2019-01-27, 17:13
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Jag tror det är av just den anledningen som de ofta brukar betona att han kanske inte bodde i Linköping på "ett traditionellt sätt". De är nog inne på samma spår som du vad det gäller detta.

Vi "har" mössa, polo, kniv, klädsel, ålder, längd etc. Är det hans egna grejer eller tjackade för tillfället? Om det är hans egna så vore det ju jävligt märkligt om ingen fattade vem det är.

Jag tror han väntar på M, han har planerat detta ett tag. Frågan är som tidigare vad konfrontationen gällde. Ingen har hört vad som sades i ordväxlingen, hade annars smakat fågel.

Detaljen från övergångsstället, om det inte var råbånge, så kan det vara att vittnet noterat något avvikande med hans gångstil. Kan ju vara så att han inte har världens skönaste gångstil.
Citera
2019-01-27, 18:38
Medlem
Ärr konstig gångstil ser ut som en datanörd ☺ tror vi har han snart: )
Citera
2019-01-27, 18:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Håller med. Med fotografiskt minne kommer man ihåg.

Jag vill ha en mer beskrivande gång, ex långa steg, vankande gång, haltande gång, gungande etc.

Tjockt hår, tunn hår, långt/kort, blek, brun, etc

Mer målande beskrivning tack.

Gången verkar inte vara helt hundra på gärningsmannen.
Citera
2019-01-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Gången verkar inte vara helt hundra på gärningsmannen.
Mycket med honom som inte är hundra. Varför vill Jf veta något om hans gång när hen redan vet vem det är? . Du vet hur det är, Palmemördaren hade rullande gång, alla mördare får en annorlunda gång i efterhand Förstår inte varför polisen skulle hålla på en sådan sak. Men vem vet. Tror mer på bången än gången
Citera
2019-01-27, 20:31
Medlem
Kan han vara homo? Finns ju en bögklubb nedanför lampaffären ljusglimten, han är på väg hem står o pudrar rumpan vid buskarna när Mohamed kommer som har retat honom m sina kompisar. Titta nu kommer svennebögen, bögen vill prata ut m Mohamed att man inte ska mobba andra, skit på dig försvunne,sen blixtar det till i huvudet på mördaren.
Citera
2019-01-27, 20:47
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Mycket med honom som inte är hundra. Varför vill Jf veta något om hans gång när hen redan vet vem det är? . Du vet hur det är, Palmemördaren hade rullande gång, alla mördare får en annorlunda gång i efterhand Förstår inte varför polisen skulle hålla på en sådan sak. Men vem vet. Tror mer på bången än gången

Yes stämmer fint. Om Jf inte busar med oss så kan hon vilja kontrollera vittnesuppgifterna. Om vittnet vid övergångsstället har noterat något avvikande med GM:s gång så är det troligen att han haltar. Är väl det mest logiska att man noterar som vittne om det är gången som strular.

Angående sirenerna så låter dom ju rätt bra. Svårt att tidsbestämma när vittnet hör sirener när hon ser GM vid övergången. Dom hörs väl troligen från Berga/ söderleden när polisen kör fram till Åsgatan. Ambulanserna kom väl från Djurgårdsgatan norra med så det kan ha strulat lite.

Staaf tror inte att mordet mot pojken var planerat eller riktat mot hans familj. Några av utredarna tror att pojken kan ha sett något, kanske en bilstöld, och att det ena ledde till det andra.
Staaf säger att många i Linköping ännu tänker på morden, och han refererar till Rikskriminalpolisens gärningsmannaprofil om mördaren.
Citera
2019-01-27, 20:54
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Kan han vara homo? Finns ju en bögklubb nedanför lampaffären ljusglimten, han är på väg hem står o pudrar rumpan vid buskarna när Mohamed kommer som har retat honom m sina kompisar. Titta nu kommer svennebögen, bögen vill prata ut m Mohamed att man inte ska mobba andra, skit på dig försvunne,sen blixtar det till i huvudet på mördaren.

Haha! Om GM pudrar rumpan så kan M ha sagt nåt som fått han att dra kniv. Bästa är ändå Readyfreddies replik ang pisspåret. Fan va liten balle du har. Nej, nu jävlar muttrar GM.
Citera
2019-01-28, 02:36
Medlem
greta-forvetens avatar
Mössan och Butterfly kniven är typiska för killar i moped ålder. Killar i moped ålder dräller med sitt DNA. De brukar inte vara överdrivet noga med att putsa upp sina prylar inte heller så noga med att tvätta sin mössa.

Om någon märker att grabbens mössa är borta så är det morsan. Om någon känner igen Butterfly kniven så är det polarna. Alla pengar i belöning 1 mille av GW och 200000 av det unga offrets familj hade fått tonårspolarna att skvallra OM det varit en ung gärningsman.

Morsan hade känt igen mössan i tidningarna och på löpsedlarna och gått till sjukvården med sonen av oro för framtiden.

Låter märkligt att en ung kille i tonåren dödar en 8 åring av en slump klockan 7.50 på morgonen. Morgonsidan är inte tonåringars guld stund, då sover de till sista stund.

Sedan det blonderade håret på fantombilden. Mössan, Butterfly kniven, blå ögon enligt DNA profilen, liten ort Linköping.

Beige polotröja?
Såna går väl bara att köpa i dyra märkeskläder butiker eller på återvinning. Kan i och för sig vara arvegods av storebror som använde den på 60 talet. Beige polotröja är så fel i sammanhanget.

Psykisk ohälsa med psykotiska inslag debuterar ofta hos yngre män i sena tonåren. Våldsbrotten sker ofta i samband med att de festar till på kvällstid. Den tidiga morgon timman och det blonderade håret på fantombilden gör att man inte tänker våldsdebuterande tonåring i psykiskt trauma / psykos sjukdom. Inte populärt då och där att blondera håret bland 16 åringarna.

Butterfly kniven och mössan är så typiska tonårs kille attribut att man undrar om de var valda attribut. Men var det inte vanliga attribut för tonårskillar på 80-talet? Okey mössan hör 2000 talet till. Men butterfly kniv och blonderat hår får mig att tänka på moppe kille från 80 talet. Solbrännan på fantombilden stämmer inte med ung kille med Butterfly kniv.

De attributen har styrt hela utredningen från första stund.

Mer troligt att en kille i sena tonåren är sne på en gammal lärare än en 8 åring.

Något är fel i den här historien annars hade det varit löst vid det här laget.

Det har varit några tillfällen då psykiskt sjuka har gett sig på random barn i Sverige men då har gärningsmännen varit äldre. Då har det varit "dödandet" som varit själva grejen.

Psykiskt sjukdom brukar inte debutera i så tidig ålder med tvångstankar att"döda" okey tvångstankar men inte så grova som att döda.

Sedan är det mycket ovanligt att en psykos leder till att någon dödas. Lägg då till kl 7.50 tidig morgon av en ung gärningsman med butterfly kniv?

Får man topsa människor som inte är myndiga för DNA hur som helst? Krävs målsmans godkännande?

Så sorgligt att dessa två oskyldiga människor fick sätta livet till den morgonen.

Så orättvist att ingen skyldig har gripits för brotten.

Vila i frid, mina tankar går till alla drabbade och jag önskar de får svar på vad som egentligen hände den morgonen.

Så fruktansvärt sorgligt och onödigt för alla inblandade.
Senast redigerad av greta-forveten 2019-01-28 kl. 03:29. Anledning: Stavfel
Citera
2019-01-28, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernMisery
Är det någon som sitter inne på tillräckligt adekvat fakta (och tid/ork) om de vittnesmål som finns; och orkar göra en kort sammanfattning?

Här är den mest kompletta listan över vittnesmål som jag kommit över, inlägget följs av mer detaljerade genomgångar av varje vittnesmål (du hittar dessa inlägg på sidan 542, inlägg 6495 tom 6498):

Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Trevligt att det kommer fler teorier och synpunkter. Ser fram emot dem!

Jag har pusslat lite med att få koll på de vittnen som finns. Det är knepigt eftersom endast ett några av dem är kända genom rapporteringen. Har dammsugit AB och delar av Corren och gjort en sammanställning. Herrgurka skrev till mig att han kommer att lägga upp en uppdaterad version av rapporteringen så snart han klar med den. Det är en värdefull resurs för vidare diskussion.

Så här ser "min" vittneslista ut (jag gör inte anspråk på att den är komplett):

1. "Parkvittnet":
Möter mannen i svart gåendes från parken vid trappen till Barnhusgatan. En av dem som sägs ha sett ansiktet på mannen.

2. "Vittnena vid Karl Dahlgrensvägen"
Dessa ska antingen vara 2 eller 3 vittnen, beskriver mannen i beige.

3. "Balkongvittnet":
Kvinna som ser överfallet på ALS. Nyckelvittne. Har hörts under hypnos. Beskriver den svartklädde mannen.

4. "Anonyma vittnet":
Beskriver en man i mörk jacka.

5. "Övergångsställesvittnet":
Beskriver den svartklädde, med vita skor. Stämmer överens med vittne 3 och 4.

6. "Vittnena på Djurgårdsgatan"
Ska vara flera vittnen som observerat mannen i beige, gåendes i nordlig riktning.

7. "Fotoaffärsvittnet":
Ska ha observerat mannen i beige ståendes framför skyltfönstret till en fotoaffär på norra delen av Djurgårdsgatan.

8. "Parkbänksvittnet":
Observationer av mannen i beige på Trädgårdsföreningens parkbänk.

Detta ger sammantaget minst 10 vittnen. I Efterlyst uppges att det är tretton vittnen.

Är det någon som jag har glömt eller missat?

Jag måste nog posta min detaljerade sammanställning i flera inlägg nedan, den är ganska omfattande.
Citera
2019-01-28, 09:38
Medlem
Vi traskar oförtrutet på i mördarens fotspår och tråden har tagit fart igen tack vare nytillkomna tråddeltagare.
Kan konstateras:
Vittnen beskriver en manlig GM, antingen med mörk jacka eller beige polotröja.
Relationen M - GM är oklar.
GM har använt kraftigt övervåld på pojken.
Ingen har gjort anspråk på utfärdade belöningar.
En yngre GM hade inte kunnat dölja vad han gjort (anhöriga, kompisar etc hade direkt märkt av detta).
GM bör alltså vara en vuxen man, ensamvarg, utan anhöriga i Östergötland. I stort sett alla östgötar läste Corren 2004, morden var utförligt beskrivna.
GM vistades hösten 2004 i Linköping.
Min teori: GM troligtvis studerande. Som student kan du föra ett ganska anonymt liv, komma och gå till olika föreläsningar, kurser, stundtals vara frånvarande, ingen bryr sig, alla har nog av sitt. Efter morden försvinner GM från Linköping, åker hem, isolerar sig, mår dåligt för att så småningom komma på fötter igen.
Citera
2019-01-28, 11:18
Medlem
Off topic. Sitter och läser en artikel. År 2021 räknar dom med att en bloddroppe eller en droppe saliv ska räcka för att veta gm ålder och ungefär han ser ut. Rätt intresssant. I detta fall är det ju viktigt att veta om han är 16-17 eller 30 vid brottet tex.
Citera
2019-01-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Haha! Om GM pudrar rumpan så kan M ha sagt nåt som fått han att dra kniv. Bästa är ändå Readyfreddies replik ang pisspåret. Fan va liten balle du har. Nej, nu jävlar muttrar GM.
Om vi skickar över Bögspåret, Pisspåret och Pedofilspåret till Staaf så kommer han släppa allt han har på bordet och kommendera ut hela manskapet, som väl är en man. Den enkla ordern lyder: "Listen up folks, det här är det hetaste på länge! Leta efter alla som är homo, som pissar offentligt eller som är pedofiler. Sedan tar ni hit dem så topsar jag fanskapen direkt. Och i värsta fall så tar ni folk som bara ser skumma ut. Kan ju vara gärningsmannen."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in