2019-01-29, 16:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Stanna där en stund innan du fixerar blicken på mamman i det andra fallet. Vad det beträffar Hanna så finns uppgift i tråden om att hon åt antidepressivt. Hon har haft cancer för flera år sen, det är inte omöjligt att det är nåt hon ätit en längre tid.
Det spelar ingen roll hur bra prognosen är så tangerar denna sjukdom döden och det kan vara fortsatt hormonbehandling - och det är larmrapporter från forskare om recidiv långt senare än man trott. Hur mår då dessa mammor, speciellt om man har en tendens att ängslas, dras till dystra prognoser?
Det var sen storlarm i media för några år sen. 8 November 2017:

2011, Lund:

Orken tar slut och depressionen tar vid. Låter för min del mer än troligt i sammanhanget och depression föregår självmord. Att det redan finns en latent depression som lätt kan övergå i melankoli vid överbelastning.
Enligt Stehlitz så var Hanna deprimerad pga av situationen med barnen sen nåt år tillbaka, djupt oroad för töserna och verkade mer illa däran än O. förutom på hösten då båda var i sämre skick. Uppges ha sök BUP för Agnes som mådde dåligt. Rektorn sa djup kris. Arbetkamrat förmedlar att det var tufft hemma.

Vän på fb med kvinnan som skapat självmordslinjen och var psykosyntesterapeut.
Kommentar om hennes fb 10/1 för övrigt:

15/1 finns uppgift om depression mor och barn.
Anna-Karin85 som säger sig vara kollega:

Ser man sen till pappan beskrivs han deprimerad likaväl, sorg i ögonen över en besvärlig hemsituation, tar ledigt med barnen.
Vi är inne på en bekymrad far och risken gällande medberoende och starka bindningar. En man som kan ha en djupt depressiv fru, nu två sjuka barn och vad säger att inte Hanna var självmordsbenägen?
Står han ut med att bli lämnad - antingen med två sjuka barn med katastrofal sorg efter sin mor?

Det är uppenbart nåt i deras sjuka relation som gör dem väldigt allierade, väldigt i samförstånd och motivet är i altruistisk riktning - vad de själva tror vill säga när de inte ser nån annan lösning.
Sätt bara in en likadan far i det andra fallet så är det nog inte fjärran från ett Bjärred.

Det (Hannas cancer) är en aspekt som inte luftas så ofta. Men den egna dödliga sjukligheten och ovissheten kring detta är givetvis knäckande, inte minst parallellt med barnens insjuknande.

Så visst.

Och maken i hutchinsons fall behöver inte ha varit den exemplariske för att i slutänden hjälpa upp deras sits.

Men det finns patologiska mentala problem där, och det finns två friska barn, och kvinnan väljer att ”skona” den sextonåriga A-grade-dottern från denna jämmerdal, och ligger själv och kikar fram från under filten?

Njae.

Jag kan se det ”konstitutionella arvet” som ett möjligen gemensamt element, som lett till depression, och så sett skulle maken i Bjärred onödigtvis ha dragits med i fallet. Men han kan inte fortsätta existera utan dem ändå. Så sett.
Citera
2019-01-29, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det (Hannas cancer) är en aspekt som inte luftas så ofta. Men den egna dödliga sjukligheten och ovissheten kring detta är givetvis knäckande, inte minst parallellt med barnens insjuknande.
Det är absolut en komponent att ha i åtanke som bakgrundsbrus när det kommer till en mor som sen uppges ha gått upp fullständigt för sina barn och ter sig ångestladdad och oroad. Här kan det i djup kris blomma upp igen till allvarligare djup. Cancer tangerar tankar kring döden, ger ångest och oro innan det kommer en friskstämpel. Elli09 (tror jag det var) har nämnt bröstcancer och hormonbeh.
Det är en enorm studie - 600 forskare, 63 000 patienter - och det var ramaskri för kvinnor som åt Östrogen.
Mitt i självmordsplanerna landade resultatet. Jippi...
Citat:
Och maken i hutchinsons fall behöver inte ha varit den exemplariske för att i slutänden hjälpa upp deras sits.
Det kan han ha varit - det står att hon aldrig nämnt sitt självmordsförsök eller sin mor. Hon har ägnat sig åt kompartmentalisering - varav det verkar ha gått bra i hemmets trygga vrå tills hon (troligen överdrivet, tjejen vägde 50 kg) får för sig att dottern har fått Anorexia likt hon haft.
Hon ser sig själv i dottern och proppskåpet brinner uppenbart i Major depression som det rinner över i. Funktionell dess innan som sagt. H jobbade också.
Citat:
Men det finns patologiska mentala problem där, och det finns två friska barn, och kvinnan väljer att ”skona” den sextonåriga A-grade-dottern från denna jämmerdal, och ligger själv och kikar fram från under filten?
Njae.
Hon anser att dottern är sjukare än hon är. Vem skulle döda ett barn som räknar kalorier efter 6 månader, hetsar dottern om att gå till läkare och blir den altruistiska neurotiska modern?
Återigen - det är HENNES skeva syn likaväl som att det är skevt att döda barn med ME som absolut kan tillfriskna likaväl som vid anorexia. Om det ens var det som sagt..
Citat:
Jag kan se det ”konstitutionella arvet” som ett möjligen gemensamt element, som lett till depression, och så sett skulle maken i Bjärred onödigtvis ha dragits med i fallet. Men han kan inte fortsätta existera utan dem ändå. Så sett.
En emotionellt blind som leder en emotionellt blind och båda faller i gropen.
... och de stackars barnen åker med för navelsträngen är inte kapad - de sitter fast i mamman via hennes skeva syn som högst troligt djupt deprimerad.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 17:01.
Citera
2019-01-29, 18:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är absolut en komponent att ha i åtanke som bakgrundsbrus när det kommer till en mor som sen uppges ha gått upp fullständigt för sina barn och ter sig ångestladdad och oroad. Här kan det i djup kris blomma upp igen till allvarligare djup. Cancer tangerar tankar kring döden, ger ångest och oro innan det kommer en friskstämpel. Elli09 (tror jag det var) har nämnt bröstcancer och hormonbeh.
Det är en enorm studie - 600 forskare, 63 000 patienter - och det var ramaskri för kvinnor som åt Östrogen.
Mitt i självmordsplanerna landade resultatet. Jippi...

Det kan han ha varit - det står att hon aldrig nämnt sitt självmordsförsök eller sin mor. Hon har ägnat sig åt kompartmentalisering - varav det verkar ha gått bra i hemmets trygga vrå tills hon (troligen överdrivet, tjejen vägde 50 kg) får för sig att dottern har fått Anorexia likt hon haft.
Hon ser sig själv i dottern och proppskåpet brinner uppenbart i Major depression som det rinner över i. Funktionell dess innan som sagt. H jobbade också.
Hon anser att dottern är sjukare än hon är. Vem skulle döda ett barn som räknar kalorier efter 6 månader, hetsar dottern om att gå till läkare och blir den altruistiska neurotiska modern?
Återigen - det är HENNES skeva syn likaväl som att det är skevt att döda barn med ME som absolut kan tillfriskna likaväl som vid anorexia. Om det ens var det som sagt..

En emotionellt blind som leder en emotionellt blind och båda faller i gropen.
... och de stackars barnen åker med för navelsträngen är inte kapad - de sitter fast i mamman via hennes skeva syn som högst troligt djupt deprimerad.

Ja, till slut vet man knappt vad man diskuterar...

Det hade varit bra med fina och entydiga markörer, men så är dessvärre eller dessbättre inte världen riktigt beskaffad.

När det börjar luta på nedre däck så faller ju saker också lätt huller om buller. Och då kan det bästa somliga kan åstadkomma vara att hålla sig upprätta och parera för lutning, för att låtsas som att de fortfarande är herre över situationen. Det är förstås inte lätt att veta hur man reagerar.

Men dessa var inte till sjöss. Och någon jävel borde ha nått fram, tycker man.
Citera
2019-01-29, 19:13
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror också att det finns ”mycket” där...

Men det är ändå skillnaden mellan hutchinson o Bjärred som sticker i ögonen. Det må vara ett delvis sjukt förhållningssätt till barnen som lett fram till, eller som manifesteras i morden, men såvitt vi vet finns det inget av det manifesterat i barnens liv tidigare. Du kan leka med tanken att paret gjort vad de gjorde för att inte till slut hamna där. För att de inte litade på att de skulle klara det. Det är fortfarande övertro på sin egen signifikans, men det är ändå inte riktigt hutchinsons blodsugande demon. Minns att det var barnen som var sjuka här, inte föräldern. Att båda föräldrarna i bjärred skulle ha ”inbillat sig” allvaret i flickornas sjukdomar känns inte helt rimligt.

Hutchinson behövde stöd och ordnade förhållanden för att öht kunna existera. Den symboliska förlusten av dottern blev omöjlig att utstå. Hon gör detta i lönndom för maken och brodern. Paret i Bjärred förlorade kanske hoppet om att kunna tillgodose döttrarnas behov av ordnade förhållanden. Vilket väl då kanske blev liktydigt med att förlora döttrarna så som de hade lärt känna dem och ställt förhoppningar till dem (som alla föräldrar gör). Det är av betydelse att de har kommit fram till detta gemensamt — för det antyder att de inte agerade av ondska gentemot varandra, och inte av (fattad) missunnsamhet eller ondska gentemot flickorna. Eller ngn annan. Sen har de inte förstått sin grymhet mot omgivningen. Och naturen av sin besvikelse, som det verkar. Och lite annat.

De har handlat laglöst och därför vårdslöst och egenmäktigt och obetänksamt.

Men vill du utveckla att de har ett sjukt förhållningssätt till flickorna så är du välkommen att försöka igen. Friskt är det ju inte, men det är mycket som inte är friskt. Och lagligt är det definitivt inte, och inte rekommendabelt. Eller vettigt.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag menade att den gedigna litteraturgenomgång som Develi gjort visar på att föräldrars (mammors) anknytning eller relation till sina barn är sjuk när de mördar dem (de förmår inte separera barnet från sig själva eller de har vanföreställningar kring barnen drivna av någon slags patologisk oro. Enligt litteraturen då alltså.)

Men precis som du säger så var mamman som dränkte sin dotter psykiskt sjuk. Sedan barnsben. En person med djupgående problem. Ingen sådan historik verkar finnas i Bjärred. Polisen sade att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom (sade de allvarlig kanske? Djup depression räknas hursomhelst dit). Det är dessutom två personer som skall dölja detta för omgivningen.

Jag tror ju att det alltid finns ett mått av aggression i ett mord om inte gärningsmannen är topp tunnor tokig och hör röster och sådär. Kan man vara så tokig och samtidig planera i flera månader - två tillsammans dessutom - att mörda sina barn? Det är klart om de verkligen gömde sig därhemma och satt och ugglade tillsammans... Men det skulle ju aldrig hända i en vanlig familj.

Om tanken skall slå rot i en att det bästa för ens barn nog vore att dö och man inte är akut psykotisk... Vad är man då?
Citera
2019-01-29, 19:28
Medlem
Citat:
Pratar vi om vad man borde ha gjort eller är det vad de kan röra sig för faktorer som som leder till ett gemensamt beslut?
De borde för det första inte mörda barn. De borde ha drogat dem. De borde ha använt nån annan metod. De borde ha bett om hjälp. De borde gått till psykiatrin och lagt in sig själva.
De borde en massa antar jag?

Depression är en faktor. För höga förväntningar en annan. Personligheter som inte can copa. Samma sak gäller motiv vilket uppenbart är sk. "altruism"; sjuka barn.
Det är självklart komplext men i grunden finns som sagt självmord och de brukar väl inte direkt skutta med glädje till ett träd...

De flesta mödrar som dödar sina barn döms till RPV. Om de överlever vill säga. Beroende på att djup depression klassas som psykisk störning likaväl som psykoser.
Bortom nyförlösta med postpartum eller nyförlösta som dödar direkt (unwanted child) är det just depression som är det främst förekommande.

Igår kväll ville du ha mer fokus på Hanna. Jag tycker att det har nystats mycket, och från flera intressanta vinklar, om hur en mammas bindning till sina barn i kombination med sjukdomar och depression kan leda till altruistiskt mördande. Jag köper det. Det blir ändå ett stort glapp i händelsekedjan där O på något sätt dras in i detta... Blev han det successivt, som ett stöd till en början och sen i takt med att döttrarnas sjukdom utvecklades allt mer med på Hs mörka planer? Mycket av en moders bindning tror jag är ordlös och subjektivt innesluten. Kunde Hanna artikulera sina tankar kring varför hon drogs mot självmord/filicide? Eller blev det uppenbart genom depressionen? Jag förstår inte hur O kunde hänga med på detta?
Citera
2019-01-29, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Igår kväll ville du ha mer fokus på Hanna. Jag tycker att det har nystats mycket, och från flera intressanta vinklar, om hur en mammas bindning till sina barn i kombination med sjukdomar och depression kan leda till altruistiskt mördande. Jag köper det.

Det blir ändå ett stort glapp i händelsekedjan där O på något sätt dras in i detta... Blev han det successivt, som ett stöd till en början och sen i takt med att döttrarnas sjukdom utvecklades allt mer med på Hs mörka planer? Mycket av en moders bindning tror jag är ordlös och subjektivt innesluten. Kunde Hanna artikulera sina tankar kring varför hon drogs mot självmord/filicide? Eller blev det uppenbart genom depressionen? Jag förstår inte hur O kunde hänga med på detta?
Ett glapp jämfört med ett års fokus på Oskar?!
Jag läser engelskt forskningsmaterial parallellt för att veta vad det handlar om och utifrån troliga faktorer som finns i fallet: depression, krisreaktion, mord barn samt altruism/mercy killing dvs subtyp vid filicide-familicide. Det är extremt komplext material att gå igenom då även forskningsområdet är vanskligt i sig.

Attachment disorder, Extended Self är en sjuk anknytning/bindning till barnet där modern inte begriper skiljegränsen mellan sig själv och sitt barn. Den anknytningsprocess som är normal, sund och viktig har inte avtrappats. Barnet blir inte en egen självständig individ. Detta område är i sig stort för då det berör andra delar inom psykologin - för det tangerar narcissism likaväl som depression och finns i den aktiva psykosen.

Parallellt finns då område depression med sina förgreningar ner till djup melankoli, psykotiska tillstånd samt att det finns psychosis altruism.

Männen dominerar familicide men forskningen vävs in via filicide - det går omlott. För att överhuvudtaget finna kvinnorna får man gå via filicide och se vad det rör sig om varav sk. mercy killing dominerar till skillnad från männens motiv och anledningar.

Gång efter annan framkommer via forskningen att detta knappt är möjligt att förutse såtillvida inte modern som planerar filicide är inom vården, söker kontakt själv, har soc inblandat eller andra mer uppenbara riskfaktorer. Omgivningen hamnar i chock då en till synes god moder mördar sitt barn.

Oskar ska nog bakas in på bästa sätt ska du se men jag läser systematiskt.

Har du några idéer så är det bara att sätta igång, det kan ge fler infallsvinklar.

Citat:
Mycket av en moders bindning tror jag är ordlös och subjektivt innesluten.
Möjligtvis innan och om hon dör men inte via intervjuade mödrar som överlevt su-försök och det som är intressant är att de säger väldigt snarlika saker som föregåtts av stress eller krisreaktion. Det är en ganska homogen grupp när det kommer till motiv (resonemang, hur de ser på sig själva och barnet) även om deras bakgrund är brokig dvs vad som ledde till det fatala beslutet.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 20:11.
Citera
2019-01-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ett glapp jämfört med ett års fokus på Oskar?!
Jag läser engelskt forskningsmaterial parallellt för att veta vad det handlar om och utifrån troliga faktorer som finns i fallet: depression, krisreaktion, mord barn samt altruism/mercy killing dvs subtyp vid filicide-familicide. Det är extremt komplext material att gå igenom då även forskningsområdet är vanskligt i sig.

Attachment disorder, Extended Self är en sjuk anknytning/bindning till barnet där modern inte begriper skiljegränsen mellan sig själv och sitt barn. Den anknytningsprocess som är normal, sund och viktig har inte avtrappats. Barnet blir inte en egen självständig individ. Detta område är i sig stort för då det berör andra delar inom psykologin - för det tangerar narcissism likaväl som depression och finns i den aktiva psykosen.

Parallellt finns då område depression med sina förgreningar ner till djup melankoli, psykotiska tillstånd samt att det finns psychosis altruism.

Männen dominerar familicide men forskningen vävs in via filicide - det går omlott. För att överhuvudtaget finna kvinnorna får man gå via filicide och se vad det rör sig om varav sk. mercy killing dominerar till skillnad från männens motiv och anledningar.

Gång efter annan framkommer via forskningen att detta knappt är möjligt att förutse såtillvida inte modern som planerar filicide är inom vården, söker kontakt själv, har soc inblandat eller andra mer uppenbara riskfaktorer. Omgivningen hamnar i chock då en till synes god moder mördar sitt barn.

Oskar ska nog bakas in på bästa sätt ska du se men jag läser systematiskt.

Har du några idéer så är det bara att sätta igång, det kan ge fler infallsvinklar.

Möjligtvis innan och om hon dör men inte via intervjuade mödrar som överlevt su-försök och det som är intressant är att de säger väldigt snarlika saker som föregåtts av stress eller krisreaktion. Det är en ganska homogen grupp när det kommer till motiv (resonemang, hur de ser på sig själva och barnet) även om deras bakgrund är brokig dvs vad som ledde till det fatala beslutet.
Imponerad över ditt slit i tråden! 😊👍
Citera
2019-01-29, 20:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag menade att den gedigna litteraturgenomgång som Develi gjort visar på att föräldrars (mammors) anknytning eller relation till sina barn är sjuk när de mördar dem (de förmår inte separera barnet från sig själva eller de har vanföreställningar kring barnen drivna av någon slags patologisk oro. Enligt litteraturen då alltså.)

Men precis som du säger så var mamman som dränkte sin dotter psykiskt sjuk. Sedan barnsben. En person med djupgående problem. Ingen sådan historik verkar finnas i Bjärred. Polisen sade att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom (sade de allvarlig kanske? Djup depression räknas hursomhelst dit). Det är dessutom två personer som skall dölja detta för omgivningen
Ja, polisen sa att de inte hade sökt läkarhjälp. Det finns ingenting dokumenterat via journaler och uppenbart har ingen sett annat än krisreaktion och nedstämdhet.

Lynn är en person som upplevt ett trauma som ung. Hon kånkar vidare i den akademiska världen och är funktionell. Hon arbetar som psykiatriker och säger inte ett ord till omgivningen om sina upplevelser. Hon stänger av.
De lever ett liv i hög standard och det finns ingenting att larma för - omgivningen stod med hakan ner till knäna när hon plötsligt aktiverar en vedervärdig plan hon tänkt på en tid, hon själv var självmordsbenägen.
En väninnan upplever hennes oro för dottern som överdriven och hon äter antidepressiva - ett icke ovanligt intag i dagens samhälle. Hon har sömnstörningar och är nedstämd.

Nåt annat finns inte hos doktorn.

När sen hennes dotter uppvisar likande symtom som hon själv genomlidit så aktiveras hennes tidigare trauma. Hennes egen anknytning till död. Hanna har också genomgått en dödlig diagnos oavsett om hon både överlevde och hade god prognos.

Hon reagerar infantilt och förmår inte skilja på sig och sin dotter. Hennes känslor applicerar hon på dottern, hon ska driva henne till läkare och det uppstår konflikt mellan dem.
Dottern är inte döende, hon har inte ens diagnos på anorexia. I mammans värld är det katastrof när hon räknar kalorier - för hon tolkar dottern med sina deprimerade ögon och ser sig själv och sitt lidande. Hyperaltruismen kickar in - hon ska nu till vilket pris som helst skydda dottern och det sker med döden som lösning.

Plötsligt så ska de dö tillsammans varav den utsprungliga självmordsplanen var att ta bilen och köra rätt i vattnet och dränka båda. När maken och sonen reser bort så ser hon väl det gyllene tillfället och agerar ut. Varför framkommer ej.
Hennes depression har gått från moderat till melankoli. Hon har gått med garden uppe, burit instängda känslor och dottern står henne uppenbart nära via en sjuk identifikation.
Hon har således varit helt funktionell ända tills hon får för sig att framtiden är nattsvart för dottern.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 20:48.
Citera
2019-01-29, 20:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Men precis som du säger så var mamman som dränkte sin dotter psykiskt sjuk. Sedan barnsben. En person med djupgående problem. Ingen sådan historik verkar finnas i Bjärred. Polisen sade att det inte fanns några tecken på psykisk sjukdom (sade de allvarlig kanske? Djup depression räknas hursomhelst dit). Det är dessutom två personer som skall dölja detta för omgivningen.

Jag tror ju att det alltid finns ett mått av aggression i ett mord om inte gärningsmannen är topp tunnor tokig och hör röster och sådär. Kan man vara så tokig och samtidig planera i flera månader - två tillsammans dessutom - att mörda sina barn? Det är klart om de verkligen gömde sig därhemma och satt och ugglade tillsammans... Men det skulle ju aldrig hända i en vanlig familj.

Om tanken skall slå rot i en att det bästa för ens barn nog vore att dö och man inte är akut psykotisk... Vad är man då?

Okej, då förstår jag. Det är egentligen precis vad jag undrar över själv.

Spontant förmodar jag nån slags legering av hybris, självtillräcklighet, uppgivenhet och rådlöshet och skam och förtvivlan, förbittring och utmattning. Och kanske sympatisjuklighet med den andre föräldern. De har ju på ngt plan tytt sig till sig själva med föreställningen att problemet är deras och ingen annans.

Men jag famlar lite, för jag får inte riktigt, riktigt ihop det.

Eller tänkte du på något särskilt?
Citera
2019-01-29, 20:54
Medlem
Citat:

Jag tror att tolkningen av psykisk sjukdom skiljer sig en hel del mellan institutioner som använder den som juridisk term och såna som använder den som ett medicinskt uttryck. Jag skulle tro att poliser dagligen träffar på människor som medicinskt skulle klassad som psykiskt sjuka och där den breda allmänheten skulle tycka att det rasslar av lösa skruvar men där juridiken gör en helt annan bedömning. Där går gränsen vid rättspsyk, rosa elefanter och röster som befaller en att strypa sina barn.
Citera
2019-01-29, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Imponerad över ditt slit i tråden! 😊👍
Jo tack men det är inget slit. Det finns en grund att stå på (vana att läsa forskningsmaterial) men familicide-filicide är nytt och väldigt intressant när det kommer till det komplexa gällande psykets dynamik och vad det rör sig om bakom kulisserna.

Jag SKA baka in Oskar för de är givetvis två i Chorea Macchabæorum.
Citera
2019-01-29, 21:49
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så som jag funderat kring att de (O och H) faktiskt beskrev antingen kronisk trötthet eller kroniskt trötthetssyndrom snarare än att säga ME/cfs och behöva rabbla att det betyder myalgisk encefalomyelit - cronic fatigue syndrome?
Oavsett om ME är den korrekta beteckningen så är det för min del fullt begripligt om man säger det mer försvenskade namnet (som i sig är deskriptiv) ?

Absolut kan det vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in