2019-01-28, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är du rädd för reglerna från de gudar du inte tror på?
Varför skulle jag vara det? Läs mitt förra inlägg och försök förstå istället för att impulsposta.
2019-01-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Varför skulle jag vara det? Läs mitt förra inlägg och försök förstå istället för att impulsposta.
Jag postar vad jag vill.
Och jag är heller inte rädd för din Guds regler. Dock kan jag vara rädd för vissa männskor som lever efter de reglerna.
2019-01-28, 15:48
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Tråden handlar inte om mig, det var ts som ville ha frågor. Nej, jag blir inte lack. En liten debatt på internet med främlingar är absolut ingenting att uppröras över. Däremot känns det ju omotiverat att svara på frågor till folk som inte frågar för att dom vill förstå. Man får lätt dom vibbarna från många här i tråden, eller hur?
Ja, det finns alla sorter. Jag menar bara att om du deltar i en diskussionstråd och inte svarar på direkta frågor så vill jag veta om du tänker delta eller ignorera alla frågor som ställs till dig. Om så är fallet är det ju meningslöst att fortsätta.

Citat:
Om vi tar ditt tonläge till exempel, hur känner du när du läser det, ifall du läser som om det vore skrivet till dig själv? "Är du inkapabel till..." ^^
Eftersom du undviker mina frågor två gånger i rad vill jag veta om det är för att du har din tro eller åsikt utan logisk uppbyggnad och därför undviker att försöka svara på frågorna eller om det beror på något annat.

Citat:
Ok, du bryr dig om vad sanningen är.

Är du öppen för att Islam kan vara hela sanningen?
Ja men det är mycket osannolikt att det är sanningen. Det skulle krävas att någon avslöjar ny fakta jag ännu inte tagit del av som är så revolutionerande att hela min världsbild ändras.

Citat:
Jag tycker du förhastar dig i dina slutsatser. Du säger att problemet är att religiösa måste utgå från dogmer och bud.
Många religiösa har levt icke-religiösa liv innan de blev religiösa och började utgå från dogmer och bud. Därför vet de skillnaden. Du kan inte utesluta att de slutligen kom fram till att dogmerna och buden ÄR det bästa.
Det säger jag ingenting om. Visst kan personerna göra det. Skillnaden är ändå att rikta kritik mot en ideologi som har ett gäng fasta idéer baserat på skrifter och att rikta kritik mot en persons individuella uppfattning.
Citat:
Det låter som du förutsätter att man aldrig har kunnat tänka själv och att man bara hoppade på nåt tåg och därmed slutade tänka. Man väljer ju faktiskt att följa sin religion.
Då misstolkar du vad jag skrev.
Citat:
Du säger att det formar individens ställningstaganden att man utgår från dogmer och bud. Återigen, det man kom fram till var ju att Det här är det bästa, det är vad JAG, som muslim tar ställning FÖR.
Fast vi har ännu inte kommit fram till VAD du tar ställning för. Bara att det är "det bästa".

Citat:
Sure, alla kan kritiseras, även de som tror de tänker själva. Så länge man inte enas om något kommer väl folk att kritisera varandra, inget konstigt där. Snarare ett argument för att alla borde följa samma religion.
Ja, eller ingen religion. Dock har det ju aldrig hänt i mänsklighetens hela historia. Det finns ju ingen som dödat så många muslimer som muslimerna själva, ex.

Citat:
Varför skulle det vara något bra att ateister står för sina egna påhitt?
Dels för att kritik mot en person mer sällan leder till anklagelser om rasism för att stoppa diskussionen, dels för att argumenten oftare faktiskt finns där snarare än någon som följer i blindo bara för att "det är rätt" utan rättfärdigande eller rationalisering.
Citat:
ska vi dra det till sin spets finns det de som tänker själva att de är katt eller ponny i född i fel kropp, eller hur? Med ditt resonemang blir ju de här de bästa tänkarna.
Jag utgår inte ifrån att någon har mer eller mindre rätt baserat på sin utgångspunkt, bara att diskussionen kan arta sig på olika sätt. Fördelen med skriftbaserade ideologier är att jag kan diskutera runt skriften utan att någon tror jag pratar om hudfärger trots att det allt oftare är ett sätt att undvika kritik nu för tiden.
2019-01-28, 15:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag är i alla fall intelligent nog att underkasta mig den som har All makt.
Hur vet du att han har all makt?

Citat:
Vad står det i länken om hjärntvätt?

Du kanske är mest hjärntvättad då som fortfadande tror på att hjärntvätt fungerar.
Vad är skillnaden mellan uppfostran, indoktrinering och hjärntvätt?
2019-01-28, 15:54
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Så eftersom du erkänner att det inte finns anledning att vara rädd för reglerna från gudar man inte tror på, kommer du då sluta hävda att andra är rädda för din guds regler när du blir ifrågasatt?
2019-01-28, 16:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du tror på det som står i Bibeln. Jag tror på det som står i Koranen. Så.

Du lever tydligen i en helt egen fantasivärld. Jag har aldrig påstått att jag tror på det som står i bibeln. Varför skulle jag göra det?

Och det stämmer heller inte med verkligheten att sötvatten inte kan blandas med saltvatten, att Maria av kristna skulle räknas som en del av den kristna treenigheten och att det skulle ha funnits funnits samaritaner på Moses tid.

Kan du bevisa att sötvatten inte kan blandas med saltvatten?
Lycka till med det ...

Kan du bevisa att Maria av kristna skulle räknas som en del av den kristna treenigheten?
Lycka till med det ...

Kan du bevisa att det skulle ha funnits funnits samaritaner på Moses tid, innan Samaria ens grundats?
Lycka till med det ...

Så, hur var det nu med koranens sanningar? Stämmer det som koranen påstått om det jag nämnt?
Visa i så fall hur du får det att stämma, för inte stämmer det i alla fall med den verklighet som jag känner till.
2019-01-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, det finns alla sorter. Jag menar bara att om du deltar i en diskussionstråd och inte svarar på direkta frågor så vill jag veta om du tänker delta eller ignorera alla frågor som ställs till dig. Om så är fallet är det ju meningslöst att fortsätta.
Man kanske inte kan förvänta sig att få precis allt man frågar om besvarat. Om du läser igenom tråden här kommer du kanske se den dryga attityd de flesta har mot muslimer så då förstår du nog att man inte alltid har lust att svara. Risken för svar minskar ju när man direkt ser att någon bara är ute efter att spela pelle jöns en stund. Jag säger inte att du gör det men vi kan nog båda se att det finns gott om dom här i tråden.
Citat:
Eftersom du undviker mina frågor två gånger i rad vill jag veta om det är för att du har din tro eller åsikt utan logisk uppbyggnad och därför undviker att försöka svara på frågorna eller om det beror på något annat.
Många saker är redan besvarade i tråden. Vad är det specifikt du undrar över? Kort och gott, Min tro är att det som står i Koranen är sant. Att andra inte förstår eller tycker det är ologiskt är inte ett problem för mig.
Citat:
Ja men det är mycket osannolikt att det är sanningen. Det skulle krävas att någon avslöjar ny fakta jag ännu inte tagit del av som är så revolutionerande att hela min världsbild ändras.
ok, men fint att du är öppen för att det kan vara sant iaf.

Saken är den att när ateister vill "ställa en mot väggen" har de hela tiden fel utgångspunkt då deras tro är att människan står högst och vet mest, kan bevisa saker och det människan inte kan bevisa är för många av dessa (oftast de som inte alls är vetenskapligt insatta eller känner till vetenskapsteori etc.) fel.
För oss troende är Gud högst. Människans kunskap och förståelse är mycket liten i jämförelse. Gud är allvetande.
Det finns det som Gud vet som inte vi vet.
Liksom det finns saker som vetenskapen dels inte vet, och dels inte ännu tagit reda på.

Citat:
Det säger jag ingenting om. Visst kan personerna göra det. Skillnaden är ändå att rikta kritik mot en ideologi som har ett gäng fasta idéer baserat på skrifter och att rikta kritik mot en persons individuella uppfattning.
Då misstolkar du vad jag skrev.
Fast vi har ännu inte kommit fram till VAD du tar ställning för. Bara att det är "det bästa".
ok, ursäkta om jag misstolkade.
Vad är skillnaden att rikta kritik mot individuell uppfattning och mot religiös tro? Du riktar ju i båda fallen kritik mot en persons sätt att uppleva världen och mot dennes värderingar etc.

Jag har upprepat några gånger i tråden att min tro är att Koranen är sann. Det är alltså detta jag tar ställning för.
Jag förstår att många inte förstår och tror man stöttar terrorism mm men det här är också redan avhandlat i tråden, se mitt inlägg om Khawaridj.

Citat:
Ja, eller ingen religion. Dock har det ju aldrig hänt i mänsklighetens hela historia. Det finns ju ingen som dödat så många muslimer som muslimerna själva, ex.
ok, som nu då folk springer runt som yra höns och inte håller med varann. Varken praktiskt eller logiskt att det skulle vara bättre. Hur ska alla enas om vad som är bra och dåligt? Alla bara springer runt och "kränker" varandra på olika sätt. Hoppas du förstår hur jag menar. Bara man slår upp tidningarna eller läser en tråd på flashback så fattar man ju att det blir väldigt tjafsigt utan riktning/vägledning.

Kan du beskriva för mig vad Allah har sagt om en muslim dödar en annan muslim?
Citat:
Dels för att kritik mot en person mer sällan leder till anklagelser om rasism för att stoppa diskussionen, dels för att argumenten oftare faktiskt finns där snarare än någon som följer i blindo bara för att "det är rätt" utan rättfärdigande eller rationalisering.
Jag utgår inte ifrån att någon har mer eller mindre rätt baserat på sin utgångspunkt, bara att diskussionen kan arta sig på olika sätt. Fördelen med skriftbaserade ideologier är att jag kan diskutera runt skriften utan att någon tror jag pratar om hudfärger trots att det allt oftare är ett sätt att undvika kritik nu för tiden.
sure.
Jag tycker också rasistkortet oftast är tramsigt. Men det tycker jag rasism å andra sidan också är.
2019-01-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du lever tydligen i en helt egen fantasivärld. Jag har aldrig påstått att jag tror på det som står i bibeln. Varför skulle jag göra det?

Och det stämmer heller inte med verkligheten att sötvatten inte kan blandas med saltvatten, att Maria av kristna skulle räknas som en del av den kristna treenigheten och att det skulle ha funnits funnits samaritaner på Moses tid.

Kan du bevisa att sötvatten inte kan blandas med saltvatten?
Lycka till med det ...

Kan du bevisa att Maria av kristna skulle räknas som en del av den kristna treenigheten?
Lycka till med det ...

Kan du bevisa att det skulle ha funnits funnits samaritaner på Moses tid, innan Samaria ens grundats?
Lycka till med det ...

Så, hur var det nu med koranens sanningar? Stämmer det som koranen påstått om det jag nämnt?
Visa i så fall hur du får det att stämma, för inte stämmer det i alla fall med den verklighet som jag känner till.
med dina korkade resonemang så kan ju du ta och bevisa vetenskapligt hur en människa kan födas av en oskuld. Ser du inte hur idiotiskt du resonerar?
Nu får du inga fler svar.
2019-01-28, 18:44
Medlem
Pusts avatar
Citat:
med dina korkade resonemang så kan ju du ta och bevisa vetenskapligt hur en människa kan födas av en oskuld. Ser du inte hur idiotiskt du resonerar?
Nu får du inga fler svar.

Han sa väl att han inte trodde på Bibeln, så varför skulle han behöva göra det? Sedan fick Jesus mig veterligen en mirakulös födelse inom islam också.
2019-01-28, 18:59
Medlem
PappasNyaKilles avatar
TS eller den andra muslimen i tråden kanske kan svara på om han/dom ber fem gånger om dagen? Och hur får man ihop det med en ”svensk” livsstil?
Har ni både skurit av förhuden?

Vad säger släkt och tidigare bekanta?
2019-01-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Han sa väl att han inte trodde på Bibeln, så varför skulle han behöva göra det? Sedan fick Jesus mig veterligen en mirakulös födelse inom islam också.
Jo men skillnaden är att jag just förklarat innan att jag inte behöver vetenskapliga bevis för att tro på Allah. Se tidigare inlägg för förklaring. Så smesos argument är bara löjliga och tjatiga.
2019-01-28, 20:37
Medlem
En krigsherre startar en religion och jag följer med-utan eftertanke!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in