2019-01-28, 21:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
Jeg jobber selv på strafferettsfeltet og er kjent med at statistikken taler mot ham. Men den samme statistikken tilsier også at de som dreper kona med vekslende hell forsøker å dekke over og ikke skape bølger. Det hadde virkelig vært en sjelden fugl som drar igang Norgeshistoriens mest spektakulære kidnappingsplot og derved tiltrekker seg maksimal oppmerksomhet, herunder fra FBI.

Jeg tror - som noen andre - mer på hevnmotivet.

Hvis det er hevn tror jeg ikke det er nordmenn som står bak. For det første har vi ingen hevnkultur lenger, og hvis vi første gjør det, ja så hevner vi oss på "hatobjektet" direkte. Jeg vet at det finnes andre tradisjoner i andre land i Europa, der drap av "hatobjektet" ikke blir sett på som straff nok. De går etter nære familiemedlemmer, helst kona.
Jeg er selv blitt fortalt dette direkte fra en person fra ett av disse landene.
Vil bare legge til at jeg selv ikke tror på noe hevnmotiv. Man blander vel ikke pengeutpressing inn i en hevnaksjon? Da er i tilfelle hele pengeutpressingen bare en måte å forvirre politiet på.
Citera
2019-01-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Hvis det er hevn tror jeg ikke det er nordmenn som står bak. For det første har vi ingen hevnkultur lenger, og hvis vi første gjør det, ja så hevner vi oss på "hatobjektet" direkte. Jeg vet at det finnes andre tradisjoner i andre land i Europa, der drap av "hatobjektet" ikke blir sett på som straff nok. De går etter nære familiemedlemmer, helst kona.
Jeg er selv blitt fortalt dette direkte fra en person fra ett av disse landene.
Vil bare legge til at jeg selv ikke tror på noe hevnmotiv. Man blander vel ikke pengeutpressing inn i en hevnaksjon? Da er i tilfelle hele pengeutpressingen bare en måte å forvirre politiet på.

Vi har jo den klassiske historien med de kidnappede sovjeterne i Libanon i 1985. Fremgangsmåten til Sovjet skal i følge historien ha vært å kastrere og sende en slektning av kidnappernes leder til vedkommende i biter, med beskjed om at dersom de gjenlevende gislene ikke ble løslatt, sto flere familiemedlemmer av kidnapperne for tur.

Ja, hvis hevn er motivet var løsepengene av mindre betydning, kanskje uten betydning. Kravet kunne bidra til å forlenge tiden før Hagen ringte politiet. Det kan også forklare hvorfor de ikke virket så ivrige på å legge til rette for kommunikasjon hverken om pengeoverføring eller tilbakeføring av AEH.
Citera
2019-01-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Du bekreftet akkurat mitt poeng. 99% resonnerer slik som deg og det er ikke noe galt i det.

Men spørsmålet som burde stilles er "Hva har han oppnådd?" i så fall.

Først da snakker vi deduksjon som gjør det mulig å komme noen vei.

Du nevner også at han har ressurser til å gjennomføre dette på en alternativ måte, som langt på vei utelukker et scenario der TH er "hands on" og som ville gi samme resultat med langt mindre friksjon.

Jeg vil gjerne høre mer om det.

Det ville overraske meg om 99% her inne tenker slik. Inntrykket jeg får er tvert i mot at mange ønsker å tilpasse faktum til at det er ektemannen som står bak, uten å vise til noe som taler for dette utover statistikken for drap.

Jeg tror ikke han - om skyldig - har oppnådd mer med dette enn han ville ha gjort om kona var utsatt for en diskret, lokal og beleilig "ulykke", et "mislykket innbrudd", "hjerteinfarkt" eller annet. Folk får slag eller hjerteinfarkt hver dag. Folk blir ikke kidnappet av en liga med påfølgende mediebonanza særlig ofte.

Ideer til metoder for drap med liten oppdagelsesrisiko finnes i fleng i nærmeste krimhylle. Det er ikke nødvendigvis mer søkt en endel av teoriene som er presentert her, herunder Hagen som ond teknologisk mastermind. Det hadde selvsagt vært litt "gøy" men det fremstår ikke som sannsynlig.

Hvis hun nå aldri dukker opp igjen tviler jeg på om han noensinne blir kvitt mistanken, selv om det ikke vil la seg gjøre å bevise straffeskyld. Det hadde han sannsynligvis lettere unngått ved en annen metode.
Citera
2019-01-28, 22:02
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
De som har gjort det har tydeligvis ressurser til det, hvem det nå enn er som står bak.

Ja, og dersom noen har iscenesatt en kidnappingshistorie for å dekke over et drap - så har de faktisk lykkes med å begrense søk og åpen etterforskning i mange uker. Spor har blitt kalde og folk har glemt observasjoner mens politiet har holdt en lav profil.
Citera
2019-01-28, 22:07
Medlem
Lurer på hva den ulykkesteorien til politiet gikk ut på, uhell i hjemmet eller søppelbilen rygget over henne ?

Og så ble liket fjernet, kidnapperbrevet konstruert og plassert i hui og hast ??
Citera
2019-01-28, 22:20
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
Det ville overraske meg om 99% her inne tenker slik. Inntrykket jeg får er tvert i mot at mange ønsker å tilpasse faktum til at det er ektemannen som står bak, uten å vise til noe som taler for dette utover statistikken for drap.

Jeg tror ikke han - om skyldig - har oppnådd mer med dette enn han ville ha gjort om kona var utsatt for en diskret, lokal og beleilig "ulykke", et "mislykket innbrudd", "hjerteinfarkt" eller annet. Folk får slag eller hjerteinfarkt hver dag. Folk blir ikke kidnappet av en liga med påfølgende mediebonanza særlig ofte.

Ideer til metoder for drap med liten oppdagelsesrisiko finnes i fleng i nærmeste krimhylle. Det er ikke nødvendigvis mer søkt en endel av teoriene som er presentert her, herunder Hagen som ond teknologisk mastermind. Det hadde selvsagt vært litt "gøy" men det fremstår ikke som sannsynlig.

Hvis hun nå aldri dukker opp igjen tviler jeg på om han noensinne blir kvitt mistanken, selv om det ikke vil la seg gjøre å bevise straffeskyld. Det hadde han sannsynligvis lettere unngått ved en annen metode.

Ikke noen konkrete forslag som kunne passe i den aktuelle tidsrammen altså...

Problemet her, i motsetning til i krim-litteraturen er at en person faktisk er søkk borte i lang tid, tilsynelatende uten spor.

På dagtid, i tettbebygd strøk og fra sitt eget hjem..........

Anvendt metode er trolig ikke inspirert av noe som er å få kjøpt skriftlig og som får plass i bokhylla.

Med den oppmerksomheten denne saken har fått, så ville eventuelle likheter med publisert fiction høyst sannsynlig blitt flagget for lenge siden.

Dette er nybrottsarbeid, enten en liker det eller ikke.
Citera
2019-01-28, 22:25
Medlem
drsniffers avatar
For de som liker proffs Björn-liga sporet så kan det være relevant å lese dommen i Nokas-saken.

Det kan diskuteres hvor profesjonell denne ligaen var, men dommen gir uansett et innblikk i hvor kompleks en sak blir, når det er mer enn en banditt i aksjon.

https://fido.nrk.no/13fc8d48595e65984711a51a6a9a63290a692c49bf71a101d0 79e9df81db3399/dom_nokas_sladd3.pdf
Citera
2019-01-28, 22:27
Medlem
Osen-saken etterforskes på nytt. Statsadvokaten sender saken om kidnapping av gallerieier Reidar Osen i retur til politiet for videre etterforskning. Kanskje de håper på noen sammenlignbare spor. Osen selv mente det var en fyr fra Romania som hadde leid hos han som var innblandet.

https://www.nrk.no/hordaland/osen-saken-etterforskes-pa-nytt-1.14404287
Citera
2019-01-28, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Osen-saken etterforskes på nytt. Statsadvokaten sender saken om kidnapping av gallerieier Reidar Osen i retur til politiet for videre etterforskning. Kanskje de håper på noen sammenlignbare spor. Osen selv mente det var en fyr fra Romania som hadde leid hos han som var innblandet. https://www.nrk.no/hordaland/osen-saken-etterforskes-pa-nytt-1.14404287

Sitat fra artikkelen fra i dag:
Citat:
sentrale etterforskningsskritt ikke ble fulgt opp og at konkrete spor ble liggende.
jaja, det høres nok kjent ut....

Citat:
True, men det er flere som står for driften og resultatene til Elkraft AS.
De får vanlig lønn. Holding 2 AS har 70% av aksjer og dermed får jackpotten. Som er det bare, noen jobber mens eiere tar risikoen og stikker av med gevinsten. Det er ikke akkurat så viktig, men det handlet mest om at hvis TH hadde fiender (fordi noen mente at med rikdom kommer fiender) hvor de er å finne. Rikdommen kommer fra Elkraft, men det er ikke der han har fiender hvis i det hele tatt.
Citera
2019-01-28, 23:03
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Osen-saken etterforskes på nytt. Statsadvokaten sender saken om kidnapping av gallerieier Reidar Osen i retur til politiet for videre etterforskning. Kanskje de håper på noen sammenlignbare spor. Osen selv mente det var en fyr fra Romania som hadde leid hos han som var innblandet.

https://www.nrk.no/hordaland/osen-saken-etterforskes-pa-nytt-1.14404287

Jeg tror akkurat dette er mer trigget av optikk og et ønske om å fremstå med samfunnsansvar enn noe annet.

Spørsmålet, som både Reidar Osen og etterforskningslederen, nå varsler, tok opp går på hvorfor den i det hele tatt ble henlagt.

Det er en prosess som startet lenge før 31.oktober 2018.

EDIT:

Mao en klok beslutning og føre var handling, dersom AEH-saken ikke endrer karakter og går over til å bli en "Cold-case" på sikt.

Hvis det skjer kommer det til å bli en overmoden oppvask om metode/ressursbruk på kammeret

Lenke til sak om internvarsleren Kenneth Berg i Osen-saken fra 2017

https://www.tv2.no/a/9545603/
Senast redigerad av drsniffer 2019-01-28 kl. 23:25.
Citera
2019-01-28, 23:41
Medlem
Citat:
Dette er nybrottsarbeid, enten en liker det eller ikke.
Presis! Denne sak er helt utenom det vanlige, også om den til slutt skule vise seg å være en 'ordinær' bortføringsak mot (alt for mye) løsepenger. Det hadde vært det enkleste, kanskje...

Alle kjente krypto-kidnappinger har tatt inn penger i BTC (det er ekstremt enkelt) men det er ikke rart at andre litt mer kompliserte kryptovaluata er på vei inn i dette også. Her er en oversikt (finnes sikkert bedre): https://www.controlrisks.com/our-thinking/insights/kidnapping-for-crypto-ransom
Citat:
As concern starts to grow over the development of the threat, the majority of kidnappers will lack the necessary technical sophistication and are unlikely to move with any haste towards demanding crypto-ransom payments.
Uansett hvem og hvor mange disse uberkidnappere er, så kan vi se av tekniske spor at dette må ha vært veldig nøye planlagt og gjennomført. Likevel, det krever litt å holde en 68åring et sted i en sålang periode.

Jeg sitter med inntrykket at politiet har mer eller mindre gitt opp på bortføringsscenariet. De etterforsker alt annet. Jo, det er de sikkert nødt til, men hvis de var veldig overbevisst at dette er en bortføringssak, så hadde det nok blitt framstillt annerledes. Likevel, osgå hvis det er ikke en bortføring mot løsepenger, så må man forklare hva Monerogreia gjør i det hele og hvem står bak det med hvilket formål. Og hva er motivet da?

Av alle som kunne ha drept AEH er det egentlig kun TH som er sansynnlig. Vi vet ikke motivet. Kanskje hele bortføring er kun et genialt avledingsmanøver? Vi har sett flere drapssaker hvor den drapspersonen (oftest partner) prøver å dekke over på en nokså spesiel, noen vil si genial, måte. Umulig er det ikke, men sannsynlig er det heller ikke... Det høres ganske søkt ut at akkurat TH ville ha drept kona sin, OG kommer med dette geniale plan.

Jeg har tenkt iblant at det kan være andre damer inn i bildet. Er han en slags anonym SugarDaddy? Er det det saken omhandler?, og han har blitt avslørt... Nå er det å betale eller dama er borte og opplysninger kommer ut? Det virker lite sansynlig, det hadde holdt med kun utpressing. Så nei, heller ikke det.

Hevn... Det må ligge noe ekstremt bak saken for å hevne seg på mannen gjennom å bortføre/drepe dama? Og at TH er uvitende hvem som kan stå bak dette. kanskje TH er hemmelig medlem av en pedoring, og en eller annen far til en jente hevner seg? (isteden for å anmelde saken). Da er vi inn i en slags torturscenario som jeg nevnte før, som jeg ikke kan utelukke med det første, selv om også det høres søkt ut.
Senast redigerad av goingsomewhere 2019-01-28 kl. 23:47.
Citera
2019-01-29, 00:17
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goingsomewhere
Presis! Denne sak er helt utenom det vanlige, også om den til slutt skule vise seg å være en 'ordinær' bortføringsak mot (alt for mye) løsepenger. Det hadde vært det enkleste, kanskje...

Alle kjente krypto-kidnappinger har tatt inn penger i BTC (det er ekstremt enkelt) men det er ikke rart at andre litt mer kompliserte kryptovaluata er på vei inn i dette også. Her er en oversikt (finnes sikkert bedre): https://www.controlrisks.com/our-thinking/insights/kidnapping-for-crypto-ransom

Uansett hvem og hvor mange disse uberkidnappere er, så kan vi se av tekniske spor at dette må ha vært veldig nøye planlagt og gjennomført. Likevel, det krever litt å holde en 68åring et sted i en sålang periode.

Jeg sitter med inntrykket at politiet har mer eller mindre gitt opp på bortføringsscenariet. De etterforsker alt annet. Jo, det er de sikkert nødt til, men hvis de var veldig overbevisst at dette er en bortføringssak, så hadde det nok blitt framstillt annerledes. Likevel, osgå hvis det er ikke en bortføring mot løsepenger, så må man forklare hva Monerogreia gjør i det hele og hvem står bak det med hvilket formål. Og hva er motivet da?

Av alle som kunne ha drept AEH er det egentlig kun TH som er sansynnlig. Vi vet ikke motivet. Kanskje hele bortføring er kun et genialt avledingsmanøver? Vi har sett flere drapssaker hvor den drapspersonen (oftest partner) prøver å dekke over på en nokså spesiel, noen vil si genial, måte. Umulig er det ikke, men sannsynlig er det heller ikke... Det høres ganske søkt ut at akkurat TH ville ha drept kona sin, OG kommer med dette geniale plan.

Jeg har tenkt iblant at det kan være andre damer inn i bildet. Er han en slags anonym SugarDaddy? Er det det saken omhandler?, og han har blitt avslørt... Nå er det å betale eller dama er borte og opplysninger kommer ut? Det virker lite sansynlig, det hadde holdt med kun utpressing. Så nei, heller ikke det.

Hevn... Det må ligge noe ekstremt bak saken for å hevne seg på mannen gjennom å bortføre/drepe dama? Og at TH er uvitende hvem som kan stå bak dette. kanskje TH er hemmelig medlem av en pedoring, og en eller annen far til en jente hevner seg? (isteden for å anmelde saken). Da er vi inn i en slags torturscenario som jeg nevnte før, som jeg ikke kan utelukke med det første, selv om også det høres søkt ut.

Gode poenger, alle muligheter ligger på bordet.

Jeg greier i alle tilfeller ikke å riste av meg disse momentene;

Politiet anser truslene som er fremsatt såpass seriøst at de velger en undercover-tilnæring.

Det arbeidet gjennomføres på en måte som helt fra starten virker useriøst.

Så klossete er de bare ikke, så det må tjene et formål som ikke er det formålet som legges frem.

Men om så var, hvem i politiet står på dag femti og forsvarer at dette fortsatt må være hemmelig med utgangspunkt i trusler og vilkår fremsatt i brev samt den etterfølgende (uteblivende) kommunikasjonen?

Det er ikke troverdig i det hele tatt og det ville vært en skandale av episke proporsjoner dersom en avisredaksjon f.eks hadde fått tilsendt en pakke med noe fælt i før 9.januar.

Den risikoen ville vært tilstede og sterkt stigende frem til offentliggjøring dersom trusselbildet er/var slik politiet legger frem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in