Citat:
Resonemang?
Jag gjorde inget resonemang. Jag lade fram fakta.
Jag bad dig att redogöra för hur det kunde vara sant, men det kunde du tydligen inte, så jag utgår ifrån att du instämde med de fakta jag angav eftersom du inte kunde komma med någon som helst invändning.
Men okej, ville du ha ett resonemang?
Om koranen påstås vara korrekt, men sedan visar sig innehålla uppenbara fel, ska man då förkasta hela koranen eller bara de delar som innehåller själva felen?
Koranen påstår felaktigt upprepade gånger att treenigheten inom kristendom skulle syfta på att de kristna tillber tre gudar, när de kristna endast påstår att treenigheten är tre olika uppenbarelser av gud och som tillsammans är en enhet. (4:171, 5:73)
Vidare påstår koranen felaktigt att även Maria av kristna skulle räknas som en del av det kristna gudsbegreppet (och att treenigheten då skulle vara Gud, Jesus och Jesus mor). (5:116)
Eftersom det helt uppenbart för alla kristna att treenighet inte avser tre olika gudar, utan tre olika uppenbarelser av en enda gud, och att Maria aldrig har figurerat som en del av denna treenighet, varför står det då så i koranen?
Är det bara satir och en överdrift i avsikt att förlöjliga eller är det ett missförstånd och alltså inte egentligen ett faktafel?
Fast sedan har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven:
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"
Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är det som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samaritaner israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike (Samaria) år 722 f.Kr och de kallades samarier eller samaritaner därför att deras huvudstad hette Samaria. Men det kan historiskt sett inte ha funnits några samaritaner på Moses tid (omkring 1200-1400 f.Kr.) eftersom Samaria inte grundlades förrän minst 400 år senare.
Varför kallas då en person för samarier i suran 20:95? Fanns det en annan plats som kallades för Samaria innan Israels rike bildades? Eller finns det någon annan anledning till att en person kan kallas för samarier?
Motsäger dessa fakta från koranen koranens anspråk på total sanning eller finns det någon annan förklaring?
Kan du svara på det eller håller du med mig om att koranens sanningsanspråk är tomma ord?