2019-01-30, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Halvt förlåt på den. Det var ngt jag var tvungen att skriva.

Den kopplar i dina funderingar å en sida rörande altruism som ett definierat allmänbegrepp, å andra sidan som motiv/ursäkt, å tredje som krav att uppleva sig tvungen att leva upp till rörande ens egna barn.

Kontentan (en av dem) är att uttrycket lätt missbrukas och missförstås. Går man själv under på kuppen så har man missförstått saken. Charity begins at home.

Det är inte meningen att den instans som är förmögen att hjälpa riskerar eller förintar sig själv genom hjälpen. Å andra sidan kan inte hjälpen heller, efter kunskapsmässig reflektion, primärt vara till gagn för den hjälpande instansen.

På så sätt kan man kanske lättare bedöma om en gärning är vad den utger sig för.

Det tycks mig här som att paret i Bjärred egentligen inte argumenterar för att de gör en god gärning. Snarare har deras uppfattning om vad den goda gärningen borde vara (hjälpa flickorna leva fullvärdiga liv) hamnat i konflikt med deras upplevda ork och förmåga.

Har de lagt sin altruistiska ribba för högt?

Om de försökt definiera om flickornas behov i riktning mot vad de kunde klara av att göra för dem (samtidigt som de definierade om vad de själva behövde, för att mäkta med), i stället för att acceptera saker at face value (som det ser ut), så hade de kanske kunnat reda sig bättre.

Jag finner det vara ett slags vits att kunna konstatera om de varit för mycket altruistiska, inte för lite. Eller altruistiska i allt utom där man kunde förvänta sig det: som dålig ursäkt för en oförlåtlig gärning.

Vad tror du om det?
Se edit i föregående inlägg till harperlee. Fetat är vad jag skrivit om i otaliga inlägg att jag misstänker via aktuellt motiv:
Jag är bortom detta och söker orsakssammanhang till varför.

Men dålig ursäkt: Nej. De är skeva i skallen snarare. Det är vad jag tror. Störda kognitivt. Inbillning.
Fel tänk.
Inser inte att de ens gör fel på precis samma sätt som en övercurlande människa - fast dessa har nått en farlig och dödlig nivå.
Men inte störd som i psykisk sjukdom per se (psykotisk). Jag tror det går via utmattning, kris och depression, försvarsmekanismer, vedervärdigt dålig coping.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 16:26.
Citera
2019-01-30, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, till slut vet man knappt vad man diskuterar...
Här får du en raritet bara för det. Väldigt gammalt filicide-familicide i Sverige.
Elfskifsen, 54 år mördade sina sju barn den 11/12 augusti år 1843 i Härnösand och arresterades. Det var 8 offer så det kanske var frun också.

Kan du flytande nederländska kan du berätta mer för mig.
Citat:
"Een koopman, genaamd Elfskifsen, vader van negen kinderen, heeft, in den nacht van den 11 op den 12 zijne vrouw en zeven van zijne kinderen vermoord."
https://books.google.se/books?id=sQZJgBlTz5YC&pg=PP687&lpg=PP687&dq=Elfski fsen&source=bl&ots=r3JgesnXMp&sig=ACfU3U1k8Uyy7VRK 3CxMS__TKGvO1fI0ig&hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwjmoISvpZX gAhWEpYsKHcCHDRQQ6AEwBHoECAQQAQ#v=onepage&q=Elfski fsen&f=false

Eller om du har de här tidningarna liggande?
Via tituleringen verkar det ha varit nåt extraordinärt wahnsinn.

Zweden, Vlissingse Courant (September 15, 1843)
Zweden, Leydse Courant (September 15, 1843)
Extraordinary Murder, Leeds Times (September 16, 1843)

Fick lite problem med typsnittet här annars hade det nog funkat att utröna vad han gjort. Nån trådgrafolog kanske kan hjälpa till här?

Ein Mörder aus Wahnsinn, Der Wanderer (September 19, 1843)
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno?aid=wan&datum=18430919&seite=3&zoom=33
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 16:35.
Citera
2019-01-30, 16:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Se edit i föregående inlägg till harperlee. Fetat är vad jag skrivit om i otaliga inlägg att jag misstänker via aktuellt motiv:

Men dålig ursäkt: Nej. De är skeva i skallen snarare. Det är vad jag tror. Störda kognitivt. Inbillning.
Fel tänk.
Inser inte att de ens gör fel på precis samma sätt som en övercurlande människa - fast dessa har nått en farlig och dödlig nivå.
Men inte störd som i psykisk sjukdom per se (psykotisk). Jag tror det går via utmattning, kris och depression, försvarsmekanismer, vedervärdigt dålig coping.

Okej. Men jag tror vi kommer ganska nära.

På planet för ett möjligt avgörande av saken så regredierar de och slår på defensiven. Pga mental överbelastning. I arrogans?

(”An der Kreuzung zweier
Herzwege steht kein Tempel für Apoll”...
)
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-30 kl. 16:44.
Citera
2019-01-30, 16:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Fel tänk.

Jag tror ju att det som gör fallet i botten så svårhanterligt mentalt är att de inte gjorde vad de gjorde av ondska utan av missriktad och skev kärlek till sina barn, de trodde inte sig kunna ge sina barn det liv som flickorna skulle ha så då valde de av någon skruvad "barmhärtighetsgärning" att avsluta deras och sina liv.

Ondska kan man på något sätt förstå och hantera mentalt, man kan avsky och fördöma en ond handling men en handling som i grund och botten är av missriktad kärlek blir för mig i alla fall mer svårhanterlig.

Föräldrarna gick helt vilse i sina tankar och agerade därefter.
Citera
2019-01-30, 16:49
Medlem
"Han som var så trevlig". "En ängel." Mördade sina barn och sin hustru. Hon bad om det.

Behövs det några längre utredningar kring detta? En mördare hade ihjäl hela sin familj! Frun bad om det påstås det, hon fick "hjälp" att dö.

En hängd och tydligt självmord. Tre mördade. Och så letar man ursäkter! Två flickor togs från skolan. En slaskdiagnos för båda.

Pågick i åratal. Ingen reagerar. För pappan, han var ju så trevlig. Till och med efter sin död vill man resonera sig fram till något försvar. Han var ond. Han var obeveklig när han satte sina händer runt sina barns halsar. Kanske tog han ett brottargrepp. Barnen sprattlade tills de inte orkade mer.

Varför tog han livet av sig? För att han hade något att dölja. För att han ville hämnas. För att han inte var nöjd. En egoistisk man. En obeveklig mördare.

Vad frun gjort eller inte gjort framkommer inte. Hon var en skugga i hemmet, där det bara fanns plats för en stjärna. Momsstjärnan, ängeln i Lund! Han mördade hela sin familj. Det är fakta. Det finns inga ursäkter för detta, eller förklaringar. Lev era lev nu, låt inte en mördare ta era liv.
Citera
2019-01-30, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Okej. Men jag tror vi kommer ganska nära.

På planet för ett möjligt avgörande av saken så regredierar de och slår på defensiven. Pga mental överbelastning. I arrogans?
När en människa blir sjuk, när en människa använder fel strategier är det inte arrogans.
Det kan vara hjärntvätt. Det kan vara dåligt inflytande. Det kan vara dålig påverkan. Det är i spektrat som berör fanatismens mörka utposter likaväl:
Att TRO man gör gott ända bort i guds namn.

Det kan vara på mer personlig nivå eller familjär.
I ett skede kreativt och positivt men personen drunknar i sin omsorg över tid via påverkan av olika slag.
Därför nämnde jag curlingföräldrar i sin negativa aspekt - som omhuldar sina barn som om de vore av glas. Ska skydda in absurdum.

Sen finns det då faktorer som påverkar och gör att det skenar iväg - av mer personlig anledning (psykiska och emotionella konstutioner, tidigare trauma, sjuka kvarstående bindningar osv). Ju mer stress, ju mer depression, ju sämre stöd gentemot varandra - ju mer drivs de åt fel håll.

Det kan vara helt omedvetet (utan medveten arrogans, utan urskuldande) beroende på nivån av copingstrategier.
Det brister i självinsikt och självkännedom.
Citat:
- Positiv (omtänksamt, driftigt, välvilligt, snällt). Kraftfullt, kreativt och full rulle. Positiv jakt efter bot och behandling.

- Mindre positiv (överdrivet, utopiskt). Kommer inte till ro, aldrig nöjd, ständig oro, sugande destruktiv. Besvikelse vid nederlag, ingen acceptans. Negativ jakt som är gränslös. Ljuset bränns i båda ändar.

- Malign (dystert, utan hopp). Den svarta "omsorgen". Modern ser barnet som en enhet bortom spädbarnsåldern. Mercy killing. Personen inbillar sig göra gott som slutlösning. Det gör även en självmordsbombare..
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 16:52.
Citera
2019-01-30, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror ju att det som gör fallet i botten så svårhanterligt mentalt är att de inte gjorde vad de gjorde av ondska utan av missriktad och skev kärlek till sina barn, de trodde inte sig kunna ge sina barn det liv som flickorna skulle ha så då valde de av någon skruvad "barmhärtighetsgärning" att avsluta deras och sina liv.

Ondska kan man på något sätt förstå och hantera mentalt, man kan avsky och fördöma en ond handling men en handling som i grund och botten är av missriktad kärlek blir för mig i alla fall mer svårhanterlig.

Föräldrarna gick helt vilse i sina tankar och agerade därefter.

De gick inte vilse. Minst en var synnerligen aktiv. Han dödsstädade, planerade omsorgsfullt och var en obeveklig mördare. Han visste vad han gjorde. Han var inte sjuk. Anledningen? Något som antagligen var värre än att barnen skulle gå till skolan och berätta. Inget barn skulle vara i livet när skolan började och när familjen skulle granskas av nya kuratorn.

Under hösten "ansökte" O om professur, gick ansökan till rätt ens? Han struntade i att deklarera. Han hade bara ett mål. Att radera sin familj. Varför?

När skulle deklarationen ha gjorts? Tror det var innan M blev sjuk officiellt... innan hon ens visade symptom.

O var en dold knasboll. En ondskefull person. Incest? Spåret är inte dött, även om offren är det. Barnen var offer för sin far. Våldet var dödligt. Fanns det även psykiskt och fysiskt våld innan barnen mördades?

Nu återgår vi till topic tycker jag. En obeveklig mördare gick lös, mitt framför ögonen på skolan, vården, kollegor, familj, släkt, vänner, barnvakter, lärare som sprang i huset.

Barnen var på fel plats vid fel tillfälle eller var O ute efter deras liv av rädsla för att förlora ansikte och karriär? Det sista pekar allt på... en momsstjärna kan helt enkelt inte strunta i att deklarera. O hade planlagt detta långt innan han struntade i att göra sina plikter.

Antagligen ville han själv inte dö, den fege fan, eftersom han sköt upp det till absolut sista stund. Precis före skolstarten.

O var en feg, feg mördare som gav sig på barn.
Senast redigerad av rappytt 2019-01-30 kl. 16:57.
Citera
2019-01-30, 16:57
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja. Om det så gäller både självmord och mord på sina döttrar så var de fullt kapabla att agera.

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

" I det här avskedsbrevet, förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ner tillsammans framgår det att dom gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet om att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

Anledning till att dom har gjort detta beskriver dom i sitt brev - det är att barnen, båda döttrarna, har under dom senaste åren fått varsin diagnos på sjukdomen ME.
ME är nån form av kroniskt trötthetssyndrom, det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna."

Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening". Slut citat."

i datorer och mobiltelefoner har de sen hittat information "som styrker då båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

- Går det att säga nåt om föräldrarnas psykiska status?
"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."

"Så som ni förstår då så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också såklart, formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och tillsammans dom har dödat sina två döttrar."

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
De gick inte vilse. Minst en var synnerligen aktiv. Han dödsstädade, planerade omsorgsfullt och var en obeveklig mördare. Han visste vad han gjorde. Han var inte sjuk. Anledningen? Något som antagligen var värre än att barnen skulle gå till skolan och berätta. Inget barn skulle vara i livet när skolan började och när familjen skulle granskas av nya kuratorn.

Under hösten "ansökte" O om professur, gick ansökan till rätt ens? Han struntade i att deklarera. Han hade bara ett mål. Att radera sin familj. Varför?

När skulle deklarationen ha gjorts? Tror det var innan M blev sjuk officiellt... innan hon ens visade symptom.

O var en dold knasboll. En ondskefull person. Incest? Spåret är inte dött, även om offren är det. Barnen var offer för sin far. Våldet var dödligt. Fanns det även psykiskt och fysiskt våld innan barnen mördades?

Nu återgår vi till topic tycker jag. En obeveklig mördare gick lös, mitt framför ögonen på skolan, vården, kollegor, familj, släkt, vänner, barnvakter, lärare som sprang i huset.

Barnen var på fel plats vid fel tillfälle eller var O ute efter deras liv av rädsla för att förlora ansikte och karriär? Det sista pekar allt på...

Citerar in devli,s utmärkta sammanställning som motvikt mot dina konspirationer, läs vad polis verkligen sa när de hade presskonferens så kanske du kommer tillbaka till verkligheten igen, du var ju nästan där ett tag efter presskonferensen, nu har du tappat allt igen.
Citera
2019-01-30, 17:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Här får du en raritet bara för det. Väldigt gammalt filicide-familicide i Sverige.
Elfskifsen, 54 år mördade sina sju barn den 11/12 augusti år 1843 i Härnösand och arresterades. Det var 8 offer så det kanske var frun också.

Kan du flytande nederländska kan du berätta mer för mig.

Eller om du har de här tidningarna liggande?
Via tituleringen verkar det ha varit nåt extraordinärt wahnsinn.

Zweden, Vlissingse Courant (September 15, 1843)
Zweden, Leydse Courant (September 15, 1843)
Extraordinary Murder, Leeds Times (September 16, 1843)

Fick lite problem med typsnittet här annars hade det nog funkat att utröna vad han gjort. Nån trådgrafolog kanske kan hjälpa till här?

Ein Mörder aus Wahnsinn, Der Wanderer (September 19, 1843)
http://anno.onb.ac.at/cgi-content/anno?aid=wan&datum=18430919&seite=3&zoom=33

Det var värst. Tack.
Det återstår möjligen att klarlägga om det är en folkbildande spaltfyllande skröna eller ett verkligt fall. Namnet är lite eget också. (Edit: Eller kanske inte, ”älvskifsen” kan väl anspela på skogsfinnar eller sjön skifsen)

Det står vrouw så konan strök med. Det står också att han var 54 år och zwartgallig sedan (?) han förlorat sin ansenliga fortuin på vågade handels-speculatien.

En hammare verkar ha kommit till användning, efter midnatt i sängarna i sömnen. Som komplement (?) använde han en rakkniv för att skära halsen av dem (”scheermes de keel afgesneden”). Han var far till nio barn men en undkom genom att låsa in sig och den oudste som var zeeman var inte på plats. Han överlämnade sig själv till rättvisan nästa dag, praktiskt nog.

Byn ”Boeren” nära Härnösand. Möjligen fel tid för många barn med tanke på den myckna utvandringen...

Hårda tag. Och sedelärande...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-01-30 kl. 17:54.
Citera
2019-01-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Citerar in devli,s utmärkta sammanställning som motvikt mot dina konspirationer, läs vad polis verkligen sa när de hade presskonferens så kanske du kommer tillbaka till verkligheten igen, du var ju nästan där ett tag efter presskonferensen, nu har du tappat allt igen.

Den som konspirerade var mördaren O. Han fick alla att tro att han var en ängel och att frun ville dö! Han tog livet av tre personer. Det är fakta. PK sa inget om att två tog livet av sig. Du är dum om du tror på det som inte sagts. Det finns en anledning till att det lämnas öppet för tolkningar. Den anledningen kan man spekulera kring.
Citera
2019-01-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Jag är inte .upprörd. Men om du läser vad jag skriver finns inga belägg för att Oskar inte lämnat deklaration Om så varit fallet hade han blivit skönstaxerad och fått förseningsavgift, något du borde kontrollerat innan du svartmålar honom. Jag jobbade på Skatteverket 15 år så jag vet.

Citat:

Har du fått svar på vad som gällde med deklarationen, du var inblandad i en diskussion om den för flera månader sedan så du borde haft gott om tid att ta reda på fakta?

Men du kanske inte vill riskera att en av dina få ”bevis” avskrivna för att till slut stå helt utan något att bygga dina personliga utbrott på?
Citera
2019-01-30, 17:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Den som konspirerade var mördaren O. Han fick alla att tro att han var en ängel och att frun ville dö! Han tog livet av tre personer. Det är fakta. PK sa inget om att två tog livet av sig. Du är dum om du tror på det som inte sagts. Det finns en anledning till att det lämnas öppet för tolkningar. Den anledningen kan man spekulera kring.

Du har helt fel och det finns inget som stöder dina konspirationer, jag beklagar verkligen att du har fallit tillbaka till konspirationsträsket, efter presskonferensen var du faktiskt helt normal under några dagar.

Du får lyssna igen på vad som sades under polisens presskonferens helt enkelt, kanske det kan få bort de värsta villfarelserna ur ditt resonemang men jag tvivlar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in