2019-01-29, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Kriminalteknik/Kriminalteknik%202012/Blackundersokningar3_2012.pdf

Man kan t.ex. ha gjort egna utskrifter med olika tidsintervall, för att sedan jämföra med bläcket i det utprintade brevet. Samma sak kan ha gjorts med bläcksammansättningen i de pennor som använts. - De borde ha topsat alla dokument, om inte annat så för att se vem/vilka som hanterat dokumenten; också frekvensen av fingeravtryck - och vems.

Tack, intressant läsning!

Om underskrifterna är gjorda med kulspets så har NFC metoder. Bra att veta om man skall fixa till det någon gång...

Beträffande testamentet så skulle de kunnat konstatera att underskrifterna är skrivna vid samma tillfälle men det torde vara ointressant. Det är ju bevittnat och av dem som säkert vet när också. Kanske inte NFC behövde analysera något alls. Polisen själva kanske inte heller intresserat sig för att H undertecknat ett täckpapper. Det är det sistnämnda är det är viktigast eftersom det kunde stått något hela annat under täckpapperet än vad hon trodde.

När det gäller avskedsbrevet så måste det bero på vilken typ av skrivare som används. Finns ju olika termiska bläckstråleskrivare. Kulspetsbläck förändras kemiskt med tiden och temperatur är en parameter som påverkar kemiska processer. Dom borde konstaterat om en av namnteckningarna utsatts för värme men inte den andra. Om båda underskrifterna passerat värme så tror jag inte de upptäcker något av intresse. Metoderna säger bara om underskrifter är färska eller gamla.

Mina funderingar kvarstår, oavsett vad, om varför polisen så ointresserat avfärdade journalistens fråga om de var säkra på att någon av föräldrarna skrivit under det brevet.
Citera
2019-01-29, 09:29
Medlem
harperlees avatar
Citat:
http://nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Kriminalteknik/Kriminalteknik%202012/Blackundersokningar3_2012.pdf

Man kan t.ex. ha gjort egna utskrifter med olika tidsintervall, för att sedan jämföra med bläcket i det utprintade brevet. Samma sak kan ha gjorts med bläcksammansättningen i de pennor som använts. - De borde ha topsat alla dokument, om inte annat så för att se vem/vilka som hanterat dokumenten; också frekvensen av fingeravtryck - och vems.

Verkar som om dateringen inte är särskilt precis - flera månader behövs för att se skillnader. Så de måste ha gått efter något annat då de fastslog att bläcket var tryckt på pappret innan underskrifterna.

Det verkar nästan som om underskrifterna rent fysiskt måste ha överlappat texten.
Citera
2019-01-29, 09:33
Medlem
När det gäller O och hans relation till sin karriär och sitt jobb blir den sammantagna bilden av de spår som finns kvar på nätet en annan än kallblodig egoist som den sista tiden mest ägnade sig åt microhämnd pga okänd oförrätt via testamente om man går all in på depressions-spåret.

Depression innebär skamkänslor och självförakt. Man hamnar dels utanför sig egen person och dels betraktar man världen man en gång kände och hade full samhörighet med från distans. Många upplever sig vara en grå, stilla och tom skugga vid sidan av alla andra människor i färg som valsar förbi på väg med tydlig riktning. Man ser ingen framtid. Då kan det fungera som ett slags sista avsked och bokslut till/för sig själv att betrakta sådana områden i tillvaron som inte är besudlat med skam. För O var kanske arbetet, cv:t, hemsidan, publikationerna det enda som fortfarande var välbekant och tryggt tiden innan morden och självmordet. Det kunde han känna ren stolthet över - så som många kan se på sina barn vid depression. De är rena och oförstörda och den enda gnistan i en känslomässig öken. Men eftersom han och H hade bestämt att döttrarna skulle dö kunde de inte fungera på det sättet för honom. Skammen bör istället ha slagit i taket när han tänkte på dem "such a deep sorrow in his eyes".
Senast redigerad av Tey44 2019-01-29 kl. 09:38.
Citera
2019-01-29, 09:53
Medlem
Låt oss ponera att:
1. H ville dö (av en eller annan anledning) och det visste O. Han ville definitivt inte bli kvar och leva vidare utan H, det vore för jobbigt med tanke på tomheten och att ta hand om flickorna?
2. O ville dö (av en eller annan anledning) och det visste H och ville inte fortsätta utan honom?
Av ovan nämnda kanske de hade bestämt sig för att tillsammans göra slut på allt redan för något år sen men visste inte hur?
En av ideerna i denna riktning var att långsamt göra flickorna sjuka (om de redan inte var det alltså) varpå en "naturlig" isolering följde genom att bland annat stänga dem ute från skolan och andra aktiviteter?
Och för att inte väcka misstankar utifrån om att familjen var i riktig kris fortsatte de med sina arbeten och umgänge även om det tydligen var i begränsad form?
Allt övrigt socialt liv måtte då ha varit planerat in i minsta detalj för att kunna behålla kontrollen över situationen?
Sen beslutar sig O och H till slut för ett datum när de skulle göra slut på allt gemensamt? Men något gick kanske ändå snett och allt blev bråttom och ingen tid till att planera morden bättre?
Kan en eller båda flickorna, av en slump eller på annat sätt, fått veta vad som planerades? Utlösande faktorn för att det skedde på det sätt morden utfördes?
Citera
2019-01-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Verkar som om dateringen inte är särskilt precis - flera månader behövs för att se skillnader. Så de måste ha gått efter något annat då de fastslog att bläcket var tryckt på pappret innan underskrifterna.

Det verkar nästan som om underskrifterna rent fysiskt måste ha överlappat texten.

NFC kan se om kulspetsbläck varit utsatt för värme eller inte om jag tolkat artikeln rätt.

Antingen har båda skrivit under innan utprinten eller båda efteråt i det här fallet. SS avhandlar föräldrarna ”i par” när han säger att ingen av föräldrarna tvingats skriva under ett tomt papper. Polisen avfärdade i alla fall att ingen utomstående tvingat föräldrarna.
Citera
2019-01-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jahopp du. Tror inte ett smack på dig och varför tänker jag inte tala om. Du har avslöjat dig själv, men det är du för dum för att förstå.
Orden är mot Missan. Eftersom jag berättar exakt om hur det var under lektionenerna så förstår inte jag hur du menar. Har inget med dumhet att göra
Citera
2019-01-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Berättade H varför O inte började på Musikhögskolan? Ångrade han det ngn gång? Var det hans beslut eller familjens?
Var Sven K hans fiollärare?
Nej . Men han gick där några månader så har jag förstått av Hanna. Resten , det du frågar- känner jag inte till.
Citera
2019-01-29, 10:30
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
NFC kan se om kulspetsbläck varit utsatt för värme eller inte om jag tolkat artikeln rätt.

Antingen har båda skrivit under innan utprinten eller båda efteråt i det här fallet. SS avhandlar föräldrarna ”i par” när han säger att ingen av föräldrarna tvingats skriva under ett tomt papper. Polisen avfärdade i alla fall att ingen utomstående tvingat föräldrarna.

Alltså jag måste vara lite bakom men var i artikeln står det? Jag hittar inte det. 😊
Citera
2019-01-29, 11:26
Medlem
Citat:
Till prio hörde också att i nov ansöka om att befordras till professor, ansöka om en 10%-ig nedskärning av arbetstiden ”pga främst privat livssituation” (vilket godkändes 24 nov), radera linkedIn samt se till så att hemsidan var up to date. - Det jag i mitt stilla sinne undrar över, är vad som egentligen avhandlades vid det sista arbetsplatssamtalet före juluppehållet.
https://universitetslararen.se/2017/12/18/meriter-inte-langre-grund-for-utnamning-av-professorer/
https://www.youtube.com/watch?v=WkoqZ_a3NdY&feature=youtu.be

Delade de samma syn på framtiden? Blev det svart i horisonten?

Jag har en stark känsla av att det var viktigt att bli professor men LU hade gjort det svårare för alla. Var ansökan om professur något att lämna efter sig eller ett trovärdigt sista försök? Hur ansöker man om befordran till professor? Jag har fått berättat att han ansökte i slutet av september med tillägget att han gjorde det själv. Ungefär som om det vore ett annorlunda förfarande. Är det det?

Var det taktik att komma på tal som ajournerande till UU? Läste vad 1hornylad skrev tidigt i tråden:

”Min tanke är, som jag skrev tidigare, att meningen med att "söka" professur i Uppsala var för att sätta press på Lund, där han helst ville verka. Alltså inte plan B utan en skenmanöver. Det var hans forskarkompis BW som föreslog hos fakultetsnämnden, att Oskar skulle adjungeras som professor i U-a. Givetvis hade de pratats vid om detta. Mycket rävspel i den akademiska världen.”
Citera
2019-01-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Alltså jag måste vara lite bakom men var i artikeln står det? Jag hittar inte det. 😊

Tror inte riktigt du är det.

Det står inte men analysmetoderna bygger på att kompositionen o bläck förändras med tiden, och temperatur (samt tid, mekanik eller kemi påverkar fysikaliska processer) snabbar på den kemiska processen. En varm bläckstråleskrivare borde ha stor inverkan.
Citera
2019-01-29, 12:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Många likheter och en förklaring till reaktionen från omgivningen varför O inte förtjänade den sista tiden. Motivet med missriktad altruism förefaller fullt ut kvinnligt. Den manlige medspelaren i dramat går ”all in” i sin manlighet som familjens försörjare - i sin föreställning om vad det betyder att vara stark blir han medgärningsman. Paret försöker hålla fast vid det man tror är familjeidealet in i det sista. Att inte en kan leva ett ”liv i egentlig mening” betyder i förlängningen att ingen kan det eftersom de är en sammansvetsad enhet.

Om livet ska vara så förbannat svårt att det bara känns meningslöst - så kan man lika gärna vara död.

Om du dör kommer jag inte heller orka leva!

Det en känner - känner alla. Dit en går - går alla och den svagaste går i täten.

Kvinnlig missriktad altruism och manlig missriktad lojalitet. Så kan det vara....

Klokt: den ”maskulina” komponenten återfinns i beslutsförhet, uppslutning och utförande.

Likväl finns också en möjlig reproduktions-faktor, alltså ett eventuellt konstaterande av avkomma ej lämplig för egen reproduktion.

Man kan se konvergerande och divergerande trådar, som man försöker klippa och trimma för att bibehålla enheten ren och oförstörd. Till priset av enhetens destruktion.
Citera
2019-01-29, 12:21
Medlem
Citat:
Av känd orsak behandlades aldrig hans ansökan. - Tidigare förslag 7 juni betr. en treårig anställning som adjungerad prof. i U-sala bordlades för senare beslut, men återkom aldrig på dagordningen. - Många aspekter på saken: Förutom kompetens, granskarnas omdömesförmåga, nya värdegrunder, behov, strategiska överväganden mm.

Du missförstår, jag menar att ärendet redan är på fakultetsnivå iom att det ligger ute för kompetens-/sakkunnigutlåtande. Lärarförslagsnämnden utser sakkunniga.

Beredning av befordringsärenden
Det gällande regelverket innebär att det i grunden är två beslut som krävs för
befordran, beslut av fakultetsstyrelsen om att ta upp ärendet för prövning samt
beslut om befordran efter den kompetensprövning som sköts av
Lärarförslagsnämnden
.

https://staff.lusem.lu.se/staff-pages/media/documents/appointments-board/STYR2015-735-beredning-av-arende-infor-beslut-om-provning-av-befordran-till-professor.pdf

https://staff.lusem.lu.se/staff-pages/media/documents/appointments-board/STYR2016-327-bedomningskriterier-for-befordran-till-professor.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in