Citat:
Ursprungligen postat av
drsniffer
Dette er nybrottsarbeid, enten en liker det eller ikke.
Presis! Denne sak er helt utenom det vanlige, også om den til slutt skule vise seg å være en 'ordinær' bortføringsak mot (alt for mye) løsepenger. Det hadde vært det enkleste, kanskje...
Alle kjente krypto-kidnappinger har tatt inn penger i BTC (det er ekstremt enkelt) men det er ikke rart at andre litt mer kompliserte kryptovaluata er på vei inn i dette også. Her er en oversikt (finnes sikkert bedre):
https://www.controlrisks.com/our-thinking/insights/kidnapping-for-crypto-ransom
Citat:
As concern starts to grow over the development of the threat, the majority of kidnappers will lack the necessary technical sophistication and are unlikely to move with any haste towards demanding crypto-ransom payments.
Uansett hvem og hvor mange disse uberkidnappere er, så kan vi se av tekniske spor at dette må ha vært veldig nøye planlagt og gjennomført. Likevel, det krever litt å holde en 68åring et sted i en sålang periode.
Jeg sitter med inntrykket at politiet har mer eller mindre gitt opp på bortføringsscenariet. De etterforsker alt annet. Jo, det er de sikkert nødt til, men hvis de var veldig overbevisst at dette er en bortføringssak, så hadde det nok blitt framstillt annerledes. Likevel, osgå hvis det er ikke en bortføring mot løsepenger, så må man forklare hva Monerogreia gjør i det hele og hvem står bak det med hvilket formål. Og hva er motivet da?
Av alle som kunne ha drept AEH er det egentlig kun TH som er sansynnlig. Vi vet ikke motivet. Kanskje hele bortføring er kun et genialt avledingsmanøver? Vi har sett flere drapssaker hvor den drapspersonen (oftest partner) prøver å dekke over på en nokså spesiel, noen vil si genial, måte. Umulig er det ikke, men sannsynlig er det heller ikke... Det høres ganske søkt ut at akkurat TH ville ha drept kona sin, OG kommer med dette geniale plan.
Jeg har tenkt iblant at det kan være andre damer inn i bildet. Er han en slags anonym SugarDaddy? Er det det saken omhandler?, og han har blitt avslørt... Nå er det å betale eller dama er borte og opplysninger kommer ut? Det virker lite sansynlig, det hadde holdt med kun utpressing. Så nei, heller ikke det.
Hevn... Det må ligge noe ekstremt bak saken for å hevne seg på mannen gjennom å bortføre/drepe dama? Og at TH er uvitende hvem som kan stå bak dette. kanskje TH er hemmelig medlem av en pedoring, og en eller annen far til en jente hevner seg? (isteden for å anmelde saken). Da er vi inn i en slags torturscenario som jeg nevnte før, som jeg ikke kan utelukke med det første, selv om også det høres søkt ut.