2019-01-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Arga lappar är ju underbart!!
Gör ett fint kollage av alla lapparna. Rama in dem och häng upp i trappen som en konstinstallation.

Bästa förslaget hittills!
Citera
2019-01-29, 22:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Det här med folk som inte kan stänga dörrar, jag förstår det verkligen inte. Visst, man kan ha kassar eller grejer i händerna och råka stänga hårt med fötterna, det kan vara korsdrag och hela den biten så det KAN hända ibland, absolut.

Vad jag dock inte förstår är folk som inte verkar kunna stänga dörrar alls, om det bara dånar inne i min lägenhet, vad ska det då inte göra i trapphuset, hör dessa människor inte det här?

Det roliga i det här är att alla i mitt trapphus verkar sakna kunskaper i dörrstängande men i övrigt hör man i princip aldrig något så hur i helvete kan det fela just på den punkten? Jag menar, hur svårt ska det vara? Det är en dörr?

Stora tunga jävla säkerhetsdörrar är det ju givetvis också för extra ljudeffekt.

I övrigt är det aldrig några problem, vad gör man liksom? Arg lapp känns meningslöst, gå lös på alla cylindrar känns överdrivet, ringa störningsjouren är inte att tänka på, klaga hos fastighetsansvarig känns även det överdrivet, smälla värre än fan själv gör knappast något skillnad då alla andra verkar syssla med det här.

Kräva installation av dörrbromsar i samtliga lägenheter?
Vet exakt vad du menar.
Citera
2019-01-30, 00:55
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vet exakt vad du menar.

Det framkom väl ganska klart att jag har problem med grannar som tar i så det står härliga till och smäller igen ytterdörren så det vibrerar i hela trapphuset.
Citera
2019-01-30, 03:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Det framkom väl ganska klart att jag har problem med grannar som tar i så det står härliga till och smäller igen ytterdörren så det vibrerar i hela trapphuset.
Är det ytterdörrarna till sina lägenheter de smäller igen, eller är det ytterdörren till huset?

Jag bor själv i ett flerbostadshus där dörren till tvättstugan verkligen smäller igen. Alltså en dörr som man inte själv stänger, utan den stängs "automatiskt".

Har funderat på att kontakta föreningen och be dem justera stängningen, men det är inget jätteproblem så det har inte blivit av.
Citera
2019-01-30, 06:45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag bor själv i ett flerbostadshus där dörren till tvättstugan verkligen smäller igen. Alltså en dörr som man inte själv stänger, utan den stängs "automatiskt".

Har funderat på att kontakta föreningen och be dem justera stängningen, men det är inget jätteproblem så det har inte blivit av.
Dörrbromsen är inte svår att justera själv annars, been there done that tog ett par minuter.
Citera
2019-01-30, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timpsiii
Har grannar under mig som var och varannan helg har kompisar över. De skriker, vrålar, dricker långt in på natten och de vet om att det hörs genom väggarna då huset är av det äldre slaget. Under åren har jag sagt åt dem säkert 50-tal gånger men det verkar inte vara någon som bryr sig. Har tagit upp det med styrelsen, men alkis som han är sitter i styrelsen och gör inget åt det eller behärskar sig.

Vart vänder jag mig nu? Det är en BRF. Jag vägrar gå ner och säga ifrån varje gång när jag har gjort det så sjukt många gånger redan. Om en person som är 35+ fortfarande beter sig som en tonåring och inte förstår att han stör resten av huset borde ju något kunna göras. Kan man ringa hyresnämnden när det gäller BRF?

Det låter rätt illa om det är alkisar och folk som inte bryr sig i styrelsen, kanske dags att byta ut dem på nästa årsmöte? Tänk på att ni kan förlora bostadsrätterna om styrelsen gör stora fel.
Citera
2019-01-30, 13:18
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det ytterdörrarna till sina lägenheter de smäller igen, eller är det ytterdörren till huset?

Det är till sina lägenheter, den till huset kan man inte smälla igen som tur är. Då hade de nog fått byta glasruta där på månadsbasis.
Citera
2019-01-30, 16:31
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Jodå, det framkom och jag vet precis vad du menar, jag har samma problem i mitt hus. Speciellt en granne mittemot mig som smäller igen sin dörr varje gång hon går ut och in, hon verkar tro att hon har två ton tung pansardörr. Hon har verkligen problem med hus man stänger sin dörr tyst.
Citera
2019-02-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teyr
Har en psykiskt sjuk granne som hör ljud utan att det finns ljud.
Han lämnar arga lappar hos alla grannar ofta, nu undrar jag om vi kan sätta upp nått på dörren som gör det olagligt för han att lämna arga lappar i våra brevinkast.
Vi som bor runt han är väldigt tysta av oss, inga av oss festar, spelar musik eller har några barn/husdjur. Så finns inget att klaga på.
Vi grannar blir väldigt stressade av att aldrig veta när en arg lapp kommer genom brevlådan och grannen hotar med lagen flertalet gånger.
Vi har pratat med hyresvärden och tydligen är grannen känd sen förut för just detta.
Så, finns det nån lagtext eller dyl man kan sätta på sin lägenhetsytterdörr som gör det olagligt för han?
Jag har svårt att tro att någon skulle komma och gnälla utan att det finns fog för det. Bor man i lägenhet så måste man anpassa sig till det, från båda sidor. Vill man stampa, smälla igen dörrar o s v ska man skaffa sig en koja ute på vischan så kan man säkert göra vad man vill. Själv har jag bott vägg i vägg med ständigt dunsande grannar och det var väldigt irriterande, faktiskt. Och har man normal IQ så vet man att man inte kan smälla igen dörrar och luckor hur hårt som helst när man har andra människor i närheten. Hänsyn heter ordet.
Citera
2019-02-09, 16:28
Medlem
Mindbusinesss avatar
Nytt rekord? (Kolla bilderna)
”En man i Falkenberg är tvungen att flytta från sin lägenhet då han enligt hyrsvärden hotat en granne, misskött sin lägenhet och vägrat släppa in för tillsyn.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/slappte-inte-in-hyresvarden-maste-flytta
Citera
2019-02-09, 16:44
Medlem
pelle_snusks avatar
Granngubben och dito -kärringen (använder normalt aldrig ordet kärring men denna gången är det på sin plats) tycker att vi ska ta ner vår lilla björk som kommer att skymma dem om 10 år. Men då är de döda... Sura typer. De har trädgården fulla med träd som skymmer men det räknas inte. Suck.
Citera
2019-02-14, 06:39
Medlem
Gör jag fel, och varför kan de ej se deras felande beteende?

Hej. Ursäkta mitt dåliga historieberättande. Sammanfattning på slutet.

Lite bakgrund: Jobbar hemma vid datorn och är mycket stillasittande och isolerad. Ibland (extremt sällan pga isolering) brukar jag behöva en paus och tar någon runda vid trappen samtidigt som jag ibland står vid -MIN- dörr och dagdrömmer om vissa datorlösningar. Stampar ej, springer ej, hörs knappt, och som sagt, står oftast vid min trapp och dörr, EJ ANDRAS. Problemet är att det finns två nyinflyttade familjer som verkar tro att de äger stället?

Byggnaden har två lägenheter per våning formad som ett vänt "L", var min dörr är vid ena änden och grannens på andra. Det började för några veckor sedan att jag ville in i förrådet som är gemensamt, men denna "nyinflyttade" familjen har alltid skräp och blockerar den. Jag medger att den här gången stod jag och stirrade mot deras håll, men jag stod fortfarande vid hissen och ej nära dem, och egentligen spelar det ej roll, jag får vara nära deras dörr för det är där förrådet är. Hursomhelst, direkt nästan när jag stirrar mot förrådet och undrar när fan de ska sluta skräpa ner, då kommer honan i familjen och börjar rycka i låset och skrika, sen kommer mannen ut och passivt hotar mig.

Denna familj är kumpaner med en annan nyinflyttad familj som bor våningen under. Jag är säker om att de har pratat om denna "incident". För ett par dagar sedan, så hände något liknande. Jag stod på trappen mellan våningarna och dagdrömde mot fönstret. Ingen ser mig där. Jag skulle ut och handla så gick up 6 trapsteg till min dörr för att hämta jacka och låsa. När jag sedan går ner, så hör jag hur familjen börjar känna på deras lås, sedan när min rygg är vänd (för att jag fortfarande gick ner för trappen) så hör jag hur de snabbt öppnar dörren och sedan stänger, samma som familjen på min våning gjorde föregånende incident för att typ signalera "jag ser dig". Jag var aldrig nära deras dörr, och även här så får jag jag vara det för det är samma våning som ena porten ligger, men jag tog ej den så gick aldrig och stod aldrig vid deras dörr.

När jag kommer ut så rullar en bil fram med hastig fart. Snubben frågar mig om jag bor här och varför jag går i trappen. Jag säger att jag bor här och har gjort det mycket längre än de, och om jag ej bodde här hur fan kom jag in och visar att jag har tillgång till att öppna porten. Sen frågar jag vad fan är problem om jag går i trappen och vafan spionerar ni på mig? Vem är knasigare, dom som stirrar ut genom nyckelhålet så fort dom hör någon ta ett fotsteg eller den som en gång i veckan dagdrömmer i trappen vid min våning i 5 minuter? Höll på att smälla av faktiskt, varpå denna person började sakta ändra sin ton när jag visade att jag var minst lika less på deras skit? Varför är jag less på deras skit? Jag ska berätta det.

Skit bokstavligen, dessa familjer skräpar ner något otroligt. Många gånger lämnar det sina soppåsar i trappen HELA DAGEN med blöjor så att det stinker avföring i trappen, och eftersom dom är på samma våning som mig och under så är jag typ den som blir drabbad värst av lukten, men luktar nog i hela. Alltid när jag går ut så är det något skräp de slängt vid min dörr (innan dessa incidenter också, så det är inte som att de specifikt jävlades då, men visar deras brist på respekt bla). Dag ut och dag in hör jag dem gapandes, även på natten. Precis utanför min dörr (så vem är det som är nära vems dörr och borde "BACK OFF" egentligen?) Deras lägenhet är lite som en fritidsgård och asylboende, hela släkten och släktens vänner ska konstant in och ut och tjabblar.

Sammanfattning: Har problem med två familjer som inbillar mig att jag gjort/gör saker jag ej har gjort. Blir passivt hotad. Det tragiska är att det gör det som de anklagar mig för, fast värre, OCH MER. Det värsta jag gjort:

- Står extremt sällan vid min dörr och dagdrömmer som paus från jobbet, och ibland vid fönstret mellan våningsplanen där man knappt syns. Stod vid hissen och råkade stirra mot deras dörr en gång för det är där vårat gemensamma förråd ligger, men den blockerar de jämt med skräp, och det var därför jag stirrade och undrade hur/när fan jag ska komma in. Blev "diskret" hotad. (hot 1 av 2)

De:

- Bajsblöjor och sopor och skräp i trappen.
- Skriker utanför min dörr varje dag och tid på dygnet
- Välte krukorna som står i trappen och gav fan i att städa upp, så att det låg jord och glas vid min dörr i över en vecka tills städ kom.
- Kör bilen på gräset till porten.

Glömmer en massa. Är det fel på mig, dem, eller alla oss? Söker råd och kritik.
Senast redigerad av yrnm 2019-02-14 kl. 06:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in