2019-01-28, 22:44
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Eric Dubay har skrivit en bok som heter "200 proofs the earth is not a spinning ball" och dem finns att ladda hem som pdf på thepiratebay, jag rekommendera er alla globers här inne att ladda ned och läsa den och kom sedan tillbaka till tråden och skriv vilka av dom 200 bevisen som är fel och hur det isf ska vara istället.

Ett exempel från broken är när man Lägger järnvägsspår så Lägger man spåren rakt över enorma avstånd där det enligt jordens kurvatur vore omöjligt att lägga ett rakt spår.

Det finns ton av exempel gällande kurvaturen och mätningar som gör saker omöjliga tack vare jordens kurvatur men som ändå är möjliga vilket som sagt är omöjligt med kurvaturen i vägen.

Vi kan ju titta lite på en pedagogisk video som motbevisar Eric Dubay.

https://www.youtube.com/watch?v=jzeXFGgCMFI

Hur menar du att man inte kan lägga järnväg på en glob? Hoppas du inte tror att räls är styva. Då skulle du inte kunna lägga dem över minsta ojämnhet eller i kurvor.

Vilka mer saker är omöjliga? Kanske flygplansresor?
Citera
2019-01-28, 22:57
Medlem
Citat:
Ni som svarar mot plattjorden här inne har ju inte ett skit att komma med i något inlägg alls ni postat utan ni skriver bara en massa trams och förlöjliggande samt medvetet tolkar saker och ord fel medvetet när man ändå klart och tydligt fattar vad som menades med det man låtsas missuppfatta.

Alltså, jag vet inte om jorden är rund, platt, ett hologram eller hur vårat hem nu kan vara men en sak vet jag och det är så otroligt tydligt i denna tråden samt på tex youtube och andra sidor på nätet.

Det är att folk som går all in med globjord inte har någon som helst kunskap alls om varken globjorden eller om varför så många (som ständigt ökar) faktiskt tror att jorden är platt.

Jag har läst och titta igenom otaligt mycket material om plattjorden samt även otaligt mycket material av globjordares försök till att debunka plattjorden och det är helt skrämmande hur folk som ska debunka plattjorden aldrig har några riktiga argument med bevis och fakta osv eller några som helst förklaringar på hur så mycket vetenskapligt testat bevis och fakta kan peka åt platthållet och omöjliggöra globjorden utan igen, allt globers kommer med, alltid är bara argument som tex "öh jorden är rund dina bevis (som visst råkar stämma) är fel öh dum osmart tokig galen plattmänniska"

Ni som diskuterar mot plattjorden i denna tråden är så otroligt okunniga och det enda ni vet är att jorden är rund, ni vet inte ingenting om det utan bara att den är rund för att det har något sagt till er när ni var små så då är det så.

Ni som diskuterar mot plattjorden i denna tråden är också helt otroligt okunniga angående plattjordens sida av debatten och no vet bara om några knäppa saker som ingen egentligen tror på och det är det enda vilket egentligen inte gör er passande för denna diskussion, då ni inte kan något om det ni diskuterar.

Mitt tips till er, då ni ändå verkar spendera väldigt mycket tid med att diskutera emot detta ämne, som ni är så otroligt lite pålästa inom, mitt tips är att innan ni hoppar in i denna tråd igen så bör ni ta och gå igenom en del av plattjordens material så att ni får lite kött på benen och vet lite mer om det ni så gärna hånar.

Jag kan rekommendera att kolla på youtube på "ODD(TV)" (odd reality kanske den heter med tror han har fler kanaler men sök "odd flat earth", "Celebrate Truth" (sök flat earth) samt Eric Dubay och Mark Sargent, även Rob Skiba är bra.

Jag vet att ni tycker att dom namnen är värdelösa galningar och bla bla bla men det spelar ingen roll vad ni tycker om dom för faktum är att om ni bara väljer en flat earth video med var och en av dom så kommer det inte att Kosta er alltför mycket tid och ni kommer då att se att det som dessa herrar presenterar i sina filmer om flat earth är argument, beräkningar, bevis, fakta och mycket annat som ni själva kan kolla upp att allt stämmer till hundra procent.

Ni är så jävla lata att ni inte ens orkat läsa på om varför så många tror jorden är platt. Ni här hört något galet argument som inte ens plattjordare tror men som är det enda ni vet om plattjorden.

Faktum är att otaligt många flat earthers började som er här i denna tråden, först trackade dom ned på flat earthers så som ni gör här men sedan tog dom steget att börja debunka flat earth vilket krävde att dom faktiskt läste på en hel del om flat earth och gissa hur det slutar i varenda fall, jo med att den som skulle debunka blev istället själv en flat earther.

Jag har inte sett eller läst ett enda vettigt försök till debunk någonstans någonsin utan debunks man ser är så kassa att dom direkt blir motbevisade av flat earthers och vips så var den debunken inte aktuell mer.

Eric Dubay har skrivit en bok som heter "200 proofs the earth is not a spinning ball" och dem finns att ladda hem som pdf på thepiratebay, jag rekommendera er alla globers här inne att ladda ned och läsa den och kom sedan tillbaka till tråden och skriv vilka av dom 200 bevisen som är fel och hur det isf ska vara istället.

Ett exempel från broken är när man Lägger järnvägsspår så Lägger man spåren rakt över enorma avstånd där det enligt jordens kurvatur vore omöjligt att lägga ett rakt spår.

Det finns ton av exempel gällande kurvaturen och mätningar som gör saker omöjliga tack vare jordens kurvatur men som ändå är möjliga vilket som sagt är omöjligt med kurvaturen i vägen.

Två personer stod precis mitt emot varandra med en enorm sjö mellan sig och med laser nån decimeter över vattenytan och dom räknade på kurvaturen som skulle vara en rätt bra bit men trots det gick lasern rakt igenom som om det inte fanns någon kurvatur alls.

Det finns så mycket experiment, uträkningar och annat där ute och en hel del går enkelt att testa på egen hand så om man bara läser på lite vad folk har gjort så finns det så otroligt mycket som säger emot att jorden är den glob vi fått lära oss.

Sist men inte minst, personligen vet jag inte hur jorden ser ut och det vet nog inte någon riktigt men jag tror mer på att vi lever i en typ av mycket avancerad simulation vilket skulle kunna förklara en hel del som jag inte tänker gå in på nu då det hör till ett helt annat ämne.
Jag tror minsann inte att du är läskunnig. Det har presenterats många tips på hur man själv kan bilda sig en uppfattning. Senast igår skrev jag några exempel på hur man själv kan kolla om jorden är platt eller rund. När man ber en fe kolla upp detta så får man bara svammel som svar. Jag ser med mina ögon att solen går upp på morgonen och ner på kvällen. Den blir inte mindre och mindre. Svaret jag fick var att mina ögon lurar mig.
Samma sa Mark Sargent när han blev överbevisad vid en sjö där de kunde konstatera att en båt försvann bit för bit ju längre bort de åkte. Värmen lurar ögonen, sa han om jag inte minns fel.
Turning Torso döljs mer och mer ju längre norrut du kommer på Själland och tittar över sundet.
Varför gör ni inte egna experiment där ni kan kolla själva hur det ligger till? Nej, för ni har Dubay o co som en Runar står och predikar för sina lättlurade får.
Seså, ut i verkligheten och kolla efter själv!
Citera
2019-01-28, 22:59
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:
Ni som svarar mot plattjorden här inne har ju inte ett skit att komma med i något inlägg alls ni postat.

Ehhh... vi som vet att jorden är rund har fotografier, filmer och ögonvittnen. Ni plattjordare har ännu inte lyckats visa ett enda fotografi, inte kunnat visa 1 sekund film och inte kunnat uppvisa ett enda trovärdigt ögonvittne.

När ska ni fota eller filma den platta jorden??
Citera
2019-01-28, 23:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ni som svarar mot plattjorden här inne har ju inte ett skit att komma med i något inlägg alls ni postat utan ni skriver bara en massa trams och förlöjliggande samt medvetet tolkar saker och ord fel medvetet när man ändå klart och tydligt fattar vad som menades med det man låtsas missuppfatta.
(1) Du kanske kan bli den förste som kan förklara observationer som att solen skyms av horisonten när den går upp/ned? Polstjärnans höjd över horisonten, den södra stjärnhimlens rotationscentrum vore det också bra om någon plattjording kunnat förklara. Midnattssol på södra halvklotet år omöjligt på en platt jord.

Citat:
Alltså, jag vet inte om jorden är rund, platt, ett hologram eller hur vårat hem nu kan vara men en sak vet jag och det är så otroligt tydligt i denna tråden samt på tex youtube och andra sidor på nätet.
Vad har du att komma med? Du verkar inte veta någonting om jordens form.

Citat:
Det är att folk som går all in med globjord inte har någon som helst kunskap alls om varken globjorden eller om varför så många (som ständigt ökar) faktiskt tror att jorden är platt.
Att många tror på något har inget med om det är sant att göra.

Citat:
Jag har läst och titta igenom otaligt mycket material om plattjorden samt även otaligt mycket material av globjordares försök till att debunka plattjorden och det är helt skrämmande hur folk som ska debunka plattjorden aldrig har några riktiga argument med bevis och fakta osv eller några som helst förklaringar på hur så mycket vetenskapligt testat bevis och fakta kan peka åt platthållet och omöjliggöra globjorden utan igen, allt globers kommer med, alltid är bara argument som tex "öh jorden är rund dina bevis (som visst råkar stämma) är fel öh dum osmart tokig galen plattmänniska"
Se (1).

Citat:
Ni som diskuterar mot plattjorden i denna tråden är så otroligt okunniga och det enda ni vet är att jorden är rund, ni vet inte ingenting om det utan bara att den är rund för att det har något sagt till er när ni var små så då är det så.
Nej, det är lätt att se med egna ögon se (1).

Citat:
Ni som diskuterar mot plattjorden i denna tråden är också helt otroligt okunniga angående plattjordens sida av debatten och no vet bara om några knäppa saker som ingen egentligen tror på och det är det enda vilket egentligen inte gör er passande för denna diskussion, då ni inte kan något om det ni diskuterar.
Det finns inget att veta angående plattjordens sida av debatten eftersom det endast rör sig om tro.

Citat:
Mitt tips till er, då ni ändå verkar spendera väldigt mycket tid med att diskutera emot detta ämne, som ni är så otroligt lite pålästa inom, mitt tips är att innan ni hoppar in i denna tråd igen så bör ni ta och gå igenom en del av plattjordens material så att ni får lite kött på benen och vet lite mer om det ni så gärna hånar.
Mitt tips till dig är att förklara (1).

Citat:
Jag kan rekommendera att kolla på youtube på "ODD(TV)" (odd reality kanske den heter med tror han har fler kanaler men sök "odd flat earth", "Celebrate Truth" (sök flat earth) samt Eric Dubay och Mark Sargent, även Rob Skiba är bra.
Been there, done that. Bara dravel, inga bevis.

Citat:
Jag vet att ni tycker att dom namnen är värdelösa galningar och bla bla bla men det spelar ingen roll vad ni tycker om dom för faktum är att om ni bara väljer en flat earth video med var och en av dom så kommer det inte att Kosta er alltför mycket tid och ni kommer då att se att det som dessa herrar presenterar i sina filmer om flat earth är argument, beräkningar, bevis, fakta och mycket annat som ni själva kan kolla upp att allt stämmer till hundra procent.
Nej, de presenterar bara felaktigheter, missförstånd och ibland rena lögner.

Citat:
Ni är så jävla lata att ni inte ens orkat läsa på om varför så många tror jorden är platt. Ni här hört något galet argument som inte ens plattjordare tror men som är det enda ni vet om plattjorden.
Innan (1) har förklarats så kan inte jorden vara platt. Då är det för mig ointressant att många tror det.
Att så många tror det tror jag beror på att de är religiösa och tror att de är speciella i universums centrum eller liknande.

Citat:
Faktum är att otaligt många flat earthers började som er här i denna tråden, först trackade dom ned på flat earthers så som ni gör här men sedan tog dom steget att börja debunka flat earth vilket krävde att dom faktiskt läste på en hel del om flat earth och gissa hur det slutar i varenda fall, jo med att den som skulle debunka blev istället själv en flat earther.
Jag tvivlar starkt på att det slutar så i alla fall. Ju mer jag studerar ämnet desto säkrare blir jag på att jorden inte kan vara platt se (1).

Citat:
Jag har inte sett eller läst ett enda vettigt försök till debunk någonstans någonsin utan debunks man ser är så kassa att dom direkt blir motbevisade av flat earthers och vips så var den debunken inte aktuell mer.
Se (1).

Citat:
Samtliga "bevis" är felaktigheter, missförstånd och ibland rena lögner, plus att samma "bevis" är med flera gånger.
Ge mig det bästa av de 200 bevisen så ska jag förklara varför det inte är ett bevis.

Citat:
När man lägger järnvägsspår följer man den lokala terrängen. Inte jordens kurvatur.
Det finns självklart områden där marken är platt, en fotbollsplan, till exempel.

Citat:
Nej det gör det inte. De flesta av dessa påståenden är baserade på 8 tum/mile i kvadrat.
Det är felaktigt eftersom man inte tar med observatörens höjd och siktlinjen ned mot horisonten med i kalkylen. Gör man det och tar med refraktion så stämmer det vi ser alltid perfekt med globmodellen. Utan undantag.

Citat:
Två personer stod precis mitt emot varandra med en enorm sjö mellan sig och med laser nån decimeter över vattenytan och dom räknade på kurvaturen som skulle vara en rätt bra bit men trots det gick lasern rakt igenom som om det inte fanns någon kurvatur alls.
Om de har lasern 2 m över ytan så syns den precis över horisonten om de är 1 mil från varandra.
Vad var det för avstånd och höjd över vattnet i det där fallet?

Citat:
Det finns så mycket experiment, uträkningar och annat där ute och en hel del går enkelt att testa på egen hand så om man bara läser på lite vad folk har gjort så finns det så otroligt mycket som säger emot att jorden är den glob vi fått lära oss.
Du kan ju börja med att förklara (1).

Citat:
Sist men inte minst, personligen vet jag inte hur jorden ser ut och det vet nog inte någon riktigt men jag tror mer på att vi lever i en typ av mycket avancerad simulation vilket skulle kunna förklara en hel del som jag inte tänker gå in på nu då det hör till ett helt annat ämne.
Om du inte vet hur jorden ser ut, hur vet du då att plattjordingarnas påståenden stämmer?
Så länge (1) kvarstår så är det troligast att jorden är rund, oavsett om det är simulering eller ej.
Citera
2019-01-28, 23:12
Medlem
Eftersom fe tydligen har dåligt med läsförståelse länkar jag en filmsnutt som visar laser mot en båt samt en helikopter som landar på andra sidan sjön och skyms av vattnet.
https://youtu.be/QVa2UmgdTM4
Citera
2019-01-29, 00:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det är att folk som går all in med globjord inte har någon som helst kunskap alls om varken globjorden ...

Nja, mitt intryck är precis tvärtom. De flesta som argumenterar för att jorden är en sfär verkar vara ganska kunniga om allt från grundläggande fysik via solens bana till något så enkelt som var Australien ligger.

Citat:
det är helt skrämmande hur folk som ska debunka plattjorden aldrig har några riktiga argument med bevis och fakta ...

Fast det problemet ligger helt och hållet hos dig och pga att du inte förstår något. För mig så finns det hundratals bevis för jordens form, allt från kurvaturen via stjärnhimlen till det faktum att vi kan hitta med hjälp av en jordglob.

Att du inte förstår den enorma mängden med bevis borde få dig att fundera en stund på din egna förmåga.

Citat:

Jag har gått igenom väldigt mycket av "plattjordens material " och tack vare detta jag kan säga att det är bara skit. Det är så evinnerligt dumt så man häpnar, det är så fruktansvärt korkat så att man inte tror det är sant. Materialet från plattjordrare är skrivet av idioter för idioter - det består av så bottenlös okunskap så att jag inte kan tro att det är sant.

Om jag har lärt mig något av "plattjordens material " så är det att vissa människor är ofattbart dumma i huvudet. Bortom all räddning. Totalt tappade.

Citat:
Eric Dubay... vilka av dom 200 bevisen som är fel och hur det isf ska vara istället.

Samtliga "bevis" är fel.
Jag har tidigare i tråden debunkat minst tio av dem och jag kan med lätthet debunka övriga 190 stycken. De är skit skrivet för dumma idioter och att du inte förstår det gör dig till en i målgruppen.

Citat:

Ett strålande exempel på hur in i helvete dumma Dubays "bevis" är och ett väldigt tydligt exempel på att man måste vara bottenlöst dum för att gå på hans "bevis".

Och det riktigt tragiska är att du inte ens förstår hur urbota dumt ovan "bevis" är. Det finns liksom inte ens en sjukdomsinsikt hos dig vilket gör dig till ett helt hopplöst case.
Senast redigerad av madtop 2019-01-29 kl. 00:44.
Citera
2019-01-29, 10:44
Medlem
quid-est-veritass avatar
Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men fenomenet Flat Earthers fascinerar mig.

Den stora frågan att ställa sig vid konspirationer och mörklägganden är så klart vem som tjänar på detta. Så säg att jorden skulle visa sig vara platt och att det hela är en stor konspiration och mörkläggning från världens alla regeringar och vetenskapsförbund. Vad skulle de tjäna på detta? Vem har fördel av att befolkningen luras att tro att jorden är rund?

Det finns så mycket annat skit att mörklägga, så varför skulle de lägga energi på något så banalt som detta?
Citera
2019-01-29, 15:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quid-est-veritas
Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag inte läst hela tråden, men fenomenet Flat Earthers fascinerar mig.

Den stora frågan att ställa sig vid konspirationer och mörklägganden är så klart vem som tjänar på detta. Så säg att jorden skulle visa sig vara platt och att det hela är en stor konspiration och mörkläggning från världens alla regeringar och vetenskapsförbund. Vad skulle de tjäna på detta? Vem har fördel av att befolkningen luras att tro att jorden är rund?

Det finns så mycket annat skit att mörklägga, så varför skulle de lägga energi på något så banalt som detta?
Om jorden är platt och oändlig så finns det anledning att skydda rikedomar/naturtillgångar, som finns bortom "sydpolen", genom att hitta på att jorden är en begränsad yta i form av en sfär. Det är den enda vettiga förklaringen som jag har hört.
Citera
2019-01-29, 16:06
Bannlyst
Citat:

Väldigt många astronauter är frimurare.
Pengar och kontroll kan va 2 anledningar.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om jorden är platt och oändlig så finns det anledning att skydda rikedomar/naturtillgångar, som finns bortom "sydpolen", genom att hitta på att jorden är en begränsad yta i form av en sfär. Det är den enda vettiga förklaringen som jag har hört.
Du som inte är platt jordare ska väll ändå inte sitta här och svara för oss, du är ju "debunkare". Du lägger till teorier om en "oändlig" platt jord, vilket inte har några bevis presenterade.
Senast redigerad av turtleexpress 2019-01-29 kl. 16:24.
Citera
2019-01-29, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Samtliga "bevis" är fel.
Jag har tidigare i tråden debunkat minst tio av dem och jag kan med lätthet debunka övriga 190 stycken. De är skit skrivet för dumma idioter och att du inte förstår det gör dig till en i målgruppen.
Att ge ett svar betyder inte nödvändigtvis att du har "debunkat" något, du verkar tro ditt ord är lag. Nöjer sig platt jordarna med ditt svar? Om du inte ens kan övertyga oss med svaren kanske det är något fel på ditt pålästa svar.
Citera
2019-01-29, 16:16
Medlem
Oj vilka rallarsvingar (som missar), vilken enorm mängd dravel, och vilken enorm brist på substans i det här inlägget:

Citat:

….osv, osv......

Blir du lyckligare av att skriva sånt här, så ska du naturligtvis göra det. Men du ska vara medveten om att du inte bygger upp något förtroende för dig själv genom att skriva sånt här substanslöst trams.

Några saker som inte har tagits upp så mycket av andra:

Citat:

Antalet tokstollar och dårfinkar i världen går hela tiden lite upp och ner. Nån fast trend mot alltfler plattjordare tror jag inte på. Men förvåna mig gärna - ge bevis för det påståendet.

Citat:
Ni som svarar mot plattjorden här inne har ju inte ett skit att komma med i något inlägg alls ni postat utan ni skriver bara en massa trams och förlöjliggande samt.
Jag tycker det finns väldigt mycket "att komma med". Framförallt finns det väldigt mycket som aldrig har förklarats av någon plattjordare.
Eller kan du förklara följande:
- Hur kan ekvatorn vara 4000 mil lång på en platt jord (avståndet nordpolen - ekvatorn är bevisligen 1000 mil)?
- Varför går en direkt flyglinje mellan Sydney och Santiago INTE via nordpolen?
- Hur kan solen belysa UNDERSIDAN på molnen vid soluppgång och solnedgång?
- "Solen svävar nära den platta jorden" påstår plattjordarna. Hur kommer det sig då att den hela dagen har samma skenbara storlek, och det från alla platser på jorden?

Citat:

Ge de fem (enligt dig) bästa exemplen av dessa "vetenskapligt testade bevis och fakta".

Citat:
Nej, så är det verkligen inte. Jag kan själv genom egna iakttagelser och experiment otvivelaktigt visa att jorden omöjligen kan vara platt.

Citat:

Plattjordare älskar att hänvisa till Youtube, men det är inte där som seriös forskning redovisas. Seriös forskning publiceras i VETENSKAPLIGA TIDSKRIFTER MED PEER REVIEW. På Youtube kan vilka galningar som helst lägga in vilka dumheter som helst - och det gör dom också! Inte minst de du nämner är strålande exempel på detta.

Citat:

Eric Dubays 200 "bevis" har diskuterats otaliga gånger i den här tråden och inget av de "bevisen" stämmer. Flera av dem kan förresten motbevisas av den som har gymnasiekunskaper i fysik.

Citat:
Jag har läst om otaliga såna där "laser-experiment". I inget av de experimenten har man mätt laserstrålens höjd över vattenytan på olika platser utmed dess färd över vattnet. Jag förstår varför: Det skulle totalt rasera plattjordaren världsbild! Kan du gissa varför?
Citera
2019-01-29, 16:18
Medlem
Citat:

Att skapa en falsk verklighet om vår tillvaro och existens kan väl knappast kallas banalt!

Är det verkligen så svårt att se helhetsbilden? Syftet är ju uppenbart, försvaga bibelns auktoritet och på sikt förinta kristna nationer, kristna traditioner och värderingar och ersätta dom med nya kabbalistinspirerade värderingar där det abnorma blir normalitet.

Den heliocentriske världsbilden och den snurrande globen är ingenting annat än judisk kabbalism, eller talmudisk mysticism, maskerad som vetenskap. Enligt sekten är perception realitet, lyckas man inbilla majoriteten att vi lever på en snurrande glob i en oändlig universum så blir det verklighet.

https://www.youtube.com/watch?v=BIaSw8jjE_8
Senast redigerad av Sebban 2019-01-29 kl. 16:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in