2019-01-29, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Några i tråden tror att O och H gemensamt handgripligen dödade flickorna.

Några tror att enbart O mördade flickorna.

Kan du, utan att delge hela hypotesen, säga om H också aktivt var med och mördade flickorna?

Tog hon sedan livet av sig med snara/hängning/självkvävning?

Jag kan säga så mkt som att O inte agerat själv.Vill minnas att polisen beskrev detta underförstått på sin presskonferens också.De hade inte så pass mycket lugnande utan DE har kunnat agera
Citera
2019-01-29, 22:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Okej, då förstår jag. Det är egentligen precis vad jag undrar över själv.

Spontant förmodar jag nån slags legering av hybris, självtillräcklighet, uppgivenhet och rådlöshet och skam och förtvivlan, förbittring och utmattning. Och kanske sympatisjuklighet med den andre föräldern. De har ju på ngt plan tytt sig till sig själva med föreställningen att problemet är deras och ingen annans.

Men jag famlar lite, för jag får inte riktigt, riktigt ihop det.

Eller tänkte du på något särskilt?

Nej jag tänkte inte på något särskilt. Jag är väl ganska med dig om att där är en blandning. Min teori är väl fortfarande att mamman var en ångestfylld person som oroade sig mycket över barnen och att pappan var en person som inte klarade av att anpassa sig till ett liv som inte han styrde. Men det låter mest som ett ganska vanligt par så något mer måste ju ha gått snett.

Jag tror inte att Develi är fel ute när det gäller Hanna förutom att jag inte tror att hon verkligen hade satt planerna i verket utan Oskar. Hon verkar inte ha tagit så många egna initiativ. Mest följt med. Men hon hade säkert oro och ängslan som blev sjuklig.

Men Oskar tycker jag det är något annat konstigt med. Jag tror som sagt att han mest ville fly fältet. Men han kunde kanske inte komma på hur det skulle gå till.
Citera
2019-01-29, 22:07
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror att tolkningen av psykisk sjukdom skiljer sig en hel del mellan institutioner som använder den som juridisk term och såna som använder den som ett medicinskt uttryck. Jag skulle tro att poliser dagligen träffar på människor som medicinskt skulle klassad som psykiskt sjuka och där den breda allmänheten skulle tycka att det rasslar av lösa skruvar men där juridiken gör en helt annan bedömning. Där går gränsen vid rättspsyk, rosa elefanter och röster som befaller en att strypa sina barn.

Jag tror att allvarliga depressioner juridiskt kan räknas till allvarlig psykisk störning.

Hursomhelst så sade nog polisen det där mest för att förklara varför ingen hade gjort något - ingen kunde ana att något var på tok.

Som anhörig kan jag annars tänka mig att man hellre skulle vilja att det framkom om föräldrarna var djupt deprimerade. Men alla tänker olika...
Senast redigerad av harperlee 2019-01-29 kl. 22:59.
Citera
2019-01-29, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tänk om OH hade med sig intyg från T*skland, fast inte på ME? Elli09 skrev nyligen i ett inlägg att man inte hade vetskap om ME-diagnoserna på OH´s sida. Märkligt, va?
Rockkungen fick information ja, om något hen inte känt till innan.
Tänk om det faktiskt var så att OH hade spelmissbruk och sysslat med F-bedrägerier - vem vet?

Pajas? Nej, däremot en släkting till HB.

Finns ingen släkting som skrivit här inne.Vare sig på Os eller Hs sida och det är jag idag 100 % säker på.
Citera
2019-01-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jaså du? Trådsanningen om fosterbarn är antagligen ett resultat av historiens sämsta googling. Om man googlar på deras fastighet kommer det nämligen upp några träffar om fosterbarn som inte har ett smack med familjen att göra. Lär dig googla för f-n. Uppmärksamhetssökande.
Hur menar du nu ?? Har inte tid att att googla.Bättre du förklarar vad du menar ?
Citera
2019-01-30, 00:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Finns ingen släkting som skrivit här inne.Vare sig på Os eller Hs sida och det är jag idag 100 % säker på.
Lika säker som när du med bestämdhet påstod dig veta hur det stod till med HB´s släktförhållanden? Eller beträffande testamentet.

Jag är 100 % säker på att du har fel i ovanstående påstående, Elli09. Och jag har goda skäl att våga hävda att så är fallet.

Elli09:
Citat:
Jag har aldrig kommit med felaktiga påstående och Rockungen är absolut ingen släkting. Och för övrigt så är det inte som ni tror. O är fortfarande djupt saknad och dog en tragisk död..
https://twitter.com/search?f=tweets&...enkow&src=typd
Solglittret:
Citat:
Jo du "Ellie09" - dina uppgifter om Hannas släktförhållanden var tyvärr rena påhitt.
Jag ringde till slut till Folkbokföringen. Det visade sig att "Rockkungen" hade helt rätt, du var ute och cyklade kring vem som skulle ärva och vem som var släkt med vem. RK hade dessutom tillgång till dokument som enbart hade delgetts anhöriga.

"Det var två bröder: Lage och Torgny som var gifta med varsin kvinna, de gifte sig samma år 1963.
Lage med Kerstin Margareta och Torgny med Gunilla

Dessa fyra personer - bröder och svägerskor - bestämde sig i januari 1971 för att byta sina efternamn till familjenamnet Brenton.
Under åren som följde fick de två barn vardera.
Lage och Kerstin fick Magnus och Hanna
Torgny och Gunilla fick Oscar och Tinna.

Juni 1985 skilde sig Lage och Kerstin, båda behöll namnet Brenton som också deras två barn heter.
Torgny och Gunilla är fortfarande gifta och bor i Båstad.

Hanna gifte sig så småningom med Oskar Henkow 20090221 och fick de nu döda barnen Agnes och Moa. (Barnen föddes före giftemålet)

Magnus, Hannas bror, gifte sig med Ingeborg och fick sonen Melker, deras enda barn född 2003.
Magnus och Ingeborg är fortfarande gifta.

Oscar, Hannas kusin, gifte sig och fick dottern Maya, nu 20 år samt ytterligare ett barn med skyddad identitet. Oscar är idag ensamstående och bor med Maya.

Tinna, Hannas andra kusin, bor idag i New York med sitt enda barn, sonen Paulo, 21 år.

Således har Hanna bara en bror, den fortfarande gifte Magnus med sonen Melker.
Precis som Rockkungen uppgett. Denne broder ärver enligt testamentet.

Oscar som "Ellie09" pratar om är inte Hannas bror, utan Hannas kusin, barn till Hannas far Lages bror Torgny och hans fru Gunilla. Precis som Tinna också är Hannas kusin i New York.

"Ellie09s" uppgifter att Gunilla är Hannas mor är rena påhitt, Gunilla är gift med Hannas farbror Torgny. Gunilla har aldrig varit gift med Lage. Kerstin heter Hannas mamma.
Hannas mamma Kerstin har som andranamn Margareta, vilket också Hanna hette i andranamn efter sin mor."
Citera
2019-01-30, 00:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Du missförstår, jag menar att ärendet redan är på fakultetsnivå iom att det ligger ute för kompetens-/sakkunnigutlåtande. Lärarförslagsnämnden utser sakkunniga.

Beredning av befordringsärenden
Det gällande regelverket innebär att det i grunden är två beslut som krävs för
befordran, beslut av fakultetsstyrelsen om att ta upp ärendet för prövning samt
beslut om befordran efter den kompetensprövning som sköts av
Lärarförslagsnämnden
.

https://staff.lusem.lu.se/staff-pages/media/documents/appointments-board/STYR2015-735-beredning-av-arende-infor-beslut-om-provning-av-befordran-till-professor.pdf

https://staff.lusem.lu.se/staff-pages/media/documents/appointments-board/STYR2016-327-bedomningskriterier-for-befordran-till-professor.pdf
Vi verkar i stort vara överens om tågordningen, men i fråga om ev. prof.utnämning var inte sista ordet sagt. - Ärendet togs upp den 15 jan men tvingades av känd anledning avbrytas.
Citera
2019-01-30, 00:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lika säker som när du med bestämdhet påstod dig veta hur det stod till med HB´s släktförhållanden? Eller beträffande testamentet.

Jag är 100 % säker på att du har fel i ovanstående påstående, Elli09. Och jag har goda skäl att våga hävda att så är fallet.

Elli09:

Solglittret:
Det verkar som att vissa användare utger sig för att veta mer än de har täckning för - vilket naturligtvis också får betydelse för deras trovärdighet - plus att man bakom alla lögner och halvsanningar kan ana sig till en dold agenda.
Citera
2019-01-30, 01:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Nej jag tänkte inte på något särskilt. Jag är väl ganska med dig om att där är en blandning. Min teori är väl fortfarande att mamman var en ångestfylld person som oroade sig mycket över barnen och att pappan var en person som inte klarade av att anpassa sig till ett liv som inte han styrde. Men det låter mest som ett ganska vanligt par så något mer måste ju ha gått snett.

Jag tror inte att Develi är fel ute när det gäller Hanna förutom att jag inte tror att hon verkligen hade satt planerna i verket utan Oskar. Hon verkar inte ha tagit så många egna initiativ. Mest följt med. Men hon hade säkert oro och ängslan som blev sjuklig.

Men Oskar tycker jag det är något annat konstigt med. Jag tror som sagt att han mest ville fly fältet. Men han kunde kanske inte komma på hur det skulle gå till.

En del av komplexiteten för oss lär ligga i att de är två om beslutet samtidigt som man kan ana att ingen av dem skulle betett sig så drastiskt ensam. Och ovanpå det så är just den sättningen närmast inexistent på svensk botten i modern tid.

Jag kan tänka mig att H fördystrats över familjesituationen så till den grad att hon närmast tappat fattningen, och vädjat om en lösning. De två har säkert varit tajta, och inte sett någon egentlig existens utan varandra. De kan ha varit något ohälsosamt beroende av varandra. Så plötsligt sjuka barn blir en kvarnsten som de inte kan hantera. Barnen ska kröna deras tvåsamhet men drar istället ner dem, som en nitlott. OH skulle då vara mer av den lojale fixaren och ansvarsfulle ”pappan” till de ”skyddslösa” döttrarna. Och den som ger lite alibi åt mamman, och gör grovjobbet.

För övrigt ser jag ingen klar trigger.

Det vore bra om deras metod eller synbara kallsinnighet gentemot omgivningen markerade konturen till uppsåtet, men jag vågar inte riktigt påstå att jag upplever det så i någon tydligare mening. Det vet väl bara de närmare berörda.
Citera
2019-01-30, 03:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Absolut kan det vara så.
Ja, dels är inte sjukdomen så känd även om den är på tapeten här och högaktuell sen morden. Dels är det väl enklare namnmässigt - det har oavsett med trötthet att göra.
Sen vet vi också att den är fluktuerande och utlöses efter ansträngning. Aktivitet betyder ansamlande av kraft och vila.
Alla som inte ser det här organiserandet tycker väl det inte är nåt - vilket är just typiskt att ME blir felbedömt eller annat. Men hur som haver - polis har berättat om diagnoserna.

Men jag undrar - kunde man se nån viss åsiktsåtskillnad/inställning i frågan kring sjd gällande O och H i frågan även om de brydde sig lika mycket om töserna?
Det kan ha med kön att göra likaväl som personlighet.
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det verkar som att vissa användare utger sig för att veta mer än de har täckning för - vilket naturligtvis också får betydelse för deras trovärdighet - plus att man bakom alla lögner och halvsanningar kan ana sig till en dold agenda.
Ja, precis! Det är just den där helhetsbedömningen som är så viktig när man tittar både retroaktivt och nutida snackare.
Rockkungen for med alldeles för mycket osanning.
... för att inte tala om agenda. Sanningen kommer ikapp så det gäller att inte vara för kaxig.

Sen finns det de som likt mig inte har en enda koppling till nån sida men som påstår ditten och datten om släkters makt och potentiala hotbeteende.
Erinrar mig O:s juridiska släkt med så mycket makt över den skånska polisen när det kommer till mörkläggande.
Citera
2019-01-30, 03:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
En del av komplexiteten för oss lär ligga i att de är två om beslutet samtidigt som man kan ana att ingen av dem skulle betett sig så drastiskt ensam. Och ovanpå det så är just den sättningen närmast inexistent på svensk botten i modern tid.
Exakt. Det är just detta.
1. Man kan försöka dyka in i forskningen kring detta fenomen könsrelaterat. Vi har en ledtråd och det är deras förklaring till anhöriga via brevet om tjejernas sjukdom, upplevt lidande innan (djup kris) och deras dystra hypotetiska syn på framtiden - sk inbillad barmhärtighet (mercy, altruism).

2. Utröna det lilla som finns kring respektive person, var och en för sig.

3. Sen fundera kring det du tar upp: Förstärkt fenomen pga relationen, vad de båda skapar ihop (1+1=>2). Påverkar varandra, förstärker på gott och ont. Allierandet.

Jag funderar även kring altruism som begrepp, drivkraft och ur ett tidsperspektiv:
- Positiv (omtänksamt, driftigt, välvilligt, snällt). Kraftfullt, kreativt och full rulle. Positiv jakt.
- Mindre positiv (överdrivet, utopiskt). Kommer inte till ro, aldrig nöjd, ständig oro, sugande destruktiv. Besvikelse vid nederlag, ingen acceptans. Negativ jakt.
- Malign (dystert, utan hopp). Den svarta "omsorgen". Modern ser barnet som en enhet bortom spädbarnsåldern. Mercy killing. Personen inbillar sig göra gott som slutlösning. Det gör även en självmordsbombare..

➥ I detta kan man även applicera en destruktiv relation bland vuxna, hur patologiska bindningar skapas över tid, påverkar varandra negativt med ursprung i det goda. (positiv, mindre positiv, malign).
Var och en - enskilt eller utan kristillstånd - så kan personerna fungera som vanligt, men det ligger vilande i personligheten att riskera flamma upp (gamla trauma, inkompetens copingstrategier, latent störda beteenden).

➥ Depression har även tre faser (mild, moderat eller svår). Dess innan finns den mer diffusa nedstämdheten (sänkt stämningsläge), att vara ledsen. Mer lättväckt vid problem hos vissa men hanterbar. Kan ligga latent och blomma upp.

I depressionen riskerar det kognitiva att påverkas, hur man hanterar och ser på tillvaron. Ju mer depressiv, ju mer svartsyn ända bort till djup melankoli. Det är både externt och internt påverkbart.

Precis som du reflekterar kring:
Citat:
Jag kan tänka mig att H fördystrats över familjesituationen så till den grad att hon närmast tappat fattningen, och vädjat om en lösning. De två har säkert varit tajta, och inte sett någon egentlig existens utan varandra. De kan ha varit något ohälsosamt beroende av varandra. Så plötsligt sjuka barn blir en kvarnsten som de inte kan hantera.

Barnen är i centrum - det är föräldrars gemensamhet som bildar unionen familj:
Citat:
Barnen ska kröna deras tvåsamhet men drar istället ner dem, som en nitlott. OH skulle då vara mer av den lojale fixaren och ansvarsfulle ”pappan” till de ”skyddslösa” döttrarna. Och den som ger lite alibi åt mamman, och gör grovjobbet.

När omsorg (kopplat till alutistiska begreppet) skenar kan det i all välmening bli både kvävande och krävande. Här har det uppenbart nått en nivå som malign (farlig, dödlig).
I det här kan man även se könsrollerna - manligt skydd, family provider, utåtriktat och kvinnligt omvårdande, inåtriktat.
Citat:
För övrigt ser jag ingen klar trigger.

Hur stod planeterna när de föddes och sen gifte sig? Just kidding.

Jag tror som sagt att triggern är Moas diagnos då den överensstämmer med föregående barns sjukdom (krisrelaterat), samt tidsaspekten som de uppger i brevet. Men jag tror inte det menas superaktiv planering utan snarare att i detta samband så går luften ur och den vidriga lösningen i hopplösheten börjar diskuteras.
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 04:03.
Citera
2019-01-30, 05:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan säga så mkt som att O inte agerat själv.Vill minnas att polisen beskrev detta underförstått på sin presskonferens också.De hade inte så pass mycket lugnande utan DE har kunnat agera
Ja. Om det så gäller både självmord och mord på sina döttrar så var de fullt kapabla att agera.

"Vi kan också vid den rättsmedicinska undersökningen konstatera att båda föräldrarna hade stora doser lugnande läkemedel i sina kroppar - dock inte dödliga doser och dock inte så mycket så att dom inte heller har kunnat agera."

" I det här avskedsbrevet, förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ner tillsammans framgår det att dom gemensamt och i samförstånd under hösten 2017 gemensamt tog det här beslutet om att dom skulle avsluta sina och sina barns liv.

Anledning till att dom har gjort detta beskriver dom i sitt brev - det är att barnen, båda döttrarna, har under dom senaste åren fått varsin diagnos på sjukdomen ME.
ME är nån form av kroniskt trötthetssyndrom, det finns en diagnos ställd på var och en av döttrarna."

Det har tagit så pass mycket fokus från barn och föräldrar så att föräldrarna i sitt brev skriver "Ingen av oss kommer någonsin att kunna leva ett liv i egentlig mening". Slut citat."

i datorer och mobiltelefoner har de sen hittat information "som styrker då båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända."

- Går det att säga nåt om föräldrarnas psykiska status?
"Nej det går inte att säga, utan det man kan konstatera det är ju att dom varit hårt ansatta av, allt fokus har gått till barnens sjukdomar och lösa det här, så att deras psykiska status i övrigt finns ingenting som tyder på psykisk sjukdom eller sånt här i dom dokumenten man fått fram."

"Så som ni förstår då så ger utredningen sammantaget här stöd för att båda föräldrarna tydligt har planerat, att gemensamt och i samförstånd, genomföra den här gärningen tillsammans och båda två är därför också såklart, formellt misstänkta i ärendet för att gemensamt och tillsammans dom har dödat sina två döttrar."
Senast redigerad av develi 2019-01-30 kl. 05:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in