkte. Alla de där änglamakerskorna hör man ju mycket om.
Citera
2019-01-30, 18:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, eller ättestupan per se som lösning om vi ska bortom 1800-talet och Elfskifsen som förlorade sin sin fortuin. Det är upplevt katastroftänk i deras bubbla.

Det är en skev bild - overklig, inbillad, illusorisk, uppförstorad - men för dom reell.

Ja. Ja.

Holländare (som köpte timmer till Amsterdam från Sverige för pengarna de tjänade på tulpaner) lär ha vetat allt om handels-speculatien. Och lär ha haft sin bild ganska klar över en möjl. flottande skogsfinne som givit sig på virkesaffärer i Härnösand, i brutal konkurrens kan man förmoda.

Man satsar inte prestigen. Eller ngt annat som man har kärt.
Citera
2019-01-30, 18:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja, det är väl där man får försöka diffa bortom det egna svallande känslosystemet.
Det är fort gjort att placera dom i Mad och Bad - men jag tror snarare det rör sig om Sad men den fakta som finns given.

De TRODDE är det bärande ordet i sin enklaste form.

Ja, precis, ”trodde” som i ”tror gör man i kyrkan”.

Men det är inte så man ska tro.
Citera
2019-01-30, 18:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja. Ja.

Holländare (som köpte timmer till Amsterdam från Sverige för pengarna de tjänade på tulpaner) lär ha vetat allt om handels-speculatien. Och lär ha haft sin bild ganska klar över en möjl. flottande skogsfinne som givit sig på virkesaffärer i Härnösand, i brutal konkurrens kan man förmoda.

Man satsar inte prestigen. Eller ngt annat som man har kärt.
Det äro manlig form av barmhärtighet kanske? Barna hade väl svalt ihjäl på den tiden.

Fast med viss reservation och skillnad i all denna pseudoaltruism. Männen vars familjeekonomi har kollapsat (företaget har gått åt skogen, aktieplaceringen sket sig, fått sparken, spelat bort familjekassan) inbillar sig väl också att de är altruistiska och räddar familjen från våndor - försörjaren har misslyckats. Flockledaren är out of order. Det torde finnas en stor portion personligt nederlag (skam) med i bilden så altruismen har en viss skevhet (ja, harperlee - jag är inte pantad, som inte inser det, jag protesterar högljutt mot argumenten baserat på gungfly ).

I Bjärred finns inget sådant. Det är varken hungersnöd eller misär på gång.
Det är här man vill placera in Oskar The Terminator men då krävs det en sjukdomsbild som ABSOLUT INGEN lyckats bekräfta trots goda försök med svarta mössor bland annat. Att diskutera att bejaka titlar och fina fasader som stendöd förkastar jag innan det ens landat i tankeprocessen..

Däremot hade Gårdsten en form av detta ekonomiska - kanske även i kombination med följande då det var en kvinna:

att tro sig vara ett med barnen, en slags internalisering emotionellt där gränserna suddats ut (mer feminint fenomen, attachment) och sjukdomsrelaterat; fysiskt eller psykiskt dvs rädda dem från ett lidande vs mer påtagliga externa hot (mer maskulint) men även här djup depression och copingproblem internt.

Nu är vi snart nere på Darwin. Hahahaha.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 18:54.
Citera
2019-01-30, 18:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, precis, ”trodde” som i ”tror gör man i kyrkan”.

Men det är inte så man ska tro.
Nej - för i sin mest extrema utpost är det nämligen ultramalignt, skadligt och dödligt även gällande altruismen. Ett annat område som tangerar detta är när man vurmar om föräldrar så till den milda grad att deras skeva motiv blir en sanning och ett fett tycka-synd-om så man kallar det inte ens för mord;

... och använder istället högtravande hallelujahord som att de hjälpte dem att dö och målar upp en svart framtid som nån domedagsprofet.
Pseudoeutanasisvammel.
Citera
2019-01-30, 18:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det äro manlig form av barmhärtighet kanske? Barna hade väl svalt ihjäl på den tiden.

Fast med viss reservation och skillnad i all denna pseudoaltruism. Männen vars familjeekonomi har kollapsat (företaget har gått åt skogen, aktieplaceringen sket sig, fått sparken, spelat bort familjekassan) inbillar sig väl också att de är altruistiska och räddar familjen från våndor - försörjaren har misslyckats. Flockledaren är out of order. Det torde finnas en stor portion personligt nederlag (skam) med i bilden så altruismen har en viss skevhet (ja, harperlee - jag är inte pantad, som inte inser det, jag protesterar högljutt mot argumenten baserat på gungfly ).

I Bjärred finns inget sådant. Det är varken hungersnöd eller misär på gång.
Det är här man vill placera in Oskar The Terminator men då krävs det en sjukdomsbild som ABSOLUT INGEN lyckats bekräfta. Att diskutera att bejaka titlar och fina fasader som stendöd förkastar jag innan det ens landat i tankeprocessen..

Däremot hade Gårdsten en form av detta - kanske även i kombination med följande då det var en kvinna:

att tro sig vara ett med barnen, en slags internalisering emotionellt där gränserna suddats ut (mer feminint fenomen, attachment) och sjukdomsrelaterat; fysiskt eller psykiskt dvs rädda dem från ett lidande vs mer påtagliga externa hot (mer maskulint).

Nu är vi snart nere på Darwin. Hahahaha.

Finns det en ”maskulin” rågång genom ett antal fall här så skulle det möjligen röra en strukturell individualism uppkommen genom betydande konkurrens. Den som ”tävlat” och förlorat känner sig inte benägen att lämna barnen till ”det allmänna”. Söker man vinna personlig framgång (på bekostnad av andra) så blir inte minst förlusten ”personlig”. Man är avskuren från samhället eller utlämnad åt någons godtycke. Liksom ens barn. Det finns en individualitetsfälla där som det ser ut.

Det är f.ö. lite som när egna barn plötsligt blir andras ungar....
Citera
2019-01-30, 19:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej - för i sin mest extrema utpost är det nämligen ultramalignt, skadligt och dödligt även gällande altruismen. Ett annat område som tangerar detta är när man vurmar om föräldrar så till den milda grad att deras skeva motiv blir en sanning och ett fett tycka-synd-om så man kallar det inte ens för mord;

... och använder istället högtravande hallelujahord som att de hjälpte dem att dö och målar upp en svart framtid som nån domedagsprofet.
Pseudoeutanasisvammel.

Jag tror vi drog åt olika håll... 😅

Jag tänkte ni syftade på ”halvhjärtat”, ”ounderbyggt”, ”oreflekterat”, dvs grundlöst.

Man måste ”veta”. Och vet gör man i dialog. Men inte med frun. Utan med läkekonsten och vården. Ta min själ.

För att man tror på samhällsinstitutionerna och samhällslivet.

Ta min själ. Even in Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in