Citat:
Ursprungligen postat av
Bukakekockaburra
Tråden handlar inte om mig, det var ts som ville ha frågor. Nej, jag blir inte lack. En liten debatt på internet med främlingar är absolut ingenting att uppröras över. Däremot känns det ju omotiverat att svara på frågor till folk som inte frågar för att dom vill förstå. Man får lätt dom vibbarna från många här i tråden, eller hur?
Ja, det finns alla sorter. Jag menar bara att om du deltar i en diskussionstråd och inte svarar på direkta frågor så vill jag veta om du tänker delta eller ignorera alla frågor som ställs till dig. Om så är fallet är det ju meningslöst att fortsätta.
Citat:
Om vi tar ditt tonläge till exempel, hur känner du när du läser det, ifall du läser som om det vore skrivet till dig själv? "Är du inkapabel till..." ^^
Eftersom du undviker mina frågor två gånger i rad vill jag veta om det är för att du har din tro eller åsikt utan logisk uppbyggnad och därför undviker att försöka svara på frågorna eller om det beror på något annat.
Citat:
Ok, du bryr dig om vad sanningen är.
Är du öppen för att Islam kan vara hela sanningen?
Ja men det är mycket osannolikt att det är sanningen. Det skulle krävas att någon avslöjar ny fakta jag ännu inte tagit del av som är så revolutionerande att hela min världsbild ändras.
Citat:
Jag tycker du förhastar dig i dina slutsatser. Du säger att problemet är att religiösa måste utgå från dogmer och bud.
Många religiösa har levt icke-religiösa liv innan de blev religiösa och började utgå från dogmer och bud. Därför vet de skillnaden. Du kan inte utesluta att de slutligen kom fram till att dogmerna och buden ÄR det bästa.
Det säger jag ingenting om. Visst kan personerna göra det. Skillnaden är ändå att rikta kritik mot en ideologi som har ett gäng fasta idéer baserat på skrifter och att rikta kritik mot en persons individuella uppfattning.
Citat:
Det låter som du förutsätter att man aldrig har kunnat tänka själv och att man bara hoppade på nåt tåg och därmed slutade tänka. Man väljer ju faktiskt att följa sin religion.
Då misstolkar du vad jag skrev.
Citat:
Du säger att det formar individens ställningstaganden att man utgår från dogmer och bud. Återigen, det man kom fram till var ju att Det här är det bästa, det är vad JAG, som muslim tar ställning FÖR.
Fast vi har ännu inte kommit fram till VAD du tar ställning för. Bara att det är "det bästa".
Citat:
Sure, alla kan kritiseras, även de som tror de tänker själva. Så länge man inte enas om något kommer väl folk att kritisera varandra, inget konstigt där. Snarare ett argument för att alla borde följa samma religion.
Ja, eller ingen religion. Dock har det ju aldrig hänt i mänsklighetens hela historia. Det finns ju ingen som dödat så många muslimer som muslimerna själva, ex.
Citat:
Varför skulle det vara något bra att ateister står för sina egna påhitt?
Dels för att kritik mot en person mer sällan leder till anklagelser om rasism för att stoppa diskussionen, dels för att argumenten oftare faktiskt finns där snarare än någon som följer i blindo bara för att "det är rätt" utan rättfärdigande eller rationalisering.
Citat:
ska vi dra det till sin spets finns det de som tänker själva att de är katt eller ponny i född i fel kropp, eller hur? Med ditt resonemang blir ju de här de bästa tänkarna.
Jag utgår inte ifrån att någon har mer eller mindre rätt baserat på sin utgångspunkt, bara att diskussionen kan arta sig på olika sätt. Fördelen med skriftbaserade ideologier är att jag kan diskutera runt skriften utan att någon tror jag pratar om hudfärger trots att det allt oftare är ett sätt att undvika kritik nu för tiden.