Det här är mitt taffliga försök till gärningsmannaprofil:
GM var runt 20 år vid morden. En till synes vanlig kille med en svensk medelklassbakgrund, men snarare introvert lagd än extrovert. Hade en liten skara trogna vänner som väl knappast var "the life and soul" av studentfesterna men som hade varandra och var trygga i det. Hade ett datorintresse och denna bekantskapskrets kretsade kring detta datorintresse. GM eller någon av hans vänner är bekanta med pappa Ammouris datorbutik, först så som kunder och sedan eventuellt så som praktikanter. Där lärde GM känna (eller bekanta sig med) andra "anställda", eller lös "personal" som fördrev tid genom att driva runt i butiken.. med eller utan påskrivna kontrakt.
GM är uppväxt i centrala Linköping, i kvarteren runt datorbutiken/mordplatsen. 2003 eller 2004 hände något som fick GM allt mer desorienterad. Det har i tråden pratats om ett trauma som orsakats av till exempelvis en nära anhörig eller kär väns plötsliga bortgång, men jag tror att det även kan vara skilsmässa mellan föräldrarna. Det i kombination med en GM som just tagit studenten och inte är på det klara med vad han ska göra av livet. Han kan vara något av en beroendeperson, som till följd av det eventuellt traumatiska som hände 2003-2004 och det faktum att han efter studenten inte vet vad han ska göra med sitt liv får problem med drogmissbruk alternativt dataspelberoende, dvs ett missbruk av något som hjälper honom att distansera sig den omgivande verkligheten.
Det ena leder till det andra, och pappa Ammouris Sekvencia/PC Superstore blir en samlingspunkt dels för datornördar eftersom många av de anställda är unga prao-elever, men även ett tillhåll för småkriminella med missbruksproblem av diverse preparat, då familjen verkar anställa personer utan att kräva utdrag av brottsregister innan. Detta stöds av de många trådar på bland annat Sweclocker om denna butik och personalen i denna butik, och av den misshandelsdom rörande misshandel av pappa Ammouri som en kund gjorde sig skyldig till. Direkt efter morden så kontaktar denna person själv polisen och pekar då ut en bekant till honom, som tidigare varit anställd i butiken, och som i början av utredningen figurerade som misstänkt under namnen "dörrvakten". Där den förstnämnda går under namnet "kroppsbyggaren", vad jag förstått.
Här är en artikel som publicerades i Aftonbladet två dagar efter morden:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P3414X/kroppsbyggare-overfoll-pojkens-pappa
Här är ett intressant uttalande av fabror (Hussein) Ammouri i artikeln:
Citat:
"- Jag tror till 10 procent att det här var planerat och till 90 procent att det är ett verk av en galning. Jag vill inte att de tio procenten ska växa."
Jag förstår att man som anhörig kan vilja att det ska vara en dåres verk (eller som pappa Ammouri försökte intala sig själv och media, att mördaren var ute efter A-L och inte vice versa) eftersom en hämndaktion mot familjen innebär för bröderna Ammouri att de bör känna skuld för det inträffade. Det som får mig att reagera på uttalandet är att det känns som att farbror Hussein Ammouri nästan föredrar att mordet förblir olöst framför att det blir uppklarat men att motivet uppdagas som en hämnd.
Här ett uttalande av den misshandelsdömda personen om den tidigare anställda:
Citat:
"Den 39-årige kroppsbyggaren uppger att han har haft flera samtal med polisen. Han pekar ut en annan kroppsbyggare med både psykiska problem och bruk av anabola steroider bakom sig. - Jag tror att han kan ha gjort det här. Jag vet att han skaffat en kniv."
Den utpekade personen kallas i artikeln för 36-åringen. Hussein bekräftar för Aftonbladet att 36-åringen har känt agg mot den mördade pojkens familj (dvs Hassan Ammouri), och att det har sin upprinnelse i att han fick sparken efter att ha jobbat i butiken i två år. 36-åringen ska efter det ha stämt företaget men ärendet skrevs av då företaget begärdes i konkurs. 36-åringen nekar till att han ska ha känt agg mot pappa Hassan Ammouri. Både 39-åringen och 36-åringen har ett kriminellt förflutet och brottsregister innehållande diverse fängelsestraff.
Tillbaka till gärningsmannaprofileringen: Den för tillfället desorienterade killen som snart ska utföra morden börjar ytligt umgås i den här kretsen av för honom äldre och småkriminella personer. Kanske blir han pikad av de äldre för sin vanlighets skull, sin uppstyrda Svensson-bakgrund.. och har problem att få respekt av de äldre mer rutinerade och härdade personerna i kretsen. Kanske känner han att han måste förtjäna denna respekten. Kanske får han ett uppdrag eftersom han är ostraffad sen tidigare och efter att ha fått uppdraget känner han inte att han har något val. Om han inte utför det så betraktas han som en svikare och hamnar därmed själv i en hotfull situation. Kanske får han inte alls ett uppdrag utan agerar på eget bevåg, utan utomståendes vetskap. Kanske är anfallet ett infall framsprunget ur sömnlösa nätter och en gammal ännu icke utagerad bagatell.
Varför ge sig på Mohammed? Efter misshandeln i butiken har Hassan beväpnat sig eller åtminstone spridit ut rykten om att vara beväpnad. Det finns uppgifter i tråden om att Mohammed själv ska ha spridit dessa rykten och även kryddat dem med ryktet om släktens våldskapital. Mohammed blir därför det ett lättare mål.
Varför ge sig på Anna-Lena? För att tysta ett vittne. Kände gm igen A-L och vad beror det isf på? A-L ska vid tidpunkten ha arbetat som lärare på Komvux(?). Kan gm under 2004 ha försökt läsa upp sina betyg för att så småningom studera vidare? Om han tex var 20 år vid tidpunkten så tog han studenten våren 2003? Det ger honom ett halvår av sysslolöshet hösten 2003, för att våren 2004 ta tag i saker och läsa en termin på Komvux. Om han var 21 år så tog han studenten 2002, osv. Om han kommer från en någorlunda stereotyp familj så lär hans föräldrar ha ställt krav på honom att åtminstone göra någonting? Kanske ställde han dessa krav på sig själv, och att läsa upp sina betyg på Komvux är en slags kompromiss mellan att ta tag i sitt liv utan att för den delen bestämma vad man ska göra av det. Ytterligare resonerande blir än mer långsökt.
GM kan vid tillfället ha försökt styra om sitt liv och under höstterminen 2004 börjat studera vid annan ort och då bara varit hemma på ett tillfälligt besök, det skulle förklara varför han inte blivit topsad. Efter mordet kan båda föräldrar, eller den ena (dvs den som han bodde hos vid besöket), ha misstänkt att sonen är gm och konfronterat denna, som då brutit ihop och förklarat sitt mående med att han farit illa efter skilsmässan. Denna förälder, eller båda två, kan då ha skyddat sin son då de själva känt skuld för det inträffade. Iom sammanbrottet har gm pratat ut och fått stöd, och kan gå eller iaf stappla vidare utan att tvingas bära hela bördan vidare.
Varför har ingen i den småkriminella kretsen sagt något? Antingen därför att de faktiskt inte vet. Eller därför att de själva är inblandade som anstiftare. De kan ha skrivit kryptiska saker på forum här och var för att få utlopp för denna vetskap, men aldrig sagt tillräckligt mycket för att den riktiga gm ska misstänkas. Hade de inte varit lockade en GW's miljon och Hussein Ammouris 400'000? Det har nog misstrott uppriktigheten bakom dessa utfästelser. Och säkert förstått (trott sig veta) att de som inblandade skulle vara diskvalificerade dessa belöningar.
Var bodde GM då? Jag tror att gm lika gärna kan ha bott på andra sidan Trädgårdsföreningen (mot Stångån åt) och inte, som GW antyder, i slutet av "halvcirkeln" i anslutning till mordplatsen. Jag tror, trots den vaga vetenskapliga tesen som GW lyfter fram angående högerhäntas vänstervarv, att GM om han hade bott på Barnhemsgatan eller vid Elsa Brandströms gata etc, hade gjort ett högervarv och gjort allt för att undvika att komma ut på den trafikerade Djurgårdsgatan där han riskerar att möta polisbilar och ambulanser. Vissa vittnen gör tom gällande att han sprang Åsgatan fram mot Djurgårdsgatan och sedan fortsatte Lasarettsgatan upp i riktning mot sjukhuset, men sen vek av mot Trädgårdsföreningen efter att ha blivit skrämd av en uttryckande ambulans, snirklade sig tillbaka till Djurgårdsgatan igen där han dumpade mössan och sen gick in i Trädgårdsföreningen där han förblev sittande på en bänk några timmar. Har ändå svårt att tro att han skulle återvända till Djurgårdsgatan, och tror att han genade från Åsgatan mot Djurgårdsgatan innan korsningen, korsade gatan, slängde mössan i tidningsstället och sprang in i Trädgårdsföreningen.. och att personen i korsningen som flera vittnen har sett inte är gm.
Varför gick han inte hem direkt? Det mest troliga är att han hade en förälder hemma och kanske även syskon, och ville försäkra sig att de hade lämnat hemmet innan han gick dit. Han kan ju ha gått förbi hemmet och sett att bilen stod parkerad utanför, och därefter vänt tillbaka till Trädgårdsföreningen.
Kom gärna med invändningar som slår sönder denna hypotes, så att vi kan vända blad och gå vidare. Känner att mina tankar kört fast vid det här scenariot.
EDIT: tillägg