2019-01-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vem är det som tjänar bara 20 000 brutto? Inte är det normala människor iaf. . Det är lägre än den absolut sämsta lönen för yrken som städare och trädgårdsodlare. Det är inte en normal lön utan botten 5%.
Medianlönen är 30700 kr för heltidsarbetare över hela Sverige och närmare 32-33 000 i Stockholm.

nu vet inte jag vad du menar med normal?

men våra kära nyanlända (och resten som är på väg) som är i störst behov av bostad har låga inkomster
överlag

" För en person född i ett land utanför Europa och som vistats i Sverige 1-10 år var den genomsnittliga disponibla inkomsten samma år 163 900 kronor."

https://www.migrationsinfo.se/valfard/disponibel-inkomst/

2016 så det har kanske ökat kraftigt till dags dato
Citera
2019-01-29, 12:38
Medlem
Var är nu denna bostadsbrist som den här tråden tydligen ska handla om? Det är ju massvis av byggnadsprojekt som har mer eller mindre avstannat. Priserna på bostäder sjunker dessutom.

Då kan det väl rimligen inte råda bostadsbrist?
Citera
2019-01-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Var är nu denna bostadsbrist som den här tråden tydligen ska handla om? Det är ju massvis av byggnadsprojekt som har mer eller mindre avstannat. Priserna på bostäder sjunker dessutom.

Då kan det väl rimligen inte råda bostadsbrist?

det är brist på bostäder som våra nybyggare har råd med utan bostadsbidrag och andra bidrag

ebberöds bank bygger väl inga bostäder längre?
Citera
2019-01-29, 13:43
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är brist på bostäder som våra nybyggare har råd med utan bostadsbidrag och andra bidrag

ebberöds bank bygger väl inga bostäder längre?
Verkligheten har nu visat mig att jag som nybliven fattigpensionär inte heller har råd med min lägenhet utan bidrag i form av bostadstillägg. Inte om jag skall äta också.
Det är pinsamt. Men sanningen är att det inte finns något boende som kostar de 2000 som jag kan betala i hyra om jag också skall köpa mat, betala el och bredband. Två tusen räcker inte för att hyra ett rum. Eller en källarlokal. Min hyresvärd vill inte hyra ut ett källarförråd med delad toalett utan dusch. Han säger att det är förbjudet.
Nu är jag inte en av era favorit exempel på Östermalms tant i stor våning.
Min lägenhet är en liten mycket enkel 2a i ett 40-tals hus i en småstad och hyran är billig. Området är ett litet ghetto, svårbeboligt för vanliga svenskar som inte verkat hela sitt liv i mångkulturen som jag har.
Med marknads hyror så blir hyran här ca 7500/mån.
Men om marknads hyror införs så kanske min hyresvärd börjar att hyra ut källarförråden? Vem vet.
Citera
2019-01-29, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Verkligheten har nu visat mig att jag som nybliven fattigpensionär inte heller har råd med min lägenhet utan bidrag i form av bostadstillägg. Inte om jag skall äta också.
Det är pinsamt. Men sanningen är att det inte finns något boende som kostar de 2000 som jag kan betala i hyra om jag också skall köpa mat, betala el och bredband. Två tusen räcker inte för att hyra ett rum. Eller en källarlokal. Min hyresvärd vill inte hyra ut ett källarförråd med delad toalett utan dusch. Han säger att det är förbjudet.
Min lägenhet är en liten mycket enkel 2a i ett 40-tals hus i en småstad och hyran är billig. Området är ett litet ghetto, svårbeboligt för vanliga svenskar som inte verkat hela sitt liv i mångkulturen som jag har.
Men om marknads hyror införs så kanske min hyresvärd börjar att hyra ut källarförråden? Vem vet.

Vad har du för källa till vad din hyra blir med marknadshyror?
Citera
2019-01-29, 15:40
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det är pinsamt. Men sanningen är att det inte finns något boende som kostar de 2000 som jag kan betala i hyra om jag också skall köpa mat, betala el och bredband. Två tusen räcker inte för att hyra ett rum.

Någon behöver alltså subventionera ditt boende redan idag. En subvention som är inkomstrelaterad.
Det är inte pinsamt utan fakta.

MEN:
Tycker du det är rättvist att en del lägenheter subventioneras via hyresregleringen på grund av läget och inte på grund av hyrestagarens inkomst? Ett subventions/regelverk som också höginkomsttagare får stor nytta av. Ett regelverk som lägger resurser på att subventionera rika är missriktat. Speciellt om resurserna tas av de stora allmännyttiga bostadsbolagens via överpriser på ytterområdenas hyror för att kompensera innerstadens låga hyror.

Varför värna om ett system som det nu visar sig främst i antal gagnar höginkomsttagare istället för låginkomsttagare som dig själv? Hur kan det vara ett vänsterperspektiv?

Att över en natt införa marknadshyror är heller inte lösningen utan det skapar många problem i en övergångsfas. Men att avskaffa ett system som skapar problem och orättvisor måste ske.
Citera
2019-01-29, 16:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Så du behöver rent krasst få 5500 kronor av din bostadskostnad betalad av någon annan för att överleva. Jag kan tänka mig att det mesta av din inkomst också finansieras av skattepengar.

Jag har personligen inget problem med att dagens skattebetalare försörjer den äldre generation så ni får en dräglig miljö.

Men jag är inte särskilt intresserad av att försörja andra personer i arbetsför ålder som inbillar sig att en lägenhet innanför tullarna är en rättighet de kan kräva. De får bannemig jobba själva och betala sina egna kostnader. Har de inte råd med en dyr central bostad så får de bo en billig i förorten.
Citera
2019-01-29, 18:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det vore väl bra om stöden gick till sådana som faktiskt behöver dessa istället för att skänka bort skattemedel till medelklasshyresgäster och byggherrar?

Det om något skulle kunna lösa verklig bostadsbrist.

Det borde du som fattigpensionär kunna inse?

Faktum är att det investeringsstöd till nya hyresrätter hade kunnat räcka till att betala en hyra till varje hemlös på ca 14 papp.

Men vänsterpolitiker tyckte det var viktigare att prioritera medelklassen i småstäder istället.
Citera
2019-01-29, 18:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det innebär att värdet på din besittningsrätt är 1M

Skillnaden när lägenhet såldes till dig var att den såldes med någon som har besittningsrätt. Du sålde den sedan vidare utan denna belastning.

Nej, finns ingen besittningsrätt. Man har rätt att byta med vem som helst som även kan köpa för detta pris innan tillträdesdatum. Jag bytte ju förfan själv till mig lägenheten som hyresgäst 1 mån innan föreningen tog över fastigheten, det var alltså inte jag som fick erbjudandet först. I många fall tillåter BRF att man byter sin lgh efter tillträdesdatum upp till 6 mån och erbjudandet gäller även då.

Men det spelar överhuvudtaget ingen roll, lägenheten såldes nästan 1 miljon under marknadspris!
Senast redigerad av slemhog 2019-01-29 kl. 18:37.
Citera
2019-01-29, 18:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nu vet inte jag vad du menar med normal?

men våra kära nyanlända (och resten som är på väg) som är i störst behov av bostad har låga inkomster
överlag

" För en person född i ett land utanför Europa och som vistats i Sverige 1-10 år var den genomsnittliga disponibla inkomsten samma år 163 900 kronor."

https://www.migrationsinfo.se/valfard/disponibel-inkomst/

2016 så det har kanske ökat kraftigt till dags dato

Säger ingenting huruvida invandraren har jobbat heltid, deltid eller i något subventionerat låtsas jobb.

Heltidslöner för städare är 24 000 kr/mån. Kommunalt. Det finns inte så många heltidsjobb som har lägre lön än det. Inte ett enda heltidsjobb har en bruttolön under 20 000 kr år 2018 i Sverige. Normala okvalificerade knegarlöner är 24-27000 kr idag, industriarbetare 27.500-30000 och medianlön 30700.
Citera
2019-01-29, 18:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det vore väl bra om stöden gick till sådana som faktiskt behöver dessa istället för att skänka bort skattemedel till medelklasshyresgäster och byggherrar?

Det om något skulle kunna lösa verklig bostadsbrist.

Det borde du som fattigpensionär kunna inse?

Faktum är att det investeringsstöd till nya hyresrätter hade kunnat räcka till att betala en hyra till varje hemlös på ca 14 papp.

Men vänsterpolitiker tyckte det var viktigare att prioritera medelklassen i småstäder istället.

Fattigpensionärer får redan bostadstillägg och hyran betald och hemlösa får socialbidrag som betalar hyran om dom följer deras riktlinjer, din nolla. Personligen skiter jag i hemlösa knarkare och a-lagare som misskött sig så grovt att dom blivit vräkta, dom kan dom sätta i en barack någonstans tillsammans så vanligt folk slipper dom. Ingen vill ha dessa vrak runt sig.

Någon påstod att du är hyresvärd tidigare i tråden också, stämmer det?
Senast redigerad av slemhog 2019-01-29 kl. 18:53.
Citera
2019-01-29, 18:58
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Inte tjänar en 18-20åring utan utbildning 30k? Det är tex dom som är utan bostad. Det är svårt vara på "toppen" i den åldern. Och det är mer än några 5% som du nämner.
Jodå det går, om man får jobb inom industrin, dom tjänar 29-30 000 idag. Dom som landar ett heltidsjobb på lager, chaufför, montör, vaktmästare, butik tjänar 24-28000. Lite ob på det är man upp i nästan 30.

Jobbar man helg i butik med handelsavtal tjänar man 293-300 kr/tim med 100% OB som nyanställd inkl semestertillägg 12%. Efter kl 18.00 på vardagar tjänar man 50% ob och efter 20.00 70%.
Det innebär att om man jobbar i en matbutik 12-22 måndag-fredag på heltid så tjänar man nästan precis 30 000 kr. Jobbar man mån-fre och varannan helg utöver det tjänar man 39000 kr. Elller så kan man va ledig några vardagar och jobba varannan helg och tjäna minst 32000 kr.

Jag jobbar själv lite extra i butik varannan helg med 293 kr/tim. Fina extrapengar.

Inga skitjobb har lägre löner än så idag och går det landa ett sämre jobb än så som 20-åring förutom Mcdonalds?!
Jag fick ett sånt skitjobb med liknande lön när jag var 18-20 som första jobb. Jag tjänade runt 20 000 för 11-13 år sen. Heltid, dagtid utan OB. Minimilön på kollektivavtal.

Klopek, du verkar leva i någon arbetsmarknad som existerade för över 10 år sen, eller bor du i Polen?
Senast redigerad av slemhog 2019-01-29 kl. 19:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in